Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#1 Bericht door pc1mb »

https://www.nu.nl/290681/video/treinen- ... iding.html

Anders slaan straks alle Stints in de wijde omtrek weer op hol. Gelukkig rijden die momenteel even niet.

Maar even serieus: merken jullie dit, noordelijke/oostelijke amateurs?

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#2 Bericht door PA2S »

Zonder ijs zijn het ook al rijdende stoorzenders door alle vermogenselektronica, gelukkig is het af en toe. Net als die brommer of Fiat van weleer, die je hoorde op 6 meter (mijn zelfbouw spul had geen noise blanker). Het werd pas vervelend als ze bleven stilstaan :-)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#3 Bericht door PA3HMP »

het ongeluk met de stint was niet te wijten aan de stint maar aan een bestuurster die het gas niet dichtdeed, en tegen zoiets is niks bestand, alle onderzoeken hebben aangetoond dat de stint niet op hol te krijgen was en nu krijgt de fabrikant terecht een schadevergoeding van de overheid.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#4 Bericht door pc1mb »

Als we een stint discussie gaan openen kan ik nog wel een boekje opentrekken, maar het ging me hier om het massaal vonkentrekken en wat dat aan signalen doet ;)

Inmiddels zou het voorbij moeten zijn, dat wel.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#5 Bericht door pe1rea »

PA3HMP schreef: 23 dec 2021, 09:07 het ongeluk met de stint was niet te wijten aan de stint maar aan een bestuurster die het gas niet dichtdeed, en tegen zoiets is niks bestand, alle onderzoeken hebben aangetoond dat de stint niet op hol te krijgen was en nu krijgt de fabrikant terecht een schadevergoeding van de overheid.
Stint zat een ontwerpfout in, bij draadbreuk ging ie vol gas...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#6 Bericht door PA3HMP »

Maar dat was bij deze stint in het geheel niet van toepassing, we hadden hier te maken met een onervaren medewerker die het gas open bleef houden, geen gekke draad geen magische vonken en geen aliens

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#7 Bericht door pe1rea »

Zou kunnen, ik heb nooit het eindrapport gezien (als dat er ooit geweest is)
Ik heb ook geen weet van de suggestie dat iemand het gas open heeft gehouden...
Wel weet ik dat de opbouw van de bediening minimaal veiligheidsschakelaars ontbrak.
Ik zou het anders opgebouwd hebben zeg maar...
Waardoor remmen en het gas open houden bv resulteert in het gas onderbreken...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#8 Bericht door andreph5c »

zo kan het ook zonder al dat gestoor,

https://www.youtube.com/watch?v=3ZZIEo0NXQY
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#9 Bericht door pc1mb »

Oorzaak in het eindrapport was meen ik onbekend.

Zo'n ding heeft geen flight data recorder of zo, dus achteraf is nooit te bewijzen of er gasgegeven werd.

Dat er systeemveiligheid tekortkomingen in dat ding zaten die het correct reageren door de bestuurder niet eenvoudiger gemaakt hebben is echter wél vastgesteld. Het blijft misschien een (vermoedelijke) bedieningsfout, maar het apparaat had dat kunnen helpen voorkomen.

Systeemveiligheid mag je best verwachten in een apparaat wat gemaakt is om tien kinderen met één bestuurder (die tegelijk ook groepsleid(st)er is) te vervoeren over de openbare weg.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#10 Bericht door sottezero »

ooit op een quad gereden, daar waren de remmen zo slecht dat je met 10% gas op de duim door de remmen heen trok.
nadeel voor mij als ook motorrijder is dat ik gewend was om bij paniek de hand te gebruiken wat bij een quad dus het gas is.

kan me voorstellen dat een stint ook zo werkt.

PE0DNY
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#11 Bericht door PE0DNY »

pc1mb schreef: 22 dec 2021, 09:51 https://www.nu.nl/290681/video/treinen- ... iding.html

Anders slaan straks alle Stints in de wijde omtrek weer op hol. Gelukkig rijden die momenteel even niet.

Maar even serieus: merken jullie dit, noordelijke/oostelijke amateurs?
Ik woon niet direct in de buurt van elektrische treinen en heb de radio toen ook niet aangehad.
Op het dichtst dichtstbijzijnde spoor rijdt een diesel, Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Zwolle rijdt elektrisch, de rest allemaal diesel.

Maar als we het toch over storend openbaar vervoer hebben, het viel mij op dat mijn DAB radio in de auto uitvalt binnen een straal van 25 meter van een elektrische bus.
Zijn er meer die dat fenomeen kennen?
73 Ynte

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#12 Bericht door PA1RAM »

Ik woonde in mijn jeugd langs een drukke spoorbaan (sliep op zolder) en daar kwam dit elk jaar wel voor. Machtig geluid en de hele buurt werd verlicht, zeker wanneer er sneeuw lag. Of het stoorde, nou en of, ik luisterde toen veel naar 2 en 3 mtr maar het was een grote knetterij op de ontvanger. Overigens maar van korte duur, zo'n trein is zo voorbij ;)
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#13 Bericht door elsinga »

sottezero schreef: 24 dec 2021, 18:44 ooit op een quad gereden, daar waren de remmen zo slecht dat je met 10% gas op de duim door de remmen heen trok.
nadeel voor mij als ook motorrijder is dat ik gewend was om bij paniek de hand te gebruiken wat bij een quad dus het gas is.

kan me voorstellen dat een stint ook zo werkt.
Mijn quad heeft ook duimgas, mijn ex-motor handgas. Inderdaad beetje wennen. Maar aan beide handvaten zaten ook gewoon de voor- en achterrem vast (net als op een fiets dus), met daarnaast nog een combi-voetrem. Het moet al heel raar gaan als je in paniek iets doet en dat niet remmen betekent... Bij handgas kun je nog de verkeerde kant op draaien, bij duimgas is dat veel minder voor de hand liggend.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#14 Bericht door pe1rea »

Nu we toch offtopic raken, bekijk eens een scootmobiel, vrijwel alle voertuigjes bedien je door een handel in te knijpen.
Loslaten is stoppen.
Wat hebben alle oudjes nu hun leven lang gedaan op hun fiets, brommer, motor, enz, remmen is knijpen.
Dat resulteert in een scootmobiel dus in een wegschietend voertuig.

Nu weet je ook de oorzaak van de ongelukken met die dingen...


Toen ik eens vroeg naar het waarom van deze stommiteit kreeg ik als antwoord, als mensen een toeval krijgen verslappen hun spieren en komen ze vanzelf stil te staan..


Ook zoiets overigens, nog meer offtopic, verkeerslichten in de nacht, staan standaard op rood.
Je komt aanrijden en vlak voor je stil staat springt het ding op groen.
Nu rij je dag in dag uit een route.
Je komt dus dagelijks langs dat verkeerslicht en je weet, als ik er ben springt ie op groen.
Je rijd dus door, immers hij wordt toch groen..
Tot er wel een fietser oversteekt........
Jaar of wat terug een km of wat hier weg..

Ja, de veroorzaker reed door rood.
Maar dat werd altijd groen.
Had het licht altijd groen gestaan en was het die keer rood had ie wel gestopt...

Wie het weet mag het zeggen waarom die zut zo nodig rood moet zijn in de nacht..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#15 Bericht door PA3HMP »

pc1mb schreef: 24 dec 2021, 16:49 Oorzaak in het eindrapport was meen ik onbekend.

Zo'n ding heeft geen flight data recorder of zo, dus achteraf is nooit te bewijzen of er gasgegeven werd.

Dat er systeemveiligheid tekortkomingen in dat ding zaten die het correct reageren door de bestuurder niet eenvoudiger gemaakt hebben is echter wél vastgesteld. Het blijft misschien een (vermoedelijke) bedieningsfout, maar het apparaat had dat kunnen helpen voorkomen.

Systeemveiligheid mag je best verwachten in een apparaat wat gemaakt is om tien kinderen met één bestuurder (die tegelijk ook groepsleid(st)er is) te vervoeren over de openbare weg.
Eindoordeel was dat de stint geen enkel technisch mankement had, dat met alle testen die ze konden verzinnen ze de stint niet op hol kunnen krijgen, dus aangezien ze enkel over de stint mochten oordelen stond de eindconclusie er niet in over de persoon die het bestuurd heeft maar iedereen kan wel raden dat de enige overgebleven mogelijkheid was dat de bestuurster in paniek het gas open is blijven houden, en daar is geen enkele rem tegen bestand, ook niet bij een auto of welk ander voertuig dan ook.

Omdat de stint geen enkel mankement vertoonde heeft de maker en alle eigenaren van de stint recht op een schadevergoeding (was onlangs in het nieuws)
de fabrikant heeft wel aanpassingen gedaan aan de nieuwe versie van de stint(bso bus), een grote rode noodknop voor gebruikers die niet snappen dat je het gas dicht moet doen om af te remmen bijvoorbeeld. en volgens mij moeten ze nu verplicht een cursus volgen om te besturen, ze hadden beter een rijbewijs verplicht kunnen stellen naast de cursus.

Plaats reactie