gedateerde HF-transceivers

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: gedateerde HF-transceivers

#16 Bericht door PA3JVA »

@ PE2CH, je moet het zelf weten, weet dat ik interesse heb als je het weg wil doen.
Uiteraard afhankelijk van de prijs en staat van de spullen.

Maar eerst moet je natuurlijk zelf bepalen of je het houd of niet.
Weggeven aan een beginnend jonge zendamateur zoals EA5JEX oppert is natuurlijk ook een optie.
De vraag is alleen of die op dat oude spul zitten te wachten.
Er is best redelijk mee te werken maar het heeft wel een gebruiksaanwijzing, het is zeker anders als het moderne spul.

Joop

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: gedateerde HF-transceivers

#17 Bericht door PA3LS »

Toevallig zit ik net te denken om een leuke analoge mobiele kortegolf TRX aan te schaffen... voor de eerder genoemde 100 a 150 euro heb ik zeker interesse in een ft-7 :)

-Verwijderd account

Re: gedateerde HF-transceivers

#18 Bericht door -Verwijderd account »

Amper vier dagen verder en ik hoef al geen advertentie te gaan zetten in de verkooprubriek. Er blijkt meer belangstelling te zijn dan ik veronderstelde :D Kreeg ook al mailtjes van amateurs die interesse zeggen te hebben.
Nu ff afwachten of de belangstellenden ook daadwerkelijk kopers zullen zijn...

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: gedateerde HF-transceivers

#19 Bericht door PA3DJS »

Mijn FT7B gaat ook niet weg, of er moet een achterlijk hoog bod komen. Hij mist een hoop dingen die ik gebruik op de TS590SG, maar vaak kan het ook zonder. Met een FT7B moet je wel wennen aan de opmerking dat je er naast staat (al is het maar 100 Hz of minder).

Recentelijk nog een TR 751 gekocht, die wel wel wat liefde nodig had zeg maar (potmeters). Ik heb er een losse compressor/limiter voor gemaakt, en het is nu gewoon een leuke bruikbare set voor SSB op 2m met een net spectrum. Hij gaat weg als er iets anders komt met SSB (bijv een IC9700, maar dat zal nog wel even duren).

-Verwijderd account

Re: gedateerde HF-transceivers

#20 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DJS schreef:Mijn FT7B gaat ook niet weg, of er moet een achterlijk hoog bod komen.
Ik heb sterk het idee dat de Yaesu FP12 voeding een nogal gewild item is... En de FT7B "krijgen" ze dan erbij :lol:

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: gedateerde HF-transceivers

#21 Bericht door pc1mb »

Er zijn best wat verzamelaars/liefhebbers van het oude Yaesu spul. Meer dan van Kenwood/Trio of Icom, heb ik de indruk. Maar er ligt ook ontzettend veel van dat spul her en der al jaaaaren op zolder. De gemiddelde zendamateur is een ontzettende hoarder. Ik weet er alles van :mrgreen:

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: gedateerde HF-transceivers

#22 Bericht door PE9PE »

pc1mb schreef: 29 jul 2021, 08:20 Er zijn best wat verzamelaars/liefhebbers van het oude Yaesu spul. Meer dan van Kenwood/Trio of Icom, heb ik de indruk. Maar er ligt ook ontzettend veel van dat spul her en der al jaaaaren op zolder. De gemiddelde zendamateur is een ontzettende hoarder. Ik weet er alles van :mrgreen:
Ja ik ben er ook zo één. :lol:
Verzamelen is leuk maar ruimte heb je wel nodig.
Wij zijn pas verhuisd en moet toch ruimte maken in dit veel kleinere huis.
Mijn eerste apparaten die weg gaan zijn:
1) YAESU FT200/250 met bijpassende voeding/luidspreker
2) YAESU FRDX500 ontvanger en FLDX500 zender.
Life is too short for QRP.

-Verwijderd account

Re: gedateerde HF-transceivers

#23 Bericht door -Verwijderd account »

Verkocht.

Hiermee hebben deze sets een betere bestemming gekregen dan opgeborgen in een verhuisdoos in de berging.

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: gedateerde HF-transceivers

#24 Bericht door PA3JVA »

FT7B staat inmiddels bij mij.
Geeft output power, dat konden we niet testen i.v.m. het ontbreken van een microfoon.
Maar dat werkt dus. Hij mist 1 kristal voor het bovenste deel van de 10M band, dat verwachtte ik al na de korte test.

Maar al met al een leuke set.
Binnenkort eens schoonmaken en aan de meetapparatuur hangen, eens kijken hoe dat er uit ziet.

Wat ik dus nog mis (nodig heb om de lijn compleet te maken) is de originele handmicrofoon en dat kristal.
En voor de counter de zonneklep.
Mobielbeugel had ik nog liggen.

Joop

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: gedateerde HF-transceivers

#25 Bericht door PA3LS »

En de FT-7 zonder B staat bij mij. Eerste QSO op 80m (SSB) al gemaakt met een man uit North Yorkshire, met een 12m vertical (Spiderpole).

De beste man zat met nog een ouder apparaat - een voor SSB omgebouwde WS19!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: gedateerde HF-transceivers

#26 Bericht door pc1mb »

Leuk, zo is dat beslist een betere bestemming dan een doos op zolder.

-Verwijderd account

Re: gedateerde HF-transceivers

#27 Bericht door -Verwijderd account »

Het is goed om te lezen dat deze transceivers terecht zijn gekomen bij de juiste zendamateurs :)
Niettemin ben ik belangstellend naar recentere ervaringen met hun aankopen.

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: gedateerde HF-transceivers

#28 Bericht door PA0AA »

PE2CH schreef: 22 jul 2021, 13:14 .......... Zoals reeds bekend bestaan er aan deze kant verhuisplannen.
Hoewel concreet nu nog niets bekend is betreffende een nieuwe QTH, betaalbaar woningaanbod is buitengewoon schaars :( , is het voor mij inmiddels wel duidelijk geworden dat mijn activiteiten met amateurradio beperkt zal blijven.............
Als ik jou was, zou ik de mogelijkheden van een bepaald QTH aangaande amateur-aktiviteiten toch even in de gaten houden. Als je goed oplet kan je misschien voor relatief weinig geld best iets leuks op de kop tikken, wat voor de XYL acceptabel is, maar voor jou toch leuke mogelijkheden biedt.
Zie voor een voorbeeld, hoe ik dat heb gedaan, met toch een redelijk beperkt budget DEZE pagina, en voor nog wat meer info, klik HIER
Nu moet ik wel zeggen, dat de koop hiervan al weer wat jaartjes geleden is, dus is het misschien niet helemaal representatief voor de huidige tijd.
NB. Het flatje meet 90 m2, en heeft drie slaapkamers. Ook heb ik er t.b.v. de hobby nog twee garageboxen bij. ( die waren destijds niet bij de oorspronkelijke vraagprijs inbegrepen.... :roll: )
Nu geef ik eerlijk toe, dat ik daar gewoon met heel erg veel mazzel min of meer 'tegen aan gelopen' ben.
Dat waren nog eens prijzen, waar je in Amersfoort nog niet eens een garagebox voor kunt kopen ... :?
Plus de locatie is dusdanig hoog, dat ik er met veel plezier een repeater heb kunnen bouwen ..... :lol:
Eveneens is er voor de XYL een muziekschool vlakbij, dus wat haar aangaat, kan dit QTH niet meer kapot.

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: gedateerde HF-transceivers

#29 Bericht door PA3JVA »

Het is goed om te lezen dat deze transceivers terecht zijn gekomen bij de juiste zendamateurs :)
Niettemin ben ik belangstellend naar recentere ervaringen met hun aankopen.
M.b.t. de FT7B, gezien de prijs en leeftijd had ik ook wel verwacht dat er werk aan was.
De FT7b, deze werkt maar mist 1 kristal en een 2e is niet origineel, dat hij 1 kristal miste hadden we ter plaatse al geconstateerd, verder lijkt er een modificatie in te zitten die ik nog niet thuis kan brengen.
De YC-7B, deze werkt ook maar ook hier een modificatie die ik niet thuis kan brengen.

De FP-12, ook deze werkt maar de originele regelprint is verdwenen, jammer maar niks aan te doen. Waarschijnlijk is het regel ic defect geraakt en die is niet meer verkrijgbaar. Wat alleen jammer is is dat de huidige regeling en bijzonder slecht in geknutseld is. Dat is echt een drama. Gewoon zwevend en niet op print.
Dat gaat er dus uit, ik heb nog een regelprint liggen van een PA0WST voeding en die ga ik er in zetten. Eindtransistoren kunnen gehandhaafd blijven.
Verbindingen heb ik er nog niet mee gemaakt, ben nu voornamelijk bezig met digimodes. Met een FT897D.
En heb door andere klussen geen tijd gehad deze set aan te pakken.

Mocht iemand nog een juiste regelprint hebben (of een defecte FP-12) dan hoor ik dat uiteraard graag, idem voor de 10M kristallen.

Joop

-Verwijderd account

Re: gedateerde HF-transceivers

#30 Bericht door -Verwijderd account »

PA3JVA schreef: 06 jan 2022, 18:23M.b.t. de FT7B, gezien de prijs en leeftijd had ik ook wel verwacht dat er werk aan was.
De FT7b, deze werkt maar mist 1 kristal en een 2e is niet origineel, dat hij 1 kristal miste hadden we ter plaatse al geconstateerd, verder lijkt er een modificatie in te zitten die ik nog niet thuis kan brengen.
De YC-7B, deze werkt ook maar ook hier een modificatie die ik niet thuis kan brengen.

De FP-12, ook deze werkt maar de originele regelprint is verdwenen, jammer maar niks aan te doen. Waarschijnlijk is het regel ic defect geraakt en die is niet meer verkrijgbaar. Wat alleen jammer is is dat de huidige regeling en bijzonder slecht in geknutseld is. Dat is echt een drama. Gewoon zwevend en niet op print.

Joop
Dank voor de info. Vervelend dat er klaarblijkelijk in gespit is :oops:
Ik heb deze, en de gewone FT-7, overgenomen van een A-amateur die het spul niet mee kon nemen naar een verpleeghuis. Over de verdere historie is mij heel weinig bekend.

Plaats reactie