Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#1 Bericht door Gert_PA2LO »

Op 3 mei zijn er een aantal kamervragen gesteld inzake (vermeende) problemen bij de registratie van zendamateurs. Ik ben toch wel benieuwd door wie en wat in de oren van Henk Nijboer is gefluisterd.

Ben ook benieuwd wie de "Autoriteit Telecom" is ;-)


-------

Vragen van het lid Nijboer (PvdA) aan de minister van Economische Zaken en Klimaat over problemen bij de registratie van zendamateurs.

1. Zijn er bij u signalen bekend dat de registratie van zendamateurs bij de Autoriteit Telecom vertraging oploopt?

2. De PvdA-fractie is ter oren gekomen dat ruim 1000 bestaande registraties van zendamateurs zijn ingetrokken waardoor ruim 1800 individuen zonder geldige vergunning uitzendingen verzorgen. Kunt u aangeven of dit klopt? Zo ja, wat is de reden van het intrekken van de registraties?

3. Wanneer komt er een oplossing voor de ruim 1000 zendamateurs die de dupe zijn van het intrekken van de registraties?

4. Hoe gaat u ervoor zorgen dat het onterecht intrekken van registraties door de Autoriteit Telecom niet weer voorkomt?

--------
(bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kv-979507)

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#2 Bericht door pa3a »

Wat een getallen. Op welke feiten is dit gebaseerd? Ik snap ze ook niet helemaal.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#3 Bericht door pc1mb »

Is PI4RAZ zó overtuigd van z'n script dat ie nu via via Kamervragen gesteld heeft over de kwestie? ;)

( https://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=24037 )

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#4 Bericht door pe1hzg »

We zullen de tijd die AT nodig heeft om deze vragen te beantwoorden ongetwijfeld terugzien in de factuur voor 2022. Ongelofelijk dat iemand (weer) ervoor zorgt dat er gedoe komt.

Doet me denken aan het gedoe met repeatervergunningen in Gelderland een paar jaar geleden. Als je wilt weten waarom een repeatervergunning veel duurder is als vroeger, lees dan de vorige zin.

Geert Jan

PA3CNO
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 okt 2010, 05:58

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#5 Bericht door PA3CNO »

Zal ik dan zelf maar eens reageren. Tot een jaar of wat geleden kon je van de website van het AT de "roepletterlijst_radiozendamateurs" downloaden, waarin alle actieve amateurs vermeld stonden. In die lijst stonden alleen de calls, verder niets. Maar iemand bedacht dat dat van de privacywetgeving niet meer mocht en haalde die lijst offline. Ik vind dat onzin, omdat een call niet een tot de persoon herleidbaar gegeven is. Althans, niet openbaar. Het AT geeft geen informatie over de bezitter van een call, en als jij je informatie niet op qrz.com of soortgelijke sites zet en/of de combinatie van NAW gegevens en je call niet op andere manieren zelf online zet, ben je op basis van je call niet te traceren. MAAR. Om amateurs toch te faciliteren in de controle op de geldigheid van de gebruikte call, heeft het AT een soort portal ter beschikking gesteld waarin je met de hand een call in kunt tikken en het AT dan terug meldt of de call in gebruik is, wel ooit gebruikt is maar niet meer actief, of nog vrij is. Die portal gebruik ik om de roepletterlijst_radiozendamateurs weer samen te stellen. Het is gewoon interessant om te zien hoe het aantal actieve amateurs zich ontwikkelt. Ik doe dat door op mijn Linux machine een diff (verschilbepaling) te doen tussen de roepletterlijst van deze week en die van vorige week. En op een maandag kwam daar een verschil van 1066 calls uit. Daar heb ik op onze website vraagtekens bij gezet. Niet op de meest tactische manier begrijp ik, maar hee, ik heb in mijn leven een hoop diploma's en certificaten behaald, maar nooit een voor tact. Daarom ben ik ook geen politicus.

Dat is opgepakt door veel mensen, er is over gediscussieerd waardoor dat nou kwam (niet met mij overigens, maar dat terzijde) en naar het zich laat aanzien zijn de vragen doorgedrongen tot de tweede kamer. Heb ik geen aandeel in gehad: ik heb slechts op onze website mijn vraagtekens geplaatst bij het verschil van meer dan 1000 verdwenen amateurs in 1 week, en waar dat getal 1800 vandaan komt weet ik niet want dat heb ik nooit genoemd. Dus wie er mee aan de haal is gegaan: geen idee. Overigens is de lijst van vorige week nog niet compleet vanwege een computerstoring aan mijn kant (storingen zijn dus niet alleen voorbehouden aan de overheid, HI) maar ik verwacht 'm eind deze dag klaar te hebben. Eens kijken of het verschil dan weer gecompenseerd is. Ik vind het wel grappig dat een simpele constatering van een verschil in aantallen calls tot Kamervragen heeft geleid. Maar ik heb er dus niet de hand in gehad. En voor de azijnzeikers onder de amateurs: ik ga ook niet stoppen met mijn analyses. Ik gebruik openbare data en daar schrijf ik over, net als Marino van Zelst (Google op die naam als je 'm niet kent) openbare data gebruikt voor zijn analyses over de Covid-19 pandemie. Er zijn meer hobbies dan het zendamateurisme en data-analyse is er voor mij een van.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#6 Bericht door PA3CQN »

Als ik het goed begrijp draai je dus een script dat alle combinaties naar callboek.cgi stuurt en de response beoordeelt.
Is het dan niet gewoon mogelijk dat er een aantal keren geen response is geweest door bv time-out of overbelasting?
Zobiezo raar trouwens dat het AT geen voorziening heeft om snel achter elkaar komende requests te blokkeren.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA3CNO
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 okt 2010, 05:58

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#7 Bericht door PA3CNO »

Dat script draait al sinds november 2019 en is nog nooit fout gegaan. En als het de eerste week mis zou zijn gegaan waardoor 1066 calls ontbraken, zouden die er de tweede week weer moeten zijn, tenzij exact dezelfde timeouts hebben plaatsgevonden. Daarnaast heb ik voor de zekerheid een aantal calls die als ingetrokken gemeld werden, met de hand ingevoerd met hetzelfde resultaat. Mijn script liegt niet. En breng ze daar nou niet op een idee voor wat betreft het aantal hits... Misschien gebruiken ze het grote aantal hits wel om budget los te krijgen voor het onderhouden van de server. Uit de gebruikersstatistieken moet immers blijken dat de site ontzettend populair is :lol:

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#8 Bericht door Steef »

Een dinggetje bouwen, die vanzelf verschillen ziet, daar dan conclusies uit trekken en publiceren zonder controle, tja.

Een tweede kamer lid die hierover vragen gaat stellen?

Man man man man man man,

Wat een stelletje incapabele knuppels zitten daar.
Echt onvoorstelbaar.

En Marcie R. hobbelt lekker door.
Wat een bananen republiek zijn wij verworden.
Wie praat luistert niet

PA3CNO
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 okt 2010, 05:58

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#9 Bericht door PA3CNO »

Conform jouw subscript "wie praat, luistert niet" kan ik constateren "wie schrijft, leest niet".
Twee weken achter elkaar hetzelfde resultaat.
Met de hand de verschillen gecheckt.
Dat is volgens mij controle. Feit is: in 1 week 1066 calls niet meer actief gemeld bij het AT. Kan een legitieme reden voor zijn (misschien hebben ze een paar databases gelijkgetrokken, achterstallige administratie afgehandeld: het is niet aan mij om een reden aan te geven. Ik constateer alleen een verschil) maar wat ik bijvoorbeeld niet gehoord heb, is of er bij die geconstateerde verschillen amateurs zitten die wel degelijk nog leven en/of betaald hebben maar niet meer als actief in de database staan. Dat zou pas echt interessant zijn, want dan klopt de data van het AT dus niet. Maar die conclusie is niet te trekken als geen van de afgevoerde amateurs zich meldt. De vragen van het kamerlid zijn dus voorbarig als je niet weet of er echt een probleem is. En dat is mij niet bekend.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#10 Bericht door Steef »

PA3CNO schreef: 05 mei 2021, 10:34 Conform jouw subscript "wie praat, luistert niet" kan ik constateren "wie schrijft, leest niet".
Twee weken achter elkaar hetzelfde resultaat.
Met de hand de verschillen gecheckt.
Dat is volgens mij controle. Feit is: in 1 week 1066 calls niet meer actief gemeld bij het AT. Kan een legitieme reden voor zijn (misschien hebben ze een paar databases gelijkgetrokken, achterstallige administratie afgehandeld: het is niet aan mij om een reden aan te geven.
Ik constateer alleen een verschil)
maar wat ik bijvoorbeeld niet gehoord heb, is of er bij die geconstateerde verschillen amateurs zitten die wel degelijk nog leven en/of betaald hebben maar niet meer als actief in de database staan. Dat zou pas echt interessant zijn, want dan klopt de data van het AT dus niet. Maar die conclusie is niet te trekken als geen van de afgevoerde amateurs zich meldt. De vragen van het kamerlid zijn dus voorbarig als je niet weet of er echt een probleem is. En dat is mij niet bekend.
contradictio in terminis
Wie praat luistert niet

PA3CNO
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 okt 2010, 05:58

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#11 Bericht door PA3CNO »

Pfff.. Je leest weer niet. Er is een verschil. Feit. Punt.
De reden is niet duidelijk; ik geef een paar mogelijkheden. Maar zolang niemand bevestigt waardoor het verschil is ontstaan, kan je aan het verschil geen conclusies verbinden.
Zit geen tegenstelling in.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#12 Bericht door PA1AIS »

En heb je AT zelf al gevraagd om een reactie, of ben je bang dat ze argwaan krijgen ivm je script?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#13 Bericht door PA0BAK »

PA3CNO schreef: 05 mei 2021, 10:52De reden is niet duidelijk; ik geef een paar mogelijkheden.
Ergens had ik gelezen, dat er een computer-storing bij het AT als oorzaak werd genoemd, ik weet alleen niet meer waar.........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA3CNO
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 okt 2010, 05:58

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#14 Bericht door PA3CNO »

PA1AIS schreef: 05 mei 2021, 10:58 En heb je AT zelf al gevraagd om een reactie, of ben je bang dat ze argwaan krijgen ivm je script?
Nee, ik vind het ook niet zo interessant. Het is ook nog steeds niet zeker dat het niet klopt. Daarom snap ik de Kamervragen ook niet. Dat doe je bij misstanden. Maar misschien is het achterstallig onderhoud in de administratie. Ook dat is weer giswerk. Uiteindelijk komen ze misschien met een reden voor het verschil. Zoals ik al schreef: ik heb nog van niemand gehoord dat de call onterecht is ingetrokken.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Kamervragen: Problemen bij de registratie van zendamateurs

#15 Bericht door PA3CQN »

Zoals ik het begrijp heeft PA3CNO niet zelf iemand benaderd.
Het grote raadsel is dan natuurlijk waarom er vragen gesteld worden in de kamer. Zitten er ZA's bij de PvdA die hier op het forum rondhangen? Is het rondgegaan in de een of andere twitter/facebook club. Want gewoon een opmerking op een forum die tot kamervragen leidt vind ik toch wel wat merkwaardig.
Zeker omdat het restrictieve antenne-beleid in veel gemeentes wat mij betreft eerder tot vragen zou moeten leiden, en daar hoor je nooit iets over.

In ieder geval schijn ik nog te bestaan, ook al heb ik nog steeds geen acceptgiro gezien voor dit jaar.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie