Gebruik zendinrichting in Spanje?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0MAM
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2020, 10:46
Roepletters: PA0MAM

Gebruik zendinrichting in Spanje?

#1 Bericht door PA0MAM »

Met een Nederlandse (CEPT) F-licentie mag je met max. 400 watt PEP zendvermogen uitzenden op bijvoorbeeld de 20 meterband.

Spaanse (CEPT) F-licentiehouders mogen met max. 1,5 kW PEP zendvermogen uitzenden.

Als je nou met je NL F-licentie naar bijvoorbeeld Spanje gaat (op vakantie), wat is dan het max PEP vermogen dat je mag gebruiken?

400 watt PEP of ook 1,5 kW PEP?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Gebruik zendinrichting in Spanje?

#2 Bericht door PA3DJS »

Als je in Spanje bent, geldt de Spaanse wetgeving. Dus je mag met zo'n 6 dB meer vermogen zitten op sommige banden.

referentie:
https://docdb.cept.org/download/2ae38a8 ... TR6101.pdf
Annex 1, hoofdtuk 2

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gebruik zendinrichting in Spanje?

#3 Bericht door elsinga »

Dat geldt in CEPT landen inderdaad. Er zijn wel landen buiten CEPT die het anders doen, zo krijg je in Zuid Korea dezelfde vermogensbeperkingen als in je thuisland. Als ik in 2023 daar naar de Jamboree ga moet ik dus even goed nadenken of ik mijn NL call (max 400W) of mijn US call (max 1kW) ga gebruiken.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Gebruik zendinrichting in Spanje?

#4 Bericht door PA3DAT »

Ach Robert, het verschil is maar 4dB, iets meer dan een halve S-punt.

Nee, dan die N-amateur, een aantal jaren geleden, die in de PA-bekercontest won door zijn 1 Kw eindtrap te gebruiken in plaats van 25W. Die won bijna 3 S-punten met zijn 16dB versterking!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gebruik zendinrichting in Spanje?

#5 Bericht door PA0ETE »

Ik weet niet of dat hier van toepassing is, maar bij sommige landen geldt voor bijvoorbeeld het zendvermogen, dat je niet meer zendvermogen mag gebruiken dan wat thuis is toegestaan, ook al is het in het gastland meer.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gebruik zendinrichting in Spanje?

#6 Bericht door elsinga »

Dat is dus in Zuid Korea van toepassing.

En inderdaad 400 -> 1000 is de moeite niet. 8)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gebruik zendinrichting in Spanje?

#7 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef:Dat is dus in Zuid Korea van toepassing.

En inderdaad 400 -> 1000 is de moeite niet. 8)
Als je naar het S-rapport kijkt zie je nauwelijks verschil, maar het maakt in een aantal gevallen wel uit hoe ver je signaal komt. Dat wordt vaak over het hoofd gezien. Sommige mensen willen kennelijk meer vermogen om de lokale amateurs te imponeren, dat gaat bij zo'n klein verschil niet werken.

Twee keer zoveel vermogen is niet twee keer zover (maar als ik me niet vergis zo uit het hoofd de wortel van 2 keer zo ver), en zo'n klein verschil kan daarnaast wel net het verschil zijn tussen verstaanbaar en onverstaanbaar bij een marginale verbinding. Dat zo'n klein verschil iets uitmaakt geldt heel zeker voor digitale mode's, zoals FT8, waar een klein sterkteverschil kan betekenen dat je wel of geen verbinding hebt.

Het verschil in S-rapport dat je waarneemt is echter wel nihil..

Officieel is een S-punt 6 dB, maar de meeste apparaten komen niet verder dan 4,5 dB of minder. Bij sommige appareten is het nog minder.

400 > 1000W = rond 4,5 dB. Op een officiële S-meter dus minder dan een S-punt, maar op veel apparaten zal het een S-punt schelen. In SSB hoor je dan wenig verschil en bij QSB helemaal al niet.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Gebruik zendinrichting in Spanje?

#8 Bericht door PA3DJS »

Op HF, waar je vaak met impulse vormige ruis te maken hebt, doet die 4 dB (400 naar 1000W) niet zo veel. De grote variatie in totale propagatiedemping op HF is een veeeelvoud van die 4 dB. Met die 4 dB extra ga je echt niet veel meer verbindingen maken (die je met 400W niet zou kunnen maken).

Degenen die met VOACAP/ICEPAC experimenteren kunnen dat zichtbaar maken door naar de betrouwbaarheid van een verbinding te kijken waarbij je het vermogen varieert.

Het bouwen en dan daadwerkelijk zien dat de naald voorbij de 1 kW gaat kan natuurlijk wel flinke bevrediging geven!

Op UHF ligt het anders, zeker als je FM gebruikt. De ruis is doorgaans thermisch van aard, en je hebt de FM knie. Beneden zekere S/N verhouding, zakt de LF S/N verhouding sneller dan de RF S/N verhouding. Kun je iemand op FM wel horen, maar niet verstaan, dan maakt die 4 dB het verschil.

Ook op SSB en UHF kan die 4 dB net het verschil maken tussen niet kunnen verstaan en met veel moeite wel kunnen verstaan. Dit komt puur doordat de eigenschappen van ruis op UHF flink verschillen in vergelijking met HF.

En zoals reeds door PA0ETE aangehaald; S-meters zijn grote leugenaars. Op SDR sets zal mijn uitlating niet meer van toepassing zijn denk ik.

Ik roeptoeter nog weleens dat veel vermogen hebben alleen zin heeft als je op een plek zit waar je weinig ruis hebt. Ze horen jou anders wel, maar jij hoort ze niet.

Vermogens en frequenties vor Spanje, vind je hier:
https://www.ure.es/licensing-and-basic- ... itor-hams/

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gebruik zendinrichting in Spanje?

#9 Bericht door PA0ETE »

Ik heb al een aantal jaren allerlei uitzendingen in de omroepband gedaan op de kortegolf. Er is wel degelijk een verschil te merken of we die uitzendingen met 100 kW doen of met 150 kW.

Mogelijk dat we vanwege het (veel) grotere vermogen minder last van de impulsvormige ruis. De antennes waarmee we zenden hebben ook een stuk meer versterking dan een amateur zich doorgaans kan veroorloven.

Ik bedoel dit niet als kritiek Wim, ik vind het vooral erg interessant en ik vind sowieso alles wat jij hier post gewoonlijk erg interessant! Bedoel je met die impulsvormige ruis man-made ruis? Of de ruis die je sowieso op HF hebt?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Gebruik zendinrichting in Spanje?

#10 Bericht door PA3DJS »

PA0ETE schreef:Ik heb al een aantal jaren allerlei uitzendingen in de omroepband gedaan op de kortegolf. Er is wel degelijk een verschil te merken of we die uitzendingen met 100 kW doen of met 150 kW.

Mogelijk dat we vanwege het (veel) grotere vermogen minder last van de impulsvormige ruis. De antennes waarmee we zenden hebben ook een stuk meer versterking dan een amateur zich doorgaans kan veroorloven.

Ik bedoel dit niet als kritiek Wim, ik vind het vooral erg interessant en ik vind sowieso alles wat jij hier post gewoonlijk erg interessant! Bedoel je met die impulsvormige ruis man-made ruis? Of de ruis die je sowieso op HF hebt?
Ruis op HF is in veel gebieden heel anders dan thermische ruis. In bewoonde gebieden door een dominante man-made noise bron, en op veel plekken kun je flink last hebben van atmosferische ruis.

Je hebt het over 1.8 dB. Als je gaat omschakelen (bijv 10 s 150 kW, 10 s 100 kW). Dan merk je wel een klein verschil (met AM op het randje natuurlijk meer dan bij SSB), maar gemiddeld genomen over meerdere dagen gaan luisteraars daar weinig van merken. Daarmee bedoel ik dat lusiteraars jou niet kunnen vertellen of je een bepaalde dag met 100 kW of 150 kW zat (op HF). Die 1.8 dB valt in het niet bij de dagelijkse variatie in propagatie op HF.

Op MG is tijdens daglicht de propagatie natuurlijk wel stabieler, maar dan nog gaan luisteraars jou niet kunnen vertellen of je met 100 of 150 kW zat.

Even een "disclaimer": bij gebruik van digitale noise reduction kan het anders uitpakken.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Gebruik zendinrichting in Spanje?

#11 Bericht door EA5JEX »

Ik kon op 160 m wel vaak merker 100, 400 of 1000 Watt, dan scheelt net wel/geen verbinding.

Ik zal binnenkort ook mijn Spaanse call aanvragen.
Benieuwd of er nog EA5 een letter calls over zijn.

Kees

EA5/PA5CW

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gebruik zendinrichting in Spanje?

#12 Bericht door PA0ETE »

PA3DJS schreef:
PA0ETE schreef:Ik heb al een aantal jaren allerlei uitzendingen in de omroepband gedaan op de kortegolf. Er is wel degelijk een verschil te merken of we die uitzendingen met 100 kW doen of met 150 kW.

Mogelijk dat we vanwege het (veel) grotere vermogen minder last van de impulsvormige ruis. De antennes waarmee we zenden hebben ook een stuk meer versterking dan een amateur zich doorgaans kan veroorloven.

Ik bedoel dit niet als kritiek Wim, ik vind het vooral erg interessant en ik vind sowieso alles wat jij hier post gewoonlijk erg interessant! Bedoel je met die impulsvormige ruis man-made ruis? Of de ruis die je sowieso op HF hebt?
Ruis op HF is in veel gebieden heel anders dan thermische ruis. In bewoonde gebieden door een dominante man-made noise bron, en op veel plekken kun je flink last hebben van atmosferische ruis.

Je hebt het over 1.8 dB. Als je gaat omschakelen (bijv 10 s 150 kW, 10 s 100 kW). Dan merk je wel een klein verschil (met AM op het randje natuurlijk meer dan bij SSB), maar gemiddeld genomen over meerdere dagen gaan luisteraars daar weinig van merken. Daarmee bedoel ik dat lusiteraars jou niet kunnen vertellen of je een bepaalde dag met 100 kW of 150 kW zat (op HF). Die 1.8 dB valt in het niet bij de dagelijkse variatie in propagatie op HF.

Op MG is tijdens daglicht de propagatie natuurlijk wel stabieler, maar dan nog gaan luisteraars jou niet kunnen vertellen of je met 100 of 150 kW zat.

Even een "disclaimer": bij gebruik van digitale noise reduction kan het anders uitpakken.
Ik kan nog wel eens navragen maar bij ons zag je dat volgens mij wel terug in de luisteraarsrapporten. Er zitten meerdere luisteraars bij die dat met heel veel kennis of professioneel doen of met heel veel detail. Dit is een plaatje dat een van de luisteraars iedere week maakt van de digitale en analoge onderdelen van onze uitzending: https://tinyurl.com/yazyzdxs (als je op de afbeelding klikt krijg je heb op ware groote). De afbeelding is van onze uitzending van gisteren (zondag). P.s. mijn pseudoniem bij Engelstalige uitzendingen is Peter John :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gebruik zendinrichting in Spanje?

#13 Bericht door elsinga »

pa5cw schreef:Ik zal binnenkort ook mijn Spaanse call aanvragen.
Benieuwd of er nog EA5 een letter calls over zijn.
EA5/PA5CW
EA5CW? Beetje off-topic, maar als ik ooit een Duitse call moet aanvragen, dan graag DC5E. Eigenlijk overal graag *C5E. 8)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Gebruik zendinrichting in Spanje?

#14 Bericht door DC4CP »

elsinga schreef:
pa5cw schreef:Ik zal binnenkort ook mijn Spaanse call aanvragen.
Benieuwd of er nog EA5 een letter calls over zijn.
EA5/PA5CW
EA5CW? Beetje off-topic, maar als ik ooit een Duitse call moet aanvragen, dan graag DC5E. Eigenlijk overal graag *C5E. 8)

Die is nog vrij :D

https://ans.bundesnetzagentur.de/Amateu ... ichen.aspx

Plaats reactie