EPROM wisser bij de Aldi ?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

EPROM wisser bij de Aldi ?

#1 Bericht door PA0AA »

Zojuist viel mijn oog op bijgaande aanbieding van een bekende discount groot-grutter.
https://www.aldi.nl/aanbiedingen/vanaf- ... ticle.html
Nu vraag ik mezelf af, of dit ding ook gebruikt zou kunnen worden om EPROMS te wissen.
Met andere woorden;
Is de intensiteit van het UV licht voldoende ?
Is de golflengte van het UV licht juist ?
Nog even afgezien van de afmetingen, ik ga er gemakshalve maar vanuit, dat er hooguit één EPROM tegelijk in past.
Misschien is er hier iemand die er meer over kan zeggen.
Ik hoor het wel ....
NB. Zo'n zelfde ding is momenteel ook verkrijgbaar bij de Trekpleister. Klik HIER , ( zie vervolgens pagina 2 )

73, Ruben, PA0AA.

@PA2EFR, Het kan hooguit niet werken ... :lol:
Laatst gewijzigd door PA0AA op 28 jun 2021, 14:38, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: EPROM wisser bij de Aldi ?

#2 Bericht door PA2EFR »

Ik zou het gewoon proberen, anders doneer je hem later aan je dame.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: EPROM wisser bij de Aldi ?

#3 Bericht door pc1mb »

Dat gaat vast wel werken. Stuk compacter dan de gezichtsbruiner die ik zelf voor dat doeleinde heb. Nouja, daar doe ik ook al jaren niks meer mee. Hele EPROM bende maar eens wegdoen...

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: EPROM wisser bij de Aldi ?

#4 Bericht door pe1hzg »

Kijkend op de foto, zeer wellicht niet.

Voor het wissen van EPROMS heb je UV-C nodig.
Een apparaat met een UV-C lichtbron is absoluut volledig dicht, met interlock.
Je wil geen UV-C op je huid of in je ogen.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2074
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: EPROM wisser bij de Aldi ?

#5 Bericht door PA1AIS »

je weet maar nooit.
In de 80er jaren wisten we de Eproms in het zonlicht en later de UV-zonnelamp.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA0AA
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: EPROM wisser bij de Aldi ?

#6 Bericht door PA0AA »

pc1mb schreef: 28 jun 2021, 16:15Hele EPROM bende maar eens wegdoen.....
Ik zou nog even wachten. Voor je het weet, kom je een Condor tegen, of wil je iets met een packet-TNC gaan doen. :wink:

73, Ruben, PA0AA.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: EPROM wisser bij de Aldi ?

#7 Bericht door PA3CQN »

PA0AA schreef: 28 jun 2021, 14:16 NB. Zo'n zelfde ding is momenteel ook verkrijgbaar bij de Trekpleister. Klik HIER , ( zie vervolgens pagina 2 )
Als je het al wilt proberen zou ik voor de Trekpleister gaan. Die heeft volgens beschrijving nog lampen en geen LED's. Je kunt er dan altijd nog printjes mee belichten als het niet lukt.
Zelf heb ik ergens in de kelder nog een stukje huisvlijt uit de jaren 80 met een echte UV-lamp voor EPROM's. Dat licht was zo gevaarlijk dat ik
een lichtdicht kastje met schuifla heb geknutseld. Nu zou ik eerder aan zoiets denken:
https://www.amazon.nl/220V-UV-UV-licht- ... 5HB6&psc=1
Voor die prijs hoef je het ook niet te laten.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: EPROM wisser bij de Aldi ?

#8 Bericht door pa0ejh »

Ruben, ik heb een Eprom wisser, daar kunnen 20 Eproms tegelijk in...

Neem ze maar eens mee, dan zijn ze in 15 Minuten gewist....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0AA
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: EPROM wisser bij de Aldi ?

#9 Bericht door PA0AA »

pa0ejh schreef: 29 jun 2021, 10:29 Ruben, ik heb een Eprom wisser, daar kunnen 20 Eproms tegelijk in...
Dank voor het aanbod Egbert, maar ik heb hier een 'echte' EPROM wisser staan. Het was alleen technische belangstelling, dat ik deze vraag gepost heb ... :P

73, Ruben, PA0AA.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: EPROM wisser bij de Aldi ?

#10 Bericht door pc1mb »

PA1AIS schreef: 28 jun 2021, 18:47 je weet maar nooit.
In de 80er jaren wisten we de Eproms in het zonlicht en later de UV-zonnelamp.
Indd. Werkt gewoon hoor, ookal klopt het misschien niet exact met de datasheet.
Theorie vs praktijk...

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: EPROM wisser bij de Aldi ?

#11 Bericht door pc1mb »

PA0AA schreef: 28 jun 2021, 20:14 Ik zou nog even wachten. Voor je het weet, kom je een Condor tegen, of wil je iets met een packet-TNC gaan doen. :wink:

73, Ruben, PA0AA.
Wat mee doen, in de kliko gooien? Dat spul is inmiddels toch echt wel wat achterhaald.

Was leuk hobbyen toen een FM dualbander nog duur was, en koeien nog mochten schijten...

-Verwijderd account

Re: EPROM wisser bij de Aldi ?

#12 Bericht door -Verwijderd account »

Er zijn best nog veel zendamateurs die een Condor in de shack hebben staan en -soms- ook gebruiken. Maar het is inderdaad wel erg gedateerd spul, ook wel "ouwe meuk" genoemd. Misschien nog leuk voor in de wagen :)
Als je op MP gaat zoeken dan is er totaal geen gebrek aan aanbod, waarbij sommige aanbieders veel te veel vragen :shock:

PA0AA
Berichten: 383
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: EPROM wisser bij de Aldi ?

#13 Bericht door PA0AA »

PE2CH schreef: 30 jun 2021, 08:30....... ook wel "ouwe meuk" genoemd........
Nu is het fenomeen 'ouwe meuk' wel een heel subjectief begrip.
Ik heb een buurman, die met gemak een Tesla kan betalen, maar zich toch liever voortbeweegt op zo'n antiek ding uit de vorige eeuw, waarbij je moet trappen om vooruit te komen.
Uiteraard staat het iedereen vrij, om technisch achterhaalde technieken te gebruiken bij wijze van vrijetijdsbesteding.
Zo kan je bijv. aan ballonvaren doen, om maar een voorbeeld te noemen, of paard rijden, of een Solex ritje maken. ( de links zijn voorbeelden, ik heb er geen commercieel belang bij )
Ook houden wij nog CW contesten, ook technisch enigzinds achterhaald, en op dit moment vindt er een fiets-wedstrijd plaats in Frankrijk, waarbij ik opmerk, dat
het veel gemakkelijker ( en ook leuker ) is, om zulke afstanden in Frankrijk op de motor af te leggen, ook wordt je daar dan minder moe van. 8)
Mede gezien het bovenstaande kies ik er toch voor om m'n EPROM-programmers plus bijbehorende wisser nog even te bewaren ... :)

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: EPROM wisser bij de Aldi ?

#14 Bericht door pa0fmy »

Dat Aldi ding kan je wel vergeten. De LED'S die er in zitten zijn misschien nog bruikbaar voor fluorescentie experimenten of discolamp. Je moet 254 nm lichtbron hebben. Kom je uit op een kwiklamp met doorzichtig kwartsglas. (dus niet dat heel erg donkerblauwe) Heten ook wel TUV lampen. Een TUV lamp van 4 watt heeft een E27 voet en past b.v. in een voet van een schemerlamp. De eproms leg je met het glaasje op het glas van de lamp. Na ca 15 minuten is de EPROM "leeg". Ik doe dat al jaren zo en de lamp brandt nog steeds. TUV lampen van grotere wattages zijn net TL buisjes en passen in een TL armatuur met voorschakelapparaat. De TUV lampen zijn bij een zaak voor aquaria te koop. Zitten in filters die ongewenste organismen kunnen doden. De gevaarlijkheid van het licht valt mee. Je moet natuurlijk niet te lang in het licht kijken en het op de blote huid laten schijnen. Wij kunnen ook even gewoon buiten lopen in de felle zon, maar alles met mate en dus niet te lang. EPROM's wissen in de zon gaat dermate langzaam dat je er wel een hele zomer voor nodig hebt. Nog een tip, de HPI lampen van straatlantaarns en weedkwekerijen bevatten een klein hogedruk kwiklampje. Daaromheen zit de ballon met poeder die het licht omzet in zichtbaar licht. Deze hebben een voorschakelapparaat nodig. Als je de buitenste ballon kapot maakt heb je een UV-C lamp.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: EPROM wisser bij de Aldi ?

#15 Bericht door pc1mb »

pa0fmy schreef: 03 jul 2021, 15:18 Dat Aldi ding kan je wel vergeten. De LED'S die er in zitten zijn misschien nog bruikbaar voor fluorescentie experimenten of discolamp. Je moet 254 nm lichtbron hebben.
Daadwerkelijk geprobeerd? Theorie en praktijk verschillen soms wat...

Ik niet hoor, maar ik weet wel dat veel gezichtsbruiners gewoon werken, ook degenen die dat in theorie niet zouden kunnen...

Men plakt niet voor niets stickertjes over EPROMs, ze zijn iets makkelijker te wissen dan de datasheet doet vermoeden.

Plaats reactie