Are radio hams ‘makers’

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Are radio hams ‘makers’

#1 Bericht door PH2LB »

Via deze Soldersmoke blog post, kwam ik deze blog post uit van Owen Duffy ex VK1OD now VK2OMD.

Wat hij zich afvroeg is : "Are radio hams ‘makers’ ?" over terwijl : "zijn radiozendamateurs makers?"

Hij bespreekt een stuk(je) geschiedenis en beschrijft hoe in de jaren 80 de focus in de hobby verschoof van zelfbouw naar kant en klare apparatuur.
But as information and communications technologies advanced at an explosive rate through the 1980s, ham radio shifted focus from ‘home brewed’ equipment to commercial off the shelf equipment designed specifically for the ham market. . . .
Met als gevolg dat volgens hem veel operators hun interesses van het technische vlak verschoven naar het verzamelen van contacten en awards en het onderhouden van een sociaal netwerk.
Today, the most popular activities in ham radio are: contesting, operating awards pursuits and other train-spotting like activities; and ‘rag chewing’, social chat about anything, well anything except meaningful discussion of radiocommunications technology (a bit like CB really, just a little more polite), usually in organised ‘nets’.
Om vervolgens tot de conclusie te komen :
The thing that is rare is a ham who also qualifies as a maker!
Ik heb dit even laten bezinken en moet toegeven dat hij volgens mij gelijk heeft. Want zelfbouw in onze hobby is net zo als in andere hobby's vervangen door inkoop van kant en klare apparatuur. Slechts een kleine groepje die-hards doet nog aan zelfbouw.

Maar in die groep zie ik ook mooie nieuwe trends verschijnen : OM's die hun ontwerpen als bouwpakketjes aanbieden of toch via clubs gezamelijk bouw projecten starten. Maar je ziet ook nieuwe tools verschijnen : 3D printers voor het maken van onderdelen, CNC frezen voor het maken van (prototype) print plaatjes, een omgebouwde 3D printer voor het belichten van foto gevoelige printen en nog veel meer.

Dus ja : lang niet alles radiozendamateurs zullen makers zijn. Maar ze zijn er gelukkig nog wel.


Persoonlijke note :

Toen ik begon met de hobby kwam dat voort uit technologische nieuwsgierigheid, de interesse om dingen te begrijpen en de wil om dingen zelf te kunnen maken (zelf ontwerpen was niet mijn hoofddoel). Voor mij maakt het niet uit of het 100% zelfbouw is of een bouwpakket (zoals HeathKit, Elecraft, QRP-Labs etc) wat al dan niet na de bouw weer wordt gemodificeerd. Gewoon lekker bezig zijn met de hobby en grenzen verleggen. En ja ik heb ook enkele off-the-shelf trancievers (ben super blij met mijn FT817ND) en mijn QO-100 uplink is ook een bouwpakketje (waar vervolgens al weer iets meer dan gemiddeld aan gesoldeerd is). Wat nieuwe tools betreft : hier in huis staan 2 soorten 3D printers, diverse gereedschappen voor SMT montage, en heb een leuke werkplaats inrichting voor metaal / kunststof bewerken.

Ben ik dan een maker ? Zo zou ik me niet willen noemen. Net zo min als ik mezelf een hacker noem omdat ik nogal handig ben met computers, technologie en bepaalde skills heb. Ik ben gewoon een hobbyist die na zijn werk leuke dingen wil doen. 8)
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Are radio hams ‘makers’

#2 Bericht door DC4CP »

Ik ben een stekker-amateur, koopdozen dus, gezien mijn opleiding en beroep niet abnormaal.
Het was de "liefde" voor het zenden die me de boeken deed intuimelen om op die manier mijn licentie te behalen, heel veel van de materie ben ik nu vergeten. Alleen op antennegebied ben ik een maker , eerder dan een koper.
Maar men gaat in dit artikel ook voorbij aan het feit dat we een grote verschuiving hadden richting software en daar maken veel amateurs nog iets, al is het in bits en bytes.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Are radio hams ‘makers’

#3 Bericht door PE4BAS »

Waarom zou elke HAM een "maker" moeten zijn? Omdat dit een vrij technische hobby is? Het is niet voor iedereen weg gelegd. In de jaren 80 waren de koopdozen er ook maar voor velen haast onbetaalbaar. Deze hobby is voor iedereen en ook zeer divers. De koopdozen zijn goedkoper geworden. Men kan nu ook zonder uitgebreide technische kennis meedoen.

Owen Duffy is iemand met een grote schat aan kennis. Misschien ook wel vanuit zijn opleiding. Als ik zijn blog lees schat ik in dat hij iets meer weet dan de gemiddelde HAM. Hij doet ook veel aan metingen en (experimentele) zelfbouw. Duidelijk zijn ding in de hobby.

Maar ik snap zijn denkwijze:
If you join the ranks of hams, you will find them wishing you ‘good DX’ meaning good luck in contacting a rare and distant station… but that might seem a strange principal goal when you can pull out a smart phone and have a video call to someone on the other side of the planet.
Hij heeft blijkbaar de magie van radio buiten beschouwing gelaten. Gewoon de magie dat je iemand, een onbekende, uit een ander land hoort (of ziet tegenwoordig). De magie dat je op 50MHz bijvoorbeeld met Japan werkt of met 5W op dezelfde band met Puerto Rico werkt, dat is dan persoonlijk. Er zijn natuurlijk veel meer magische momenten te bedenken, iedereen heeft wel wat meegemaakt denk ik.

Zijn radioamateurs/HAMs "makers"? Nee niet allemaal, maar ze zitten er zeker wel tussen. Misschien is de verdeling wel 50/50?

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Are radio hams ‘makers’

#4 Bericht door pe1rea »

Ik ben vaak aan het prutsen geweest, van jongs af aan.
De laatste jaren heb ik mij daar de tijd niet meer voor gegund, werk, gezondheid, enz..
Maar ik heb de hoop dat ik straks weer op mijn plek zit met alles onder handbereik en weer kan gaan prutsen..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Are radio hams ‘makers’

#5 Bericht door Paula Bean »

Toen ik 10 of 11 jaar oud was, zat ik schemaatjes inelkaar te solderen, ondermeer van radioontvangers en zenders (dat mocht natuurlijk niet, maar het was erg QRP en met heel kleine antennetjes eraan, ik mocht al blij zijn als ik een bereik had dat buiten onze tuin kwam). Daarna verschoof mijn interesse naar de digitale electronica (in die tijd 74xx TTL en 40xx CMOS, arduino's bestonden nog niet) en nog later weer naar computers en software. Daarna muziek en reizen, je maakt wat interesse-shifts mee, als puber/adolescent! Sindsdien niets meer aan radio gedaan, maar de laatste jaren sloeg het radio-virus weer toe, en recentelijk heb ik mijn F-registratie gehaald. Qua solderenstein heb ik nog geen transceivers inelkaar gezet (ik heb een 2e-hands Yeasu 818 gekocht), maar mijn antennes maak ik wél zelf, zowel voor portabel als in het veld, of op het balkon, en dat is erg leuk en leerzaam. Dus vwb. antennes ben ik wel een 'maker'. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Are radio hams ‘makers’

#6 Bericht door PA3DAT »

Ik ben ook geen echte bouwer, maar vind het wel leuk om met antennes te knutselen.
Ik heb een homemade 3-bands draaibare dipole met coaxtraps ( ik ben overigens een echte fan van simpele oplossingen als een coaxtrap, maakte er een dualband vertical mee voor 20 en 40).
Daarnaast een dualband 2 x 5 ele yagi voor 6m en 4m. Leuk om te doen, en ook nog een stuk goedkoper dan een koop-antenne!

Maar mijn hengeltje van 6m achteraan de camper is helemaal top! :D Een verticaal draadje, 5m lang, voor 4/6/10/12/15/17/20/30 en 40m, op alle banden vrijwel 1 : 1. Bandwisselen in een minuut, geen tuner nodig en uitstekende resultaten. Vanaf de Messe-camping in Friedrichshafen 2 x ZL op 40m, geswitched naar 30m, het eerste station een VK. Geef ik CQ dan komen er o.m. zuid-Amerikanen terug...

Dat is voor mij de kick: maak een antenne die vrijwel niets kost en werk de wereld! :D

Op 40m, afgelopen donderdag:

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Are radio hams ‘makers’

#7 Bericht door pa1bvm »

maker of geen maker ... lekker zwart wit :D

er zijn ook mensen als " inspirator" en " teacher " en " buddy " en " creator " en "enabler" en nog veel meer ...

en vergeet de bewust korte broekdragers niet :D :D

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Are radio hams ‘makers’

#8 Bericht door pe5t »

Wat een dedain voor alle amateurs die een andere invulling aan de hobby geven ("train spotters") dan de auteur. Er wordt overigens nog steeds heel veel geknutseld, ook door contesters en diploma jagers. Dit forum, dat hoofdzakelijk over techniek gaat, vermeldt 6303 deelnemers.
Maar misschien lag dat 10 jaar geleden in Australie anders.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Are radio hams ‘makers’

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik ben ook een echte bouwer. M'n hele amateur bestaan al. Dat varieert ook bij mij van Heathkit tot m'n eerste zelf ontworpen 2mtr. zender en veel randapparatuur.
De laatste tijd ben ik weer luisteramateur en vooral KG. Vreemde stations horen. En laat dat nou net het begin punt geweest zijn om deze hobby te beoefenen!
Het huidige zendamateurisme trekt mij niet meer zo aan.
In 1990 deed ik mijn FT790 70cm transceiver in een doos en afgelopen week zette ik hem weer aan. (ik moet 'em repareren ) en hoorde de repeater in m'n geboorteplaats Hilversum.........................en al luisterende dacht ik, nou weet ik weer waarom ik liever soldeer................en m'n R70 ontvanger weer laat luisteren op de KG en MW. De zonnepanelen zijn mij goed gezind.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Are radio hams ‘makers’

#10 Bericht door PA5COR »

Met 12 jaar beginnen te bouwen in het geheel niet gehinderd door enige kennis, vandaar mijn wet, waar de meeste rook wegkomt loopt de meeste stroom :mrgreen:
Ja, FM zenders ECC85 QQE 03-12, QQE 06-40, vrij snel overgestapt naar transistoren, die spanning was wat minder erg ..prikkelend :wink:
27 MC am tijd, 23 kanalen vrij snel van afgestapt en toch maar geleerd en examen gedaan, daarna verder met bouwen, microfoon was alleen om gesprekken te houden met mede bouwers... en snode plannen bespreken voor de volgende verbetering van de tranceiver/voeding/endtrap etc.
Laatste grote projecten het her opbouwen van de Heathkit SB-1000, alle antenne projecten, nu alleen nog klein spul, alles werkt goed.... dus hooguit kabeltje solderen of kleine reparatie.
Vind het wel best ben bijna 70 nu ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Are radio hams ‘makers’

#11 Bericht door PA3HMP »

Ja helaas er wordt weinig geknutseld.

ik ben begonnen op jonge leeftijd door een kapotte zwart wit tv op te halen bij de tv verkoper en die helemaal uit elkaar te solderen en de onderdelen ervan te gebruiken in eigen knutsel projectjes uit een bibliotheek boek, ik zal een jaar of 10 zijn geweest denk ik.

later wat geprutst met een commodore 64 die ik nog steeds in mijn bezit heb en later wat ander computerspul maar al die jaren steeds aan het solderen gebleven

Altijd veel geknutseld en gerepareerd voor amateurs terwijl ik zelf geen licentie had en toen toch maar eens een licentie gehaald, niet zo zeer om verbindingen te maken, want ik ben geen stopcontact amateur, maar wel om te mogen testen wat ik gemaakt heb, dus puur experimenteren wat het geen is waar de gelicentieerde amateur zijn bestaansrecht aan ontleend.

tegenwoordig soldeer ik vrijwel enkel beroepsmatig, het knutselen is niet meer, veel te druk met andere zaken, de tijden dat ik nog verbindingen maak is vrijwel enkel tijdens de jota.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Are radio hams ‘makers’

#12 Bericht door PH2LB »

Leuk om te lezen hoe een ieder zijn hobby ervaart. Dank voor de bijdrages in dit topic.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Are radio hams ‘makers’

#13 Bericht door PE2AAB »

Ook ik hobby zeker wel wat thuis. Mijn oude vertrouwde Wellertje staat regelmatig te roken. Dat varieert van een simpele connector aan zetten tot het maken van een leuk bouwkitje of zelf bedacht prutseltje. Op dit moment is de shack nog altijd in de verbouwing dus de soldeer en RF activiteiten staan even op een laag pitje.

Een greep uit de kitjes die de afgelopen jaren de revue zijn gepasseerd;
-Ultimate3/3S QRSS/WSPR transmitter
-PE1JPD 23cm transceiver
-fOKZbox 2m Vossenjacht receiver
-divers QO-100 spul zoals een BATC Portsdown TX en MiniTiouner V2
-QRM Killer
-GPSDO naar ontwerp van W1GHZ
en vele anderen...

Begonnen als 10 jarige bij het lokale 'Elektro Clubje'. Na de eerste knipperlichtjes helemaal begeistert door een FM zender ontwerpje op een spijkerplankje. Vriendje 2 straten verder kon mij horen op de FM band. Hoe gaaf (en verboden; I know).

Het clubje werd destijds geleid door een schare aan (ex)Philips medewerkers (vanwege regio Eindhoven) en de onderdelen waren volop beschikbaar. Ik denk dat ik daar het radiovirus wel heb opgelopen want sindsdien ben ik geïnteresseerd in deze mooie hobby.

Het clubje bestaat nog altijd. Niet meer met de begeleiding van toen volgens mij maar nog altijd met kasten vol onderdelen ;-)
https://depracht.nl/activiteiten/activi ... lektroclub
Afbeelding

P.S. de foto is redelijk recent. Ik sta er niet op maar je kunt duidelijk zien dat de lokale jeugd hier (met technische bedrijven als Philips, NXP, ASML en VDL in de achtertuin) nog altijd goed overweg kan met elektronica. En ja; ik heb daar ook de reclame flyers neergelegd voor de dag voor de amateur ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Are radio hams ‘makers’

#14 Bericht door PA3CQN »

Ach, die maker cultuur is meer een sociaal verschijnsel. Het is in essentie niet anders dan wat we 50 jaar geleden ook al deden, gebruik makend
van wat we toen tot onze beschikking hadden. Het heeft enkel een nieuwe naam, en opvallend genoeg, een nieuwe status.
Of een rza aan de eisen voldoet lijkt me eigenlijk helemaal niet van belang, tenzij je gevoelig bent voor 'status'.
Mij zal het een worst zijn.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Are radio hams ‘makers’

#15 Bericht door Juul - PE0GJG »

Rick,
Wat "doet"Philips nog in Eindhoven dan?

Trouwens mooie foto !

Juul ( ex Philips PTI - Huizen 1965 -1967 beproevingen grote zenders )
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie