C2000 werking

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: C2000 werking

#31 Bericht door pe1rea »

Ik meen dat er een paar punten waren die van belang waren tov het analoge systeem,
1] geen afluistermogelijkheid
2] geen gedwongen frequentiewisseling als je buiten het bereik van een repeater kwam.
3] de diverse diensten simpel te koppelen.

Wat betreft 1, dat is gelukt, ze horen zelfs elkaar niet eens af en toe.
2 Is ook gelukt, je kan met een auto door NL rijden zonder handmatig te moeten schakelen voor zover ik weet.
3 is een puntje, politie wou perse niet dat onbenullen als brandweer en ambulance op de politiediensten kwamen.
Ergo, de zaak is deels fail....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: C2000 werking

#32 Bericht door PA0AA »

pa1bvm schreef: 15 mar 2023, 10:44 .... gebruiken ze daarom in de luchtvaart nog steeds AM modulatie ? ? ....... :mrgreen: :mrgreen:
Enkel zijband zou dan een betere versie van 'AM' voor de luchtvaart zijn, want dan heb je geen interferentie van draaggolven, als je met meer dan één op dezelfde frequentie aan het zenden bent. Plus dat je met wat fantasie beide signalen kunt verstaan zonder gepiep en gefluit.
Ook heb je dan bijna twee keer zoveel frequentieruimte tot je beschikking, dan nu met de 8,33 kHz kanaal afstand.
NB. Dit soort storing was destijds een belangrijk deel van de oorzaak van de vliegramp op Tenerife. :(

Plaats reactie