Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#16 Bericht door pe1rxq »

Helaas zal ook een rijbewijs niet altijd helpen. De menselijke psyche blijft een raar ding...
Zo nu en dan hoor je over autos die opeens op hol slaan.
Vaak blijkt achteraf dat men simpelweg het verkeerde pedaal intrapte. Maar als ons brein denkt de rem in te trappen en de auto gaat harder, dan trappen we in paniek de 'rem' (=gaspedaal) verder in en slaat de auto volledig op hol. We zijn op zo'n moment simpelweg niet in staat aan onszelf te twijfelen en als gevolg krijgt de auto de schuld...

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#17 Bericht door pc1mb »

PA3HMP schreef: 25 dec 2021, 13:51 maar iedereen kan wel raden dat de enige overgebleven mogelijkheid was dat de bestuurster in paniek het gas open is blijven houden, en daar is geen enkele rem tegen bestand, ook niet bij een auto of welk ander voertuig dan ook.
Behalve een rem die automatisch het gas afschakelt bijvoorbeeld. En dat is nog maar één manier waarop een veiliger ontwerp meer ruimte had kunnen laten voor menselijk falen.

Overigens is een rem van een auto wel degelijk sterk genoeg om de motor te overwinnen. Probeer maar, als je me niet gelooft. Wel in één keer stoppen dan, zoals je zou doen als er een trein aankomt.

Alleen bij een Stint dus niet, daar zat één lullig remmetje op één as meen ik. Dat was nou precies één van de problemen van die veredelde bolderkar. Door dat soort zaken hoeft er maar één dingetje fout te gaan (gas blijft hangen) of hij is niet meer te houden.

Abrupt het stuur om en het hek in was ook al heel penibel geweest. Omdat ie dan waarschijnlijk omgekiept was in de richting van de trein, en van gordels heeft zo'n ding ook niet gehoord. Blijft het gas door watvoor reden dan ook (menselijk of niet) hangen, dan kun je dus helemaal niks meer.

Voertuigen voor groepsvervoer horen gewoon meer dan één dun laagje verdediging te hebben tegen menselijk falen. In een vliegtuig is dat tot het extreme, en zelfs als particulier in je Euro NCAP tank moet je één kind al verplicht in een soort kruising tussen een iglo en een dwangbuis insnoeren. In die context is het bestaan van de Stint voor beroepsmatig vervoer gewoon onbegrijpelijk. Dat voertuig was dan ook eigenlijk alleen maar ontworpen om in een loods wat pallets te schuiven. Daar had ie gewoon moeten blijven.

Het mag zo zijn dat het formeel aan alle eisen voldeed, maar dan deugen die eisen niet (en nog steeds niet).

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#18 Bericht door pc1mb »

pe1rea schreef: 25 dec 2021, 10:53 Wat hebben alle oudjes nu hun leven lang gedaan op hun fiets, brommer, motor, enz, remmen is knijpen.
Dat resulteert in een scootmobiel dus in een wegschietend voertuig.
Nooit zo bij stilgestaan... Inderdaad niet handig.

Maar het lukt me ook niet direct om iets beters te bedenken.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#19 Bericht door pc1mb »

PA1RAM schreef: 24 dec 2021, 20:03 Ik woonde in mijn jeugd langs een drukke spoorbaan (sliep op zolder) en daar kwam dit elk jaar wel voor. Machtig geluid en de hele buurt werd verlicht, zeker wanneer er sneeuw lag. Of het stoorde, nou en of, ik luisterde toen veel naar 2 en 3 mtr maar het was een grote knetterij op de ontvanger. Overigens maar van korte duur, zo'n trein is zo voorbij ;)
Ha ontopic. Helemaal tot 2 meter dus! Oef

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#20 Bericht door pc1mb »

pe0dny schreef: 24 dec 2021, 19:46 Maar als we het toch over storend openbaar vervoer hebben, het viel mij op dat mijn DAB radio in de auto uitvalt binnen een straal van 25 meter van een elektrische bus.
Zijn er meer die dat fenomeen kennen?
DAB is natuurlijk sowieso vrij gevoelig. Of de gebruikte ontvangers zijn gewoon heel slecht.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#21 Bericht door pe1rea »

DrAB is een redelijk drama..
Bij mij in de buurt in de auto knersen uitvallen storen, verzin het.
We hebben maar een plek in huis waar de DrAB+ ontvangst heeft.
Nu wordt de kabel ook leeggetrokken dus hebben we maar een internetradio aangeschaft.

Wat Stint aangaat, ik bouw met enige onregelmatige regelmaat systeempjes voor machines welke oa een noodstop moeten genereren...
Daar zitten al meer systeemveiligheden in dan de hele Stint ooit heeft gezien...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#22 Bericht door PA0LMD »

PA3HMP schreef: 25 dec 2021, 13:51
pc1mb schreef: 24 dec 2021, 16:49 Oorzaak in het eindrapport was meen ik onbekend.



Eindoordeel was dat de stint geen enkel technisch mankement had, dat met alle testen die ze konden verzinnen ze de stint niet op hol kunnen krijgen, dus aangezien ze enkel over de stint mochten oordelen stond de eindconclusie er niet in over de persoon die het bestuurd heeft maar iedereen kan wel raden dat de enige overgebleven mogelijkheid was dat de bestuurster in paniek het gas open is blijven houden, en daar is geen enkele rem tegen bestand, ook niet bij een auto of welk ander voertuig dan ook.


Dat is niet waar, een auto met goede remmen kan meer vermogen dissiperen dan leveren.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#23 Bericht door PA3HMP »

pe1rea schreef: 26 dec 2021, 10:46 DrAB is een redelijk drama..
Bij mij in de buurt in de auto knersen uitvallen storen, verzin het.
We hebben maar een plek in huis waar de DrAB+ ontvangst heeft.
Nu wordt de kabel ook leeggetrokken dus hebben we maar een internetradio aangeschaft.

Wat Stint aangaat, ik bouw met enige onregelmatige regelmaat systeempjes voor machines welke oa een noodstop moeten genereren...
Daar zitten al meer systeemveiligheden in dan de hele Stint ooit heeft gezien...
Er is niks bestand tegen de domheid of paniek van de bediener, op al die tienduizenden scootmobielen zit ook geen rode noodknop, die hou je ook niet tegen als je het gas vol inknijpt en denkt dat de rem dan iets doet, die trekken gewoon door, je kunt simpelweg nooit een systeem maken wat 100% alles voorkomt.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#24 Bericht door pe1rea »

Al eerder gezegd, die scootmobiels zijn ook inherent onveilig.
De oudjes zijn hun leven lang gewend om te knijpen om te remmen.
Nu geven ze gas...
Systeem-onveilig...

Sommige zaken als met de Stint hadden vrij eenvoudig opgelost kunnen worden met een extra schakelaar/relais en een andere manier van aansturen...
Zaken die je de fabrikant kwalijk kan nemen dat hij daar niet over heeft nagedacht.
Het mag bv nooit zijn dat de rem (die toch al niet zo sterk was, soort parkeerrem) door de motor overruled wordt.
Of dat het breken van een draad resulteert in het vol gas accelereren..
Zeker met voertuigjes waar een hoeveelheid personen mee vervoerd worden...
Ook de Stint was (net als de scootmobiels) systeem-onveilig.

Ik verkeer regelmatig in omgevingen waar twee of drie lagen veiligheid over elkaar heen liggen, onbemand draaiende machinekamers...
Ik meet me dus de arrogantie aan om in deze te zeggen dat ik enigszins weet waarover ik spreek...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PE0DNY
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#25 Bericht door PE0DNY »

pc1mb schreef: 26 dec 2021, 09:47
pe0dny schreef: 24 dec 2021, 19:46 Maar als we het toch over storend openbaar vervoer hebben, het viel mij op dat mijn DAB radio in de auto uitvalt binnen een straal van 25 meter van een elektrische bus.
Zijn er meer die dat fenomeen kennen?
DAB is natuurlijk sowieso vrij gevoelig. Of de gebruikte ontvangers zijn gewoon heel slecht.
We hebben 2 auto's, twee verschillende merken en allebeide met DAB+
Het probleem doet zich bij beide voor, al is een er wel wat gevoeliger voor dan de andere.
Over het algemeen ben ik heel tevreden over DAB, kwalitatief veel beter dan het oude FM.
Ik hoor nu dingen in de muziek die ik nooit eerder had gehoord.
Ja, er zijn plekken waar het uit kan vallen, tussen hoge gebouwen of in een tunnel.
Maar dat was met een FM radio niet anders.
Als ik een tocht van noord naar zuid door Nederland maak heb ik zelden uitval.
Over DAB zelf hoor je mij niet klagen
73 Ynte

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#26 Bericht door pe1rea »

Kop NH is de signaalsterkte dusdanig dat de aloude FM (die hier ook al niet best is) het meestal beter doet...
Voor de nuances in de muziek hoef ik het niet te doen, mijn gehoor is al dusdanig stuk dat dat toch niet meer aan mij is besteed...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#27 Bericht door pc1mb »

DAB+ zijn natuurlijk maar een heel beperkt aantal standaard chippies voor de ontvangst, die in alle radio's en auto's gebruikt worden. Kans is heel groot dat hoogstens de antenne wezenlijk kan verschillen...

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: Is deze vonkenzender wel CE gecertificeerd?

#28 Bericht door PA1BVH »

pc1mb schreef: 22 dec 2021, 09:51 https://www.nu.nl/290681/video/treinen- ... iding.html

Anders slaan straks alle Stints in de wijde omtrek weer op hol. Gelukkig rijden die momenteel even niet.

Maar even serieus: merken jullie dit, noordelijke/oostelijke amateurs?
Ik zal eens, als ik het niet vergeet, een filmpje van de bovenleidingsspanningsmeter maken als er rijp aan de bovenleiding hangt.
De spanning schommelt dan rustig tussen 1100v en 1800v.
member of:PI4SBR

Plaats reactie