150 KiloWatt SSTV uitzending 7Mei 2021 uit Rusland

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

150 KiloWatt SSTV uitzending 7Mei 2021 uit Rusland

#1 Bericht door PE9PE »

Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 150 KiloWatt SSTV uitzending 7Mei 2021 uit Rusland

#2 Bericht door PA0ETE »

Intressant bericht Rob!

Ik wil niet flauw doen, en het is niet gekoppeld aan een ionosfeer-experiment, maar ik doe dat geregeld, SSTV uitzenden met dat zendvermogen :-)

Komend weekend niet, maar volgende week zaterdag wel. Frequentie 9925 kHz. Tijdstip als ik het goed heb 03:30 in de nacht van zaterdag op zondag. Het is in het doelgebied van de uitzxending, VS en Canada dan avond.

Komend weekend (de nacht dus van 8 op 9 mei) ben ik er ook op dat tijdstip, net als volgende week met een item van een paar minuten. Morgen zend ik parallel aan het audio tekst mee. Dat kun je decoderen met Fldigi: mode Thor Micro, frequentie 80 Hz. Het 80 Hz-signaal is bij die uitzending -20 dB ten opzichte van de hoofdcarrier. De data alleen heeft dan een zendvermogen van 1,5 kW.

De gebruikte zender staat op een km of 15 ten noordwesten van Berlijn.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: 150 KiloWatt SSTV uitzending 7Mei 2021 uit Rusland

#3 Bericht door PA3HMP »

is nog maar een testje later dit jaar willen ze het volle vermogen van 750KW gaan gebruiken in FM :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 150 KiloWatt SSTV uitzending 7Mei 2021 uit Rusland

#4 Bericht door PA0ETE »

Dat had ik niet gezien. Dat is wel interessant. Bij het onderwerp van veel samenzweringsverhalen HAARP, tegenwoordig onder het beheer van de University of Fairbanks zjin door die laatate partij in de afgelopen jaren ook verschillende experimenten gedaan om met veel zendvermogen de ionosfeer te activeren, en zo goede propagatie op te wekken, waarbij ook SSTV-beelden werden uitgezonden.

Ik vond het altijd opmerkelijk dat er zoveel mooie verhalen over HAARP waren, terwijl er in Noorwegen en het noorden van Rusland ook dergelijke stations staan, waar nooit rare verhalen over verteld worden.

Ik denk dat ik het artikel nog een keer goed moet lezen en misschien nog wat verder moet zoeken op het onderwerp. Misschien is het iets voor mij om aandacht aan te besteden in mijn item bij The Mighty KBC.

N.b. in Armenië staan nog een handvol oude zenders uit de Sovjet-tijd die door min of meer hobbyïsten aan de praat worden gehouden met elk 1 megawatt output. Ik heb begrepen dat een uur zendtijd er iets van 800 of 900 dollar kost, waarbij op 100 dollar na het hele bedrag voor alleen de elektriciteitsrekening is :-)

https://shortwaveservice.com/index.php/ ... en/noratus
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 150 KiloWatt SSTV uitzending 7Mei 2021 uit Rusland

#5 Bericht door pc1mb »

Wat me opvalt in dit verhaal is 144 dipolen... Voor schijnbaar een aantal flink verschillende frequenties. Breedband dipolen, kattesnorren of gewoon héél véél dipolen? Dat zijn nogal wat metertjes antenne.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 150 KiloWatt SSTV uitzending 7Mei 2021 uit Rusland

#6 Bericht door PA0ETE »

Als dipolen niet op een frequentie staat die een oneven veelvoud is van een lager gebruikte frequenti voor zo'n dipool, kun je ze zonder veel problemen parallel zetten, net als bij een kattensnorantenne.

De dipool (of dipolen) die op de op dat moment gebruikte frequentie in resonantie is, heeft de laagste impedantie, en dat is dus de dipool die dan straalt.

Je komt in de problemen als je geen rekening houdt met die harmonischen-verhouding.

Een dipool voor 7 MHz doet het namelijk ook op 21 MHz. Hij is dan weliswaar wat smalbandiger (in feite gaat het om drie kwartgolven, elk, zeg maar een afgestemde kring, en daardoor is de Q-factor hoger).

Wanneer je dus een 7 MHz dipool parallel aan eentje voor 21 MHz parallel zet, is de impedantie de helft van 1 dipool.

Daarnaast liggen de harmonische verhoudingen niet altijd op dezelfde plek als de lagere band. Je krijgt dan ook te maken met dat de beide antennes elkaar enigszons in misafstemming brengen, en dat kan zoveel zijn dat dat ook niet makkelijk op te lossen is. Bijvoorbeeld is dat het geval bij 50 en 144 MHz.

Fabrikanten van kattensnor-antennes lossen dat vaak op door meerdere coax-kabels te gebruiken en alleen de banden die elkaar "verdragen" op dezelfde coax te zetten.

In zo'n geval als bij 7 en 21 MHz, waarbij de harmonischen mooi in elkaar's verlengde zitten, kun je ook overwegen om de 7 MHz dipool ook voor 21 MHz te gebruiken. Eventueel staat hij dan op 7 MHz niet helemaal op de gewenste frequentie,wanneer je dat voor 21 MHz wel goed doet. Het stralingsdiagram is daarbij op 21 MHz wel wat minder mooi.

Op dezelfde manier kun je een GP voor 144 MHz ook op 70 cm gebruiken. Ook weer met een kleinere bandbreerdte dan een GP op 70 cm.

Maar goed, het zou ook nog kunnen dat ze bij de proeven in Rusland iets speciaals met de antenne doen en dat de reden is...
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 150 KiloWatt SSTV uitzending 7Mei 2021 uit Rusland

#7 Bericht door pc1mb »

Bekende principes, maar wel gewoon verrassend maal 144...

Plaats reactie