Zendamateurs in Duitsland bereiken

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PD1ITZ
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 nov 2022, 19:53
Roepletters: PH0LT

Zendamateurs in Duitsland bereiken

#1 Bericht door PD1ITZ »

Ik ben Duitse en woon in Den Haag. Qua taal is dit vaak erg moeilijk. Als er de hele dag verkeer op een band/kanaal of repeater is, valt alles stil zodra ik me identificeer als een Duitser (na één woord dan). Misschien is dit toeval en moesten ze allemaal naar huis rennen om in hun boeken van Pim Fortuyn, Thierry Baudet of Geerd Wilders te lezen--jij weet het maar nooit. Ik vraag me af of u mij kunt adviseren wat de beste manier is om Duitse amateurs te bereiken die zich in Duitsland bevinden, bijvoorbeeld Oberhausen, Essen, Koeln of verder naar het zuiden. Welke band, antenne, transceiver en pep zou er nodig zijn?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zendamateurs in Duitsland bereiken

#2 Bericht door PE2AAB »

Hoi Jörg,

Goede vraag. Ik denk dat je daar het beste eens bij de DARC zou kunnen informeren. Of uiteraard zoeken op woonplaats op QRZ.com

Overigens; zou je over de repeater van Eindhoven werken en merk ik dat je Nederlands wat minder beheerst dan spreken we hier gewoon rustiger. (of Duits/Engels).

In onze regio zitten heel veel 'Expats' vanwege ASML, Philips, VDL enz. dus zijn we hier wel wat gewend ;-) Mijn buren zijn zelfs Duits. Oefenen we regelmatig Nederlands mee :-) Vinden ze leuk!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zendamateurs in Duitsland bereiken

#3 Bericht door PH2X »

Hallo Jörg, ik woon ook in Den Haag en wil best een verbinding maken met je. Misschien val je wel stil als ik Duits probeer te praten :) Misschien even mailen? Maar eigenlijk is het niet een antwoord op je vraag. Dus wellicht krijg ik dat straks van een mede-amateur te horen.

73 de PH2X
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zendamateurs in Duitsland bereiken

#4 Bericht door pe1cmo »

QO100 sat, zit vol met duitsers.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Zendamateurs in Duitsland bereiken

#5 Bericht door PA0FRI »

Dag Jörg,

Als een Nederlander een buitenlandse tongval hoort, wil dat niet zeggen dat men een aanhanger is van bepaalde rechtse politieke figuren. Waarschijnlijk is men bang om in de vreemde taal fouten te maken, terwijl men het wel redelijk kan verstaan. Ik heb daar ook last van als ik ineens in het Duits of Engels moet spreken. Als de schroom na een tijd voorbij is lukt het wel.
In een straal van minder dan 100m om mijn huis heb ik Syrische, Poolse, Belgische, Litouwse en Vietnamese buurtgenoten. De Litouwers spreken vloeiend Engels, Russisch en Litouws, maar hun Nederlands begint aardig vlot te worden onder andere door veel met hun buren te praten. De Syriërs doen ook hun best voor het Nederlands.

Als je met Duitse landgenoten wil QSO-en, moet je de 80 en 40 m band gebruiken. Vaak zijn er vaste frequenties waar ze de dagelijks bezig zijn zoals in de avond op 3690 kHz.

Succes!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zendamateurs in Duitsland bereiken

#6 Bericht door elsinga »

Je zou ook DMR kunnen gebruiken, er zit vast een DMR repeater bij je in de buurt.

En verder gewoon proberen mee te doen. Goed voor hun Duits en jouw Nederlands. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Zendamateurs in Duitsland bereiken

#7 Bericht door PA3HMP »

PD1ITZ schreef: 19 nov 2022, 14:39 Ik ben Duitse en woon in Den Haag. Qua taal is dit vaak erg moeilijk. Als er de hele dag verkeer op een band/kanaal of repeater is, valt alles stil zodra ik me identificeer als een Duitser (na één woord dan). Misschien is dit toeval en moesten ze allemaal naar huis rennen om in hun boeken van Pim Fortuyn, Thierry Baudet of Geerd Wilders te lezen--jij weet het maar nooit. Ik vraag me af of u mij kunt adviseren wat de beste manier is om Duitse amateurs te bereiken die zich in Duitsland bevinden, bijvoorbeeld Oberhausen, Essen, Koeln of verder naar het zuiden. Welke band, antenne, transceiver en pep zou er nodig zijn?
Als jij alle amateur direct al zo negatief schaart onder aanhangers van Pim, Thierry of Geert, dan weet ik al wat voor persoon ik aan de anderekant heb en zou ik daar ook geen verbinding mee willen maken.

Beste manier om met Duitsers in contact te komen is voor jou in Duitsland te gaan wonen, maar met de instelling dat jij hier nu laat zien zul je daar ook niet veel contacten maken.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zendamateurs in Duitsland bereiken

#8 Bericht door PE2AAB »

[mod]Laten we het hier een beetje beschaafd houden en vooral alle politiek buiten beschouwing laten. Dit topic heeft extra aandacht een gaat op slot zodra deze verder dreigt te ontsporen. Bedankt voor een ieders medewerking[/mod]
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Zendamateurs in Duitsland bereiken

#9 Bericht door 19DT2120 »

Volgens mij zit er in Rijswijk ook een een station die van oorsprong Duitstalig is en dat is wel redelijk in de buurt .
http://draaggolf.blogspot.com/
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Zendamateurs in Duitsland bereiken

#10 Bericht door pe1rea »

PD1ITZ schreef: 19 nov 2022, 14:39 Ik ben Duitse en woon in Den Haag. Qua taal is dit vaak erg moeilijk. Als er de hele dag verkeer op een band/kanaal of repeater is, valt alles stil zodra ik me identificeer als een Duitser (na één woord dan). Misschien is dit toeval en moesten ze allemaal naar huis rennen om in hun boeken van Pim Fortuyn, Thierry Baudet of Geerd Wilders te lezen--jij weet het maar nooit. Ik vraag me af of u mij kunt adviseren wat de beste manier is om Duitse amateurs te bereiken die zich in Duitsland bevinden, bijvoorbeeld Oberhausen, Essen, Koeln of verder naar het zuiden. Welke band, antenne, transceiver en pep zou er nodig zijn?
Hoi Jörg, mijn Duits is minimaal roestig (en nooit best geweest), mijn Engels is beter.
Ik zou dan ook niet weghollen, heb ik nooit gedaan.
Maar wat de anderen zeggen, 40 meter en 80 meter, grote draadantennes en een 100 Watt moet wel voldoende zijn.
En inderdaad DMR, hoewel ik dat nooit gebruik..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Zendamateurs in Duitsland bereiken

#11 Bericht door on4avt »

Ik ben niet tegen of voor Duitsers.
Reacties als van naar huis rennen en boeken gaan lezen? Hmm.
Maar welk soort amateur zoekt zelf niet uit hoe hij Duitsland kan bereiken?Je hebt maar de banden af te draaien en te luisteren wie op elk moment doorkomt.
Als ik nu Nieuw Zeeland wil bereiken? Ik kijk op de Cluster, kijk wanneer er meldingen zijn etc... Toch mogelijkheden genoeg?

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Zendamateurs in Duitsland bereiken

#12 Bericht door PA3HMP »

PE2AAB schreef: 21 nov 2022, 19:32 [mod]Laten we het hier een beetje beschaafd houden en vooral alle politiek buiten beschouwing laten. Dit topic heeft extra aandacht een gaat op slot zodra deze verder dreigt te ontsporen. Bedankt voor een ieders medewerking[/mod]
Tja helaas het sujet wat het oorspronkelijke bericht geplaatst heeft begon daar mee, ik heb geen probleem met duits spreken maar als je begint met klagen dat niemand verbinding met je wil maken om vervolgens ze de huid vol te schelden dan is het bij mij snel over.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Zendamateurs in Duitsland bereiken

#13 Bericht door pe1rea »

Je kan ook je teennagels knippen Mark, zijn je tenen iets minder lang... :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Zendamateurs in Duitsland bereiken

#14 Bericht door pd1ahm »

Ik ben zelf Nederlander/Duitser. Ik ben veel actief op 2 meter ssb. Met wat tropo moet het goed mogelijk zijn om een verbinding te maken. Als kleine qrpieter ben ik tweetalig opgevoed en is het voor mij geen probleem om tijdens het qso te wisselen tussen Nederlands en Duits.

Mocht je ook een richtantenne hebben voor vhf maak ik graag een qso met je.

73 Hans

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Zendamateurs in Duitsland bereiken

#15 Bericht door PA3HMP »

pe1rea schreef: 22 nov 2022, 10:15 Je kan ook je teennagels knippen Mark, zijn je tenen iets minder lang... :mrgreen:
heeft niks met teennagels te maken maar met de instelling van de plaatser die zegt omdat ik geen contact kan krijgen zijn jullie allemaal aanhangers van pim/baudet/wilders, nou dan is het voor mij heel snel klaar

Plaats reactie