Inloggen bij RDI

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Inloggen bij RDI

#16 Bericht door PA3RIS »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 26 feb 2023, 08:59 De NFC aanmelding is nodig om je DigiD app te registreren. Dit ligt mijns inziens niet aan de RDI website.
Van de DigiD-website: Voegt u een ID-check toe? Dan kunt u meer doen met uw DigiD app. Zoals extra privacygevoelige gegevens inzien of wijzigen. Dit zijn bijvoorbeeld gegevens over uw gezondheid.

Uiteraard is het aanvragen van speciale roepletters uitermate privacygevoelig... Terwijl je op allerlei andere plekken wel in kunt loggen met de digi-d zonder die id-check die het onder bepaalde omstandigheden niet doet.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Inloggen bij RDI

#17 Bericht door PA3CQN »

De overheid heeft al geruime tijd geleden besloten dat SMS afgeschaft moet worden. RDI loopt daarin nu voorop.
Maar, zo zegt de staatsecretaris:"Voor Nederlanders die 'niet digitaal participeren' of uit principiële overwegingen geen gebruik willen maken van digitale middelen, blijft volgens Knops de 'analoge wijze' om contact te hebben met de overheid openstaan"
Dus dat wordt bellen met mijn kennelijk te oude telefoon. Want bellen doet die nog steeds prima.

Het is natuurlijk ook raar dat de overheid verlangt dat je een account bij Google of Apple aanmaakt. Dat zijn private partijen waar ik liefst niets mee te maken heb.
Het idee dat je voor Nederlands overheidscontact een Amerikaans bedrijf nodig hebt is werkelijk onzinnig.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Inloggen bij RDI

#18 Bericht door PE1PQX »

bellen doet mijn fietsbel ook prima, maar er zijn ook overheidsinstellingen die gelijk alles afsluiten behalve die idiote DigiD app die verder nutteloos in je foon zit.
Onder diezelfde noemer 'privacy moet zo veilig mogelijk', en dat kan ook anders.

Ik heb bij DigiD zelf een klacht hierover ingediend, er zijn genoeg mensen die geen veeg-foon hebben, geen computer en geen internet (voormalig buurmannetje van me bijvoorbeeld), geen internet op een smartfoon (mijn schoonpa) of gewoon a technisch zijn (beide net genoemde heren)

Mijn klacht is dat je te pas en onpas overal je volledige gegevens moet invullen ook al hebben ze geen nut/gebruik. Zo ook op het klachtenformulier van DigiD: vul je telefoonnummer in dan kunnen we contact met je opnemend voor meer info. Ik heb ingevuld 'Mail me maar'.

Verder heb ik ze nogmaals de suggestie van een hardware autenticator zoals een Yubikey (er zijn er vast meer) te implementeren, is in mijn ogen veel veiliger dan een smartphone app.

Er zijn dus ook webshops die eisen dat je een 06-nummer invult terwijl ik dat gewoon niet wil. Ook hier: mail maar met een vraag of probleem.
Wil best bereikbaar zijn, maar IK bepaal wanneer en voor wie.

Maar goed, ik ga geloof ik off-topic.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Inloggen bij RDI

#19 Bericht door pe1rea »

Ik begin daar dus ook niet aan.
Ik heb de telefoon voor mijn werk, en om te bellen.
Er staan geen apps op anders dan strikt noodzakelijk (parkeerapp bv, omdat ik nergens meer een kwartje in een meter kan gooien)
De overheid valt wat mij betreft niet onder strikt noodzakelijk.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie