Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#31 Bericht door PA1 »

PE1PQX schreef: 25 apr 2021, 20:59Het vervelende is dat het internet en aanverwante communicatie mogelijkheden hier in Nederland gewoon goed georganiseerd is en daarmee onze hobby als noodzaak gewoon overbodig is geworden
Ik vind internet juist een toevoeging voor mij als zendamateur. Als ik iets wil weten zoek ik het online op en bijna al mijn vragen worden beantwoord. Ook is het erg handig om te kijken waar je signaal ontvangen wordt zoals met FT8 en SSTV (worldcams)

Zendamateur zijn is niet mijn grootste hobby en daarom ben ik ook geen lid van verenigingen. In de winter hou ik mij meestal met zenders en ontvangers bezig en zomers meer met andere dingen, onder meer oldtimer bromfietsen want daar is het in de winter te koud voor. Een aantal zendamateur vrienden van mij zijn ook geen lid maar sommigen wel van een lokale vereniging. Die zijn lid omdat ze zelf niet zo veel kennis hebben en daar vragen kunnen stellen of dingen laten repareren. Ik ben meer een prutser (elektronika, raspberry pi, arduino en hotspots) en probeer dingen uit en als ik er niet uit kom zoek het online op of stel vragen hier of op Circuitsonline. Een qso maken doe ik met lokale vrienden, meestal op 70 cm, een enkele keer op 20 (of 10 als er condities zijn) meter als er geen contesten zijn want ik werk meestal QRP.

Ik heb ook geen vereniging nodig die dingen voor mij behartigd omdat ik maar kleine gedeelten van het spectrum gebruik, meestal 70 cm en zo nu dan FT8 en SSTV. Als de 70 cm zou verdwijnen zoeken we wel andere banden op, het kan mij niet zo veel schelen maar er zijn een heleboel die dat wel aangaat en dan is lidmaatschap natuurlijk wel belangrijk.

Veel oud 27 mc-ers zitten nu op de LPD band met gewone dualbanders, dat mag niet maar het AT vind het ook wel prima en ik ook. Ik heb zelf nog 27 mc spullen (Lincoln en Midland 7001) maar er is weinig meer te doen op een paar die-hards na. Omdat ik vroeger begonnen met een speelgoed porto die op kanaal 14 werkte in AM heeft de 27 mc altijd mijn interesse behouden.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#32 Bericht door PE1PQX »

PA1 schreef: 26 apr 2021, 09:23
PE1PQX schreef: 25 apr 2021, 20:59Het vervelende is dat het internet en aanverwante communicatie mogelijkheden hier in Nederland gewoon goed georganiseerd is en daarmee onze hobby als noodzaak gewoon overbodig is geworden
Ik vind internet juist een toevoeging voor mij als zendamateur. Als ik iets wil weten zoek ik het online op en bijna al mijn vragen worden beantwoord. Ook is het erg handig om te kijken waar je signaal ontvangen wordt zoals met FT8 en SSTV (worldcams)
Ik schreef ook niet dat internet geen waarde voor ons kan hebben, het maakt onze hobby als noodzaak overbodig. Is nogal een verschil.
Net wat je zelf schrijft is internet een mooi medium om veel informatie op te zoeken, maken we eigenlijk allemaal hier wel gebruik van (want anders lazen we dit topic niet, toch??).
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#33 Bericht door pc1mb »

Het Open Shack model (niet te verwarren met OpenStack, dat is iets heel anders...) is indd wel een goed idee.

Helaas heeft lang niet elke afdeling een 'clubshack' ter beschikking, dus zie je bijeenkomsten helaas vaak ontaarden in een "ons kent ons" theekransje waar een nieuweling of geinteresseerde buitenstaander nul komma geen aansluiting vindt.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#34 Bericht door pc1mb »

Vwb internet... heeft deuren geopend voor heel wat nieuwe ontwikkelingen binnen de hobby. Vooral door enorme uitwisseling van kennis en informatie mogelijk te maken. Heel veel nieuwe ontwikkelingen hadden zonder het internet niet bestaan of veel langer geduurd, en ook het bereiken van nieuwe mensen is moeilijker zonder internet.

Noodzakelijk was de amateurdienst al ver voor het internet niet meer; laat die illusie nou eens vallen.

Een zo goed als wereldwijd dekkend telefoonnetwerk was er immers voor de oorlog al.

Hier en daar springen we nog kortstondig in bij enorme rampen, van de watersnood t/m bv. orkaan Katrina, maar dan heb je het ook gehad.

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#35 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal

Tsja de toekomst zit hem in de techniek denk ik

en in verbindingen maken..

Echter veel leden hebben hier mee te maken
Bijlagen
OldMan.png
OldMan.png (118.78 KiB) 3541 keer bekeken
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#36 Bericht door Rene - pg3r »


pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#37 Bericht door pc1mb »

34. Pfff. Moeten ze wat van me ofzo?

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#38 Bericht door PE1PQX »

38.... mag niet klagen (9 jaar jonger dus)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#39 Bericht door PA3DAT »

Ik kom op 14! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#40 Bericht door nanko »

Tss 35, in werkelijkheid het dubbele

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#41 Bericht door PA0BAK »

45, en ik ben toch echt 23 jaar ouder :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#42 Bericht door pa3a »

Een vereniging is een groep mensen die iets samen doen. Zaken samen doen is leuk.

Een vereniging kan als entiteit optreden als vertegenwoordiging van bepaalde belangen die leden gezamenlijk hebben.

Voor het hebben van een elektronica hobby hoef je geen radioamateur te zijn. Radio is een niche binnen de steeds bredere elektronica hobby. Logisch dus dat het percentage radio hobbyisten binnen de elektronica hobby afneemt. Er is nu zoveel meer.

Voor het echte verenigingsleven hoeven verenigingen niet samen te gaan. Zendamateurs hebben het toch wel prima met elkaar. Staat los van lidmaatschappen. Belangrijk is wel dat de belangen vertegenwoordiging goed is een met één stem.

Stel dat je alle besturen in alle lagen in die organisaties eruit zou halen en dat Bottom up de zaak opnieuw zou worden opgebouwd, dan ben ik benieuwd wat er zou gebeuren.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#43 Bericht door PA4WK »

Ik krijg wel eens het idee dat in veel andere landen er meer clubs zijn al dan niet gericht op een bepaald interesse gebied die allemaal onder de paraplu vallen van een landelijke vereniging maar dan in een soort unie vorm dus met een grote zelfstandigheid van de afzonderlijke clubs.
Ben benieuwd of dat idee klopt, en natuurlijk of dat in de praktijk ook goed werkt.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#44 Bericht door elsinga »

Rene - pg3r schreef: 26 apr 2021, 20:20 Doe de test: https://www.arealme.com/mental/en/

40.png
37. Niet gek voor iemand van 53. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ham radio en de toekomst ( oa van de verenigingen )

#45 Bericht door PA3DAT »

Kom kom, je kunt best lager uitkomen! Tip: kies bij de eerste vraag TicToc, waar je de hele dag op zit... :wink:
Ik ben 66 en scoorde 14. Lekker aan het puberen zo...

Maar eh, heeft dit nog iets met de toekomst van amateurradio te maken?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie