N en dan…?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Paulvanuf
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2009, 08:57

N en dan…?

#1 Bericht door Paulvanuf »

Beste amateurs,
Jaren geleden kocht ik m’n eerste scanner. Op de lange autoritten naar m’n toenmalige opdrachten bij klanten luisterde ik graag naar de verschillende repeaters waar ik toen in de buurt reed. Ik vatte het plan op op de N licentie te halen via de DLZA. Ik kwam dicht in de buurt, maar moest het examen afzeggen helaas. Daarna nog een paar keer gestart, maar zonder door te zetten.
Onlangs m’n eerste aow ontvangen en dacht dat het weer oppakken een goed idee was. Indertijd was ik als echte alfa best geïnteresseerd geraakt van hoe de elektronica werkte en op de repeaters leek het goed toeven.
Maar nu…
Sinds 15j geleden zal er best het eea veranderd zijn. Het internet lijkt nu ook z’n intrede in de verbindingen te hebben gedaan. Nog maar 1 repeater in NL?
Kortom…
Ik zit met de vraag dat stel dat ik m’n Nlic bemachtig, wat kan ik er dan mee in de huidige tijd. Ik geloof niet dat ik zo'n studiebol ben dat ik m’n eigen apparatuur kan bouwen. Hooguit een eigen antenne.
Kunnen jullie me adviseren wat ik als echte beginner met een Nlic kan/zou kunnen doen?
Dank.
Paul de twijfelaar.

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: N en dan…?

#2 Bericht door PE1RTC »

Hallo Paul, ja er is het nodige veranderd.
Misschien wel het belangrijkste: je mag nu met N licentie op diverse kortegolf banden.
Niet op 80m helaas, maar wel op verschillende hogere banden.
Dus je kan naar hartelust experimenteren met draad- en loopantennes en verbindingen maken rond de wereld.
De VHF/ UHF is wel wat rustiger dan 15 jaar geleden. Maar er zijn nog steeds diverse repeaters en ook gekoppelde repeaters zoals PI2NON.
En natuurlijk zijn er nog diverse dx jagers op de hogere banden te vinden bij sporadische E enzovoorts.

Aldus..zeker de moeite waard om N te gaan halen,
Succes, Gert.

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: N en dan…?

#3 Bericht door Gert_PA2LO »

Leuk dat je nog steeds interesse hebt in de radiohobby Paul! De N-registratie biedt volop mogelijkheden.

Wat een leuke (HF) activiteit kan zijn, is het combineren van de radiohobby met de mooiste natuurgebieden in ons land: de zogenaamde flora en fauna / POTA (Parks on the Air) activiteiten.

Kijk maar eens op www.pa-ff.nl waar korte verslagen en foto's staan en tips zijn te lezen. Of zoek op youtube eens op de filmpjes van Tonnie PA9CW die vaak op de fiets eropuit trekt om vanuit een natuurgebied actief te zijn.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: N en dan…?

#4 Bericht door PA2S »

Paulvanuf schreef: 27 mar 2023, 17:26 Kunnen jullie me adviseren wat ik als echte beginner met een Nlic kan/zou kunnen doen?
Paul de twijfelaar.
Stoppen met twijfelen, begin daarmee. Fouten worden ten onrecht als negatief bestempeld. Goed, er is natuurlijk iets van die ezel en die steen, maar wat kan je fout doen? In het ergste geval komt er ergens rook uit en dan heb je weer wat geleerd :-)

Je kunt een boek schrijven over mogelijkheden (en ook een dik boek over wat er allemaal veranderd is tijdens mijn "loopbaan" als radiozendamateur).

Je zult vast hebben nagedacht en als er onderwerpen zijn, die je interesseren, dan kun je daarop inzoomen. Het is in mijn ogen beter om je op enkele dingen te concentreren en daar ervaring in te gaan opdoen.

Ook denk ik dat het belangrijk is om jouw locatie in de vergelijking te betrekken. Want die is mede bepalend voor wat er wel of niet mogelijk is.

Spullen aanschaffen is simpel, voor een prik heb je prima gebruikte zendontvangers en zoals je al schreef, bouw je zelf je antenne(s).

Maar voor zover je het nog niet gedaan hebt: bezoek een clubavond in de regio en kom in contact met anderen, die ooit voor een zelfde soort keuze hebben gestaan. Die kunnen je vast de nodige tips geven en bedenk dat het ook leuk is om elkaar fysiek te ontmoeten.

Hartelijke groet,

Henk PA2S (begonnen als PE0HJS op 1-1-1976)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: N en dan…?

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

Paul,

Ik sluit mij aan bij het schrijven van Henk hierboven.

Juul (begonnen als PE0GJG op 1 jan. 1976 tegelijk met Henk.)
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Paulvanuf
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2009, 08:57

Re: N en dan…?

#6 Bericht door Paulvanuf »

Allemaal bedankt zover. Er komt bij mij beweging in;)

Ik las dat er (minstens?) drie landelijke organisaties zijn. Veron, Vrza en Daru. Wat zijn de verschillen? Hoe actief zijn de afdelingen (ik woon tussen Delft en Zoetermeer? Vriendelijkheid voor beginners? …?

PA2WN
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: N en dan…?

#7 Bericht door PA2WN »

Voor de prijs van een tank benzine (voor een klein autootje) ben je lid van alledrie en kan je zelf bepalen welke activiteit bij de ene leuker is dan bij de andere.
De fanatieke nooit de 1 of nooit de ander is hopelijk wel verleden tijd langzamerhand, bij "öns" gaat de samenwerking tussen A28 en KGL prima gelukkig en een groot deel van de afdelingen zijn gewoon lid van beide of alledrie.

Op de kortegolf zijn de 'D' roepnamen vaak het meest actief, zal inderdaad wel met de lage VHF/UHF gebruik te maken hebben.
73 de PA2WN, Theo

PA3FBO
Berichten: 277
Lid geworden op: 28 okt 2014, 22:36
Roepletters: PA3FBO

Re: N en dan…?

#8 Bericht door PA3FBO »

PA2WN schreef: 02 apr 2023, 16:13 Op de kortegolf zijn de 'D' roepnamen vaak het meest actief, zal inderdaad wel met de lage VHF/UHF gebruik te maken hebben.
Die 6 kanaaltjes op 2m was wel erg weinig :mrgreen: Nu kunnen de commerciele firma's makkelijker de ongebruikte UHF/SHF en hogere banden inpikken.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: N en dan…?

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

6 kanaaltjes ?
"beter iets dan niks", zei m'n moeder wel eens.
Is tot stand gekomen door erg veel politieke druk.
Wat dat betreft zijn de tijden nog net zo. :D
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: N en dan…?

#10 Bericht door Charles_ »

PA2WN schreef: 02 apr 2023, 16:13 Voor de prijs van een tank benzine (voor een klein autootje) ben je lid van alledrie en kan je zelf bepalen welke activiteit bij de ene leuker is dan bij de andere.
De fanatieke nooit de 1 of nooit de ander is hopelijk wel verleden tijd langzamerhand, bij "öns" gaat de samenwerking tussen A28 en KGL prima gelukkig en een groot deel van de afdelingen zijn gewoon lid van beide of alledrie.
Er zijn meerdere verenigingen/stichtingen/organisaties die allemaal beweren op te komen voor de belangen van de radiozendamateur. Hoewel ongeveer 0.5% van de inwoners van Nederland geregistreerd zendamateur is, heerst er ook binnen deze groep grote verdeeldheid :oops:
Het is deze verdeeldheid en versplintering dat mij heeft doen besluiten nergens lid van te willen zijn en worden. Pas als deze verdeeldheid is verdwenen en er dus 1 vereniging is die daadwerkelijk opkomt voor de belangen van de radiozendamateur, dan zal ik daar lid van gaan worden.
De vraag is alleen of ik dat nog zal gaan meemaken...
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

PA2WN
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: N en dan…?

#11 Bericht door PA2WN »

Charles_ schreef: 02 apr 2023, 21:59
PA2WN schreef: 02 apr 2023, 16:13 Voor de prijs van een tank benzine (voor een klein autootje) ben je lid van alledrie en kan je zelf bepalen welke activiteit bij de ene leuker is dan bij de andere.
De fanatieke nooit de 1 of nooit de ander is hopelijk wel verleden tijd langzamerhand, bij "öns" gaat de samenwerking tussen A28 en KGL prima gelukkig en een groot deel van de afdelingen zijn gewoon lid van beide of alledrie.
Er zijn meerdere verenigingen/stichtingen/organisaties die allemaal beweren op te komen voor de belangen van de radiozendamateur. Hoewel ongeveer 0.5% van de inwoners van Nederland geregistreerd zendamateur is, heerst er ook binnen deze groep grote verdeeldheid :oops:
Het is deze verdeeldheid en versplintering dat mij heeft doen besluiten nergens lid van te willen zijn en worden. Pas als deze verdeeldheid is verdwenen en er dus 1 vereniging is die daadwerkelijk opkomt voor de belangen van de radiozendamateur, dan zal ik daar lid van gaan worden.
De vraag is alleen of ik dat nog zal gaan meemaken...
Lekker dan. Dus zolang er niet 1 politieke partij is die opkomt voor alle Nederlanders ga jij niet meer stemmen, en zolang er niet 1 sportvereniging is waar iedereen zich thuis voelt speel/kijk jij geen enkele sport meer? Wat een nihilistische houding, en ook zo heerlijk gemakzuchtig.
Alledrie de verenigingen zitten bij het overleg met RDI, dus waar je ook lid van bent, voor onze belangen wordt opgekomen, echter niet alleen jouw belangen zoals je kennelijk zou willen.
73 de PA2WN, Theo

Paulvanuf
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2009, 08:57

Re: N en dan…?

#12 Bericht door Paulvanuf »

Ok heren dankjewel.
Met de laatste reacties kom ik niet veel verder.
Toch bedankt allemaal.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: N en dan…?

#13 Bericht door PH7R »

Paulvanuf schreef: 02 apr 2023, 13:04 Allemaal bedankt zover. Er komt bij mij beweging in;)

Ik las dat er (minstens?) drie landelijke organisaties zijn. Veron, Vrza en Daru. Wat zijn de verschillen? Hoe actief zijn de afdelingen (ik woon tussen Delft en Zoetermeer? Vriendelijkheid voor beginners? …?
Zoetermeer, ga kijken bij https://www.pi4raz.nl/
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Paulvanuf
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 okt 2009, 08:57

Re: N en dan…?

#14 Bericht door Paulvanuf »

Nou, ik ben gestart met de DLZA💪🏻👨🏻‍🦳.
Het gaat, maar nogal 'roestig’.
Hoofdstuk 1 net afgerond.

Verder conform advies in het Veron Vademecum een rtl-sdr setje aangeschaft; wordt morgen geleverd (als gls zin en tijd heeft😊).

Grz.
Paul

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: N en dan…?

#15 Bericht door PE2AAB »

Leuk!

Ben benieuwd naar he ervaringen! Ook die van de DLZA natuurlijk ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie