Bus mobiel

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Bus mobiel

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Bij het bekijken van deze website moest ik gelijk denken aan Aloys PA3DAT.
Die heeft ook zoiets, dacht ik. Misschien kennen ze elkaar al :)

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Bus mobiel

#2 Bericht door PH4CK »

hij is niet de enige, kijk maar eens op qrz.com bij mijn call.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bus mobiel

#3 Bericht door PA3DAT »

Ja, precies! PH4CK is véééél erger! :mrgreen:

https://www.qrz.com/db/ph4ck
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

-Verwijderd account

Re: Bus mobiel

#4 Bericht door -Verwijderd account »

PH4CK schreef: 14 jul 2021, 21:06 hij is niet de enige, kijk maar eens op qrz.com bij mijn call.
Ow, ik heb ook niet beweerd dat er maar 1 of 2 amateurs zijn met een Bus mobiel.
Ik zie trouwens 1 foto van jouw bus op QRZ en Aloys heeft eens geen foto van zijn bus op QRZ.... Wel als profielplaatje op dit forum :D

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bus mobiel

#5 Bericht door PA3DAT »

Ik heb 4 antennevoetjes: 3 op het dak (2/70, Yaesu Atas 6 t/m 40m en een korte 10m spriet) plus een aansluiting hoog aan de achterkant.
Mijn hengel is nu 6m20 hoog en bevat een 1:1 draadantenne van 5m lengte voor 10/12/15/17/20m, plus 2 verlengspoelen voor 30 en 40m.
Die draadantenne wordt met een bananestekker in het achterste so239 chassisdeel gestoken.

Met die 5m draad en verlengspoel werk ik met name op 40m de hele wereld. Gisteren ZL en div. Zuid-Amerikaanse landen gehoord, onderin een steil dal. Uiteraard hoorden ze mij niet, behalve een Amerikaan in New York. Maar vanuit zuid-Frankrijk hoorden ze me op 40m in ZL, zelfs op meerdere dagen achter elkaar.

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

-Verwijderd account

Re: Bus mobiel

#6 Bericht door -Verwijderd account »

De webstek die ik in mijn startpost noemde laat zien welke toestellen gebruikt worden en hoe alles is gemonteerd in de bus. Vergelijkbare foto's heb ik hier nog niet gezien. Dus of PH4CK véééél erger is, wat Aloys zegt...
En wat heeft Aloys zèlf in zijn bus zitten en hoe?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bus mobiel

#7 Bericht door PA3DAT »

PH4CK heeft veel meer antennes, rondom.

In de bus zit slechts een FT857, die ik tegenwoordig bijna alleen nog gebruik op 70cm. En twee 70cm portootjes.
Verder neem ik een IC-7300 mee in een transportkistje, kan ik met de laptop FT8 doen of contesten met N1MM.

Vroeger, ja... toen had ik ook nog een Condortje in de camper voor 2m. Maar zelfs APRS doe ik gewoon met mijn mobiel.
Hier ben ik: https://aprs.fi/#!call=a%2FPA3DAT&timer ... tail=86400

Morgen zal ik een plaatje van de mobiele shack plaatsen op https://www.aloys.nl/2021-zomer-in-frankrijk%202
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Bus mobiel

#8 Bericht door PH4CK »

Ik kan 5 Pro-Am antennes plaatsen en kan kiezen van 80 tot 6m en heb ook nog de mogelijkheid om een VHF/UHF antenne te plaatsen.
Verder kan ik op een vast gemonteerde glasfiber camouflage stok nog een vishengel plaatsen voor een draad antenne (end-fed, verticaal voor 20 en 40m of een ZS6BKW) of een GPA-30.
Op de glasfiber stok kan ik nog wel een paar dipolen zetten gemaakt van de Pro-Am antennes. als dipool, V, X of een combinatie van deze configuraties.
De set die ik gebruik is een Icom 706MKIIG waarvan het front op een zelfbouwhouder met speaker gemonteerd is en d.m.v. een 5m lange verbindingskabel kan ik zowel binnen als buiten de hobby beoefenen.
Met een zelfbouw antenne switch kan ik met een remote control kiezen uit 8 verschillende antennes.
Overigens ben ik als mobiel ben normaal gesproken niet QRV en heb ik geen antennes op de camper staan behalve een heel kleine dualband antenne voor VHF en UHF.
En meestal heb ik nog wel een breedband ontvanger, portofoon en een Icom R20 bij me.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bus mobiel

#9 Bericht door PA3DAT »

PA3DAT schreef: 16 jul 2021, 16:42 Met die 5m draad en verlengspoel werk ik met name op 40m de hele wereld. Gisteren ZL en div. Zuid-Amerikaanse landen gehoord, onderin een steil dal. Uiteraard hoorden ze mij niet, behalve een Amerikaan in New York. Maar vanuit zuid-Frankrijk hoorden ze me op 40m in ZL, zelfs op meerdere dagen achter elkaar.
Vandaag was het weer zover: vanuit dit dal opnieuw gehoord door ZL4YL, de 20-jarige Xenia Berger en haar (Duitse) familie. Ze heeft een Red Pitaya met een vertical 24/7 aanstaan in FT8 op 40m.
Wat een meid overigens: ze werkt 80% CW en deed in 2018 mee aan de contest-wereldkampioenschappen in Duitsland.

Ik heb er een stukje over geschreven met foto en links, zie https://www.aloys.nl/2021-zomer-in-frankrijk-2 (zondag 18 juli).

Antenne: kwartgolf vertical voor 20m (GP), met een verlengspoel voor 40m op 1/3 van boven. De tegencapaciteit is de kampeerbus.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bus mobiel

#10 Bericht door PA3DAT »

En die antenne doet het zóóóó leuk! :D

Vanochtend op 30m Australië gewerkt en nu ook op 30m gehoord door Xenia ZL4YL in Nw-Zeeland.
Ze hoort me anders "altijd" op 40m...

En onderstaand plaatje is van een half uurtje geleden. Gehoord in Australië met +1dB op 40m, terwijl ik zend op mijn kwartgolf voor 20m (antenne is 5m lang) met verlengspoel voor 40m.

20210719-FT8-40m.jpg
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Bus mobiel

#11 Bericht door PA2RU »

Die doet het inderdaad heel goed ;)
Je had net op 7063 een goed signaal in de buurt van Plancoet (Bretagne)
grt F/PA2RU
73 René PA2RU

Plaats reactie