Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#31 Bericht door PA2RU »

Als je het mij vraagt is het mentaliteitsverschil een heel stuk kleiner geworden.

Volgens mij ligt dat aan het feit zo'n beetje de helft van de cb'ers werkt met HF trancievers die je bij de gemiddelde zendamateur op de plank ziet staan en wat 3m piraten tegenwoordig gebruiken.
Komt voort uit de vrije marktwerking en dat het spul nu niet meer zo duur is als pakweg 35 a 40 jaar geleden.

Terug naar 41 jaar MARC :
Mijn ouders waren in die tijd actief voor dat het werd gelegaliseerd en ik kan me nog herinneren dat het er op de 11m toen gemoedelijk aan toe ging...
Dat werd met de legalisering in rap tempo anders waardoor ze boel maar aan de wilgen hebben gehangen , mijn moeder had nog wel de 'drang' om daar actief te blijven...pa niet meer want haalde toen zijn D licentie.
De MARC werd een succes ( overal zag je GPA's op dak staan ;) ) want niet veel later werd dat uitgebreid naar 40 kanalen / 2watt

Dat er nu bijna niks meer te horen is.....tja..internet en socialmedia...

@PA3KC
Vergunning was 1 jaar geldig dus elk jaar een nieuwe halen totdat deze werd afgeschaft.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA0LPS
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:49
Locatie: Dieren bij Arnhem

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#32 Bericht door PA0LPS »

PA0ETE schreef:
PA3GNZ, Tjeerd schreef:Ik was nog te jong, volgens mij was de minimale leeftijd 14 jaar.

In mijn allereerste shack (bij mijn vader op zolder) ligt nog een 22 kanalen bakkie omgebouwd naar 10M. Inclusief 100kHz shift voor de Amerikaanse repeaters.
Zo eentje heb ik er ook nog. De shift heb ik gemaakt door een tweede kristal te bestellen. Dat had goedkoper gekund :-) De wat uitgebreidere bakken hadden nutteloze knoppen genoeg om extra functies toe te voegen :-)
John, ik herinner mij jouw repeater op 10 m.
En ik was de eerste buiten Amersfoort die daar gebruik van maakte (vanuit Soest, namelijk).
Geen extra Xtal gebruikt, maar wat prutsen met de lijntjes die het IC, PLL03A of PLL08A, aangeboden kreeg..

Dat was mijn eerste QSO met jou.
Grappig wel, want ik zat mij wat te verontschuldigen:
"ja, ik ben wel een PA0, maar ik ben nog niet zo oud..."
Toen bleek dat je nog een jaar jonger was dan ik zelf... :)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam Bert, lid van Veron, afdeling Amersfoort.
Examen gedaan (Techniek + Voorschriften) in 1973 en Morse in 1980.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#33 Bericht door pe1rea »

Nogmaals, de 11 meter legaal heb ik net zulke goede herinneringen aan als de illegale 11 meter.
Het ging er bij ons in de jaren '80 gewoon erg gemoedelijk aan toe.
Eigenlijk net als het op 145.550 aan toe gaat hier in de omgeving.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#34 Bericht door PE4WJ »

Grappig, ik ben van 1981 (mei). Mijn eerste 27 MHz activiteiten (in de jaren '90) waren ook met een Philips 22 kanalen bakje, maar dan de versie met apart "control head" - de "Philips 399 Hide-away". Dat werd vrij snel daarna een "echt" 40 kanalen bakje met een DV-27 op het dakraam, waar ik toen zelf nog een rogerpiep bij heb geknutseld :)

Time flies.

73,

Wouter Jan PE4WJ

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#35 Bericht door PA0AA »

PA0ETE schreef:Vandaag is het 41 jaar geleden dat de MARC werd ingevoerd. De Machtigingsregeling Algemene Radio Communicatie.

......Ik ben niet zo van het 'vroeger' of 'waar blijft de tijd?', maar 41 jaar... ik kan het me haast niet voorstellen.
Ik weet nog, dat ik op 2 juni 1972 examen deed in den Haag. Het was toen nog mondeling, en het kostte destijds fl. 5,- en dan kreeg je er nog een kopje koffie bij.
Ook de uitslag, welke ik meteen na afloop van dhr. Bussink te horen kreeg, weet ik nog goed:
"Jongeman, ik heb goed en slecht nieuws, het goede nieuws is, je bent geslaagd, het slechte nieuws is, dat ik je de licentie niet kan uitreiken."
Het bleek toen, dat je de licentie pas op je 18e verjaardag kreeg....... :twisted: ( ik kreeg wel de z.g. "Verklaring van Bevoegdheid").
Toch was ie nog best schappelijk, want ik mocht wel ter plekke alvast m'n call reserveren, ik heb toen PA0RNI genomen. :D
Grtz, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#36 Bericht door Willem-PA5WK »

20180831_151615.jpg
zelf natuurlijk ook zeer actief geweest in de jaren 70 met een pony 6 kanalen
in de am mode ( kon ook niet anders in de piratenstad harkema met bijna iederéén op 3 meter en middengolf )later kwam daar fm bij , ook in de vrachtwagen was natuurlijk een bakkie aanwezig en vooral in de begin jaren 80 kon je schitterende verbindingen maken ook op 10 meter waar ik ook was in of buiten europa . zeer mooie tijd en vond / vind het een stuk mooier dan op 2 meter en nu nog maar ben ook nooit actief boven de 6 meterband hi
heb nog een midland basis 78-nf-402 in het bezit al een 35 jaar denk ik was destijds het neusje van de zalm meende toen rond 900 gulden
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#37 Bericht door Ron01 »

Ik had al lang voordat MARC ingevoerd werd een Hygain V, met 40 kanalen FM, AM en SSB. Output was 5 watt op AM en FM en 12 watt op ssb.
Na de invoering ging het al snel achteruit, veel tokkies hadden ineens een bakkie en de sfeer werd grimmig.
Ik heb mijn Hygain toen naar 10m laten uitbreiden om maar van dat klootjesvolk verlost te zijn.
Conclusie was eigenlijk: toen het werd toegestaan, was de lol er snel vanaf en is het dood gebloed.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#38 Bericht door pe1rea »

Willem-PA5WK schreef:
20180831_151615.jpg
zelf natuurlijk ook zeer actief geweest in de jaren 70 met een pony 6 kanalen
in de am mode
CB72?
Ik heb hier nog zo een ding liggen bij wijze van museale nostalgie....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#39 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0AA schreef:
PA0ETE schreef:Vandaag is het 41 jaar geleden dat de MARC werd ingevoerd. De Machtigingsregeling Algemene Radio Communicatie.

......Ik ben niet zo van het 'vroeger' of 'waar blijft de tijd?', maar 41 jaar... ik kan het me haast niet voorstellen.
Ik weet nog, dat ik op 2 juni 1972 examen deed in den Haag. Het was toen nog mondeling, en het kostte destijds fl. 5,- en dan kreeg je er nog een kopje koffie bij.
Ook de uitslag, welke ik meteen na afloop van dhr. Bussink te horen kreeg, weet ik nog goed:
"Jongeman, ik heb goed en slecht nieuws, het goede nieuws is, je bent geslaagd, het slechte nieuws is, dat ik je de licentie niet kan uitreiken."
Het bleek toen, dat je de licentie pas op je 18e verjaardag kreeg....... :twisted: ( ik kreeg wel de z.g. "Verklaring van Bevoegdheid").
Toch was ie nog best schappelijk, want ik mocht wel ter plekke alvast m'n call reserveren, ik heb toen PA0RNI genomen. :D
Grtz, Ruben, PA0AA.

Ja, prachtige man die Rein Bussink. Heeft veel gedaan voor ons als zendamateurs !

En je was PA0RNI ? wat leuk...........................Vandaar dat Frans PA2RNI nam.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#40 Bericht door pa3dq »

Hmm tijd vliegt
Dan is het nu dus 41 jaar geleden dat ik samen met 1000 andere OM's examen heb gedaan in de jaarbeurs hallen te Utrecht
kameraad had ook een MARC gebeuren ik even later een FT221 die er nog staat kameraad had meen ik een Skyline die staat er al een tijdje niet meer
Nu nog met tussen pauzen veel plezier aan onze HAM hobby
73 gl
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#41 Bericht door Willem-PA5WK »

pe1rea schreef: CB72?Ik heb hier nog zo een ding liggen bij wijze van museale nostalgie....
ja precies de cb 72 A ,, in de begin jaren 80 kocht ik iets van een president met ssb en had
een bakje erbij die zette de 11 meter om naar de 20 m band ,, weet niet meer hoe zo iets heete ,,
ik kocht dat in die tijd in italie waar ik was met de vrachtwagen mn eerste hf set kwam pas in 1989 de kenwood 140 ,,
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#42 Bericht door 0000 »

Rene - pg3r schreef:Ik was toen al bezig om een zendmachtiging te halen. Helaas waren de examens in mei 1980 tijdens mijn eindexamenweek, dus in november 1980 C-examen gedaan.

Het bakkiesvolk heeft mij nooit bekoord.
Zat ong in hetzelfde schuitje, 41jr geleden leren voor de C-licentie, examen eind nov 1980, gezakt maar toch nog geslaagd ..een 'onverwacht' papiertje viel begin 1981 in de bus omdat ik 1 fout teveel had maar er waren uiteindelijk 2 antwoorden toch geldig, 'n mazzeltje, ..misschien had ik jullie hier allemaal nooit ontmoet, mocht dit niet gebeurd zijn, ..denk 't wel, zeker weten, het volgende examen had ik zeker gehaald! ;-) hahaa
Het was kort dag, iets te laat ingeschreven cursus / op de bonnefooi begonnen met leren, 1 examen gedaan toch nog gelukt.

Als je voorheen 'geproefd' had van een 'superstar 360' (zie dit nog steeds als een volwaardige amateurset, zat zelfs cw op!), max uitgebreid onder- en boven kanalen ssb op 10m, en dat onder max. zonnevlek activiteiten qso's maken
dan was dat hele MARC gedoe echt 'n lachertje, althans voor mij!

..maar, het bakkies volk heeft mij wel bekoord, dit oa is een van de vele invloeden die mij deze richting op gestuurd hebben.
Vroeger, jaren 70 bij Loe Lap te Maastricht ( ..een gevleugelde uitspraak van hem was: Als de parachute niet opengaat, komt u maar terug) in de vitrine, lagen 27mc walkie talkies met handgeschreven bordje ernaast 'ALLEEN VOOR DE EXPORT' dat maakt het nog meer interessanter natuurlijk! ..eenmaal binnen, als je zei dat je een Belg was, kon je 'm meteen kopen :-)
Ik ben vaak met m'n vader, ook toevallig een Belg op dat moment ;-) toen hahaa
...een geweldige tijd!


Wat wil ik hiermee eigenlijk proberen te zeggen, nu dit,
het hele MARC gebeuren zei me niets destijds. Ruim ervoor had ik al genoeg geproeft van beter spul en wat allemaal nog mogenlijk was...

--> https://vk.com/id567028956?z=video56702 ... _567028956
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Invoering MARC vandaag (3 maart 2021) 41 jaar geleden

#43 Bericht door pe1rea »

Ik heb hier bij wijze van nostalgie ook een Sommerkamp 788DX staan, als je bij ons in de buurt een 780DX had eind '70r jaren was je wel de klapper...
De 788 kocht ik defect, gerepareerd en wel een qso mee gemaakt meen ik.
Staat hier museaal te zijn..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie