Toezichttarief bakenzenders van de baan (dat voor repeaters blijft helaas wel)

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Toezichttarief bakenzenders van de baan (dat voor repeaters blijft helaas wel)

#1 Bericht door PA0ETE »

Ik heb daarnet een aangetekende brief van AT gehad. Het toezichttarief voor repeaters blijft, maar dat voor bakens is van de baan.

Het scheelt mij (met een repeater PI3XDV en een baken PI7ETE) 79 euro per jaar.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0AA
Berichten: 384
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Toezichttarief bakenzenders van de baan (dat voor repeaters blijft helaas wel)

#2 Bericht door PA0AA »

Dit opent perspectief.
Misschien wel een idee om PI2ZLB om te zetten naar PI7ZLB.
Er is zo weinig aktiviteit op 70 cm hier in het zuiden, dat ik af en toe twijfel aan het nut van een analoge 70 cm repeater.
Die digitale meuk is er genoeg ... :?
Maar toch wil ik een analoog signaal beschikbaar houden voor die enkeling, die een oude mobilofoon o.i.d. op 70 cm wil afregelen.
Voor de belangstellenden; het ding heeft de ingang op 145.250 MHz, zijnde de plaatselijke VHF huisfrequentie.
Een en ander zonder CTCSS of 1750, dit kan, omdat twee meter exclusief voor amateurs is.
Zo kan je jezelf leuk terug horen. Handig om modulatie te testen en dergelijke. Plus het 70 cm signaal is wat vaker in de lucht.
De ingangsfrequentie is nl. niet in de machtigingsvoorwaarden vast gelegd. 8)

@PA0ETE, Betaal je nu helemaal niets voor een baken ? Of alleen het eerste jaar, of zo ? Ik lees nl. dat het alleen het toezichttarief is.
Dus bij de aanvraag zal je nog wel moeten betalen, denk ik zo ....

73, Ruben, PA0AA.
Laatst gewijzigd door PA0AA op 05 nov 2021, 14:31, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toezichttarief bakenzenders van de baan (dat voor repeaters blijft helaas wel)

#3 Bericht door PA0ETE »

Alleen het toezichttarief en alleen voor bakens is het van de baan. Repeaters blijven helaas wel de 79 euro betalen.

Ik heb geen idee of je zonder kosten een repeatervergunning in een bakenvergunning kunt omzetten. Ik denk dat je naar een andere frequentie zult moeten. Als dat het geval is betaal je het aanvraagtarief van ik dacht tegenwoordig ruim 200 euro. Voor bakens zijn de totale kosten daarna voor iedere verlenging 1x per 3 jaar iets van rond de 30 euro. Voor repeaters komt daar nog wel 78 euro per jaar bij.

Mijn repeatersysteem PI3XDV bestaat (zoals je wellicht wel weet) uit een uitgang op 144,875 in FM en eentje op 430,975 in D-STAR. Het is daar niet superdruk, maar vanwege koppelingen met andere repeatersystemen is er wel veel op te horen. Je hoort er niet veel lokale stations, maar er zijn wel erg veel luisteraars naar de beide repeaters. Sinds een paar maanden heb ik de analoge repeater 's middags een aantal uren aan een conference in de VS hangen. Daar vinden meerdere dagelijkse internationale rondes plaats. Mensen hier uit de regio kunnen met die gesprekken ook gewoon meedoen uiteraard. Ik weet van behoorlijk wat mailtjes dat deze rondes redelijk populair zijn bij met name luisteramateurs.

Ik heb in de analoge repeater ook een SSTV-repeater zitten. Zoiets is misschien ook een idee om de activiteit wat op te krikken. Dat is misschien tijdelijk, maar mensen zijn daar vaak wel nieuwsgierig naar. Je kunt de repeater al gebruiken door op Android twee SSTV apps te installeren (eentje voor zenden en eentje voor ontvangen) en de telefoon voor luidspreker/microfoon van de zendontvanger te houden. Je kunt dan bijv. een op dat moment gemaakte foro naar de repeater sturen die hem vervolgens met een logootje van de repeater erin opnieuw uitzendt. Zo'n SSTV-repeater is topsimpel te maken. Bij mij werkt hij zo dat als je een 1750 Hz-toon geeft van een paar seconden dat hij dan tijdelijk omschakelt van FM naar SSTV. De SSTV-repeater staat momenteel niet altijd aan maar binnenkort weer 24/7.

Zie voor info over de repeaters in je andere woonplaats eventueel:

https://a03.veron.nl/activiteiten/repeaters/
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toezichttarief bakenzenders van de baan (dat voor repeaters blijft helaas wel)

#4 Bericht door PA0ETE »

De uitvloesels van de bezwaren hebben inmiddels ook in de Staatscourant gestaan.

Ik weet niet of dat deze wijziging is gebeurd, maar het aanvragen van een bakenvergunning kost 117 euro. Dat was eerder hetzelfde bedrag als voor een repeater 210 euro. De hoogstwaarschijnlijke reden hiervan is dat de werkzaamheden voor de bakens voor VHF/UHF tegenwoordig gedaan worden door iemand van de verenigingen en voor onder 30 MHz is dit iemand die dat voor heel Region 1 doet van de IARU.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 45605.html
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3362
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Toezichttarief bakenzenders van de baan (dat voor repeaters blijft helaas wel)

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0ETE schreef: 05 nov 2021, 14:25 Alleen het toezichttarief en alleen voor bakens is het van de baan. Repeaters blijven helaas wel de 79 euro betalen.

Ik heb geen idee of je zonder kosten een repeatervergunning in een bakenvergunning kunt omzetten. Ik denk dat je naar een andere frequentie zult moeten. Als dat het geval is betaal je het aanvraagtarief van ik dacht tegenwoordig ruim 200 euro. Voor bakens zijn de totale kosten daarna voor iedere verlenging 1x per 3 jaar iets van rond de 30 euro. Voor repeaters komt daar nog wel 78 euro per jaar bij.

Mijn repeatersysteem PI3XDV bestaat (zoals je wellicht wel weet) uit een uitgang op 144,875 in FM en eentje op 430,975 in D-STAR. Het is daar niet superdruk, maar vanwege koppelingen met andere repeatersystemen is er wel veel op te horen. Je hoort er niet veel lokale stations, maar er zijn wel erg veel luisteraars naar de beide repeaters. Sinds een paar maanden heb ik de analoge repeater 's middags een aantal uren aan een conference in de VS hangen. Daar vinden meerdere dagelijkse internationale rondes plaats. Mensen hier uit de regio kunnen met die gesprekken ook gewoon meedoen uiteraard. Ik weet van behoorlijk wat mailtjes dat deze rondes redelijk populair zijn bij met name luisteramateurs.

Ik heb in de analoge repeater ook een SSTV-repeater zitten. Zoiets is misschien ook een idee om de activiteit wat op te krikken. Dat is misschien tijdelijk, maar mensen zijn daar vaak wel nieuwsgierig naar. Je kunt de repeater al gebruiken door op Android twee SSTV apps te installeren (eentje voor zenden en eentje voor ontvangen) en de telefoon voor luidspreker/microfoon van de zendontvanger te houden. Je kunt dan bijv. een op dat moment gemaakte foro naar de repeater sturen die hem vervolgens met een logootje van de repeater erin opnieuw uitzendt. Zo'n SSTV-repeater is topsimpel te maken. Bij mij werkt hij zo dat als je een 1750 Hz-toon geeft van een paar seconden dat hij dan tijdelijk omschakelt van FM naar SSTV. De SSTV-repeater staat momenteel niet altijd aan maar binnenkort weer 24/7.

Zie voor info over de repeaters in je andere woonplaats eventueel:

https://a03.veron.nl/activiteiten/repeaters/

Dag John,

PI7ETE wanneer is ie meestal in de lucht? Kan ik m'n R70 eens aanzetten.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toezichttarief bakenzenders van de baan (dat voor repeaters blijft helaas wel)

#6 Bericht door PA0ETE »

PI7ETE is altijd in de lucht. Alleen bij stroomstoringen niet. Het baken staat al sinds 1985 aan, en al sinds april 1988 op ditzelfde adres.

Het zendertje staat binnen, en is maar 300 mW, maar met een bescheiden antenne is het in jouw richting goed tot zeker in Zeewolde en Harderwijk te ontvangen. Een bevriende amateur heeft dit een paar jaar geleden eens in de auto geprobeerd, en hij kon het signaal op die manier horen tot voorbij Harderwijk en ook in de polder in Zeewolde.

Het signaal staat iets te laag in frequentie (rond 28,3018). Verder is het signaal FSK met een shift van krap 300 Hz. De bovenste van de twee frequenites is waar het morse op zit. Hij zendt 1x per 10 seconden de roepletters.

Ondanks de binnenantenne en het superlage vermogen is het baken gedurende een aantal jaren van de zonnevlekkencyclus vrijwel dagelijks op 8000 km afstand op bijv. Bonaire te horen. Zie filmpje:


youtu.be/PjqDQwjdU9c
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toezichttarief bakenzenders van de baan (dat voor repeaters blijft helaas wel)

#7 Bericht door PA0ETE »

Twee foto's van het baken. Het baken is eigen ontwerp (natuurlijk geen topprestatie bij een zender voor één frequentie) hij is ook zelf gebouwd. De callgever is met een diodematrix met OA95 germaniumdiodes :-)

In die tijd werd hij nog door RCD gekeurd, en daarbij kwam er keurig 300 mW uit. Het kristal is een kristal uit de bak met goedkope kristallen van RDS Electronics. Sinds hij ingeschakeld is, is de kast nooit open geweest. Het enige onderhoud is dat ik hem een paar keer per jaar met een (ongebruikte) verfkwast stofvrij maak. De stekker is in al die jaren niet vaker dan 7 of 8x uit het stopcontact geweest. (De langste keer was een middag toen mijn huis gerenoveerd werd).
14-01.jpg
14-02.jpg
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

-Verwijderd account

Re: Toezichttarief bakenzenders van de baan (dat voor repeaters blijft helaas wel)

#8 Bericht door -Verwijderd account »

PA0AA schreef: 05 nov 2021, 14:15Er is zo weinig aktiviteit op 70 cm hier in het zuiden, dat ik af en toe twijfel aan het nut van een analoge 70 cm repeater.
Die digitale meuk is er genoeg ... :?
Weinig activiteit is niets bijzonders meer, het is overal hetzelfde verhaal. Ook elders in het land hoor je weinig op de amateurfrequenties, niet alleen in het zuiden.
Het is mij al een tijdje opgevallen dat enkel tijdens -wekelijkse- rondes er activiteit is op de frequentie en na afloop is het gelijk oorverdovend stil...
Ook op diverse forums (niet alleen die over de zendhobby, maar echt overal) is de activiteit er nagenoeg weggevallen.
Kan niet anders zijn dan dat er hele andere redenen moeten zijn voor de teruggelopen activiteit.
PA0AA schreef: 05 nov 2021, 14:15Maar toch wil ik een analoog signaal beschikbaar houden voor die enkeling, die een oude mobilofoon o.i.d. op 70 cm wil afregelen.
Voor de belangstellenden; het ding heeft de ingang op 145.250 MHz, zijnde de plaatselijke VHF huisfrequentie.
Een en ander zonder CTCSS of 1750, dit kan, omdat twee meter exclusief voor amateurs is.

73, Ruben, PA0AA.
Ik snap 'm niet. Je spreekt over het afregelen van een mobilofoon op 70 cm en ook over een analoge 70 cm repeater, maar je noemt een 2 meter frequentie :roll:
Daarnaast, twee meter is niet exclusief voor amateurs.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3362
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Toezichttarief bakenzenders van de baan (dat voor repeaters blijft helaas wel)

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dank je wel John.

Ja, ik kan mij nog herinneren ton ik nog in Bunschoten-Spakenburg woonde dat je doende was met het baken en dat ik het daar ook hoorde. Niet zo vreemd natuurlijk. Ik ga binnenkort even luisteren. En zal ik je het melden.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0AA
Berichten: 384
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Toezichttarief bakenzenders van de baan (dat voor repeaters blijft helaas wel)

#10 Bericht door PA0AA »

PE2CH schreef: 07 nov 2021, 13:15
Ik snap 'm niet. Je spreekt over het afregelen van een mobilofoon op 70 cm en ook over een analoge 70 cm repeater, maar je noemt een 2 meter frequentie :roll:
... Dan heb ik een en ander even niet duidelijk geformuleerd ......

Ik heb een 70 cm FM repeater ( PI2ZLB ) samengesteld. Echter na enig experimenteren bleek, dat deze repeater met een ingang op 7,6 MHz lager dan 438.0125 MHz
gemiddeld één keer per drie maanden gebruikt werd. :(
Om het project toch nog enig nut te laten hebben qua signaal op 438.0125 , heb ik in overleg met het AT besloten om er een cross-band FM repeater van te maken.
Ongeveer net zoiets als John PA0ETE ook heeft, in de vorm van PI3XDV ( maar dan anders ... :wink: )
Hierbij zit de ingang op 145.250 MHz en de uitgang op 438.0125 MHz. Zoals gezegd, e.e.a. met goedkeuring van het AT.
Daarnaast, twee meter is niet exclusief voor amateurs.
In een ver verleden waren er bepaalde ( delen van ) frequentiebanden, die exclusief voor amateurs waren,
zie als voorbeeld https://www.veron.nl/nieuws/100-khz-erbij-op-40-meter/

Maar ik heb even verder gekeken, en in heel recente publicaties komt het begrip 'exclusief' als toewijzing inderdaad niet meer voor in de wetgeving,
alleen maar primair en secundair, zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2017-04-01 ( zie bijlage 1, vlak onder artikel 13 )

Nu mijn vraag, als twee meter niet meer exclusief voor ons is, wat zit er dan nog meer ?
Is dat onzalige voorstel van Frankrijk aangaande die vliegtuig-troep op twee dan toch stiekem er door gedrukt ? :evil:
In dat geval zou ik waarschijnlijk alsnog CTCSS toe moeten voegen, om niet in overtreding te zijn.

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toezichttarief bakenzenders van de baan (dat voor repeaters blijft helaas wel)

#11 Bericht door PA0ETE »

Er bestaan in Nederland drie klassen gebruikers op de banden. Primaire gebruikers, secundaire gebruikers en NIB-gebruikers.

Op 2m zijn amateurs primaire gebruikers. Dat is 430 - 436 MHz ook, maar sinds de jaren 80 is (vanwege toen het Sylledis radarsysteem) secundair.

Dit is een beetje als snelverkeer en langzaam verkeer. Primair heeft voorrang op secundair.

NIB betekent 'Non-Interference Base'. Dat wil zeggen je moet alle storingen accepteren en je hebt nooit voorrang. De LPD-gebruikers op 70 cm zijn bijvoorbeeld van de NIB-klasse.

Net als in het verkeer mag je voorrang niet nemen. D.w.z. je mag welke andere ethergebruiker niet storen of overlast bij diegene veroorzaken. Bij grote overlast bij NIB-gebruikers treedt AT wel op. Een voorbeeld zijn de autosloten die op 70 cm werken Als daar veel overlast op is, krijgt de zendamateur een maximaal zendvermogen op 70 cm opgelegd of desnoods een zendverbod. Ondanks de primaire status van de amateur en de NIB-status van de autosleutel.

Echt exclusief zijn banden nooit geweest, maar het is heel zelden dat er andere gebruikers op 2m zitten. In de jaren 80 was dat wel zo. Rondom Parijs reden zoveel taxi's dat er in de taxiband geen frequentie meer vrij was. Een aantal taxibedrijven in die regio kregen vervolgens vergunning voor frequenties in een 25 kHz raster tussen 144,025 MHz en (ik dacht) 144,400 MHz. Dat duurde meerdere jaren. Daarbij werd geen enkel respect opgebracht voor het bandplan of voor dat dit nou juist DX-frequenties waren. Ik had een kruisyagi, en ik kon hier in Amersfoort als de condities maar iets boven normaal waren met verticale polarisatie meerdere van die (legale) taximobilofooncentrales ontvangen.

Het is echter niet zo dat er op secundaire frequenties geen repeaters zitten. De repeaters op 438 en daarboven zitten in het secundaire gebied. En er wordt ook rekening met de amateurs gehouden. Met name op 439 MHz zitten veel niet-amateurgebruikers. Die zitten er echter niet op de geluidsfrequentie van analoge ATV die ook in dat deel van de band zit.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie