Watersnood

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Watersnood

#16 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA3CQN schreef: 17 jul 2021, 21:22
PH2UN schreef: 17 jul 2021, 17:04 Ze wisten na de ramp in Duitsland echt wel waar de problemen waren.
Ik hoorde gister op het nieuws nog zo'n deelstaat minister zeggen dat ie niet begreep dat in deze moderne tijd met digitale techniek de communicatie uit kon vallen. En ik dacht toen 'juist vanwege digitale afhankelijkheid'.
Dorpen waar de enige info ( evacueren ) per ouderwetse FM-omroep kwam omdat niks anders meer werkte behalve de oude autoradio. Geeft toch te denken.
De regionale omroep via FM zijn hier in Nederland
ook nog de officiële calamiteitenzenders. Daar kwam nu ook kritiek op trouwens. L1 zond op tv gewoon entertainment uit, internet was niet aktueel. Informatie rondom de calamiteiten werd via FM gegeven, en steeds minder mensen hebben dat gewoon in huis staan.

Wat Duitsland betreft, ik vind mobiele telefonie daar altijd al erg tegenvallen qua bereik. Verbaasd me niet dat het nu uitvalt.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Watersnood

#17 Bericht door PE1PQX »

Uit deze ellende valt zeker wat te leren.
Zie ik een 'stand-alone' toekomst voor DARES?? Om eerlijk te zijn niet echt.
En waarom niet?? Simpel: https://nationalereddingsvloot.nl/wp/ (NRV in het kort)
De eenheden die hier onder zijn gebracht zijn gestationeerd in heel Nederland en hebben naast C2000 ook analoge apparaten aan boord voor communicatie.
Afgelopen dagen zijn er zeker 4 pelotons geactiveerd en nog 1 of 2 op voor-alarm gezet.
(Misschien interessant te weten: er zijn ook Reddingsbrigade eenheden in Luik ingezet om onze Belgische collega's te ondersteunen)

Daarnaast staat er bij mijn weten is er ergens in Nederland een Reddingsbrigade Communicatie wagen met meerdere communicatie mogelijkheden.
Lijkt mij dus het meest voor de hand liggend dat (nood) communicatie ook door de NRV gedaan kan worden juist omdat hier 'doorgewinterde' hulpverleners actief zijn, al dan niet met zendamateurs voor technische ondersteuning.

Verder is het voor Nederland minder (eigenlijk heleaal niet) interessant om op HF een nood-net op te zetten, daarvoor is het land gewoon te klein. VHF en hoger (6mtr en up) zou wel bruikbaar kunnen zijn.
Calamiteiten zoals in Limburg zijn zo'n beetje kwa omvang het grootste waar we mee te maken zullen krijgen verwacht ik; één provincie oppervlak. Dan voldoet VHF/UHF prima.

Just my €0.02
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Watersnood

#18 Bericht door PE1RTC »

Aan die 1008KHz middengolf zender hadden ze juist weinig gehad want er stond in Hulsberg niet voor niets een steunzender. Ik weet uit betrouwbare bron (heb er zelf in gewerkt) dat in Nederland de mobiel masten nog meerdere uren doordraaien als de netspanning wegvalt . Verder kan je natuurlijk zelf ook zorgen dat je geïnformeerd blijft , bijvoorbeeld met een fm radiootje op batterijen. Daar is geen middengolf meer voor nodig.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Watersnood

#19 Bericht door Juul - PE0GJG »

andreph5c schreef: 18 jul 2021, 08:59
Juul - PE0GJG schreef: 18 jul 2021, 08:51
PE1KEL schreef: 17 jul 2021, 21:52
PA3CQN schreef: 17 jul 2021, 21:22
PH2UN schreef: 17 jul 2021, 17:04 Ze wisten na de ramp in Duitsland echt wel waar de problemen waren.
Ik hoorde gister op het nieuws nog zo'n deelstaat minister zeggen dat ie niet begreep dat in deze moderne tijd met digitale techniek de communicatie uit kon vallen. En ik dacht toen 'juist vanwege digitale afhankelijkheid'.
Dorpen waar de enige info ( evacueren ) per ouderwetse FM-omroep kwam omdat niks anders meer werkte behalve de oude autoradio. Geeft toch te denken.
Ik heb het altijd vreemd gevonden dat de middengolfzender op 1008kHz wegbezuinigd is. Het was een zender die bijna overal in Nederland te ontvangen was.
En op de goedkoopste mg-radio die je maar kunt vinden.
De stroom kosten waren erg hoog. Ondanks het DAM principe. ( DynamicAmplitudeModulatie).
Maar ook ik blijf het jammer vinden.
Maar kan je nog met een eenvoudige ontvanger luisteren naar de Mg met al die man made noise in de ether???
Ik wel hier.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Watersnood

#20 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE1PQX schreef: 18 jul 2021, 10:35 Uit deze ellende valt zeker wat te leren.
Zie ik een 'stand-alone' toekomst voor DARES?? Om eerlijk te zijn niet echt.
En waarom niet?? Simpel: https://nationalereddingsvloot.nl/wp/ (NRV in het kort)
De eenheden die hier onder zijn gebracht zijn gestationeerd in heel Nederland en hebben naast C2000 ook analoge apparaten aan boord voor communicatie.
Afgelopen dagen zijn er zeker 4 pelotons geactiveerd en nog 1 of 2 op voor-alarm gezet.
(Misschien interessant te weten: er zijn ook Reddingsbrigade eenheden in Luik ingezet om onze Belgische collega's te ondersteunen)

Daarnaast staat er bij mijn weten is er ergens in Nederland een Reddingsbrigade Communicatie wagen met meerdere communicatie mogelijkheden.
Lijkt mij dus het meest voor de hand liggend dat (nood) communicatie ook door de NRV gedaan kan worden juist omdat hier 'doorgewinterde' hulpverleners actief zijn, al dan niet met zendamateurs voor technische ondersteuning.

Verder is het voor Nederland minder (eigenlijk heleaal niet) interessant om op HF een nood-net op te zetten, daarvoor is het land gewoon te klein. VHF en hoger (6mtr en up) zou wel bruikbaar kunnen zijn.
Calamiteiten zoals in Limburg zijn zo'n beetje kwa omvang het grootste waar we mee te maken zullen krijgen verwacht ik; één provincie oppervlak. Dan voldoet VHF/UHF prima.

Just my €0.02
Maar ja, als dan de "reddingsvloot" in Limburg aan komt, een dag te laat, kunnen ze direct weer terug...................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Watersnood

#21 Bericht door PE1KEL »

Maar kan je nog met een eenvoudige ontvanger luisteren naar de Mg met al die man made noise in de ether???
[/quote]

Natuurlijk kan je die zender horen, want als er geen stroom is kan er ook geen man made noise meer gemaakt worden.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Watersnood

#22 Bericht door PE1PQX »

Juul - PE0GJG schreef: 18 jul 2021, 10:58
Maar ja, als dan de "reddingsvloot" in Limburg aan komt, een dag te laat, kunnen ze direct weer terug...................
Onzin, ze zijn er nog steeds aan het werk. Ik heb contacten met enkele leden die daar nu nog aan het werk zijn.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Watersnood

#23 Bericht door Yannick PE2YSB »

PE1PQX schreef: 18 jul 2021, 10:35 Uit deze ellende valt zeker wat te leren.
Zie ik een 'stand-alone' toekomst voor DARES?? Om eerlijk te zijn niet echt.
En waarom niet?? Simpel: https://nationalereddingsvloot.nl/wp/ (NRV in het kort)
De eenheden die hier onder zijn gebracht zijn gestationeerd in heel Nederland en hebben naast C2000 ook analoge apparaten aan boord voor communicatie.
Afgelopen dagen zijn er zeker 4 pelotons geactiveerd en nog 1 of 2 op voor-alarm gezet.
(Misschien interessant te weten: er zijn ook Reddingsbrigade eenheden in Luik ingezet om onze Belgische collega's te ondersteunen)

Daarnaast staat er bij mijn weten is er ergens in Nederland een Reddingsbrigade Communicatie wagen met meerdere communicatie mogelijkheden.
Lijkt mij dus het meest voor de hand liggend dat (nood) communicatie ook door de NRV gedaan kan worden juist omdat hier 'doorgewinterde' hulpverleners actief zijn, al dan niet met zendamateurs voor technische ondersteuning.

Verder is het voor Nederland minder (eigenlijk heleaal niet) interessant om op HF een nood-net op te zetten, daarvoor is het land gewoon te klein. VHF en hoger (6mtr en up) zou wel bruikbaar kunnen zijn.
Calamiteiten zoals in Limburg zijn zo'n beetje kwa omvang het grootste waar we mee te maken zullen krijgen verwacht ik; één provincie oppervlak. Dan voldoet VHF/UHF prima.

Just my €0.02
Denk dat je daar helemaal gelijk in hebt.
Zelfde geldt voor het Rode Kruis, die hebben ook een aantal communicatiewagens, erg veel analoge en digitale apparatuur voor vhf en uhf en een eigen landelijk dekkend repeater netwerk en C2000 apparatuur.

Daarnaast zijn de professionals ook gewoon niet stil blijven staan de afgelopen jaren.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Watersnood

#24 Bericht door Yannick PE2YSB »

Overigens denk ik wel dat zendamateurs (al dan niet via Dares) andere nuttige functies kunnen hebben.

Ik denk vooral bij het ondersteunen van communicatie door/voor burgers bij uitval van communicatie mogelijkheden.
Bijvoorbeeld zoals de landelijke 112 storing een tijd terug.

Daar werden toen op verschillende plekken verschillende dingen gedaan zoals gemeentehuizen waar ze een c2000 portofoon kregen, brandweer kazernes die bemand werden zodat mensen daar hulp konden vragen etc.
Maar ik denk dat zendamateurs hier prima hadden kunnen bijdragen. Of ze/we zouden op zijn minst de noodfrequenties actief kunnen gaan uitluisteren en 1 iemand van Dares naar de lokale brandweerkazerne kunnen sturen zodat hij eventuele meldingen die via amateurs binnen kwamen doorgeven aan de hulpdiensten.

Wel belangrijk dat je b
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Watersnood

#25 Bericht door PE1PQX »

C2000 porto's worden niet aan burgers uitgedeeld!! Alleen aan hulpverleners die opgeroepen zijn en natuurlijk de brandweer, ambu politie etc...
Reddingsbrigades (NRV eenheden en kustbrigades met bewakingsgebied) hebben ook C2000 spullen maar mogen deze niet gebruiken tenzij de meldkamer nadrukkelijk hiervoor toestemming verleent, ook niet voor oefeningen etc.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Watersnood

#26 Bericht door Yannick PE2YSB »

PE1PQX schreef: 18 jul 2021, 18:21 C2000 porto's worden niet aan burgers uitgedeeld!! Alleen aan hulpverleners die opgeroepen zijn en natuurlijk de brandweer, ambu politie etc...
Reddingsbrigades (NRV eenheden en kustbrigades met bewakingsgebied) hebben ook C2000 spullen maar mogen deze niet gebruiken tenzij de meldkamer nadrukkelijk hiervoor toestemming verleent, ook niet voor oefeningen etc.
Dat zeg ik toch nergens. Ik zeg juist dat de dares man maar naar de brandweerkazerne moet.

Voor rode kruis geldt het zelfde mbt c2000, een aantal voertuigen heeft het, maar alleen voor specifieke doelen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: Watersnood

#27 Bericht door andreph5c »

Yannick PE2YSB schreef: 18 jul 2021, 09:12
PA3CQN schreef: 17 jul 2021, 21:22
PH2UN schreef: 17 jul 2021, 17:04 Ze wisten na de ramp in Duitsland echt wel waar de problemen waren.
Ik hoorde gister op het nieuws nog zo'n deelstaat minister zeggen dat ie niet begreep dat in deze moderne tijd met digitale techniek de communicatie uit kon vallen. En ik dacht toen 'juist vanwege digitale afhankelijkheid'.
Dorpen waar de enige info ( evacueren ) per ouderwetse FM-omroep kwam omdat niks anders meer werkte behalve de oude autoradio. Geeft toch te denken.
De regionale omroep via FM zijn hier in Nederland
ook nog de officiële calamiteitenzenders. Daar kwam nu ook kritiek op trouwens. L1 zond op tv gewoon entertainment uit, internet was niet aktueel. Informatie rondom de calamiteiten werd via FM gegeven, en steeds minder mensen hebben dat gewoon in huis staan.

Wat Duitsland betreft, ik vind mobiele telefonie daar altijd al erg tegenvallen qua bereik. Verbaasd me niet dat het nu uitvalt.
Mobiel bereik in Duitsland tegen vallen??
Dat valt mee, heb hier een kpn abb ( de beste bereik overal in de provincie zeggen ze ... ) en woon 12 km van de Duitse grens, als ik hier om sommige plekken in het centrum loop springt mijn gsm al over op het Duits netwerk...
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Watersnood

#28 Bericht door Yannick PE2YSB »

andreph5c schreef: 18 jul 2021, 19:08
Yannick PE2YSB schreef: 18 jul 2021, 09:12
PA3CQN schreef: 17 jul 2021, 21:22
PH2UN schreef: 17 jul 2021, 17:04 Ze wisten na de ramp in Duitsland echt wel waar de problemen waren.
Ik hoorde gister op het nieuws nog zo'n deelstaat minister zeggen dat ie niet begreep dat in deze moderne tijd met digitale techniek de communicatie uit kon vallen. En ik dacht toen 'juist vanwege digitale afhankelijkheid'.
Dorpen waar de enige info ( evacueren ) per ouderwetse FM-omroep kwam omdat niks anders meer werkte behalve de oude autoradio. Geeft toch te denken.
De regionale omroep via FM zijn hier in Nederland
ook nog de officiële calamiteitenzenders. Daar kwam nu ook kritiek op trouwens. L1 zond op tv gewoon entertainment uit, internet was niet aktueel. Informatie rondom de calamiteiten werd via FM gegeven, en steeds minder mensen hebben dat gewoon in huis staan.

Wat Duitsland betreft, ik vind mobiele telefonie daar altijd al erg tegenvallen qua bereik. Verbaasd me niet dat het nu uitvalt.
Mobiel bereik in Duitsland tegen vallen??
Dat valt mee, heb hier een kpn abb ( de beste bereik overal in de provincie zeggen ze ... ) en woon 12 km van de Duitse grens, als ik hier om sommige plekken in het centrum loop springt mijn gsm al over op het Duits netwerk...
Ik vind het tegenvallen, maar moet toegeven, dan heb ik het eigenlijk alleen over data. 2 jaar terug op vakantie onderweg van Groningen naar Oostenrijk amper bereik onderweg, overal schakelde hij terug naar 2G, te langzaam om googlemaps te gebruiken, verbinding viel steeds weg. Alleen in de steden werkte het.
Bellen heb ik niet geprobeerd, doe ik noet zo veel :)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Watersnood

#29 Bericht door PE1PQX »

Yannick PE2YSB schreef: 18 jul 2021, 18:58 Dat zeg ik toch nergens. Ik zeg juist dat de dares man maar naar de brandweerkazerne moet.

Voor rode kruis geldt het zelfde mbt c2000, een aantal voertuigen heeft het, maar alleen voor specifieke doelen.
Op een één of andere manier denk ik dat DARES niet erg bekend is in het hulpverlenigs-wereldje, en mede daarom geen C2000 porto mee krijgt.
Neemt niet weg dat ik DARES een prima initiatief vind, maar in mijn ogen niet erg bruikbaar/zinvol in Nederland.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Watersnood

#30 Bericht door PA3DAT »

andreph5c schreef: 18 jul 2021, 08:59
Juul - PE0GJG schreef: 18 jul 2021, 08:51
PE1KEL schreef: 17 jul 2021, 21:52
PA3CQN schreef: 17 jul 2021, 21:22
PH2UN schreef: 17 jul 2021, 17:04 Ze wisten na de ramp in Duitsland echt wel waar de problemen waren.
Ik hoorde gister op het nieuws nog zo'n deelstaat minister zeggen dat ie niet begreep dat in deze moderne tijd met digitale techniek de communicatie uit kon vallen. En ik dacht toen 'juist vanwege digitale afhankelijkheid'.
Dorpen waar de enige info ( evacueren ) per ouderwetse FM-omroep kwam omdat niks anders meer werkte behalve de oude autoradio. Geeft toch te denken.
Ik heb het altijd vreemd gevonden dat de middengolfzender op 1008kHz wegbezuinigd is. Het was een zender die bijna overal in Nederland te ontvangen was.
En op de goedkoopste mg-radio die je maar kunt vinden.
De stroom kosten waren erg hoog. Ondanks het DAM principe. ( DynamicAmplitudeModulatie).
Maar ook ik blijf het jammer vinden.
Maar kan je nog met een eenvoudige ontvanger luisteren naar de Mg met al die man made noise in de ether???
En wie heeft er nu nog een middengolfontvanger?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie