Watersnood

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Watersnood

#46 Bericht door Rene - pg3r »

Mijn Motorola-porto's ook :wink:

-Verwijderd account

Re: Watersnood

#47 Bericht door -Verwijderd account »

sottezero schreef: 19 jul 2021, 10:54 Ik zie liever dat de oorzaak aangepakt werd zodat het allemaal niet nodig is...
Vroeger heb ik in Limburg gestudeerd en ik kan me erg goed herinneren wanneer er een overstroming was (want ik was maar wat blij dat ik dat takke-eind naar beneden niet hoefde te doen die dagen)... ik herinner me die van 1984, 1993 en 1995...nu dus weer 2021...
Als je dus iets hebt wat ' maar 1 keer in de 25-50 jaar voor komt' (ps, als een ambtenaar dat zegt is het dus inmiddels 1 keer in de 10-25 jaar), dan moet je dus daar op voorbereid zijn.
Wat zijn de kosten van het leed en wat zijn de kosten van een slimme oplossing?
Een ander ding weet je ook, de natuurkrachten zijn enorm, dus die moet je misschien niet proberen tegen te houden maar om te buigen...
Bouw een soort van wig rondom dorpen heen. Als dan een rivier besluit dat het bestaande traject te weinig capaciteit heeft, laat het dan maar lopen.. maar bijvoorbeeld OM een dorp heen, ipv er doorheen. bouw een soort van dam/burcht om een stad of dorp en als dan het water over de dijken komt, sluit de dammen van het dorp zodat het dorp afgesloten is maar wel droog... zo moeilijk zou dan niet moeten zijn....
Met dit verhaal kom ik nog op een ander punt.
We mogen blij zijn dat de boel daar niet is ingestort met al die gaten in de bodem als gevolg van mergelwinning en de vroegere kolenmijnen. Had zomaar gekund met zoveel water op een doorweekte ondergrond...

En ff een omleiding graven doe je niet zomaar en zeker niet in heuvelachtig landschap. Buiten de vraag of dat de echte oplossing gaat zijn voor toekomstige wateroverlast. Kost ook vele jaren om zo'n omleiding aan te leggen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Watersnood

#48 Bericht door PA3DAT »

Die kolenmijnen staan al jaren vol met water, die storten niet in... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

-Verwijderd account

Re: Watersnood

#49 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DAT schreef: 19 jul 2021, 18:06 Die kolenmijnen staan al jaren vol met water, die storten niet in... :mrgreen:
Nou, dat klopt niet. Denk maar aan Heerlen, 10 jaar geleden.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Watersnood

#50 Bericht door PA3DAT »

Je hebt groot gelijk.
Wat ik echter bedoelde was dat ze niet instorten vanwege het vele water. De meeste staan namelijk al vol water en er is er zelfs eentje die wordt gebruikt om duikers te trainen.

En de ondergrond bestaat uit een lösslaag (vettig mengsel van klei en fijn zand) bovenop kalksteen. De löss op hellingen kan meespoelen bij heftige regenval (dat heet bodemerosie), de meer dan 60 miljoen jaar oude kalksteen raakt niet zomaar "doorweekt" en is sterk genoeg. Instortingen zoals door dolines ("geologische orgelpijpen") zijn het gevolg van het jarenlang binnensijpelen van 'zure' neerslag. Dat kan de kalk oplossen. Zo zijn ook de grotten in de Belgische Ardennen ontstaan.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Watersnood

#51 Bericht door pc1mb »

PE1PQX schreef: 19 jul 2021, 08:50 En daar kun je dan een aggregaat neer zetten zodat je verder kunt. Heb hier ook een tijdje zo'n ding gehad (opslag van de reddingsbrigade) maar die staat nu elders.
Denk zomaar dat hulpdiensten meer zendapparatuur dan aggregaten voorradig hebben.

Ad hoc even eentje bij een lokale radioamateur neerplempen, alleen maar om zijn incompatibele communicatie-apparatuur te kunnen gebruiken, gaat dus echt niet gebeuren.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Watersnood

#52 Bericht door PE1PQX »

pc1mb schreef: 24 jul 2021, 09:45

Denk zomaar dat hulpdiensten meer zendapparatuur dan aggregaten voorradig hebben.

Ad hoc even eentje bij een lokale radioamateur neerplempen, alleen maar om zijn incompatibele communicatie-apparatuur te kunnen gebruiken, gaat dus echt niet gebeuren.
Denk eens in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden...?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

-Verwijderd account

Re: Watersnood

#53 Bericht door -Verwijderd account »

Op beelden van Duitsland zag ik diverse legertrucks staan met antennemastjes ernaast. Denk niet dat ze daar de hulp van zendamateurs nodig gehad hebben. Het kan natuurlijk wel waar zijn dat een aantal mensen die daar voor de communicatie zorgen, toevallig ook zendamateur zijn.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Watersnood

#54 Bericht door pc1mb »

@PQX

Ik denk beslist in mogelijkheden, o.a. plannen voor een kleine eigen energiebuffer los van het net, maar niet per se zodat ik als zendamateur de wereld kan redden als de apocalyps komt. Dan ben je gewoon een dromer, vind ik.

In kleine tot middelgrote calamiteiten moeten wij ons er gewoon niet mee bemoeien en vooral niet in de weg lopen. Tussen getrainde fulltime hulpverleners is de samenwerking soms al moeilijk genoeg, zonder dat wij ze ook nog voor de voeten gaan lopen om te bewijzen hoe nuttig we wel niet zijn.

Denken dat je wel even het verschil gaat maken met je hobbyspeelgoed is niet heel realistisch. Hou dat maar bij fantasie.

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Watersnood

#55 Bericht door PA1Bj »

Wanneer de stroom is uitgevallen, verdwijnt ook die noise grotendeels... of met een autoradio, mits die nog droog te bereiken is...

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Watersnood

#56 Bericht door PE1PQX »

pc1mb schreef: 24 jul 2021, 16:49 @PQX

In kleine tot middelgrote calamiteiten moeten wij ons er gewoon niet mee bemoeien en vooral niet in de weg lopen. Tussen getrainde fulltime hulpverleners is de samenwerking soms al moeilijk genoeg, zonder dat wij ze ook nog voor de voeten gaan lopen om te bewijzen hoe nuttig we wel niet zijn.
Even ter jouwer info: de mannen en vrouwen van de reddingsbrigade zijn allen vrijwilligers, geen één in het veld uitgezonderd! Er zijn enkele mensen die op het bondskantoor in IJmuiden wel een betaalde baan hebben, maar dat zijn er maar een paar (<8 zo uit mijn hoofd), 2 monteurs en wat administratief volk.

Mijn ervaring met reddingsbrigades onderling is dat het gewoon werkt, ook al ontmoet je elkaar voor het aller eerst. Alle neuzen staan de zelfde kant op, de ene brigade is er wat handiger in bepaalde dingen dan de andere maar dat wordt dan als leermoment gezien. En het gaat naadloos in elkaar over tijdens een lokale inzet, oefening of landelijke rampen-oproep.
Hoe kan dat?? Trainen alle brigades dan met elkaar?? Nee... Alle diploma's en bevoegdheden zijn overal gelijk en worden ook als zodanig geëxamineerd, wat weer landelijk gecoördineerd wordt.

Ik ben dus een heel stuk optimistischer in de MOGELIJKHEDEN dat onze radio-hobby bieden kan in geval van nood zoals in Limburg, ook met 'hobby-speelgoed' zoals jij dat zo denigrerend noemt. We KUNNEN het, maar is het ook NODIG?? Dat zijn 2 verschillende zaken.
Want zeg nu zelf: heel veel tranceivers bij OM's / YL's thuis zijn gemodificeerd om ook buiten de band te kunnen zenden (foei boefjes, het mag niet :lol: ) en in geval van nood gaat de telecomwet toch overboord, vooral als het om levens gaat.

Ik ben het absoluut met je eens dat je de professionelen niet in de weg lopen moet als er poep-aan-de-knikker is.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Watersnood

#57 Bericht door PA3HMP »

Mijn ervaring als voormalig hoofd strandwacht aan de noordzee kust is dat het bij reddingsbrigades nogal ontbreekt aan etherdicipline, vooral door elkaar schreeuwen ipv de communicatie via de hoofdpost te laten lopen.

Maar welk nut kan een reddingsbrigade hebben, niet in een boot zitten want dat heeft totaal geen nut, maar wel hand en spandiensten net als alle andere ehbo'ers, communicatie laat dat over aan de professionals net als reddingswerkzaamheden, je ziet bij dergelijke rampen dat de lokale ehbo wel op de hoogte is waar ze wat kunnen doen en of mensen van buiten de regio nodig zijn en inzetbaar zijn.

Dus eerst contact opnemen hoe wat en of je nodig bent en waar ze behoefte aan hebben.

Kwa communicatie heeft het leger hele mooie shelters die met een helicopter overal gedropt kunnen worden en waar alles inzit wat ze maar nodig kunnen hebben.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Watersnood

#58 Bericht door PA3LS »

De overheid heeft volgens mij zijn zaken wel op orde op het gebied van communicatie bij rampen. Problemen ontstaan er, als de overheid bewust de communicatienetten platlegt.

Zodra de overheid expliciet malevolent wordt tegenover het halve volk, zoals de regeringen van Victor Orban, Xi Jingping, Kim Jong Un of de inmiddels niet meer bestaande NSB/NSDAP, zie ik een rol weggelegd voor zendamateurs om het verzet te helpen om de totalitaire staat tegen te werken. In meerdere arabische landen is de communicatie platgelegd ten tijde van de arabische lente.

De kans dat wij opnieuw een NSB en een Mussert krijgen, of de kans dat Xi Jingping hier voet aan de grond krijgt, acht ik vrij klein. Maar dat zie ik dus als situatie, waar zendamateurs echt kunnen helpen.

Het lijkt me voor zich spreken, dat alle apparatuur moet worden ingeleverd. Maar wij hebben technische kennis waarmee het mogelijk is, om basale apparatuur te maken van universele, niet-verdachte onderdelen. In het begin van de 2e wereldoorlog werkte het verzet ook op met van restmateriaal door amateurs gebouwde zenders, tot de geallieerden genoeg professioneel gemaakte apparatuur in omloop konden brengen.
Het spreekt voor zich, dat iedere amateur die zo'n geintje flikt, z'n leven niet meer zeker is. Er zijn er zeker een aantal gefusilleerd door de nazi's in de 2e wereldoorlog.

Ik denk dat we dit nooit nodig gaan hebben, maar verdediging tegen een kwaadwillende staat, is wel iets wat op geen enkele andere manier mogelijk is, als de staat de netwerken in handen heeft.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Watersnood

#59 Bericht door PA4WK »

Ik denk dat DARES het enige juiste gedaan heeft, namelijk melden dat je er bent en verder afwachten tot je hulp gevraagd wordt.
Dat zoiets gebeurd is beslist niet ondenkbaar, de hulpdiensten kunnen prima in hun eigen communicatie voorzien maar berichten van burgers onderling is een ander verhaal, op het moment dat er schaarste is aan communicatie is dat het eerste wat niet meer beschikbaar is en in zo'n geval is het wel fijn als je je familie kunt laten weten dat het goed met je gaat of in welke opvang locatie er een plekje voor jou is.
En dat soort berichten kun je prima verzorgen met amateur apparatuur, als een DARES post Winlink faciliteiten beschikbaar heeft kun je zelfs nog een e-mail naar je familie sturen.
B-EARS (de Belgische DARES) is wel daadwerkelijk ingezet, lees hieronder.
B-EARS-netwerk ingezet als back-up tussen BRW en HAI op aanvraag van de Gouverneur. Frequenties 145.225 vrij houden .
Communicatie operaties aan de gang tussen 112 centrale Brussel en de regio's Nijvel en Wavre .
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Watersnood

#60 Bericht door PA4WK »

PA3CQN schreef: 17 jul 2021, 21:22
PH2UN schreef: 17 jul 2021, 17:04 Ze wisten na de ramp in Duitsland echt wel waar de problemen waren.
Ik hoorde gister op het nieuws nog zo'n deelstaat minister zeggen dat ie niet begreep dat in deze moderne tijd met digitale techniek de communicatie uit kon vallen. En ik dacht toen 'juist vanwege digitale afhankelijkheid'.
Dorpen waar de enige info ( evacueren ) per ouderwetse FM-omroep kwam omdat niks anders meer werkte behalve de oude autoradio. Geeft toch te denken.
En helaas zitten in Nederland ook op posities waar beslissingen genomen worden ook van dit soort mensen die niet gehinderd worden door enige kennis van zaken en dien ten gevolge een onbegrensd vertrouwen in (digitale) techniek heeft. Het heeft allemaal heel veel (belasting) geld gekost dus dan moet het wel goed zijn toch?
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie