Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#16 Bericht door PA1RAM »

Ik ben het eens met de meeste argumenten maar ik wil daar nog een aan toe voegen, voor diegenen die nog in een werkende carrière zitten, het is gewoon erg druk, drukker dan zeg 20 jaar geleden. Ik zit in de IT en heb het gevoel dat ik mijn hele leven aan het leren ben, innovatie heet dat maar enorm tijdverslindend. Bij elkaar, het werk en de studie, geeft dus weinig of geen tijd om met de hobby bezig te zijn...
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#17 Bericht door Thijzer »

De tijden veranderen en daarmee de behoeften.

Pak de vereniging, waar je vroeger vaak naartoe ging om kennis op te halen of juist te delen. Ik weet het nog goed: transceiver in de rugzak, hopen dat je alles wat je nodig bij je hebt, op de fiets naar het clublokaal en daar dan weer hopen dat de OM die je zou helpen er is. En dan is hij er, dan moet het probleem nog gevonden worden én gefixt.
Shit, onderdeeltje nodig. Wie heeft dat nog liggen? Niemand? Hm, morgen bellen of de elektroboer dat heeft. Nee dus, bestellen. Weer een week wachten. Ja hij belt, het is er. Hoppa, transceiver in de rugzak, hopen dat je alles wat je nodig bij je hebt, op de fiets naar het clublokaal en daar dan weer hopen dat de OM die je zou helpen er is. En dan is hij er, dan moet het probleem nog worden gefixt.

Nou ja, zo kun je wel even doorgaan. Tegenwoordig google ik naar het probleem, blijk ik zeker niet de eerste te zijn én is de fix snel besteld en morgen in huis. Daar hoef ik de deur niet voor uit.

De centrale rol van een vereniging wordt steeds minder relevant en het verbaast me daarom nog steeds dat we in Nederland 2 (of nog wel meer) verenigingen hebben voor zo weinig mensen (wat waren het, 15.000 amateurs?). Dat is inefficiënt en weinig verbindend.

Maar het is wat het is. En als mensen zich er niet senang bij zouden voelen, zou het wel veranderen.

Doodbloeden doet de hobby niet gauw, hij evolueert.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#18 Bericht door PA3HMP »

Tja als je ziet wat er toegelaten wordt op onze banden, internet modems, zonnepanelen die zoveel meuk veroorzaken dat je enkel hele sterke stations nog maar hoort enz enz dan vergaat het plezier je wel, thuis wordt er vrijwel nooit meer iets gedaan, enkel tijdens de jota dan is het 3 dagen verbindingen maken, op het industrie terrein daar is veel minder storing dan thuis.

en AT, die verhoogt lekker de kosten en doet niks, tja dan denk ik nog wel eens terug aan de tijden van 30 jaar geleden dat je nog leuke dingen uit de weinige ruis kon pikken die er toen was.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#19 Bericht door PA3DAT »

Zullen we er maar mee stoppen dan? :wink: :D

(Grapje, ik geniet enorm van mijn dagelijkse "werk" als beroepsamateur sinds ik, bijna 67, gepensioneerd ben!
En ik ben van plan hiermee door te gaan tot ik er bij neer val :mrgreen: )
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#20 Bericht door pe1rea »

Ik heb nog ff te gaan voordat ik 'beroeps' ben..
Nu domweg te druk met mijn eigen toko om me veel met de radiohobby bezig te houden..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#21 Bericht door PA3CQN »

Er bloedt niks dood. Als je kijkt naar de ontwikkelingen met SDR, de meetapparatuur op basis van de simpelste processors etc dan kun je eigenlijk alleen maar zeggen dat de hobby actiever is dan ooit. Wat veel mensen vergeten is dat QSO's voeren al nooit het hoofddoel van de hobby is geweest. De VERON heet niet voor niks vereniging Experimenteel Radio Onderzoek nederland. En experimenteel onderzoek is er in ruime mate. Van mensen die kans zien een Raspberry alle modulatiesooten te laten produceren en zenden, tot werkende analyzers en QRP zenders voor een paar tientjes ( de ontwerpers hebben allemaal een call ... )
Het ligt er dus maar aan hoe je de hobby opvat: wie is de zendamateur, iemand die met een paar sloop-FET's een klasse-E eindtrap van 5 watt in een uit printplaat gesoldeerd kastje bouwt en daarna nooit gebruikt of iemand die de microfoon pakt. Voor mij gelden ze alle twee gelijk.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#22 Bericht door PE1PQX »

In de tussentijd dat men hier een verhaal neer tikt kun je ook naar je trancievers lopen/rollen/kruipen (doorhalen wat NIET van toepassing is) en verbindingen en dus activiteiten maken.
Bij mij is het even wat lastiger omdat mijn mast gestreken moet worden voor antenne onderhoud (als in kijken waar de slechte SWR vandaan komt).

Dat er een verandering gaande is mag duidelijk zijn, nieuwe modi die de oude vertrouwde en herkenbare geluidjes verdringen voor compleet wat anders.

Waarom is er de laatste tijd een redelijke aanwas van OM's en YL's?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#23 Bericht door Juul - PE0GJG »

Leuke discussie !

Ik heb nu 46 ! jaar mijn machtiging want zo heette dat toen. In de begin jaren was er erg veel activiteit. Maar in mijn geval was ik meer een knutselaar met de soldeerbout en veel luisteren op de MG en KG naar omroep stations. De laatste 25 jaar is ook dat afgenomen maar dat kwam door verhuizingen enz. En dan heb je niet altijd tijd en zin om alles weer uit verhuisdozen te halen. Maar ook kon ik mij niet meer vinden - herkennen in de beleving van de vele amateuractiviteiten die ik in mijn omgeving waarnam. (ik schrijf het toch keurig zo ).
Ik weet het, dat is iets in mij. Ik ben nog uit de tijd dat de zendamateur, althans erg veel, electronica gestudeerd hadden. Net als ik . Zo was dat bij ons, geboren en getogen in Hilversum - t'Gooi vaak. Maar dat kwam denk ik door de aanwezigheid van Philips.
En het praten over weerstanden e.d. trof ik jaren geleden niet meer aan. Ook een reden denk om de spullen niet uit de verhuisdozen te halen.
Maar dat heb ik pas in m'n nieuwe woonplaats maar weer eens gedaan, maar de activiteit in m'n omgeving is erg laag. Sterker nog ik hoor nooit wat.
En er is een ronde hier in Flvoland en die speelt zich af op 70 cm. En daar kan ik niet op uitkomen helaas. (zie hieronder )
Ook verkeer ik in een beetje spagaat, op mijn leeftijd, ik ben uit 1947, nog erg dure apparatuur kopen is dat zinvol ?
Afgezien van de kosten. En ik ben al heel wat jaren met pensioen en de afgelopen jaren hebben de gepensioneerden ruim 20 % in moeten leveren.......(door het onbreken van de indexering)
Maar laat ik positief eindigen, m'n ICOM 2mtr. transceiver IC245 uit 1978 werkt nog prima en m'n Yaesu FT790 70 cm. unit is helaas even in ongerede geraakt.
Het is een bekende fout die bij de FT290 en FT790 voorkomt maar ja, m'n ogen hé? Dus die laat ik maar even zo.

Maar wel ben ik sinds kort weer aan het solderen geslagen, Ik heb en doe daar verslag van in DARU en dat is mijn tegenwoordige bijdrage als zendamateur.
En als ik mensen zo weer aanzet tot het experimenteren dan vind ik dat leuk.

Doodbloeden? in mijn geval wel een klein beetje...........................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#24 Bericht door 0000 »

Nee, niet echt.
Het blijft ergens altijd fascinerend zeker wanneer je in je jeugd (al heel vroeg) fanatiek in aanraking bent gekomen met obscure /niet te verklaren radiosignalen op de voornamelijk kg en later mg zenders.
In mijn geval toen, niet definieerbare geluiden en getallenzenders, dat blijft altijd hangen tot heden.
Misschien raar maar dit zijn voor mij muziek partituren, zeker s'nachts in de late uren. Met de nodige 'van nature' fantasie kan je een heel eind komen :mrgreen:

QSO's maken is niet echt aan mij besteed. Experimenteel bezig zijn met de materie, dingen uitproberen wel.
Later '81 was ik fanatiek met ATV op 70cm, later 23cm.

Op 'n gegeven moment komt de klad erin, andere zaken des levens zijn ook interessant, dan piep je er ff uit :mrgreen:

Ergens 2017 kwam het besef dat ik toch wel een aantal zenders (voornamelijk Russische makelij spionage) verzameld had en deze niet bij een 'weet ik veel' inval deze kwijt zou raken!
Bij mijn weten destijds, was het als je geen licentie (iid vroeger machtiging) had deze illegaal in bezit zou hebben.
Dat was enkel de reden om mijn licentie opnieuw aan te vragen, meer niet!

Een vriend uit vroegere tijd, DK1NL kwam ik per toeval tegen op dit forum. Hij heeft me bijgepraat over wat er zoal op radioamateurisme aan de gang was ..C-licentie is opeens F(ull) zomaar zonder iets extra ervoor te hoeven doen? maar goed, ..PI2NOS landelijke repeater en de techniek erachter etc

Heden ten dag, de techniek, het legaal in huis hebben van div. apparatuur evt uitproberen is voor mij nog het belangrijkst.
Blijf ten slotte, als voorheen licentie C een 'luistervink' die meer geinteresseerd is in dingen uitproberen, ja soldeerbout, modifivaties en het spul werkend krijgen.

Kort samengevat, deze hobby heeft wel zoveel mogenlijkheden voor iedereen, nieuwe technieken, modulatie vormen. Je kan tegenwoordig wel zoveel, meer dan toen ik erin stapte.
qrz.c/db/PA5E

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#25 Bericht door 0000 »

ik kon niet meer reageren op bovenstaande post wegens tijdslot,
zat te luisteren op de middengolf (http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/ ..stem altijd bewust iets af uit 't lood 1009KHz am ipv 1008 omdat dit medium ook 's avonds onderhevig is aan fading, deze vervormd dan meer, mijn ding) komt dit nummer voorbij ..vond 't wel passend om te posten
https://youtu.be/I8wjAbAEoW0
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#26 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA5E schreef: 08 dec 2021, 21:06 Nee, niet echt.
Het blijft ergens altijd fascinerend zeker wanneer je in je jeugd (al heel vroeg) fanatiek in aanraking bent gekomen met obscure /niet te verklaren radiosignalen op de voornamelijk kg en later mg zenders.
In mijn geval toen, niet definieerbare geluiden en getallenzenders, dat blijft altijd hangen tot heden.
Misschien raar maar dit zijn voor mij muziek partituren, zeker s'nachts in de late uren. Met de nodige 'van nature' fantasie kan je een heel eind komen :mrgreen:

QSO's maken is niet echt aan mij besteed. Experimenteel bezig zijn met de materie, dingen uitproberen wel.
Later '81 was ik fanatiek met ATV op 70cm, later 23cm.

Op 'n gegeven moment komt de klad erin, andere zaken des levens zijn ook interessant, dan piep je er ff uit :mrgreen:

Ergens 2017 kwam het besef dat ik toch wel een aantal zenders (voornamelijk Russische makelij spionage) verzameld had en deze niet bij een 'weet ik veel' inval deze kwijt zou raken!
Bij mijn weten destijds, was het als je geen licentie (iid vroeger machtiging) had deze illegaal in bezit zou hebben.
Dat was enkel de reden om mijn licentie opnieuw aan te vragen, meer niet!

Een vriend uit vroegere tijd, DK1NL kwam ik per toeval tegen op dit forum. Hij heeft me bijgepraat over wat er zoal op radioamateurisme aan de gang was ..C-licentie is opeens F(ull) zomaar zonder iets extra ervoor te hoeven doen? maar goed, ..PI2NOS landelijke repeater en de techniek erachter etc

Heden ten dag, de techniek, het legaal in huis hebben van div. apparatuur evt uitproberen is voor mij nog het belangrijkst.
Blijf ten slotte, als voorheen licentie C een 'luistervink' die meer geinteresseerd is in dingen uitproberen, ja soldeerbout, modifivaties en het spul werkend krijgen.

Kort samengevat, deze hobby heeft wel zoveel mogenlijkheden voor iedereen, nieuwe technieken, modulatie vormen. Je kan tegenwoordig wel zoveel, meer dan toen ik erin stapte.
Mooi herkenbaar verhaal.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#27 Bericht door PA3HMP »

ach dat van C naar Full zonder er iets extra voor toe doen is allang uitgekouwd, ze hadden dezelfde examens gedaan als B en A enkel geen morse meer omdat die afgeschaft is (daarnaast zaten vele PAoérs die C hadden ook gewoon op HF).

Solderen gebeurd hier vrijwel enkel nog maar beroepsmatig en de zolder staat nog steeds vol met dozen vol met onderdelen die er al jaren uit uit zijn geweest, die zouden wel eens kunnen schrikken als ze weer licht zien na zoveel jaar :mrgreen:

Het is dat ik nog jota doe en om het spul aangesloten hebben mijn vergunning nodig heb anders denk ik dat ik daar ook geen geld meer zou aan uitgeven zo zijn de amateurbanden verziekt met storing.

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#28 Bericht door andreph5c »

Er is nog genoeg te doen op de banden!
Luister op meerdere tijdstippen verdeeld over de gehele dag.
En je hoort en werkt nog genoeg.
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#29 Bericht door pe1hzg »

Als je de Nederlandse amateurtijdschiften, inclusief de advertenties, bekijkt dan ziet het er niet zo best uit.

Mensen die zich vervelen en inspiratie zoeken zouden een abonnement op funkamateur eens moeten overwegen.
Het is iedere maand "doorwerken" om alle inhoud goed te bekijken en ik haal er allerlei inspiratie uit.

Ze hebben proef-abbo's enzo - https://www.funkamateur.de/funkamateur-lesen.html

Yup, is Duitstalig, dat is toch geen probleem?

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#30 Bericht door PH7R »

Hobby is ook zoveel meer dan alleen SSB QSO's op HF banden. Misschien is dat wel de hardnekkige misvatting van onze hobby.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Plaats reactie