Coaxkabel en zeewater

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Coaxkabel en zeewater

#1 Bericht door Thom PA9T »

Onderstaande vraag is niet zozeer van toepassing op onze zendhobby, maar wellicht heeft er iemand ervaring mee:

Wat zou er kunnen gebeuren als ik bijvoorbeeld RG213 enkele tientallen meters diep onder water zou leggen? We hebben het dan over zeewater.

Ik bedoel dan specifiek de isolatie aan de buitenkant. Kan dit tegen (langdurige) inwerking van zeewater?

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Coaxkabel en zeewater

#2 Bericht door PA1AIS »

In principe wel, de buitenmantel is PVC en wordt als zodanig beschouwd als waterdicht. Maar de geringste beschadiging is fataal.
Ik houd in mijn dagelijks werk op schepen of offshore de kabels ver weg van water.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Coaxkabel en zeewater

#3 Bericht door Thom PA9T »

Dank je wel!

Weet jij of er speciale 50 Ohm coaxiale kabels zijn voor onderwater? Net als dat er bijvoorbeeld grondkabels zijn met een stalen vlechtwerk om de kabel meer hufterproof te krijgen?

Of is een oplossing in de praktijk door een coaxkabel in te pakken in een mantel?

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Coaxkabel en zeewater

#4 Bericht door Gert_PA2LO »

Messi & Paoloni heeft "direct burial/waterproof" coax in het assortiment.
Ik ken de exacte specs niet, maar die zijn vast te vinden op hun website.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Coaxkabel en zeewater

#5 Bericht door PA1AIS »

Thom PA9T schreef: 18 apr 2023, 10:32 Dank je wel!

Weet jij of er speciale 50 Ohm coaxiale kabels zijn voor onderwater? Net als dat er bijvoorbeeld grondkabels zijn met een stalen vlechtwerk om de kabel meer hufterproof te krijgen?

Of is een oplossing in de praktijk door een coaxkabel in te pakken in een mantel?
Ik heb niks met bonderwaterkabels van doen, alleen maar bovenwater. Aan boord van grote zeilschepen doe ik de coax wel eens in een zacht koperen 15mm pijp ter bescherming tegen schavielen etc. (H2010 of andere flex-coax). Die zacht koperen pijp kan je nog in model buigen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Coaxkabel en zeewater

#6 Bericht door PA3DJS »

Het zal afhangen van lengte, hoe lang onder water, hetstelkosten in geval van falen, etc.

Als het snel moet, en later nog te vervangen is, zou je gewoon RG213 met PVC kunnen pakken en in de tussentijd gaan zoeken naar iets wat gegarandeerd een bepaalde standtijd bij 20 m diepte heeft.

ssb electronics zegt kabel te hebben (SeaTex) met andere isolatie voor de buitenkant (dus geen PVC). Wellicht dat zij een garantie durven te geven. Ik heb geen ervaring met deze kabel.

Zoals PA1AIS ook al aangaf: beschadiging = einde kabel in die toepassing. Je hebt druk van buiten, dus luchtinsluitingen zullen zich lekker snel vullen met water.

Moet het echt tegen mechanische invloeden kunnen, dan kom je in de speciale prijzen terecht, maar dat wist je vermoedelijk al.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Coaxkabel en zeewater

#7 Bericht door PA3DJS »

Mocht je een extra omvlechting nodig hebben (staal), dan kun je bijvoorbeeld terecht bij:
https://www.nek-sealine.com

Ze hebben coax cable met armour zonder extra geleiders erbij (voor DC power en zo). Zij kunnen je zeker aangeven of het op 20 m diepte blijft werken.

De reden dat ik er niets over zeg is dat "marine cables" bedoeld zijn voor gebruik op een schip. Het is doorgaans niet de bedoeling dat de kabels in een waterbed liggen. Giftige dampen bij oververhitting/verbranding is iets wat je niet wil op een schip, vandaar dat andere materialen worden gebruikt in de kunststof mantel.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Coaxkabel en zeewater

#8 Bericht door PA1AIS »

Halogeen vrij...
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Coaxkabel en zeewater

#9 Bericht door pe1cmo »

Kabel TV, kabels liggen in grondwater. Daar is de isolatie HDPE.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Coaxkabel en zeewater

#10 Bericht door Thom PA9T »

Dank allemaal voor de reacties! Ik heb wel wat richtingen nu om verder te zoeken! :D

Plaats reactie