PA0-call voor beginnend zendamateur

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.

PA0 voor een beginnend amateur

Kan echt niet!
10
15%
Lekker doen.
50
74%
Geen mening.
8
12%
 
Totaal aantal stemmen: 68

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#61 Bericht door Rene - pg3r »

Yannick PE2YSB schreef:Je hebt toch ook oudere amateurs met andere prefixen.
Ik word dit jaar 60.

PH7R
Berichten: 1116
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#62 Bericht door PH7R »

Waar is zelf moeite mee heb is respect in de zin van status (verhogend) en het feit dat bepaalde call signs / prefixen toch als zodanig gezien worden. Terwijl examen / licentie F of N voor iedereen gelijk is (zelfs met 0 of 15 fouten). Call signs kunnen worden heruitgegeven, aldus beslissing van de wetgever.
Respect in zin van eerbied op basis van wederkerigheid, ja helemaal voor.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#63 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Wat heeft deze stemming voor nut? Het is niet uniek. Je kan, als je dit wil, meerdere keren stemmen!

Elkaar met respect behandelen: PA, PB, PC, PD, PE etc.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE0DNY
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#64 Bericht door PE0DNY »

PA3CQN schreef:Maar hoe zit dat dan met de huidige regeling: AT document uit 2019 zegt:
• De identificatie is uniek en wordt slechts aan één registratiehouder toegewezen.
• Eenmaal uitgegeven identificaties blijven verbonden aan de registratiehouder, ook nadat de
registratie is geëindigd.
en bij de toelichting:
"Op verzoek van VERON en VRZA wordt met ingang van 9 januari 2018 ook de prefix PA0 weer uitgegeven. In het verleden al eens uitgegeven
identificaties met prefix PA0 worden alleen opnieuw uitgegeven aan de zendamateur die aantoont dat de betreffende identificatie eerder aan
hem/haar heeft toebehoord. De reden hiervoor is dat deze PA0-identificaties een historische en/of emotionele betekenis kunnen hebben voor
radiozendamateurs en nabestaanden. "
Zo zat het ook bij mij in het geheugen, eenmaal uitgegeven call wordt niet weer uitgegeven.

Mijn verhaal in het kort:
Voorjaar '75 examen gedaan, gezakt, helaas.
Dit was de laatste keer dat er PA0 werd uitgegeven al wisten we dat toen nog niet.
In de herfst wel geslaagd, toen werd PE0 uitgegeven evenals in het voorjaar '76 en dat was dan tegelijk de laatste keer PE0 en dat je vrij de suffix kon kiezen.
Ik heb dus nu PE0DNY en net de PA0 gemist.
Begin jaren '80 zakte de hobby uit het vizier door de dagelijkse beslommeringen, zoals bij velen.
In 2007 de draad weer opgepakt.
Na enige bonje met het AT (die vond dat ik het examen maar weer moest doen omdat ze mijn oude gegevens niet konden vinden) toch weer goed gekomen.

Ik vond dat Nederland = PA land, PA0 was niet mogelijk dus toen PA7DNY gekozen, ook hier op het forum zo aangemeld.
Maar ik kon er niet aan wennen en na nog een rust periode in 2015 weer mijn oude PE0DNY terug gevraagd.

Ik zou nu wel een PA0 call kunnen kiezen en als hij nog niet uitgegeven is geweest misschien ook wel met DNY
Ook al heb ik net de PA0 gemist, ik heb nu geen behoefte meer om over te switchen, PE0 is nog veel unieker en wennen doe ik er waarschijnlijk net zo min aan als aan de PA7.

Maar zoals PD0FTV dit topic begon met "Maar ik las ook dat je geen callsign hebt, maar je je callsign bént." kan ik wel in mee voelen, ik ben PE0DNY en iets anders zal het niet meer worden.
73 Ynte

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#65 Bericht door PA3HMP »

pe1rxq schreef:Er zijn ook PA0 calls nog nooit uitgegeven. Om met jouw worden te spreken: daar staat geen grafsteen, dat is een mooi bouwkaveltje.
Ik vind het nogal hypocriet om over gebrek aan respect en hersencapaciteit te spreken als je zelf blijkbaar de moeite niet hebt genomen om de andere reacties eens goed te lezen.
Wat een dooddoener, tuurlijk heb ik de andere reacties gelezen, veel unlis en mensen waarbij het idee van respect totaal ontbreekt
de overheid had de mogelijkheid nooit vrij moeten geven voor PAo want die vrijheid kunnen sommigen duidelijk niet aan.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#66 Bericht door PA3HMP »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Wat heeft deze stemming voor nut? Het is niet uniek. Je kan, als je dit wil, meerdere keren stemmen!

Elkaar met respect behandelen: PA, PB, PC, PD, PE etc.
nee hoor iedere persoon kan slechts een keer stemmen

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#67 Bericht door Frankyboy »

PA3HMP schreef: de overheid had de mogelijkheid nooit vrij moeten geven voor PAo want die vrijheid kunnen sommigen duidelijk niet aan.
Ik begrijp alle drukte niet?
Wanneer je dit document leest bij het agentschap staat het er duidelijk:
document: https://www.agentschaptelecom.nl/binari ... ateurs.pdf

citaat:
Op verzoek van VERON en VRZA wordt met ingang van 9 januari 2018 ook de prefix PA0 weer uitgegeven. In het verleden al eens uitgegeven
identificaties met prefix PA0 worden alleen opnieuw uitgegeven aan de zendamateur die aantoont dat de betreffende identificatie eerder aan
hem/haar heeft toebehoord.

Kortom het is netjes is overleg met de verenigingen gegaan en call's die al uitgegeven waren kun je dus niet opnieuw aanvragen tenzij je al ooit eigenaar was.

Vrij helder, de rest van de PA0 is gewoon vrij.

De regels van het Agentschap netjes in overleg met de verenigingen.
Waarom dan nu ineens zoveel drukte er omheen?

Bij bv. N - F discussies wordt er altijd gezegd, wil je iets anders. Ga je gang via de verenigingen.
Nu is dat in dit geval ook gebeurd waarom zou dit dan anders zijn? Wil je het veranderen ga naar de verenigingen toe. Lijkt me duidelijk.

De regels zijn helder.
Een PA0 call die nooit uitgegeven is is dus gewoon aan te vragen. Mocht je dat willen ga vooral je gang.
Dat heeft verder niets met niet omgaan van vrijheden te doen. Onzin.

Aanvulling:
De poll laat ook netjes zien dat ook hier een ruime meerderheid voor is.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#68 Bericht door PE1PQX »

Een poll is een poll.... vertegenwoordigd niet de gehele Nederlandse zendamateurwereld.
Je kunt in deze poll n.l. ook je keuze wijzigen, en hierdoor neemt in mijn ogen de betrouwbaarheid af (maar dat is ene geheel andere discussie).

Wat ik graag zou zien (en niet alleen bij de PA0 prefixen) is dat alle eerder uitgegeven calls niet her-uitgegeven kunnen worden TENZIJ (!!!!) de originele houder of nabestaanden hiervoor toestemming geven. Hiermee los je een hoop ellende mee op.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#69 Bericht door Frankyboy »

PE1PQX schreef:Een poll is een poll.... vertegenwoordigd niet de gehele Nederlandse zendamateurwereld.
Klopt, vertegenwoordigd het clubje hier, eens.
Maar de verenigingen hebben datzelfde probleem.
Aan de andere kant moet je ergens van uitgaan en dat doet het AT met de verenigingen. Er zal sowieso een groot deel niet reageren omdat ze het niet belangrijk vinden, ook goed.
Je kunt in deze poll n.l. ook je keuze wijzigen, en hierdoor neemt in mijn ogen de betrouwbaarheid af (maar dat is ene geheel andere discussie).
eens en eens

Wat ik graag zou zien (en niet alleen bij de PA0 prefixen) is dat alle eerder uitgegeven calls niet her-uitgegeven kunnen worden TENZIJ (!!!!) de originele houder of nabestaanden hiervoor toestemming geven. Hiermee los je een hoop ellende mee op.
Ook eens.
Ik denk ook niet dat we uit de call's gaan lopen omdat de aanwas van nieuwe zendamateurs niet erg snel gaat en we voorlopig nog een flink aantal call's hebben die nog uitgegeven kunnen worden.

Eigenlijk ben ik het dus helemaal met je eens, dat is dan wel weer bijzonder in de zendamateurwereld :lol:

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#70 Bericht door pe1rxq »

PA3HMP schreef:de overheid had de mogelijkheid nooit vrij moeten geven voor PAo want die vrijheid kunnen sommigen duidelijk niet aan.
Welke vrijheid dan????? Je loopt een hoop mensen te beledigen over iets (hergebruik van 'heilige' pa0 calls) wat helemaal niet aan de orde is.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#71 Bericht door Yannick PE2YSB »

pe1rxq schreef:
PA3HMP schreef:de overheid had de mogelijkheid nooit vrij moeten geven voor PAo want die vrijheid kunnen sommigen duidelijk niet aan.
Welke vrijheid dan????? Je loopt een hoop mensen te beledigen over iets (hergebruik van 'heilige' pa0 calls) wat helemaal niet aan de orde is.
Ik snap het wel, als je gewoon genoeg gaat lopen schoppen en mensen aanvallen met je eigen call. Dan voorkom je wel dat over X jaar iemand probeert jou call aan te vragen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#72 Bericht door pe1rea »

Ik heb mijn mening al een paar keer geventileerd, wie een PA0 call wil mag van mij zijn of haar goddelijke gang gaan.
Wie daags na mijn verscheiden (over 110 jaar of zo) mijn call wil gebruiken, die gaat zijn of haar gang maar.
Ik zit er niet mee.
Waarschijnlijk laat mijn lief of kinderen mijn call nog in mijn steen beitelen, ter herinnering.

Het AT heeft beslist dat -vrije- calls aangevraagd mogen worden.
Oude calls alleen onder omstandigheden (call is in bezit geweest, van vader geweest of zo)

Probleem opgelost.

Mijn initialen zijn niet beschikbaar in PA0, dus ik blijf lekker PE1REA
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#73 Bericht door PA2RU »

Ik zou het wel wat vinden dat een call's van overleden amateurs voor een bepaalde tijd word 'bevroren' en pas daarna weer vrijgegeven voor her-uitgifte..idem met calls van mensen die (tijdelijk?) stoppen en de registratie opschorten.

Calls van mensen die bij leven hun call veranderen ( door bijvoorbeeld upgrade van N naar F ) zouden mijn inziens gelijk weer beschikbaar mogen komen....of pas binnen een jaar..

Lijkt me een passende oplossing zonder onderscheid te maken wie wat voor prefix heeft..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#74 Bericht door PE1PQX »

Frankyboy schreef:

Eigenlijk ben ik het dus helemaal met je eens, dat is dan wel weer bijzonder in de zendamateurwereld :lol:
Oh, boy.... :mrgreen:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: PA0-call voor beginnend zendamateur

#75 Bericht door PD2R »

PE1PQX schreef: Wat ik graag zou zien (en niet alleen bij de PA0 prefixen) is dat alle eerder uitgegeven calls niet her-uitgegeven kunnen worden TENZIJ (!!!!) de originele houder of nabestaanden hiervoor toestemming geven. Hiermee los je een hoop ellende mee op.
Mee eens al zou ik het omdraaien. Elke call komt weer beschikbaar tenzij de amateur heeft aangegeven dit niet te willen. Scheelt m.i. rompslomp.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie