Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#1 Bericht door pa3kc »

In het jaar 2000 stroomde ik de amateur wereld in en sinds die tijd zie ik dat onze banden als maar minder worden gebruikt.

Ja er is activiteit maar dit staat in schil contrast met hoe het 20 jaar geleden was.

Clubavonden worden alsmaar minder bezocht en dat begon al ver voordat er corona was.
Zelfs de online clubavonden hier in Eindhoven (A13 Veron) worden erg slecht bezocht, terwijl a13 Eindhoven altijd goed vertegenwoordigd was in amateur land.

De leeftijd speelt natuurlijk ook een rol en het wegvallen van mede amateurs hier door.

Sommige mensen geven het internet de schuld, de andere weer de digitale modes maar het feit blijft dat de banden een stuk stiller zijn vandaag de dag.

Voor mij een duidelijke pijler is dat er dagelijks op 2m en 70cm er nog amper activiteit is. De repeaters hebben weinig tot geen traffic meer en op alle simplex FM frequenties is er amper tot geen dagelijkse activiteit meer. In het SSB deel van 2m is de activiteit grotendeels opgedroogd. Er is activiteit op 2m digi mode FT8 en de digi voice modes maar veel is dat niet vergeleken met hoe het eerder was.

Dit alles kan natuurlijk ook per regio verschillen dat er wel wat meer activiteit is, maar dit zijn over het algemeen kleine bubbels om het zo maar te noemen in ons grote kikkerlandje en in onze hobby. Ik hoorde het van meer amateurs verspreid over het land nu al vele jaren. De activiteiten worden minder en minder en het grote publiek interesseert zich nauwelijks nog voor het radio gebeuren. En dat de media de zendamateur afspiegelt nog steeds als een piraat die de hele dag plaatjes draait helpt hier ook natuurlijk niet bij.

Vaak hoor je: Kom met ideeën, neem het voortouw! Maak zelf activiteit op de banden!
Dit alles hebben we samen gedaan maar ik krijg anno 2021 echt het idee dat we langzamerhand aan een doodpaard zitten te trekken. Dat we krampachtig dingen in stand proberen te houden om dat we deze hobby zo al jaren gewend zijn en dat we jaren lange vriendschappen hebben opgebouwd daarbij. Misschien willen we dit allemaal gewoon niet voorbij laten gaan.


Er is nog steeds activiteit in sommige delen van ons toegewezen spectrum en op sommige plekken meer dan anders maar het is absoluut niet meer zo als het was en het loopt eerder af dan op qua activiteit :(

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#2 Bericht door PA3DAT »

Met de deelname aan contesten valt het wel mee, die groeit: https://www.cqww.com/stats.htm
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#3 Bericht door pa1bvm »

deze week en begin volgende week vallen de Geminiden ( meteoren )
dus kans genoeg voor verbindingen >1000 Km op 144 mhz .
dus er is best wel wat te doen , kijk ook eens de ON4KST chat ..
Zelf probeer ik in de piek van deze meteoren regen wat ouderwetse SSB -MS QSO'S te maken
en wat digi-MScatter proberen op 70 cm ..

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#4 Bericht door PE2AAB »

Ik heb afgelopen vrijdagavond een lang QSO gehad op de 23cm repeater van Eindhoven met Henk, PA3GUO. Vervolgens op 145.325 met Ad, PE1FTV en daarna via D-Star met Peter, PD1EDS. Toen die QSO's klaar waren was het na middernacht en ben ik naar bed gegaan. Allemaal toevallige QSO's. Ze zijn er wel maar lijken inderdaad schaarser.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#5 Bericht door ----- »

we zitten op een andere mode tegenwoordig, als je daar niet aan mee doet is het dunnetjes geworden inderdaad
Clublog.png

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#6 Bericht door PA1AIS »

1 van die factoren is b.v. het beleid om EMC regels niet meer te handhaven en het aan de markt zelf over te laten. Dat vergalt voor zeer velen de mogelijkheid tot de radiohobby.
Een andere reden is b.v. het papieren vergunningen oerwoud dat je moet doorlopen om uberhaupt een antennemast nog neer te mogen zetten. En als je het traject wel ziet zitten wordt het dikwijls negatief voor je beslist, niet altijd met goede motivatie.

Stel dát je een mast voor elkaar hebt en je ontvangt hoofdzakelijk storing is men snel klaar denk ik.
Doe daarbij nog het "bakkie" en/of "nerd" imago en je staat maatschappelijk compleet voor gek. Vindt je het gek dat deze hobby uitsterft?

Ik zeg nooit (meer) dat ik zendamateur ben, kijk wel mooi uit.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#7 Bericht door PA1AIS »

PE5TT schreef: 07 dec 2021, 15:05 we zitten op een andere mode tegenwoordig, als je daar niet aan mee doet is het dunnetjes geworden inderdaad
Clublog.png
dat FT-8 populair is geworden is mede oorzaak van enorme toename van EMC rotzooi. Met FT-8 maak je nog een kans iets te kunnen bereiken wat met foon niet meer kan.

Meer EMC zooi = meer FT-8 (denk ik)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Meer zelf de microfoon/seinsleutel pakken lijkt mij een bijdrage aan activiteit.

Bij de digitale modes zoals: YSF/D-Star en DMR wordt er ook veel geluisterd. Als iedereen dat doet, is het inderdaad stiller.

Afgelopen weekend nog een paar leuke cw qso's gemaakt. O ja, ook nog met slechts 5 watt. :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#9 Bericht door PA0BAK »

Buiten alle mogelijke oorzaken, is er ook nog een verandering in de mensen.
Verenigingen en afdelingen (niet persé radio gebonden) worden soms zo slecht bezocht, dat je al blij mag zijn wanneer het bestuur compleet is.
Over bestuur gesproken, vroeger (ja, ik ben een oude vent) wilde iedereen wel in een bestuur zitten, tegenwoordig wil bijna niemand meer in een bestuur zitten.

Het is dus niet alleen bij de radio amateurs, maar ook bij de voetbal-, klaverjas- en hengelsport verenigingen (ik roep er maar een paar).
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#10 Bericht door PA9X »

Wat in de cijfers van Clublog niet te zien is, is dat het totaal aantal verbindingen toeneemt. Mede dankzij FT8. Dus zou je ook kunnen stellen dat de banden meer gebruikt worden, maar met minder bandbreedte?
PE5TT schreef: 07 dec 2021, 15:05 we zitten op een andere mode tegenwoordig, als je daar niet aan mee doet is het dunnetjes geworden inderdaad
Clublog.png

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#11 Bericht door pa3a »

Let's face it, zoals ze zeggen.
De gemiddelde leeftijd én de ervaring van de groep neemt toe. We hebben het allemaal wel gezien en of gedaan. Het door de computer gegenereerde CW 5nn of in phone you're 5 and 9 is de luie vorm van een qso, en dan heb ik het nog niet over de datamode waarvan we de naam niet meer mogen noemen 🤫. Dat is pas lui.
De hobby verschuift voor onszelf en ook voor de nieuwelingen. Andere aspecten worden belangrijker.
Je zult me weinig op de band horen maar ik ben wel vele uren bezig met typical zendamateur dingen en heb er veel plezier in.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#12 Bericht door pe5t »

De technische/informatieve inhoud van qso's is grotendeels verhuisd naar internet.(als ik al eens een qso maak heeft het tegenstation op QRZ.com mijn naam en stationsinfo al op het scherm, nog voordat ik een rapport heb gegeven). Op dx jagen, diploma's verzamelen, en contesten zijn nog immer populair, en kunnen ondanks de vergrijzing ook nog steeds op veel deelnemers rekenen. En, zoals opgemerkt: de communicatieprotocollen zijn wat gemoderniseerd. FT8 heeft RTTY vrijwel verdrongen en mede door de enorme populariteit van FT8 is buiten het contesten en dx-jagen de CW en SSB drukte sterk afgenomen.
Van doodbloeden van de hobby is volgens mij (vooralsnog) geen sprake. Wel van verandering.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#13 Bericht door PH7R »

Misschien is dat het voordeel als je als 50+ erin stapt. Voor mij valt er zoveel te ontdekken dat ik nog lang niet het gevoel heb dood te bloeden :mrgreen:
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3FQS
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 aug 2010, 10:59

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#14 Bericht door PA3FQS »

Vooral doen wat er wel kan i.p.v. wat er niet kan.
De traditionele dingen gaan verwateren/verdwijnen.
Iets anders komt er voor in de plaats.
Vb: Ikzelf ben ooit lid geweest van een vereniging.
Toen dit voor mij geen meerwaarde meer had heb ik opgezegd.
O.a. dit forum was voor mij een beter alternatief.
En veel is nu op internet te vinden,wat je voorheen uit boeken moest zien te vissen.
Binnen deze hobby is er heel veel mogelijk.
Eenieder kan uit heel veel aspekten kiezen in deze hobby.
Dus doodbloeden? Nee,hoor.
Verbandje erop en weer door. :wink:

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Is de hobby niet aan het doodbloeden anno 2021?

#15 Bericht door PE1KEL »

Ik was best wel actief met deze hobby.
Zenden vond ik minder interessant.
Maar de storing rondom mijn huis, wat op geen manier was te onderdrukken, heeft mij gedwongen tot stoppen met deze hobby.
Tot zelfs een loop-antenne mocht niet baten.
En ja, als er zo meer mensen zijn, dan bloedt de hobby dood.
Helaas, maar het is in zo.

Plaats reactie