Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#166 Bericht door PA0ETE »

PA3CQN schreef: 07 aug 2023, 22:20
PA0ETE schreef: 07 aug 2023, 21:14 Techniek is ook een goed idee trouwens. (Ik zal het maar niet vragen, maar die 'weps' was hoop ik toch echt een grapje :lol: )
Weps is regionaal erg gebruikelijk hier. Net zoals we een mug een vlieg noemen en omgekeerd.
Het is ook echt een bestaand woord als bondgenoot van 'waps' ( Fries ). Uit het Germaans meen ik.

En vertel die Chatbot even dat Bluetooth en WiFi beiden 2,4 GHz gebruiken ... over fouten gesproken ;-)
De historie en ontwikkeling van de begroeting 'Moi', die mensen uit Zuid- en West-Nederland vermoedelijk niet eens kennen laat heel mooi zien hoe het met dit soort woordontwikkeling gaat. Het woord bestaat pas zo'n 130 tot 150 jaar, en kent een verspreidingsgebied in Nederland, oostelijk van de Friese grens, tegen de Duitse grens tot aan Arnhem toe, in het noorden tot in Denemarken, oostelijk tot aan Finland, en in het zuiden tot in Zwitserland.

Wikipedia:
Moi, ook moj, moin, mojn of moien, soms verdubbeld tot moin moin, is de alledaagse groet, die zich in de 20e eeuw vooral in Noordwest-Duitsland en Noordoost-Nederland heeft verbreid, en dan met name in de streken waar Nedersaksische dialecten worden of werden gesproken, maar ook in Finland, Luxemburg en delen van Denemarken, Polen en Zwitserland. In dialectwoordenboeken uit de 19e eeuw komt het woord hier nog niet voor.

De eerste vermeldingen in Groningen dateren uit 1921 (môje) en 1931 (moi), in Drenthe uit 1930 (mojje) en in Oost-Friesland uit 1924 (moin). In Berlijn, Hamburg, Bremen en Oldenburg was de groet moin al rond 1890 gangbaar. Waarschijnlijk betreft het een groet die zich vooral verbreid heeft via de jongerentaal en (aanvankelijk) door mannen onder elkaar. Ook het militaire begroetingsritueel speelde hierbij een rol. De betekenis is daarbij verschoven van "goedemorgen" naar "goedendag" en "tot ziens".

Voor meer info zie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Moi_(groet)

In mijn familie (Drentse tak) wordt het vooral gebruikt in de betekenis van 'tot ziens', en daarnaast ook als 'goedendag' of 'hallo'. Er zijn meerdere mensen ut Noord-Nederland met wie ik mail (en die mijn roots in die omgeving kennen) die een mailtje aan mij standaard beginnen met 'Moi!'. (Dat waardeer ik in dat geval overigens zeer!)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#167 Bericht door TheoP »

PA3CQN schreef: 07 aug 2023, 22:20
Weps is regionaal erg gebruikelijk hier. Net zoals we een mug een vlieg noemen en omgekeerd.
Het is ook echt een bestaand woord als bondgenoot van 'waps' ( Fries ). Uit het Germaans meen ik.
Neefjes zijn het vervelends vind ik, vervelende beestjes.

Theo

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#168 Bericht door PA3CQN »

PA0ETE schreef: 08 aug 2023, 05:38 Oh ja, en alle mooie woorden ten spijt: weps is (op dit moment, tenminste) geen officieel Nederlands woord :)

https://woordenlijst.org/#/?q=weps
Nee, maar wel officieel Gronings. En in nog meer streektalen gebruikt.
Gronings is immers geen dialect van het Nederlands maar een variant op Nedersaksisch. En een erkende taal.
Er bestaat zelfs een aparte variant in deze taal van Wikipedia https://nds-nl.wikipedia.org/wiki/Nedersaksisch
Het begrip 'dialect' is ook twijfelachtig. Nederlands kun je ook opvatten als een dialect van Nederduits.
Nou zijn de inzichten over taal en het ontstaan ervan net zo vloeibaar als geschiedenis. Die wordt ook
bepaalt door de winnaar en niet door objectieve waarneming, en verandert bovendien onder invloed van sentiment/mode/politiek.
Dus laten we het daar maar niet verder over hebben.

Wat ik wel de moeite vind om te vermelden: ik zat eens net over de grens in het Duitse Ditzum op een terras. Daar hoor je
Platduits, Hoogduits, Oost-Fries, Gronings en Nederlands door elkaar. Ieder spreekt zijn eigen taal, die door iedereen begrepen wordt.
Je moet er alleen geen moin-moin zeggen, want dan ben je duidelijk een toerist ;-) : twee keer hetzelfde zeggen is waarachtig overdreven inspanning.
De EU in optima forma op regionaal niveau. En meer: landsgrenzen zijn een construct, een streep getrokken door de winnaar van een oorlog.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#169 Bericht door PA3CQN »

on4avt schreef: 08 aug 2023, 06:19 Wikipedia geeft het zo aan.En toch stoot dat woord telefoon ergens .Muziek luisteren heeft niks met een telefoon te maken.Maar een ander woord is er niet. Uitgenomen in het Frans daar is het juist--- écouteurs .
Ik ben niet onder de indruk van dat stukje op Wikipedia. Kijk eens naar de voorbeeldfoto van een gesloten hoofdtelefoon.
Dat lijkt mij toch echt een defect exemplaar waarvan de kussentjes ontbreken.
En een zin als 'Rond 1958 verscheen de hoofdtelefoon met stereo en later, vanaf 1980, de walkman als modernere versie ervan' .
Dat koppelt een hoofdtelefoon met twee luidsprekers aan het begrip stereo terwijl ze in mono-uitvoering al veel eerder gebruikt werden.
En de koppeling walkman-hoofdtelefoon ontgaat me ook.
Kort zoeken levert ook al een hoofdtelefoon van ver voor het genoemde 1919 op, de Electrophone. Die moest je in je hand houden. Het was als het ware een hoofdtelefoon met een stokje er aan. Dat die Baldwin het stokje wegliet is niet zozeer een uitvinding maar een aanpassing. Een werkwijze die veel Amerikaanse 'uitvindingen' kenmerkt: pik een goed idee, verander het een beetje en noem het een uitvinding.
Maar goed: het hele Wikipedia artikel lijkt ook op een samenvatting van een artikel op https://www.headphonesty.com .

We hebben het hier over fouten en dingen die niet kloppen. Daar kun je rustig aan toevoegen dat de volgende stellingen onwaar/fout zijn:

- Wikipedia is altijd correct
- ChatGPT heeft gelijk
- het internet heeft gelijk
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#170 Bericht door PA0ETE »

TheoP schreef: 08 aug 2023, 07:25
PA3CQN schreef: 07 aug 2023, 22:20
Weps is regionaal erg gebruikelijk hier. Net zoals we een mug een vlieg noemen en omgekeerd.
Het is ook echt een bestaand woord als bondgenoot van 'waps' ( Fries ). Uit het Germaans meen ik.
Neefjes zijn het vervelends vind ik, vervelende beestjes.

Theo
Die kennen ze in het westen ook niet hoor :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#171 Bericht door PA0ETE »

PA3CQN schreef: 08 aug 2023, 08:30 - Wikipedia is altijd correct
- ChatGPT heeft gelijk
- het internet heeft gelijk
Ik heb ooit fanatiek geprobeerd de DDRR-antenne op Wikipedia te krijgen. (Ik schreef dat elders geloof ik al). Na iets van een halfjaar heb ik mijn pogingen opgegeven. Telkens hadden ze meer bewijs nodig.

Er zijn tal van publicaties waar het bestaan van deze antenne wordt vermeld (er werd door twee mensen die een soort moderatorstatus hadden getwijfeld of de antenne wel bestond). Meerdere artikelen over het gebruik door de US Navy waren volgens hen geen bewijs, evenmin als een toegekende patentaanvraag begin jaren 60 die op internet te vinden was. Als het overal zo grondig gaat, staan er een hoop dingen die kloppen in elk geval niet op de site :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#172 Bericht door PA0ETE »

N.b. als ChatGPT het niet weet, of je omschrijving is te kort of te weinig gedetailleerd dan fantaseert de site er vrolijk op los en probeert desnoods verschillende oplossingen om de eigen onkunde te verbloemen. Gevraagd naar de zeezenderhistorie en wat informatie over de Jenni Baynton kwam de site inderdaad met info over zeezenders. Maar Jenni Baynton was volgens de site drenkelinge die in de 16e eeuw op Terschelling was aangespoeld als enige overledene van een schipbreuk. Haar wonderbaarlijke redding zou op het eiland nog ieder jaar worden gevierd. Ik dacht "wat vreemd". Ik weet best wat van de historie van de Waddeneilanden en ik kende het verhaal niet. Kon het ook op internet niet vinden.

Dus ik vraag "weet je het wel zeker van Jenni Baynton".

Oh nee zegt de AI-assistent. Goed dat je dat opmerkt. Jenni Baynton is de naam van de secretaresse van Bul Verweij in het begin van de jaren zestig. Toen Veronica naar een opvolgerschip voor de Borkum Riff zocht, was zij het die het tweede schip wist te vinden en uit dank vernoemde Verweij het schip naar haar.

???

Dus ik tik in "volgens mij heette het tweede schip van Veronica de Norderney, en Verweij heeft nooit een secretaresse gehad met die naam.

Ach nee, schreef de chatbot: Ronan O'Rahilly was getrouwd met een Jenni Baynton, zijn tweede vrouw, en om die reden noemde hij het schip waar vandaan Caroline North uitzond de Jenni Baynton.

Maar O'Rahilly is maar 1x getrouwd, en die vrouw heette anders :)

In een overgrote meerderheid klopt het. Sommige dingen zitten er niet gedetailleerd genoeg in. Bijv. het exacte verhaal van bekende boeken uit de Nederlandse literatuur. Ook bij verhalen over Swiebertje gaat het soms mis. Juffrouw Saartje is dan ineens met de burgemeester getrouwd of is de oude dame die de dorpswinkel beheert :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#173 Bericht door TheoP »

Over taal gebruik ben ik het eens dat het begrijpelijk moet zijn.
Vaak kijken we naar het nieuws op TV, en dan zeggen we soms wat zegt hij/zij nu?
Versta jij wat hij zegt?

En dan zouden we willen dat er ondertitels komen, als je lokale mensen op staat iets vraagt.
Ook de trend om in een zin, bij de laatste lettergreep, de toon omhoog te laten gaan.
En de Gooise rollende R en het niet uitspreke van woorde, en daarin ook soms nog een gorgelende geluid er tussen in te make.
Vraagt ook om ondertitels voor buitenlui, die wel de N bij woorden uitspreken.
En voor een rollende R naar de spraak juffrouw gestuurd worden. :mrgreen:

Theo

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#174 Bericht door PA0ETE »

Ieder vogeltje zingt zoals het... :)

En er is vaak ondertiteling voor mensen die niet goed kunnen horen (daarbij niet op jou doelend). Bij de Nederlandse zenders pag. 888 van Teletekst.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#175 Bericht door PA3CQN »

Ter vertaling: neefjes zijn steekmuggen.

Het Wikipedia verhaal ken ik. Ik probeerde eens foutieve informatie over een gebouw waar ik 18 jaar tegenover heb gewoond te corrigeren. Dat mocht niet want 'eigen kennis'.

De 'fout' die veel mensen maken is te denken dat ChatGPT een eigen intelligentie zou zijn. Maar eigenlijk is het een sprekende zoekmachine die reproduceert wat er op het internet te vinden is. Met als risico dat je zichzelf versterkende fouten gaat krijgen: foute informatie wordt als juist gezien want Wikipedia/ChatGPT zeggen het ook. Die informatie wordt dan verspreid en opnieuw gevonden door zoek-algoritmes. Daarmee versterkt de fout zich en wordt een 'feit'.
En dan heb je nog bedrijven/medewerkers die onwelgevallige kritiek verwijderen, eigenlijk de aanleiding voor die strenge regels op Wikipedia.
Klakkeloos vertrouwen is dan volgens mij ook misplaatst, en het is zeker een punt van aandacht bij alle euforie over KI.

@Theo .. de kinderen-voor-kinderen aardappel dus. Die via de omroepen als ABN wordt gepresenteerd. ABN dat , zoals John al terecht schreef, allang niet meer bestaat. Ik moet ook wel eens lachen als ze iemand uit pakweg een dorpje aan de Hunze wel weer ondertitelen.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#176 Bericht door TheoP »

Juist dat bedoel ik ook :mrgreen:
Bij mensen uit de perifere komen de ondertitels wel, uit eigen omgeving niet.
Hoorde iemand op het NOS nieuws over de blikjes rommel praten in onze hoofdstad, en de mensen die daar voor gevraagd werden, ik verstond er niets van.
Ik dacht echt, ik wordt oud of zo maar ik begrijp niet wat deze mensen zeiden.
En dat is jammer vind ik.

Theo

jindem
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 jan 2014, 18:58
Roepletters: pd1aef

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#177 Bericht door jindem »

Dat is dus fout én het klopt niet! ;-)
(Appartement in Nerja waar we verblijven)
Bijlagen
verkeerd.jpg
Joep, PD1AEF.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#178 Bericht door PA3DJS »

jindem schreef: 08 aug 2023, 18:47 Dat is dus fout én het klopt niet! ;-)
(Appartement in Nerja waar we verblijven)
Hangt dat handdoekhaakje op zijn kop of hangt het huisregelement op zijn kop en wat laag?

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#179 Bericht door TheoP »

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/248594 ... ag-je-gaan
Dit bedoel ik dan, hier zijn onder titels bij.
Is dit dan niet te verstaan :D

Theo

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Veelgemaakte fouten, cq. dingen die niet kloppen

#180 Bericht door PA0ETE »

PA3CQN schreef: 08 aug 2023, 12:17 Ter vertaling: neefjes zijn steekmuggen.

Het Wikipedia verhaal ken ik. Ik probeerde eens foutieve informatie over een gebouw waar ik 18 jaar tegenover heb gewoond te corrigeren. Dat mocht niet want 'eigen kennis'.

De 'fout' die veel mensen maken is te denken dat ChatGPT een eigen intelligentie zou zijn. Maar eigenlijk is het een sprekende zoekmachine die reproduceert wat er op het internet te vinden is. Met als risico dat je zichzelf versterkende fouten gaat krijgen: foute informatie wordt als juist gezien want Wikipedia/ChatGPT zeggen het ook. Die informatie wordt dan verspreid en opnieuw gevonden door zoek-algoritmes. Daarmee versterkt de fout zich en wordt een 'feit'.
En dan heb je nog bedrijven/medewerkers die onwelgevallige kritiek verwijderen, eigenlijk de aanleiding voor die strenge regels op Wikipedia.
Klakkeloos vertrouwen is dan volgens mij ook misplaatst, en het is zeker een punt van aandacht bij alle euforie over KI.

@Theo .. de kinderen-voor-kinderen aardappel dus. Die via de omroepen als ABN wordt gepresenteerd. ABN dat , zoals John al terecht schreef, allang niet meer bestaat. Ik moet ook wel eens lachen als ze iemand uit pakweg een dorpje aan de Hunze wel weer ondertitelen.
Echt, er staat zoveel onzin op internet, die paar onware dingen die kunnen er echt wel bij. De algoritmen van de commerciële sociale media zijn een veel groter probleem.

Een familielid van mij werkte in het noorden bij een overheidsdienst. Ik had hem ergens snel voor nodig en daar kon ik hem voor op het werk bellen. Het is misschien wel 25 of 30 jaar geleden, maar ik was dus zo verbaasd dat de receptioniste daar in keurig ABN de telefoon opnam. Bij de dames (en soms heren) die bij RDI de telefoon aannemen hoor je (gelukkig) nog wel eens een spoor van een Groningse tongval.

En de neefjes ken ik. Mijn moeder (uit Assen) zei altijd neefies :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie