Kpn glasvezel vraag

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Kpn glasvezel vraag

#1 Bericht door andreph5c »

Heb bericht gekregen dat kpn hier in de wijk gaat beginnen met glasvezel.
Ben hier in zeer geïnteresseerd.
MAAR nu de vraag stoort de mee geleverde apparatuur ook op hf?
Heb nu nog adsl en een vrij oude cisco-linksys router en die geeft geen kick.
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#2 Bericht door PA8S »

Sinds december jl. heb ik KPN glasvezel waarbij ik mijn eigen router heb aangesloten op de XGSPON ONT van KPN. Ik gebruik dus geen Xperiabox die volgens sommigen, en dan ook nog afhankelijk van welk type/serie, wel eens kunnen storen.

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Kpn glasvezel vraag

#3 Bericht door Frankyboy »

Klopt, je hebt gewoon keuze vrijheid in router enz. Zelf iets zoeken dus, keuze genoeg.

Ik gebruik zelf een FritzBox naar tevredenheid https://nl.avm.de/producten/fritzbox/

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Kpn glasvezel vraag

#4 Bericht door sottezero »

in principe stoort glasvezel apparatuur minder dan adsl en nog veel minder dan kabel. simpelweg omdat glasvezel geen bandbreedte gebruikt in het spectrum van HF.
Ik geloof dat je in de trend van 200.000 TerraHertz moet denken voor zo'n SFP... terwijl kabel in het 5 tot 65MHz spectrum zit te broeden met het internet stream.
Het enige wat dan nog stoort bij glasvezel is de electronica van het 'modem' (aka bridge, router, mediaconverter, pbx, access point) zelf.
Maar de meeste experiaboxen storen niet echt, de allernieuwste kan ik niet vertellen omdat ik overgestapt ben naar TM.
Zolang je geen VOIP/Telefonie af neemt bij je glasvezelboer is eigen modem installeren een fluitje van een cent.

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#5 Bericht door PA8S »

sottezero schreef: 06 mei 2022, 10:57Zolang je geen VOIP/Telefonie af neemt bij je glasvezelboer is eigen modem installeren een fluitje van een cent.
En ook dit is goed te doen met eigen apparatuur, zelfs mijn bijna twintig jaar oude Gigaset snapt de VoIP instellingen van KPN.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#6 Bericht door PA2RU »

Hier niks geen gedoe met glasvezel..
Ik denk dat je wel een ander modem nodig bent omdat het ouwe ding wat je nu gebruikt de snelheid niet aankan..
Zelf al tijden naar tevredenheid een Fritzbox in gebruik....
73 René PA2RU

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Kpn glasvezel vraag

#7 Bericht door Frankyboy »

PA8S schreef: 06 mei 2022, 13:15
sottezero schreef: 06 mei 2022, 10:57Zolang je geen VOIP/Telefonie af neemt bij je glasvezelboer is eigen modem installeren een fluitje van een cent.
En ook dit is goed te doen met eigen apparatuur, zelfs mijn bijna twintig jaar oude Gigaset snapt de VoIP instellingen van KPN.
Klopt VoIP ook vrijgegeven en je kunt tegenwoordig zelfs je eigen ww erop zetten.
De wereld bij KPN is een stuk beter geworden vwb eigen apparatuur.
(uiteraard door wetgeving laten we het niet mooier maken dan het is :wink: )

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kpn glasvezel vraag

#8 Bericht door pc1mb »

sottezero schreef: 06 mei 2022, 10:57 in principe stoort glasvezel apparatuur minder dan adsl en nog veel minder dan kabel. simpelweg omdat glasvezel geen bandbreedte gebruikt in het spectrum van HF.
Er hangt ook vooral geen honderd meter koper aan wat als antenne kan fungeren.

Overigens kun je de router dan wel zelf kiezen als je dat echt wilt (ik gebruik gewoon de Fritzbox), maar de glas naar koper converter (bij mij van Genexis) niet.

Maar geen van beide storen bij mij, op welke band dan ook. Ik heb het al vele jaren.

Je kunt de kabels tussen beide ook kort houden en de voedingen ontstoren zo veel je wilt, dus je hebt alle mogelijkheden mocht je iets treffen wat tóch een beetje stoort.

Met DSL is dat een stuk lastiger omdat daar altijd enorme lengtes koper aan hangen.

raovinge
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2011, 19:04
Roepletters: PG4R
Locatie: Rolde

Re: Kpn glasvezel vraag

#9 Bericht door raovinge »

pc1mb schreef: 07 mei 2022, 09:21
sottezero schreef: 06 mei 2022, 10:57 in principe stoort glasvezel apparatuur minder dan adsl en nog veel minder dan kabel. simpelweg omdat glasvezel geen bandbreedte gebruikt in het spectrum van HF.
maar de glas naar koper converter (bij mij van Genexis) niet.

Hmmm bij mijn fritzbox gaat gewoon de gaskabel erin aansluiting van trined
'73 PG4R

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#10 Bericht door PE2AAB »

Klopt het dat je die bij TriNed bijgeleverd krijgt? Hoe bevalt dat? Ik heb nu KPN waar ik heel tevreden over ben maar het wordt duurder en duurder en de snelheid die ik heb is 'laag'. Voor minder geld heb ik bij TriNed een factor 10 keer sneller internet. (nu iets van 100 Mbps. TriNed heeft 1000 Mbps)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Kpn glasvezel vraag

#11 Bericht door pe1br »

Ik heb ook geen storing van mijn experiabox.
Waar je wel mee uit moet kijken zijn de onder de KPN naam bekende Draadloze Verbindingsset.
Deze zijn ook wel bekend als powerline adapter (PLC) en worden vaak gebruikt om een PC of TV te verbinden met de experiabox op plaatsen waar je met een kabel slecht kunt komen, meestal maakt de monteur een afweging van de kosten om naar die lastige plek een kabel te leggen of de kosten voor een PLC setje.
KPN heeft deze adaptors wel met notches voor de amateurbanden maar ik zou ze gewoon helemaal niet in huis willen hebben, stel voor dat je een keer buiten de amateurbanden wilt luisteren.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#12 Bericht door PE1PQX »

Wat betreft glasvezel aansluitingen moet je letten op wat zaken:

1) Krijg je de nieuwe GPON of de oudere AON aansluiting?? Bij GPON wordt het wat lastiger om eigen apparatuur te gebruiken (maar het kan wel!!)
2) Wil je volledig eigen hardware gebruiken, loop je de kans dat bij tripple-play (I-net, TV en VoiP) het TV gedeelte mogelijk niet gaat werken, dit draait n.l. op een aparte VLAN (VLAN4) af WAN zijde. VoiP (telefonie) bij KPN niet meer, deze zit in VLAN6 af WAN zijde. TV instellen is dan nogal een dingetje bij KPN en vergelijkbare providers.
3) De ervaringen die ik met René (PA2RU) heb opgedaan kunnen oudere routers wel storingen veroorzaken op HF en in geval van VDSL andersom ook (de connectie kan er dan uit duvelen). Zorg dus voor een nieuwe router!

Verder gebruik ik op mijn glas aansluiting geen provider hardware, ik heb het glasvezeldraadje direct in mijn Ubiquity Security Gateway Pro 4 zitten voor alleen internet.
Ik merk geen rommel van deze gateway en van mijn switches. Wel heb ik troep op HF van mijn Unifi G3 gullet IP-camera's (alle 3 PoE gevoed, en nee dit ligt niet aan het PoE verhaal, mijn 2 accesspoints zijn ook PoE gevoed, zo ook 2 Unifi G3 flex IP-cams en 2 foscam's IP camera's. PoE is gewoon schoon!)

Bij glasvezel zelf hoef je niet bang te zijn dat je connectie er uit vliegt of dat je hiervan QRM krijgt op de banden als je QRV bent. Zorg wel voor gewoon goede hardware. Fritzboxen voldoen hierbij bij mijn weten. Experiaboxen (oudere modellen) staan nog wel bekend om QRM, de nieuwere modellen (zoals Box12) weet ik zo niet.

Voor een AON glasvezel aansluiting: https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fr ... fiber-aon/ (mijn tip!)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kpn glasvezel vraag

#13 Bericht door pc1mb »

raovinge schreef: 07 mei 2022, 11:23Hmmm bij mijn fritzbox gaat gewoon de gaskabel erin aansluiting van trined
Mijn Fritz heeft alleen RJ45. Misschien bestaan er ook modellen met ingebouwde glas transceiver, mij zijn die niet bekend.

Voor wat betreft de Experiabox: die staan inderdaad bekend om storing. Maar dan wél in combinatie met XDSL en de bijbehorende honderden meters koper antenne en breedbandige signalen daarop. Vziw niet in combinatie met glas.

Tegen de stroom op roeien door middel van eigen hardware kán natuurlijk, maar waarom? Het zou me erg verbazen als dat nodig is tegen QRM.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#14 Bericht door PE1PQX »

pc1mb schreef: 08 mei 2022, 16:10 Mijn Fritz heeft alleen RJ45. Misschien bestaan er ook modellen met ingebouwde glas transceiver, mij zijn die niet bekend.
Zie link in mijn post, een Fritz!Box 5530 AON....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Kpn glasvezel vraag

#15 Bericht door elsinga »

Vraag: hier wordt binnenkort de KPN glasvezel (vast GPON) aangesloten, de glaskabel ligt al tot aan de gevel. Ik heb zelf een Ubiquity USG3 (het kleintje), met alleen RJ45 voor WAN. Kan ik dan de RJ45 die uit de glasconverter komt zo in de USG3 stoppen en werkt internet dan? Ik ga geen televisie of telefoon afnemen, dus kan de hele IGMP proxy zooi vergeten gelukkig.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie