Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#61 Bericht door PA1AIS »

pe1rea schreef: 23 dec 2021, 19:17
Ik heb gegronde bezwaren tegen Old Man...
Een dame noem je geen man......
Toen.........25 jaar geleden. :wink:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#62 Bericht door pc1mb »

PA3DAT schreef: 23 dec 2021, 20:30 Misschien moeten we gewoon alle amateurs, man, vrouw of genderneutraal, HAM gaan noemen. Dus "beste Ham" i.p.v. "beste OM".
Hebben we in één klap een forse inhaalslag naar de moderne tijd gemaakt! :D
Daar is misschien iets meer voor nodig dan dát, maar het is een begin :wink:

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#63 Bericht door ON5RKN »

De hobby aan het doodbloeden?

Misschien dat er in bepaalde regio's wat minder amateurs zijn, en in andere streken dan weel veel meer.
Sommige clubs trekken het echt wel, andere verdwijnen maar om nu zomaar te schrijven dat de hobby aan het doodbloeden is?

Kijk maar es hoe sterk de vraag naar HAMbeurzen is nu er grote tekorten zijn aan materiaal door import.
kijk eens hoeveel interesse groepen er zijn op de sociale media, YouTube- kanalen etc.

Door toenemende QRM ga je wss wel minder amateurs vinden in stedelijke gebieden dan op het plateland
een koertje van 5 op 5 is aan een amateur niet besteed, hij heeft nu eenmaal liefst een tuin nodig met genoeg mogelijkheden.
Al zijn er genoeg mogelijkheden voor wie er niet over beschikt waar een wil is....

Nee de hobby is niet aan het doodbloeden hier leeft het.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#64 Bericht door PA2S »

PA3DAT schreef: 23 dec 2021, 20:30 Misschien moeten we gewoon alle amateurs, man, vrouw of genderneutraal, HAM gaan noemen. Dus "beste Ham" i.p.v. "beste OM".
Hebben we in één klap een forse inhaalslag naar de moderne tijd gemaakt! :D
Over de geschiedenis van het woord HAM:
https://en.wikipedia.org/wiki/Etymology_of_ham_radio

Met andere woorden: nogal wat verschillende verklaringen. Ze hebben een ding gemeen: het waren allemaal kerels die genoemd worden :-)

Laten we gewoon stoppen met al dat modieuze woke gedoe. Natuurlijk begrijp ik het gevoel van Jinny als iemand de aanduiding OM gebruikt. Maar het zou goed zijn om de dingen te nemen zoals ze zijn. Want ik kan me slecht voorstellen dat iemand opzettelijk OM gebruikt bij een vrouwelijke operator. Ondergetekende heeft het altijd als een zegen ervaren dat vrouwen balans kunnen brengen in een mannenwereld. Daar ging het toch om? Dus Jinny: :D

De politieke stromingen die zo'n voorstander zijn van dat LHBTXYZABC gedoe, zijn bij uitstek degenen die zo'n drang voelen om alles te regelen en zij zullen de eersten zijn die in amateurradio geen brood zien. Met andere woorden: denk na! Laat onze hobby niet doodbloeden door politiek te steunen waar we het eerste last van krijgen!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#65 Bericht door pc1mb »

We kunnen best wat neutraler zijn zonder de hobby op wat voor manier dan ook geweld aan te doen.

De jaren '50 man vrouw verhouding die uit OM/YL/XYL spreekt, is wel iets waar zelfs ik (ook allang geen twintig meer) tegenaan kijk van "jeetje wat een fossiel".

Zo leven we al zowat een halve eeuw niet meer. Vasthouden aan zulke fossielen draagt bij aan jongeren vervreemden. Wat mij betreft mogen die termen dus in onbruik raken, ze zullen niet gemist worden. Maak er maar OH van of zo... old ham, old hand of... zo je wilt, ouwehoer :lol:

Zo af en toe lees je het ook nog in de Electron, van die verslagen waarin de XYL een soort koffiejuf rol speelt... Gelukkig wordt dat wel minder. Ik vind dat nogal denigrerend naar de man namelijk, alsof wij geen koffie kunnen zetten :lol:

Maar zonder gein, natuurlijk is het leuk als je elkaar steunt in elkaars interesses, maar uit onze verslagen en terminologie lijkt dat soms maar één kant op te horen gaan, en dát is niet meer van deze tijd.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#66 Bericht door pe1rea »

Nu zijn er mannen die zelfs kans zien om water aan te branden, heb er een gekend, mijn zwager zaliger....
Net als vrouwen die absoluut niet koken kunnen (mijn moeder)

Maar inderdaad, anekdote, een vriendin met een ingenieurstitel ging met wat mannelijke collega's naar een cursus voor het een of ander.
Nota, ze was veruit de hoogst opgeleide van het groepje -en- de leidinggevende. (werkt bij het waterschap)
Op cursus stelde ze een vraag waarop de cursusleider een reactie had van 'maar dat hoef jij aan de receptiebalie toch niet te weten'....

Dat heeft daar nog even gerookt achteraf, dat snappen jullie... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#67 Bericht door 0000 »

pe1rea schreef: 23 dec 2021, 19:17
PA0BAK schreef: 23 dec 2021, 16:50
pe1rea schreef: 23 dec 2021, 16:21 Of ik na 25 jaar zendamateur tot de oude garde gerekend moet worden weet ik niet,
Geslaagd in 1972, dus bijna 50 jaar zendamateur, dan mogen ze mij best oldman noemen :roll:
Ik heb gegronde bezwaren tegen Old Man...
Een dame noem je geen man......

Toen ik op 18 jarige leeftijd slaagde voor de C-licentie (najaar 1980), werd ik al aangesproken als 'old man' :mrgreen:
zelfs toen was het al een stoffige bende :lol:
qrz.c/db/PA5E

-Verwijderd account

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#68 Bericht door -Verwijderd account »

Wat mij opvalt is dat de topicstarter geen enkele keer heeft gereageerd...
Op de gestelde vraag of de hobby aan het doodbloeden is, dat is niet het geval gezien de vele reacties die zijn gekomen en waar uit verschillende invalshoeken de radiohobby werd beoordeeld. :D

Natuurlijk, de komst van de computer, het internet en het mobieltje heeft de (radio)wereld behoorlijk veranderd. Maar ook nieuwe mogelijkheden gegeven :)
Helaas zijn er ook amateurs die dit niet -willen- begrijpen en vasthouden aan: "zoals wij het vroeger altijd deden" :oops: En die daarom blijven volharden in hun beweringen dat computers en internet niets meer van doen zouden hebben met amateurradio...

Nog veel vervelender wordt het om Novice amateurs te gaan bestempelen als minderwaardig.
Maar ook het neerkijken op zgn stekkeramateurs en koopdoosamateurs.
En dan zijn er ook nog enkele forumleden die telkens weer hun frustraties uiten op dit forum.
Deze drie zaken kenmerken de kortzichtige houding van zulke lieden... :oops:

Daarnaast hebben we maar liefst drie(!) landelijke amateurverenigingen en nog vele tientallen lokale en regionale radioclubs welke geen onderdeel zijn van een landelijke vereniging. Ja ik weet het dat dit historisch zo gegroeid is.
Met deze sterke verdeeldheid en versplintering gaat het wèl een lastig verhaal worden om voldoende weerstand te kunnen bieden aan de (be)dreigingen waar we nu reeds mee te maken hebben en die nog gaan komen.
Het heeft ook invloed op de mogelijkheden om antenne's en masten te plaatsen, de weerstand daartegen is ook merkbaar aan het toenemen. En zonder antenne's kunnen we als zendamateurs niet veel, ongeacht op welke wijze je de hobby beleefd.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#69 Bericht door pe1rea »

Ach, mijn oom zaliger, een met pijn en moeite PA3'r hield nog niet zijn soldeerbout niet aan het hete eind vast, maar daar bleef het ook wel bij.
Met zijn koopdozen heeft hij heel veel lol gehad....
En heeft hij vele malen meer verbindingen gemaakt dan ik...
Hij is er wel de oorzaak van dat -ik- mijn licentie heb gehaald.
Zonder zijn gezeur was ik nooit aan de hobby begonnen.
En was ik werk misgelopen (ik werd aangenomen omdat ik oa mijn licentie had, teken dat ik min of meer wist waar ik over sprak)
Ik bouwde zelf, wil dat nog wel doen, maar, werk en de gevolgen van een ongeluk nu 10 jaar terug maken dat ik wat voorzichtiger met de beschikbare energie moet omspringen.
Het zelfbouwen komt wel weer...
Hobby staat momenteel even stil dus...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#70 Bericht door PE1KEL »

pe1rea schreef: 26 dec 2021, 15:02 Ach, mijn oom zaliger, een met pijn en moeite PA3'r hield nog niet zijn soldeerbout niet aan het hete eind vast, maar daar bleef het ook wel bij.
Met zijn koopdozen heeft hij heel veel lol gehad....
En heeft hij vele malen meer verbindingen gemaakt dan ik...
Hij is er wel de oorzaak van dat -ik- mijn licentie heb gehaald.
Zonder zijn gezeur was ik nooit aan de hobby begonnen.
En was ik werk misgelopen (ik werd aangenomen omdat ik oa mijn licentie had, teken dat ik min of meer wist waar ik over sprak)
Ik bouwde zelf, wil dat nog wel doen, maar, werk en de gevolgen van een ongeluk nu 10 jaar terug maken dat ik wat voorzichtiger met de beschikbare energie moet omspringen.
Het zelfbouwen komt wel weer...
Hobby staat momenteel even stil dus...
Ik moet zeggen dat ik ook door een oom zendamateur geworden ben.
En ook mijn oom is ongeveer van hetzelfde laken een pak als die van jou: weet totaal niet waar hij bezig is. Wilde ooit een keer op een draagbare radio met KG erop een buitenantenne aansluiten mbv een amphenol aansluiten. Dus hij pakt een boormachine, meteen boor 16mm erin, zonder voor te boren door de kunststof behuizing. Je begrijpt het wel: de kunststof trekt de boor meteen de radio in en trekt daarmee enkele onderdelen mee. Wonderbaarlijk werkte het apparaat nog :-)
Maar hij heeft veel plezier gehad met luisteren op de 80-meterband naar de ouwe Nederlandse knakkers die rond 1980-90 op die band te vinden waren.
Mijn oom heeft me uiteindelijk ook meegenomen naar de cursus, ik was toen 16 jaar. Ik sta uiteindelijk wel bij hem in het krijt :-)
Zijn call is PD0PMA, experimenteerde mee antennes er flink op los, en heeft veel plezier (gehad) aan de hobby.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#71 Bericht door ON5RKN »

pc1mb schreef: 26 dec 2021, 10:16 We kunnen best wat neutraler zijn zonder de hobby op wat voor manier dan ook geweld aan te doen.

De jaren '50 man vrouw verhouding die uit OM/YL/XYL spreekt, is wel iets waar zelfs ik (ook allang geen twintig meer) tegenaan kijk van "jeetje wat een fossiel".

Zo leven we al zowat een halve eeuw niet meer. Vasthouden aan zulke fossielen draagt bij aan jongeren vervreemden. Wat mij betreft mogen die termen dus in onbruik raken, ze zullen niet gemist worden. Maak er maar OH van of zo... old ham, old hand of... zo je wilt, ouwehoer :lol:

Zo af en toe lees je het ook nog in de Electron, van die verslagen waarin de XYL een soort koffiejuf rol speelt... Gelukkig wordt dat wel minder. Ik vind dat nogal denigrerend naar de man namelijk, alsof wij geen koffie kunnen zetten :lol:

Maar zonder gein, natuurlijk is het leuk als je elkaar steunt in elkaars interesses, maar uit onze verslagen en terminologie lijkt dat soms maar één kant op te horen gaan, en dát is niet meer van deze tijd.
Fosiel... fosiel misschien moet je eerst maar eens weten waar de oorsprong ligt van afkortingen als OM/YL/ XYL en de vele andere die je nog vergeten bent

https://cwops.org/wp-content/uploads/20 ... ations.pdf Die zijn echt nog wel van deze tijd hebben daar hun oorsprong maar zijn zo ook in ons taalgebruik geslopen DROM DeaR Old Man :D :D :P

Nu zou jij weer kunnen gaan beweren dat CW ook lang van deze tijd nimmer is natuurlijk maar daar ligt wel de oorsprong van de hobby, een hobby die veel facetten heeft waar er van tijd tot tijd nieuwe dingen opduiken die soms op een korte tijd fel aanslaan en die op een bepaald moment even snel terug vergeten worden als dat ze opkwamen.... Maar 1 ding is zeker CW zal altijd blijven bestaan en zolang men de sleutel hanteert zullen deze afkortingen in gebruik blijven en dus ook in onze terminologie of je dat nu leuk vindt of niet :-)

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#72 Bericht door ON5RKN »

pc1mb schreef: 26 dec 2021, 10:16 We kunnen best wat neutraler zijn zonder de hobby op wat voor manier dan ook geweld aan te doen.

De jaren '50 man vrouw verhouding die uit OM/YL/XYL spreekt, is wel iets waar zelfs ik (ook allang geen twintig meer) tegenaan kijk van "jeetje wat een fossiel".

Zo leven we al zowat een halve eeuw niet meer. Vasthouden aan zulke fossielen draagt bij aan jongeren vervreemden. Wat mij betreft mogen die termen dus in onbruik raken, ze zullen niet gemist worden. Maak er maar OH van of zo... old ham, old hand of... zo je wilt, ouwehoer :lol:

Zo af en toe lees je het ook nog in de Electron, van die verslagen waarin de XYL een soort koffiejuf rol speelt... Gelukkig wordt dat wel minder. Ik vind dat nogal denigrerend naar de man namelijk, alsof wij geen koffie kunnen zetten :lol:

Maar zonder gein, natuurlijk is het leuk als je elkaar steunt in elkaars interesses, maar uit onze verslagen en terminologie lijkt dat soms maar één kant op te horen gaan, en dát is niet meer van deze tijd.
Fosiel... fosiel misschien moet je eerst maar eens weten waar de oorsprong ligt van afkortingen als OM/YL/ XYL en de vele andere die je nog vergeten bent

https://cwops.org/wp-content/uploads/20 ... ations.pdf Die zijn echt nog wel van deze tijd hebben daar hun oorsprong maar zijn zo ook in ons taalgebruik geslopen DROM DeaR Old Man :D :D :P

Nu zou jij weer kunnen gaan beweren dat CW ook lang van deze tijd nimmer is natuurlijk maar daar ligt wel de oorsprong van de hobby, een hobby die veel facetten heeft waar er van tijd tot tijd nieuwe dingen opduiken die soms op een korte tijd fel aanslaan en die op een bepaald moment even snel terug vergeten worden als dat ze opkwamen.... Maar 1 ding is zeker CW zal altijd blijven bestaan en zolang men de sleutel hanteert zullen deze afkortingen in gebruik blijven en dus ook in onze terminologie of je dat nu leuk vindt of niet :-)

-Verwijderd account

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#73 Bericht door -Verwijderd account »

Juul - PE0GJG schreef: Ik heb nu 46 ! jaar mijn machtiging want zo heette dat toen.
De letterlijke tekst was: machtiging C verleend voor de aanleg en het gebruik van een radio-elektrische zendinrichting, bestemd voor het nemen van proeven (amateurzender).

Tegenwoordig ben je nog slechts een geregistreerd zendamateur...
Juul - PE0GJG schreef:En er is een ronde hier in Flevoland en die speelt zich af op 70 cm. En daar kan ik niet op uitkomen helaas. (zie hieronder )
Ook verkeer ik in een beetje spagaat, op mijn leeftijd, ik ben uit 1947, nog erg dure apparatuur kopen is dat zinvol ?
Een FM-doosje voor 70 cm kost weinig, is trouwens vrijwel altijd dualband 2/70, en je kan meedoen :D
Juul - PE0GjG schreef:Maar laat ik positief eindigen, m'n ICOM 2mtr. transceiver IC245 uit 1978 werkt nog prima
Dat is onderhand antiek te noemen, maar de oudjes doen het nog best :)
Juul - PE0GJG schreef:m'n Yaesu FT790 70 cm. unit is helaas even in ongerede geraakt.
Het is een bekende fout die bij de FT290 en FT790 voorkomt maar ja, m'n ogen hé? Dus die laat ik maar even zo.
Je kan 'm ook laten repareren bij een bekend adres in de Havenstraat in het mediadorp. Kost ook centjes, maar daarna kan je meedoen met de ronde op 70 cm zonder een dure aankoop gedaan te hebben.
Juul - PE0GJG schreef:Maar wel ben ik sinds kort weer aan het solderen geslagen, Ik heb en doe daar verslag van in DARU en dat is mijn tegenwoordige bijdrage als zendamateur.
En als ik mensen zo weer aanzet tot het experimenteren dan vind ik dat leuk.

Doodbloeden? in mijn geval wel een klein beetje...........................
Prima toch? Jij zoekt tenminste naar wat wèl kan en mogelijk is :D

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#74 Bericht door andreph5c »

Heb mijn log over 2021 eens geëvacueerd, ben niet aan het contesten geweest, en alleen op 80,40,30 en 20 meter special event, portable stations gewerkt en aan het award jagen geweest, en kom tot de conclusie dat ik gemiddeld zo’n 75 qso’s per week heb gemaakt.

Mijns inziens is er dus nog voldoende activiteit op de banden, buiten de contesten om.
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#75 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PE2CH schreef: 27 dec 2021, 14:40 Je kan 'm ook laten repareren bij een bekend adres in de Havenstraat in het mediadorp. Kost ook centjes, maar daarna kan je meedoen met de ronde op 70 cm zonder een dure aankoop gedaan te hebben.
Wat een quotes. Maar vertel, Havenstraat... Mis ik iets?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie