Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#31 Bericht door pe1rxq »

Die hebben dit in hun voorwaardenstaan: 'De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.'
Volgens mij mag je er als consument dus vanuit gaan dat zij dat netjes afdragen en hoef jij er dus niet nog een keer voor op te draaien.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#32 Bericht door sottezero »

Kijk ik naar mezelf, dan zijn de redenen dat ik niet meer de stad in ga eigenlijk alsvolgt:

# voorheen fietste ik, later reed ik op de brommer en motor naar de stad, die was 20 minuten verder van waar ik woonde. parkeren met motor brommer en fiets was gratis en voor de deur.

nu noet ik 45 minuten met de auto om de stad in te komen en ben ik 40 euro kwijt aan parkeergeld. OV is geen optie, zeker niet in coronatijd

# voorheen had ik zeeen van tijd, ik kon naar display electronics in Eindhoven tussen de preken door toen ik op de TUE zat en dat winkeltje had zo goed als alles

nu werk ik 12 tot 16 uur per dag, de rest van de tijd moet ik boodschappen doen, verzorgen van partner met hersenletsel na CVA, het huishouden doen en dan heb ik gewoon geen tijd meer om iets anders te doen dan misschien 30 minuten netflix serie opzuigen.

# voorheen vonden zaken het niet erg om voor een print 20 verschillende weerstandjes, houders, condensators en koperdraad voor spoelen te leveren.

nu is dat te duur voor een winkel met iemand die een bruto minimum uurloon van 5,46 euro kost. Voor de winkel dus minstens 9 euro per uur. En die persoon wil misschien niet voor dat bedrag weerstandjes uit een bak halen, tenzij hij/zij er 20 voor zichzelf eruit haalt. Als die al weerstand kleurcodes kent, want die opleidingen gaat niemand meer naar toe..

# tijdgebrek verlegt wensen en activiteiten.

kon ik vroeger nog een week bezig zijn om een 2m zender in elkaar te bouwen, nu heb ik 5 minuten tijd, dus koop ik een bamiporto. vroeger kon ik van 20.00 tot 04.00 op het nachtuilen net zitten werken, nu moet ik proberen om 2300u in bed te liggen voor de volgende dag.
Ik zit gewoon gevangen, kan geen kant op en een van de weinige lichtpuntjes op een dag dat de postbode iets stomzinnigs van electronica door de bus wilde duwen is nu ook voorbij.
Thanks EU...
Nou ga ik echt op je stemmen..

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#33 Bericht door pe1rxq »

Ik kon je een heel eind volgen, maar op het laatst niet meer.
Welk van jouw redenen zijn de schuld van de EU?
Heeft de EU je fiets afgepakt?
Of is het de schuld van de EU dat je niet meer op school zit en een baan hebt?
Minimumloon is er in de EU niet (er mag van mij best een europees minimum bijkomen om eerlijke concurentie af te dwingen) dus dat kan het ook niet zijn.

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#34 Bericht door PA0AA »

pe1rxq schreef: 14 jun 2021, 11:41 Welk van jouw redenen zijn de schuld van de EU?
Ik vermoed, dat de nieuwe regels per 1 juli van de EU de spreekwoordelijke druppel is voor deze OM ... :?

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
Lex_Michdebak
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2017, 13:52

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#35 Bericht door Lex_Michdebak »

PA0AA schreef: 14 jun 2021, 15:26
pe1rxq schreef: 14 jun 2021, 11:41 Welk van jouw redenen zijn de schuld van de EU?
Ik vermoed, dat de nieuwe regels per 1 juli van de EU de spreekwoordelijke druppel is voor deze OM ... :?

73, Ruben, PA0AA.
Dus de Chinees doet aan oneerlijke concurrentie waardoor de winkeltjes kapot gaan, de EU probeert dat te voorkomen en het winkeltje te helpen met regelgeving die moeilijker te omzeilen is, vervolgens is de EU de boeman?

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#36 Bericht door sottezero »

China is door de VS en EU bestempeld als 3de wereld land om hen te pesten.
Daardoor zijn hun post tarieven verlaagd.

Je kunt niet zeggen dat China een 3de wereld land is en niet de post tarieven hanteren voor een 3de wereldland.
Je mag als EU ook gewoon zeggen dat China geen 3de wereld land is, want dan vervallen hun lage post tarieven.

Maar DAT willen ze niet, ze willen een graantje meepikken in de vorm van BTW = belasting...

Overigens zijn de transport kosten niet GRATIS, ze adverteren er alleen mee.
Net als dat NL bedrijven aangeven 'boven de 100 euro gratis verzenden'... de kosten blijven hetzelfde voor het verzenden, ze poetsen het alleen weg in de aankoopprijs.
De kosten zijn iets van 5 tot 200 cent, omdat de verzendkosten vaak onder flatfee tarief vallen...
Dezelfde reden waarom jouw vaste internet abbo tegenwoordig geen GB limiet heeft maar je telefoon abbo vaak wel.
Terwijl 1 byte versturen via 4g goedkoper is dan via de kabel of glasvezel.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#37 Bericht door PA3HMP »

pc1mb schreef: 14 jun 2021, 07:30 Je kan mopperen wat je wil, maar uiteindelijk was een gratis verzonden aankoop van 95 cent de halve wereld over natuurlijk te gek voor woorden.

Zelfs een brief BINNEN Nederland kost al 96 cent. Alléén de postzegel, dan heb je het papier en de envelop nog niet betaald. En componenten zitten er al helemaal niet in.

En dan ook nog BTW-vrij terwijl je voor lokale producten wél BTW betaalt?

Dat de EU ophoudt met AliExpress zó veel subsidie te geven kun je moeilijk "China pesten" noemen. Ze hebben die subsidie niet echt meer nodig, wel?

4 euro inklaringskosten betekent dat je nog stééds niks méér betaalt dan voor verzending van een Nederlandse aankoop, en de BTW betaal je hier ook. Da's dus niks meer of minder dan deels rechttrekken wat ontzettend scheef was.

In de nieuwe situatie verzendt Tante Ali nog steeds de hele wereld over, voor geen cent meer dan een brievenbuspakje uit een naburig dorp. Daarvoor betaal je immers óók 4 euro verzendkosten én BTW. Kortom Ali is straks nog stééds belachelijk goedkoop voor verzending de halve wereld over.
Onzin, knijp zaklampje op ali, 1 euro, wordt straks 5 euro en btw er bovenop, terwijl dat zelfde kreng voor 1,50 bij de action ligt en de action er zeker 100% winst bovenop gezet heeft.

zo was het vroeger ook, importeur betaalde 2,50 gulden voor een N connector, maar voordat hij in de winkel lag koste het kreng 12,50 gulden, toen kwam ali en moesten de absurd hoge prijzen in Nederland wel omlaag.

Je kunt raden wat er dadelijk in Nederland weer gaat gebeuren, de winkels gaan weer meer geld vragen, lekker veel winst opstrijken over de ruggen van de inwoners van de EU, en de EU lacht weer.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#38 Bericht door PA3CQN »

PA3HMP schreef: 15 jun 2021, 13:11 knijp zaklampje op ali, 1 euro, wordt straks 5 euro en btw er bovenop
En dat is dus niet zo. Zie post#25 voor een rekenvoorbeeld. Je connector gaat 3 euro kosten, want al die Chinese sites gebruiken gewoon het one-shop-principe.

Overigens .. hoe goed is dat Chinese spul nou eigenlijk? Ik heb hier allerlei printconnectoren, zowel uit China als via 'echte' EU leveranciers.\
Die Chinese connectoren pak je met een magneet op. Die EU-uitvoeringen niet. Welke zijn er van fosfor-brons ?
De maatvoering van Chinese SMA-connectoren laat bijvoorbeeld ook nogal te wensen over.
Als je weet wat je koopt is het prima. Maar de tendens dat winkels nu allemaal overstappen op Chinese troep om met de prijs mee te kunnen is wel ergerlijk.
Ik sta dus tegenwoordig met een magneet in de winkel te controleren ...
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#39 Bericht door Thijzer »

Je kunt als particulier geen vergunning krijgen om zelf in te klaren, dat gaat pas bij jaarlijkse bedragen > € 10k. Maar PostNL gaat heel veel pakketjes krijgen die niet worden opgehaald omdat ze te duur zijn geworden, zeker in het begin. Moeten die spullen terug naar China?

Banggood komt aan in Luxemburg en die kijken nergens naar en stoppen het in de container voor Nederland. Dan is het een levering binnen de EU geworden en betaal je geen invoerrechten en BTW meer. Die omweg gaat er komen en er gaan landen zijn die daar een handeltje van gaan maken.

Leuk bedacht op papier maar in de praktijk gaat dit anders uitpakken dan Europa heeft bedacht. Die Chinezen zijn niet gek namelijk.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#40 Bericht door elsinga »

PA3HMP schreef: 15 jun 2021, 13:11 zo was het vroeger ook, importeur betaalde 2,50 gulden voor een N connector, maar voordat hij in de winkel lag koste het kreng 12,50 gulden, toen kwam ali en moesten de absurd hoge prijzen in Nederland wel omlaag.

Je kunt raden wat er dadelijk in Nederland weer gaat gebeuren, de winkels gaan weer meer geld vragen, lekker veel winst opstrijken over de ruggen van de inwoners van de EU, en de EU lacht weer.
Ik denk niet dat winkels in NL ons nu (en straks) het vel over de neus gaan halen. Ja, ze willen graag hun kosten dekken en wat marge er bij, want ze lopen ook risico op mindere tijden en hogere inkoopkosten. Dat de markt zich aanpast aan Ali en consorten, dat zal wel. Net als dat ze dat doen aan Amazon en Bol. Sommige winkels zien daardoor dat ze eigenlijk geen bestaansrecht hebben, anderen kunnen prima meekomen. En als de kosten voor Ali en zo omhoog gaan, dan veren de NL winkels vast ook een beetje mee. Niet onredelijk.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#41 Bericht door pc1mb »

PA3HMP schreef: 15 jun 2021, 13:11Onzin, knijp zaklampje op ali, 1 euro, wordt straks 5 euro en btw er bovenop, terwijl dat zelfde kreng voor 1,50 bij de action ligt en de action er zeker 100% winst bovenop gezet heeft.
Ja, dat is volume voordeel. Action bestelt die dingen per container ofzo, met maar één keer verzendkosten, inklaringskosten enz. Scheelt ook bergen afval trouwens.

Bestel je één zaklamp van 1,50 bij een willekeurige webwinkel in Nederland, dan ben je 8,50 kwijt incl verzendkosten. Dan is Ali nog stééds goedkoper met die 5 euro... Kortom het zal wel niet zo'n vaart lopen met die prijzen.
PA3HMP schreef: 15 jun 2021, 13:11 Je kunt raden wat er dadelijk in Nederland weer gaat gebeuren, de winkels gaan weer meer geld vragen, lekker veel winst opstrijken over de ruggen van de inwoners van de EU, en de EU lacht weer.
Eigenlijk hoop ik dat er gewoon weer wat meer überhaupt te koop zal zijn hier. Duur of niet duur, een hoop spul kun je helemáál niet meer kopen hier, omdat iedereen het toch al in China kocht.

Uiteindelijk zijn lonen, leefkosten en belastingen hier gewoon zo hoog, dat je met klein grut verkopen je brood niet kan verdienen. Tenzij je er flink wat op legt dus.

Een kwaal is wel veel lagen ouderwetse tussenhandel zonder duidelijke toegevoegde waarde. Groothandels die pertinent niet aan particulieren willen leveren, omdat er een extra laag tussenhandel tussen moét. Terwijl je er met een KvK gewoon kan winkelen. Dat is ouderwets en jammer, en daar krijg je die prijzen van die een paar keer over de kop gaan.

En als het te duur wordt dan gaan ze niet hun bedrijfsvoering efficiënter maken of overbodige tussenhandel er tussenuit knippen, maar bezuinigen op kwaliteit...

En dan gek vinden als Nederlanders steeds meer over de grens winkelen.

-Verwijderd account

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#42 Bericht door -Verwijderd account »

Action is een winkelketen volgens de discounterformule die vooral restpartijen en fabrieksvoorraden uit faillissementen opkoopt. En daarnaast inderdaad containerladingen artikelen uit China. En daarmee het voordeel pakken van groot inkopen :)
En de winkels bevinden zich niet in dure stadscentrums, maar in de buitenwijken.
pc1mb schreef:Eigenlijk hoop ik dat er gewoon weer wat meer überhaupt te koop zal zijn hier. Duur of niet duur, een hoop spul kun je helemáál niet meer kopen hier, omdat iedereen het toch al in China kocht.

Uiteindelijk zijn lonen, leefkosten en belastingen hier gewoon zo hoog, dat je met klein grut verkopen je brood niet kan verdienen. Tenzij je er flink wat op legt dus.
Over prijzen kan je lang discusseren, maar ik heb iemand eens horen opmerken: "beter duur dan niet te koop".

Het kostenaspect van lonen en belastingen is bepaald niet nieuw. Eind vorige eeuw ging veel werk al naar lage-lonen-landen in het oostblok. Maar daar waren ze ook niet gek en de lonen gingen omhoog, dus werd het verre oosten waar het werk naar toe ging. En nu zitten we in de situatie dat China de werkplaats van de wereld is geworden.

Laatst hoorde ik een zendamateur vragen waar je nog soldeertin kan kopen. Het eerste antwoord was om te kijken bij tante ali.... Maar de levertijd was wel een probleem en werd de Action genoemd als winkel waar je mogelijk soldeertin kan kopen.
Volgens mij heeft Bol.com dat ook wel in het schap liggen?

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#43 Bericht door PA2EFR »

Conrad, Okaphone, Baco, Gamma, Kluswijs e.v.a.

Gebruikersavatar
Lex_Michdebak
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2017, 13:52

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#44 Bericht door Lex_Michdebak »

sottezero schreef: 15 jun 2021, 12:33 China is door de VS en EU bestempeld als 3de wereld land om hen te pesten.
Daardoor zijn hun post tarieven verlaagd.
Dit klinkt eerlijk gezegd niet alsof je op de universiteit een college internationale betrekkingen hebt gevolgd. Ik volg liever de opvattingen van hoogleraren, maar evengoed bedankt voor je input.

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Per 1 juli nieuwe regels voor aankopen uit een niet-EU land

#45 Bericht door PH2X »

Ik heb er totaal geen moeite mee. We hebben allemaal de beelden kunnen zien van de blokkade van het Suezkanaal door een gigantisch containerschip. Alles komt maar in een contante stroom vanuit China naar de rest van de wereld. Ook al kan je er vaak niet omheen, het zet mij wel aan het denken. Ik steek mijn hand ook in eigen boezem, want die antenne en die radio komen toch ook uit het Verre Oosten. Ik zie er in ieder geval geen 'China pesten' in.
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Plaats reactie