Radiozendexamen naar CBR ?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Radiozendexamen naar CBR ?

#1 Bericht door PA0AA »

Via een mailinglist van een computer gebruikers groep kreeg ik onderstaande mail toegestuurd;
Redelijk verontrustend lijkt mij; :-(

==========< citaat >================

Beste hackers en andere lezers,

Het radiozendamateurisme is een ontzettend leuke hobby, die ook veel facetten in gemeen heeft met de interesses van vele lezers, vermoed ik.

Ik hoor op veel plekken dat veel mensen interesse hebben om zendamateur te worden, maar hier nog geen knoop over willen doorhakken. Goed nieuws, je hebt een excuus om de knoop door te hakken, want het beste moment is (in mijn mening) *nu*.

De overheid wil helaas de taak van examinering overhevelen van een stichting die zijn werk prima doet, naar het CBR. Iedere 18-30 jarige kan wel beamen wat voor een groep prutsers dat is. In principe verandert er niks, maar veel mensen betwijfelen dat (met goede reden imo).

Aldus de Stichting Radio Examens gebeurt dit niet voor 1-1-2023. Er gaan wat datums in de ronde, maar dat is het enige wat zeker is. Wat ook zeker is is dat radio examens vaak >3 maanden van te voren geboekt moeten worden.

Daarom is nu het beste moment om je examen in te boeken. Al is het om de 'peace of mind' te hebben dat je onder het huidige systeem ruim de tijd hebt, en dat je evt coronamaatregelen (maar ik denk dat vele lezers hopen dat die niet meer genomen worden) en examencancellations voor kan zijn.

De hobby kan zeker ook wat nieuwe gezichten gebruiken en meer zendamateurs in de hackerspacewereld is ook leuk!

Ik hoor van velen dat de Digitale Leeromgeving ZendAmateurs (dlza.nl) een goede leerbron is. Ik heb mij daar zelf voor aangemeld omdat ik van een N-registratie naar een F-registratie wil gaan, maar verder heb ik er geen ervaring mee.

Mocht je je nou afvragen "leuk, maar ik weet niet waar te beginnen", stuur gerust naar mij persoonlijk een mailtje.

Groeten,
flimpie
_______________________________________________
https://lists.hack42.nl/postorius/lists ... spaces.nl/

===========< einde citaat >=================================

Heeft iemand hier misschien nadere informatie over ?
Neemt het CBR eigenlijk nog meer examens af, behalve het wegverkeer, de scheep- en luchtvaart ?
Bijvoorbeeld examens voor vuurwapenvergunningen van sportschutters e.d. ?

Wat je uit bovenstaande tekst wel kunt concluderen is, dat er een positieve ontwikkeling gaande is,
zodat dat onze hobby kennelijk leeft onder de jongere gebruikers. :wink:
Misschien heeft ook meegeholpen het feit, dat ik in het verleden altijd met diverse hamradio sets aanwezig was op de meeste hackersbijeenkomsten,
zo was ik als PA6SHA aanwezig in Zeewolde, zie https://www.sha2017.org
Ook ben ik weer present op aanstaande happening, zie https://www.mch2022.org en ook hier
NB. Voel je vrij, om als zendamateur ook deel te nemen, je bent welkom ! 8)

73, Ruben, PA0AA ( 'Xenomatrix' )

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Radiozendexamen naar CBR ?

#2 Bericht door pe1rxq »

Het is op zijn minst een interessante ontwikkeling. Ik ben er nog niet helemaal uit of het wel negatief is.
Voor zendamateurs is het misschien een beetje 'vreemd' maar toch zijn er wat aanknopingspunten die logisch zijn:

Het is namelijk niet alleen de stichting (die prima werk doet) die het huidige examen regelt. Het ministerie van economische zaken moet nog steeds de vragen aanleveren, en hun reputatie op dat vlak is ook niet al te best. Dat zou een CBR misschien wel beter kunnen.

Maar denk ook aan de veel grotere groep die nu bijvoorbeeld marifoon examen doet. Het CBR regelt al de vaarbewijzen, het marifoon examen zou daar prima op aan kunnen sluiten.
Ze doen nu volgens mij ook al een deel van het beheer rond vliegbrevetten inclusief communicatie.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Radiozendexamen naar CBR ?

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Volgens mij is dit idee al een tijdje bekend.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Radiozendexamen naar CBR ?

#4 Bericht door PH7R »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 28 feb 2022, 12:02 Volgens mij is dit idee al een tijdje bekend.
Inderdaad viewtopic.php?f=6&t=24389&p=259619&hilit=CBR#p259619
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Radiozendexamen naar CBR ?

#5 Bericht door Rene - pg3r »

pe1rxq schreef: 28 feb 2022, 11:43 Ze doen nu volgens mij ook al een deel van het beheer rond vliegbrevetten inclusief communicatie.
Alleen de examens. De bewijzen van bevoegdheid worden verzorgd door KIWA.

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: Radiozendexamen naar CBR ?

#6 Bericht door PE1RIK »

Dat is niet anders dan bij ons: Je examen bij de stichting (Of mogelijk in de toekomst dan via het CBR), je registratie via Agentschap Telecom.

PA0JDF
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 nov 2009, 20:19

Re: Radiozendexamen naar CBR ?

#7 Bericht door PA0JDF »

"Er gaan wat datums in de ronde, maar dat is het enige wat zeker is. Wat ook zeker is is".....

Huh? Wat?

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Radiozendexamen naar CBR ?

#8 Bericht door Gert_PA2LO »

De status is dat op dit moment niet meer bekend is dan dat er onderzoek wordt gedaan hoe de examentaken van het AT overgedragen kunnen worden. Zoals bekend loopt dit onderzoek al geruime tijd en de overdracht zal zeker niet voor 1 januari 2023 gebeuren.

Wat wel zeker is, is dat de locatie in Nieuwegein waar de afgelopen jaren veel kandidaten examen hebben gedaan gaat verdwijnen: de Heidehal/MeetingDistrict zal na de zomer gesloopt worden ten behoeve van woningbouw. Het examen van 22 juni zal dus de laatste keer zijn op deze locatie. Wat de nieuwe locatie wordt in centraal Nederland waar de SRE haar examens zal organiseren, is nog niet bekend.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Radiozendexamen naar CBR ?

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Gert_PA2LO schreef: 06 mar 2022, 13:15Wat wel zeker is, is dat de locatie in Nieuwegein waar de afgelopen jaren veel kandidaten examen hebben gedaan gaat verdwijnen: de Heidehal/MeetingDistrict zal na de zomer gesloopt worden ten behoeve van woningbouw. Het examen van 22 juni zal dus de laatste keer zijn op deze locatie. Wat de nieuwe locatie wordt in centraal Nederland waar de SRE haar examens zal organiseren, is nog niet bekend.
Wat verderop is en ROC. Een mogelijkheid?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Radiozendexamen naar CBR ?

#10 Bericht door Gert_PA2LO »

Tjeerd, bedankt voor de suggestie. ROC Midden Nederland gaat het niet worden: begin 2020 is er al eens contact geweest: zij verhuren alleen als er geen colleges zijn (’s avonds en in vakanties).

Plaats reactie