Watersnood

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Watersnood

#31 Bericht door PA1GVZ »


Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 209
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Watersnood

#32 Bericht door PH2UN »

Wat Duitsland betreft, ik vind mobiele telefonie daar altijd al erg tegenvallen qua bereik. Verbaasd me niet dat het nu uitvalt.
[/quote]

Mobiel bereik in Duitsland tegen vallen??
Dat valt mee, heb hier een kpn abb ( de beste bereik overal in de provincie zeggen ze ... ) en woon 12 km van de Duitse grens, als ik hier om sommige plekken in het centrum loop springt mijn gsm al over op het Duits netwerk...
[/quote]
Ik vind het tegenvallen, maar moet toegeven, dan heb ik het eigenlijk alleen over data. 2 jaar terug op vakantie onderweg van Groningen naar Oostenrijk amper bereik onderweg, overal schakelde hij terug naar 2G, te langzaam om googlemaps te gebruiken, verbinding viel steeds weg. Alleen in de steden werkte het.
Bellen heb ik niet geprobeerd, doe ik noet zo veel :)
[/quote]

Het mobiele netwerk in Duitsland is nog steeds een drama. Ik werk 80% van mijn tijd op verschillende plaatsen in Duitsland en in veel gebieden is er geen of slechte dekking.
Data is helemaal een drama. 4G alleen in de grote steden. Verder H of E. Nou, daar kun je tegenwoordig helemaal niks meer mee.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Watersnood

#33 Bericht door pc1mb »

Wij hebben het in ons vlakke landje natuurlijk maar relatief makkelijk om een dekkend netwerk aan te leggen.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Watersnood

#34 Bericht door Yannick PE2YSB »

PE1PQX schreef: 18 jul 2021, 19:27
Yannick PE2YSB schreef: 18 jul 2021, 18:58 Dat zeg ik toch nergens. Ik zeg juist dat de dares man maar naar de brandweerkazerne moet.

Voor rode kruis geldt het zelfde mbt c2000, een aantal voertuigen heeft het, maar alleen voor specifieke doelen.
Op een één of andere manier denk ik dat DARES niet erg bekend is in het hulpverlenigs-wereldje, en mede daarom geen C2000 porto mee krijgt.
Neemt niet weg dat ik DARES een prima initiatief vind, maar in mijn ogen niet erg bruikbaar/zinvol in Nederland.
Mee eens hoor, je moet ze geen p2000 geven. Maar puur hypothetisch. Stel er is weer eens een grote uitval van 112. En alle brandweerkazernes worden weer bemand.
Als er dan 1 zendamateur in de kazerne van de lokale brandweer koffie gaat drinken met de brandweermannen en zijn 2m set mee heeft en uitluistert op de lokale repeater en de vhf nood frequentie (wat is die eigenlijk???)
Dan kunnen in ieder geval alle zendamateurs in de omgeving eventuele noodsituaties waar je anders 112 voor zou bellen aan hem doorgeven. En hij kan ze dan doorgeven aan de brandweerman die naast hem zit.

Als we dan ook nog eens zorgen dat buurtgenoten weten dat ze bij de buurman met al die antennes kunnen aankloppen wanneer de telefoon niet werkt....
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Watersnood

#35 Bericht door Thijzer »

Tijdens de overstromingen zijn de mobiele netwerken nagenoeg allemaal overeind gebleven. Op een enkele plek is de stroomvooorziening uitgeschakeld in verband met gevaar op elektrocutie maar hier in de regio is alles gewoon blijven werken. Ook de hulpdiensten hebben geen last gehad. Bij de plaatsing van de C2000 apparatuur is daar namelijk rekening mee gehouden.

Dus niks aan het handje.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Watersnood

#36 Bericht door elsinga »

Lees nergens dat je daarvoor ook zendamateur apparatuur mag gebruiken, maar dit is wel een mooie toevoeging aan telefonie.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Watersnood

#37 Bericht door PA3HMP »

andreph5c schreef: 17 jul 2021, 08:47 Zijn er nog amateurs actief geweest met het verlenen van nood communicatie?

Heb diverse banden afgestruind maar niets kunnen ontdekken.
:lol: dat had ik wel willen zien, een dares lid in zijn zwembroekje met zender op de rug die probeert tegen de stroom in te zwemmen :lol:

Dares is enkel een papieren tijger, grappig voor een oefening als ze het minstens een week van te voren weten en de vrouw koffie met broodjes heeft gesmeerd en niet vergeten is nieuwe batterijen voor manlief te halen, en denkt ze fijn is die ook een dag weg heb ik lekker rust.

Dat van de 1008 middegolf zender vond ik wel een goed punt, deze hadden ze nooit weg moeten doen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Watersnood

#38 Bericht door pc1mb »

Yannick PE2YSB schreef: 18 jul 2021, 20:41 Als we dan ook nog eens zorgen dat buurtgenoten weten dat ze bij de buurman met al die antennes kunnen aankloppen wanneer de telefoon niet werkt....
Bij de gemiddelde antennebuurman is de stroom óók uitgevallen hoor. Hij zal misschien toegang hebben tot een repeatersoosje zolang er prik in z'n porto zit, meer niet...

Als ie goed voorzien is heeft ie nog een verloopje liggen waarmee die porto aan de zuurstok op het dak te knopen valt, voor iets meer bereik.

Slechts een enkeling zal een opgeladen velduitrusting hoog en droog op zolder hebben liggen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Watersnood

#39 Bericht door PE1PQX »

pc1mb schreef: 19 jul 2021, 08:34
Yannick PE2YSB schreef: 18 jul 2021, 20:41 Als we dan ook nog eens zorgen dat buurtgenoten weten dat ze bij de buurman met al die antennes kunnen aankloppen wanneer de telefoon niet werkt....
Bij de gemiddelde antennebuurman is de stroom óók uitgevallen hoor. Hij zal misschien toegang hebben tot een repeatersoosje zolang er prik in z'n porto zit, meer niet...
En daar kun je dan een aggregaat neer zetten zodat je verder kunt. Heb hier ook een tijdje zo'n ding gehad (opslag van de reddingsbrigade) maar die staat nu elders.
Zit er ook aan te denken toch zelf zo'n ding paraat te hebben staan, puur 'baat het niet, schaad het niet'.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Watersnood

#40 Bericht door Rene - pg3r »

elsinga schreef: 19 jul 2021, 06:38 Lees nergens dat je daarvoor ook zendamateur apparatuur mag gebruiken, maar dit is wel een mooie toevoeging aan telefonie.
Dat mag dus niet: 'Das Erstellen und Betreiben von nicht den Vorschriften entsprechenden Funkgeräten (auch mit eingebautem "REGA-Chip") ist nach wie vor nicht erlaubt und strafbar.'

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Watersnood

#41 Bericht door elsinga »

Klinkt als een soort ATIS, dat met die REGA chip. Nee, dan zal zonder wel verboden zijn. Vraag me wel af of je bij echte nood daar problemen mee zou krijgen.

In Amerika is dat door de FCC goed geregeld: in geval van nood en bij ontbreken van andere mogelijkheden mag iedereen elke frequentie gebruiken voor noodoproepen. Daar had ik bij bezoek aan Grand Canyon dus ook de lokale PD en FD repeaters in de porto staan, want beroerde mobiele dekking met de door mij gebruikte provider (en op stukken bovenaan de rim gewoon geen dekking). En dat was dus legaal geweest, had ik het nodig gehad.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Watersnood

#42 Bericht door Rene - pg3r »

elsinga schreef: 19 jul 2021, 10:16 Klinkt als een soort ATIS, dat met die REGA chip.
5TVO.
  • Alarm: Alarm-Taste oder 5-Ton-Ruf 21414 (ZVEI-1/2); Quittung: 3 lange TöneRega-Einsatzzentrale meldet sich mit “Rega, wer ruft Rega?"
  • Test: Test-Taste oder 5-Ton-Ruf 21301 (ZVEI-1/2); Quittung: 2 lange Töne
  • Die Alarmierung der Rega-Einsatzzentrale erfolgt mit dem 5-Ton-Ruf und ist mit oder ohne Tonsquelch (CTCSS) 123.0 Hz möglich. Bitte beachten Sie beim Kauf eines neuen Notfunkgerätes, dass dieses den Tonsquelch 123.0 Hz aussendet.
Bron

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Watersnood

#43 Bericht door sottezero »

Ik zie liever dat de oorzaak aangepakt werd zodat het allemaal niet nodig is...
Vroeger heb ik in Limburg gestudeerd en ik kan me erg goed herinneren wanneer er een overstroming was (want ik was maar wat blij dat ik dat takke-eind naar beneden niet hoefde te doen die dagen)... ik herinner me die van 1984, 1993 en 1995...nu dus weer 2021...
Als je dus iets hebt wat ' maar 1 keer in de 25-50 jaar voor komt' (ps, als een ambtenaar dat zegt is het dus inmiddels 1 keer in de 10-25 jaar), dan moet je dus daar op voorbereid zijn.
Ik heb 1 keer in de 30 jaar een ongeluk waarbij ik een autogordel nodig heb, maar moet deze wel verplicht elke rit om op straffe van tientallen euro's....

Wanneer een rivier dus elke 10 jaar buiten zijn oevers komt, moet je daar dan niet als de wiedeweerga iets mee doen? Ipv je druk maken over het maximaal vermogen van stofzuigers?
Nu zijn er weer meer dan 100 doden gevallen en het had niet gehoeven.

Het slap excuus 'het is het klimaat' is onzin want deze overstromingen zijn er al meer dan 500 jaar en ik heb met geschiedenis op school gehad dat ze al sinds de ijstijd bestaan (zogenaamde rivier-duinen).

Ik kan me nog herinneren dat toen ik een huis wilde verzekeren in de buurt van de waal dat ik extra moest betalen omdat ik in de buurt van een uiterwaarde woonde.
Als de verzekering dat al aan geeft moet je dan als bewoner niet extra bewust zijn van de gevaren?
Moet je dan als overheid niet extra waakzaam zijn als je weet dat er EN weinig wind is EN veel regen?
Zeker als je weet dat je als overheid al jarenlang de dijken slecht onderhoudt?

Een ding weet je zeker, het gaat binnen 20 jaar minstens nog 1 keer gebeuren... Wat zijn de kosten van het leed en wat zijn de kosten van een slimme oplossing?
Een ander ding weet je ook, de natuurkrachten zijn enorm, dus die moet je misschien niet proberen tegen te houden maar om te buigen...
Bouw een soort van wig rondom dorpen heen. Als dan een rivier besluit dat het bestaande traject te weinig capaciteit heeft, laat het dan maar lopen.. maar bijvoorbeeld OM een dorp heen, ipv er doorheen. bouw een soort van dam/burcht om een stad of dorp en als dan het water over de dijken komt, sluit de dammen van het dorp zodat het dorp afgesloten is maar wel droog... zo moeilijk zou dan niet moeten zijn.... en denk misschien ook aan dat bouwen in bergdalen misschien een dom idee is... period.

-Verwijderd account

Re: Watersnood

#44 Bericht door -Verwijderd account »

PE1PQX schreef: 19 jul 2021, 08:50
pc1mb schreef: 19 jul 2021, 08:34
Yannick PE2YSB schreef: 18 jul 2021, 20:41 Als we dan ook nog eens zorgen dat buurtgenoten weten dat ze bij de buurman met al die antennes kunnen aankloppen wanneer de telefoon niet werkt....
Bij de gemiddelde antennebuurman is de stroom óók uitgevallen hoor. Hij zal misschien toegang hebben tot een repeatersoosje zolang er prik in z'n porto zit, meer niet...
En daar kun je dan een aggregaat neer zetten zodat je verder kunt. Heb hier ook een tijdje zo'n ding gehad (opslag van de reddingsbrigade) maar die staat nu elders.
Zit er ook aan te denken toch zelf zo'n ding paraat te hebben staan, puur 'baat het niet, schaad het niet'.
Moet je dan ook weer zorgen voor voldoende brandstof voor het aggregaat. Geeft zo'n ding juist niet een hoop QRM op je middengolfradiootje?

Ow ja, volgens de overheid zou je een noodpakket in huis moeten hebben. En de radio afgestemd op de rampenzender. En dat laatste hebben we nou juist niet :oops:
De regionale omroepen zouden die functie hebben, maar die zenden gewoon hun reguliere programma's uit. Ook als er wat aan de hand is, het enige wat ze dan doen is af en toe een extra nieuwsuitzending wat in feite niets anders is dan een herhaling van de reguliere nieuwsuitzending. Daar mogen als bevolking het mee doen :(

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Watersnood

#45 Bericht door elsinga »

Rene - pg3r schreef: 19 jul 2021, 10:28
elsinga schreef: 19 jul 2021, 10:16 Klinkt als een soort ATIS, dat met die REGA chip.
5TVO.
  • Alarm: Alarm-Taste oder 5-Ton-Ruf 21414 (ZVEI-1/2); Quittung: 3 lange TöneRega-Einsatzzentrale meldet sich mit “Rega, wer ruft Rega?"
  • Test: Test-Taste oder 5-Ton-Ruf 21301 (ZVEI-1/2); Quittung: 2 lange Töne
  • Die Alarmierung der Rega-Einsatzzentrale erfolgt mit dem 5-Ton-Ruf und ist mit oder ohne Tonsquelch (CTCSS) 123.0 Hz möglich. Bitte beachten Sie beim Kauf eines neuen Notfunkgerätes, dass dieses den Tonsquelch 123.0 Hz aussendet.
Bron
Ah, dat kan mijn Anytone D878UV ook. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie