Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

#16 Bericht door PH2LB »

Oef das een best lang verhaal, maar in grote lijnen komt het hier op neer :

Van jongs af aan luisterde ik graag naar kortegolf uitzendingen op een oude multi-band kortegolf ontvanger. Op 14-jarige leeftijd kwam ik via een paar kinderen in mijn schoolklas in aanraking met de CB-radio's maar door de puberteit kregen nieuwe interesses (meisjes en computers) meer prioriteit.

Op 16-jarige leeftijd ontmoette ik OM Johan (PD0GFR later DO1GRF) die ook mijn interesse in computers deelde en in de jaren daarna werd hij een van mijn beste vrienden. Meestal waren we bezig met computer ipv het zendamateurisme, maar regel matig samen in de shack gezeten met een bak koffie als hij verbindingen maakte. We zijn elkaar uit het oog nadat hij naar Duitsland was verhuisd (de adreswijzigingskaart was verloren gegaan in de post). Eind 2009 kwam ik erachter dat hij zijn strijd tegen zijn ziekte had verloren.

In 2012 was ik toe aan een nieuwe uitdaging die niks met mijn werk te maken had en ben ik gaan leren voor de Novice-licentie. Het leren voor de N ging me makkelijk af maar was te laat voor het laatste examen van 2012. Dus moest ik wachten op het volgende examen dat op 6 maart 2013 (de verjaardag van mijn dochter) gehouden werd. In de tussen tijd ben ik verder gaan leren voor F en had me zelf een FRG7700 kado gedaan om weer lekker kortegolf en middengolf te gaan luisteren.

Op 6 maart 2013 heb ik het Novice examen afgelegd (0 fout) en die dag hadden we 2 redenen om te vieren. 3 weken later was al het papierwerk gedaan en mocht ik met mijn call PD2LB uitgekomen. Eerst op 2m FM (Condor 16), vervolgens op 2m SSB (Trio TS-700) en een tijdje later op HF (FT897D). Op 6 november 2013 examen afgelegd (7 fout) en op 22 november was de uitslag door het Agentschap Telecom verwerkt en koos ik mijn huidige call PH2LB.

Verbindingen maak ik niet super vaak, maar vind het leuk om dingen te bedenken en te maken of gewoon om een kit in elkaar te solderen volgens het boekje (om vervolgens weer in te gaan lopen hakken). Het houd je van de straat of zoals in mijn geval, vaak /P /QRP in het veld.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

#17 Bericht door Yannick PE2YSB »

Als kind altijd geinteresseerd geweest in radio en elektronica. Vooral de combinatie van die twee.
Toen ik een jaar of 9 was eens met een buurjongen van houten palen een mast gebouwd van een meter of 8 met een grote spijker er op als antenne, en een stuk draad naar een wereld ontvanger. In het schuurtje draaide we over de (omroep)banden en schreven op wat we allemaal ontvingen. Alles wat we niet verstonden werd als "Rusland" genoteerd :D

Een jaar later een 27MC bak gekocht, deze stond bij mij thuis. Toen we verhuisde mocht de bak (of eigenlijk de antenne....) niet mee naar het nieuwe huis.
Toen beperkte mijn hobby zich tot luisteren naar de kortegolf met een wereldontvanger op vakantie en vrijwilligerswerk bij de lokale omroep.

Rond het laatste jaar van mijn middelbare school ben ik begonnen wat FM zendertjes te bouwen, kleine dingen met 2 transistors en dan vervolgens door het dorp rijden om te kijken hoe ver ik kwam.

Tijdens mijn studie bij PI4TUE terecht gekomen, dat was de eerste keer dat ik met zendamateurs in aanraking kwam. Eigenlijk kende ik heel de hobby niet.... Ik kende voordien niemand die daar mee bezig was. Dat vond ik wel een heel mooie combinatie van mijn interesses in zowel het luisteren naar DX, als met elektonica bezig zijn.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

#18 Bericht door elsinga »

Begonnen op 27mc toen ik 13 was (foei!) en daarna gaan scannerluisteren, want die communicatie net onder de pager piepjes was wel interessant. Op de HTS PI5LTV weer opnieuw opgestart, toen ik daar stage liep en de begeleider een call had en vertelde dat er nog een machtiging en zender ergens rondslingerden. Helaas is de zender enkele maanden later gejat...

Daarna vriendin, getrouwd, kinderen, nog steeds wat scannerluisteren, maar uiteindelijk toch maar eens (omdat het kon) voor F gegaan en gehaald. Sinds die tijd meer en minder actief op HF en/of VHF/UHF/DMR.

En omdat ik binnenkort begin aan een project bij de Kustwacht misschien (ook omdat het kan) eens Marcom-B gaan halen. Kan ik legaal uitkomen op de marifoon kanalen, die ik nu voor nood in de non-maritieme porto heb zitten.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

#19 Bericht door pa1bvm »

Dit soort boekjes zijn denk ik "de vonk" geweest.
De boeken van Draadje en Populaire Elektronica .. daar stond een
"duplicator" zonder de transistor radio van je vader te slopen kon je met een extra ferriet staaf en een lange antenne draad
de ontvangst verbeteren .. dat was leuk op vakantie en tijdens kampeer weekenden
IMG_8047.JPG
later met oudere en wijze broer een 0-V-1 gemaakt met 402 spoel en ECC82 ( uit jongens radio meen ik )
we wilden naar de visserijband luisteren maar hoorde een cijferstation .. eins , zwei ,vier etc etc .. hele boekjes schreef ik vol
maar er kwam ook gek gepiep door heen .. heel hard ... en toen een stem van.... PA0GMW
Bij onze scouting club was iemand van de leiding ook zendamateur ..PA0JPK .. en er werd aan de JOTA gedaan PA0ZAZ/J
leverde in totaal 4 extra zendamateurs op .

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

#20 Bericht door Ton_O_E »

Met een jaar of 13 begonnen op 27mc, packet-radio DK1TT :D Toen kon iemand anders al een lamp bij mij aan en uit zetten via packet
Kon toen al vanaf denekamp helemaal in het noorden komen, via een aantal node's, ook veel dx gewerkt op 11m Italië en zo met 80W :shock:
Via scouting kende ik al de JOTA natuurlijk.
ergens rond mijn 25 de C en F gehaald, in één dag :D
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

#21 Bericht door PE4BAS »

In 1976 een transistorradio gekregen van m'n vader, veel naar radio luxemburg geluisterd. En naar de politie net onder 88MHz. Dat had mijn interesse wel. Later portofoons op 11m AM en met het MARC gebeuren meegedaan, erg gezellig. Eind jaren 80 en jaren 90 was ik verwoed 11m DXer en contester, gaat er ook nooit meer uit. Na te veel bezoekjes van Dhr. Muller (opsporings ambtenaar) toch maar de licentie gaan halen in 1998-99. Eigenlijk ben ik gewoon dus een 27MCer DXer met een licentie. Vermaak me wel op de amateurbanden maar als 11m SSB van 26-28MHz all mode volledig legaal zou worden......wie weet...

on4ged
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

#22 Bericht door on4ged »

Ik moet zowat 10 jaar oud geweest zijn toen ik voor de allereerste keer kennis maakte met het zendamateurisme. De zoon van onze buur Jos kwam regelmatig bij zijn vader op bezoek. En die zoon had een auto met een zender erin en achterop een groooote antenne, hij bleek dus een zendamateur te zijn. Meermaals heeft hij ons zijn mobiel station getoond en gedemonstreerd. En dat is me altijd bijgebleven. Later studeerde ik voor elektricien en toen ik dan leerde dat ik aan de hand van de lengte van een antenne de zendfrequentie kon berekenen schoot ineens die oude interesse in die radio van Jos zijn zoon terug weer volop omhoog. Het bleef wel enkele jaren zowat sluimeren, maar op een bepaald ogenblik beet de microbe blijkbaar toch wat harder. En net op dat moment kwam de 27MC volop in de belangstelling. Al vlug had ik het verschil door tussen CBer en zendamateur, maar die examens voor zendamateur leken me niet meteen haalbaar. Met een paar vrienden legde we ons dan maar toe op de 27 MC, en we hebben er veel plezier aan gehad en er ook wel flink wat van geleerd. Maar na enkele jaren begon het daar echt uit de hand te lopen. De scheldpartijen en onzinnige gesprekken die we steeds meer te horen kregen, het mekaar wegdrukken, enzovoort maakten dat we het stilaan moe begonnen te worden om zo nog voort te doen met onze radio’s. Het was intussen een ongelooflijk verschrikkelijke mentaliteit geworden op de frequentie zodat we het tenslotte kotsbeu werden. En enkele van de vrienden haakten af en uiteindelijk bleef ik nagenoeg als enige over van ons groepje. Ik weet niet meer hoe, maar op een gegeven ogenblik raakte ik op de hoogte dat er ergens ter voor bereiding van het zendexamen een cursus zendamateur gegeven werd. Ik was en ben nog steeds voornamelijk heel erg geïnteresseerd in antennes, misschien wel door de antenne van Jos zijn zoon destijds. Ik dan naar die cursus getrokken en op 21 september 1985 slaagde ik in mijn examen waardoor ik mijn getuigschrift klasse B verkreeg. Ik had geen morseproef afgelegd. Uiteindelijk heb ik dan in juni 1987 mijn zendvergunning als ON1BYN gekregen. Waarom ik na het behalen van het getuigschrift B nog bijna 2 jaar gewacht heb om mijn zendvergunning aan te vragen weet ik helemaal niet meer. In 2017 vroeg ik dan een wijziging aan van mijn call naar ON4GED om ook op de HF banden te mogen zenden. Achteraf bekeken bleek dat niet nodig te zijn geweest daar na het afschaffen van de morseproef in 2010 de klasse B vergunningen automatisch omgezet waren een klasse A. Maar dat was me nooit eerder opgevallen.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

#23 Bericht door 0000 »

PA5E schreef:ok,
vertel ..
..op je 1e 'heilige communie' een portable Philips radio krijgen van je ouders omdat je al ruim van te voren aan 't zeuren was (nav ervoor al 'bewust' jaren gepield te hebben met de Plano radio, groen kattenoog in de woonkamer ..de banden scannen, mijn moeder werd er gek van :-) ) met bfo course/fine,
afstemmen op kg mysterieuze pliepjes, geluiden, getallenzenders etc ..zeezenders kwam later.
Toen ging geleidelijk 'n knop om, ..nieuwsgierigheid was de drijfveer, wat is dit? (is nooit weggegaan tot op heden!)

Afgelopen week nog een Russische R-354 https://www.cryptomuseum.com/spy/r354/index.htm gevonden en gekocht, ..is onderweg vanuit Roemenie.
Vrij compleet en werkend rx/tx, ..een goede aanvulling op m'n andere werkende Russische spy transmitters (2x R-394km en ander Russisch ..)

-->https://www.cryptomuseum.com/spy/r354/f ... ission.mp3
seconday eyes https://youtu.be/86OJDq5wAhs
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Re: Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

#24 Bericht door PD2WR Danny »

Met dank aan m’n elektronica leraar Antoon Oostveen PA3FWR (SK) voor het aanwakkeren en Jeroen PD1JRN voor de doorslag.
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

#25 Bericht door Toon pd0dfm »

Op jonge leeftijd begonnen met experimenteren, ik was destijds een jaar of 13.
Een neefje van me rommelde ook met weerstandjes en dergelijke, dus we waren nieuwsgierig als de pest.
Het blad Elektuur was dan ook de schuldige van onze illegale praktijken, een FM-zendertje met drie torren.
Van kwaad tot erger, de alom beruchte Stentor, 5 watt op de antenne en 500 man op straat die allemaal slecht of geen beeld hadden.
Intussen ook de 11 meter ontdekt en dat was helemaal mooi.
Een Tokai portofoon, of zoals wij het noemden een "wallekie tallekie ".
Het ding vrat meer batterijen als onze hond brokken, en we hadden een grote hond ( Duitse Herder ).
Echter,,... mijn vader was de onderhoudsmonteur van de auto van de opsporingsambtenaar van de RCD.
En die kwam nogal eens op de koffie bij ons thuis.
Toen was ik inmiddels al een jaar of 17 en een heel stuk wijzer op het gebied van zenders.
Ik wist dus dat ik nou niet bepaald legaal aan het spelen was, muziek uitzenden op de FM, 27 MC was ook nog verboden, dus uiteindelijk toen de D-machtiging in het leven was geroepen die ook maar gehaald.
Dat was in 1977, en toch kroop het bloed waar het niet gaan kan,.. toch nog illegaal.
Er was toen een beperkt aantal setjes die je al D-amateur kon en mocht gebruiken, 6 kanalen en max. 10 watt.
Ik had gekozen voor de Trio Kenwood, de TR 7200 G, maar wel de GII, die zag exact hetzelfde eruit maar had 20 watt op de uitgang.
Bij de RCD moest je toen vermelden welke set je had,... gewoon de TR 7200 G, dat GII liet ik er gemakshalve maar af. :D
Maarja, verliefd, verloofd en getrouwd enkele jaren later, twee QRPietertjes en het was einde radiogebeuren.
Maar de kinderen waren de deur uit, had weer een kamer over en de ellende begon weer.
27 MC weer opgezocht, daar op de tripple 5 mooie verbindingen gemaakt, tot ik iemand sprak.
Jij hebt toch een licentie, kreeg ik te horen.
Ja, niet hebt maar had en die laten stilleggen ergens in 1984.
Echter bleek dat ik die weer actief kon maken, en dat is dan ook gebeurd in 2016.
Nu in bezit van een mooie shack, en waar ben ik het meest actief,,... mobiel.
Meestal heb ik een porto bij me, ik ga vaak de weilanden op en de bossen in met mijn metaaldetector.
Wel iets leuks te vertellen,,.. ik heb ook een terreinwagen.
Ben dan ook lid van die club, en de meesten hebben een 27 mc setje in de auto.
Zo hadden we vorig jaar een rit door de bossen, komen we op de plek waar koffie geserveerd werd, word ik aangesproken door iemand waarom ik niet mijn zendbak aan heb staan, hij zat vast en had alle kanalen geprobeerd.
Ik moest hem even uitleggen dat ik niet op 11 meter kon uitkomen maar wel op 2 meter.
Kijkt die gast me met grote ogen aan, jij bent illegaal bezig.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

#26 Bericht door PA2RU »

Ik ben begonnen op de 27mc omdat mijn ouders er ook actief waren..
Dat was eind jaren 70 , begin 80 toen het nog illegaal was en dat ze met slechts 4watt uit een 80 kanalen am/ssb bakje de hele wereld over babbelden , dat wou ik als 8 jarig jochie ook ;)
Later haalden mijn opa ( PD0NWA , PE1LMS en uiteindelijk PA3FES sinds '96 SK) en mijn vader ( PD0NZR , heeft de hobby aan de wilgen geknoopt , still alive and kicking ) hun papiertje...
Je raad het al : dat wou ik ook ;)
De eerste stappen ergens in 1985 als 13 jarig jochie gezet op de 11m , in '86 werd ik lid van de veron en uiteindelijk haalde ik de ( toen nog ) D licentie in '91 ( PD0RFU )
Die call heb ik in '05 ingekort tot PD0RF en sinds '07 heb ik mijn huidige call..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

#27 Bericht door PH2X »

Ooit.... dat was bij mij 23 mei 2019.
Radio heeft altijd mijn interesse gehad. Pa had altijd naast zijn plek aan de eettafel een radio op de vensterbank. Altijd stond klassieke muziek op. Hilversum 4, BBC 3, WDR 3, France Musique en de niet-klassiekzender BBC WS. Radio ging mee op vakantie, flinke extra antenne mee en RNW op met Jan Pelleboer, de man die geen punten en komma’s kende. De radio’s die mijn vader had (en heeft) zijn altijd kortegolfradio’s geweest. Dat wil zeggen, niet alleen FM, MG, LG, maar ook KG. Zelfs zijn autoradio moest en zou KG hebben. Dan ging het WRTH-boek mee en zo heeft hij de hele wereld beluisterd. Zo enthousiast was hij als hij een echt tango uit Argentinië hoorde, of Folklore-muziek uit Vietnam, Raga’s uit India, muziek uit Ramallah, of Armeense muziek, Roemeens, noem maar op. Zet (klassieke) muziek op en hij vertelt je binnen 10 seconden wat je hoort. Goed, van hem heb ik de liefde voor radio’s overgenomen. Maar nooit kwam het bij mij op om radioamateur te worden. Diverse wereldontvangers werden aangeschaft. Echter, de hobby raakte op de achtergrond, maar het vuur laaide later toch weer op toen ik twee walkietalkies voor mijn kinderen kocht. Ik vond het weer prachtig en kocht een mooie portofoon voor mijzelf. Maar daar heb je een vergunning voor nodig. Ik raakte in zeer korte tijd enthousiast. Ik ga een cursus doen! Ik kwam toevallig uit bij DLZA. Deze paste perfect bij mij. Alles van de N-cursus uitgeschreven, iets wat ik over heb gehouden van mijn studie bouwkunde. Door alles uit te schrijven, leer je het het beste, geldt in ieder geval voor mijzelf. N ging snel. In maart opgegeven, in mei geslaagd. Enige maanden gewacht en nagedacht of ik door zou gaan voor F en de knoop doorgehakt en eerst bij IWAB begonnen, maar binnen een week zat ik al weer bij DLZA. Wederom alles uitgeschreven. Ook dit verliep voorspoedig. F bleek veel beter te doen dan ik had gedacht. Pas toen ik mijn F had ben ik voorzichtig begonnen met zenden. Door het behalen van de licenties ben ik weer helemaal enthousiast geraakt voor radio’s. Ik luister weer de banden af op zoek zoals vroeger. Ook de MG, LG. Het gevoel is helemaal terug. Wat een leuke hobby. En met mijn oude vader praat ik er nog vaak over. Vandaag de Filipijnen in mijn logboek kunnen bijschrijven. Met 100W en een draadantenne lukte het. Mijn oude baas vond het te gek.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3362
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

#28 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik ben ooit zendamateur geworden vanwege het feit dat ik een paar honderd meter van PA0MW woonde en hij binnenkwam met z'n zondagochtend uitzending op 80 mtr. op mijn kristalontvanger die ik gemaakt had. De elektron van AMROH. Het waren toen in t'Gooi legendarische uitzendingen met muziek, ja, ja. Het heettte de "LoFi club".
Ik ben toen op onderzoek uitgegaan en kwam bij Jan terecht, en ook kwam ik in kontakt met een andere Jan - PA0ZE die bij Radio Gooiland ( Hilversum ) werkte.
Hij heeft mij "aangezet" tot het bouwen van de toen bekende 6J6 balans convertor. (Elektron juli 1951 ).
Een ook mogen we PA0JEB niet vergeten, hij was in t'Gooi de eerste die een met helium gevoelde ballon - kledingzak op de hei tussen Hilversum en Laren de lucht in liet met een klein zendertje.
De voorloper van de Balloonvossejacht dus eigenlijk, begin jaren 60.

Dat waren nog eens tijden.

de Elektron............."de eerste stap naar het zendamateur worden"
screen 715.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

#29 Bericht door pc1mb »

Mijn vader is PA0, zij het nu niet of nauwelijks meer actief. Maargoed, de soldeerbout is me destijds dus wel met de paplepel ingegoten. Deed best zeer af en toe :wink:

Sinds 1994 ofzo had ik het cursus boek voor (destijds) het C examen dus al liggen. Maar waarom ik uiteindelijk in 2011 toch opeens meteen maar voor het F examen opgegaan ben, weet ik niet zo goed meer.

Ik denk dat hernieuwde interesse gewekt werd door de technische aspecten van de Hoogersmilde brand, en wat luisteren naar 3m piraten (zelf nooit aan meegedaan, maar wel geluisterd).

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: Waarom ben jij ooit gelicenceerd, zendamateur geworden?

#30 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

Door het in militaire dienst als Radiotelegrafist bij Huzaren van Boreel gebruik te maken van de Angry-nine, de punten en strepen eigen te maken en ook andere transceivers.
Voordien in een dumpzaak in Amersfoort een Hf ontvanger gekocht waarmee het "echte" luisteren begon.
De Pupil in elkaar geknutseld en nu de zolder overvol met apparatuur van allerlei pluimage.

Zendamateur met licentie sinds 1979

Staat een beetje op een laag pitje

Succes allemaal

ER is hoop voor de her ijking NOVICE zo las ik op Hamnieuws.


p.s de waarschuwing van de moderator dat er een melding is binnengekomen dat ik onterecht gebruik maak van mijn geregistreerd NL 5321 nummer is een handeling die niet strookt met de waarheid.......
muggenzifterij ten top !

Ga de raddraaiers in dit forum op hun fouten, grillen en grollen aanpakken Rick
Empathie ver te zoeken bij hem of haar die de melding heeft gedaan....



73 en veel DX

Nl5321

Plaats reactie