Hotspot doet niks

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pieter-jan
Berichten: 41
Lid geworden op: 28 apr 2019, 18:55
Roepletters: PD4PJH
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Hotspot doet niks

#1 Bericht door Pieter-jan »

Ik heb de sd kaart geformatteerd en de spaanse versie Pi star AE7EE 4.1.4 met diskmanager op de sd kaart geschreven en ik heb via pistar.uk
het wpa_supplicant.conf aangemaakt en in de root op de sd kaart gezet. Maar nu werkt de hotspot niet meer.
De wifi van de hotspot komt niet in de lucht, kan ik dus niet vinden op de computer. De hotspot maakt geen contact met mijn modem en is dus
vanaf mijn computer onbereikbaar. Wat moet ik doen om dit werkend te krijgen?
73, Pieter-jan PD4PJH

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Hotspot doet niks

#2 Bericht door Ton_O_E »

Als het om een raspberry gaat, zou je even een scherm en toetsenbord aan kunnen sluiten, en kijken wat er mis gaat.
(nadat je de wpa file hebt gecontroleerd)
gaat het groene lampje knipperen tijdens het opstarten? nee-> nog een keer opnieuw een sd-kaartje maken
Moet die file wel in de root? of moet hij in de boot
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Hotspot doet niks

#3 Bericht door PA2EFR »

Het maakt uit of het image voor een Pi3 of een Pi4 is bedoeld.
De een werkt niet op de ander.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Hotspot doet niks

#4 Bericht door PA3FAT »

Supplicant file gewoon in de hoogste directory van de sd kaart.

Maar vermoedelijk is er iets fout in deze file en zoekt naar het ssid/password maar dat gaat fout of er zijn meerdere ssid met zelfde naam?

Als geen AP met het opgegeven SSID (of indien niet gedefinieerd via supplicant file) dan gaat de hotspot na minuten (meen 2) in AP mode en meldt zich al Pi Star Setup (oid). Daar aan connecten met de pc, via ip of pi-star.local naar de configuratie en dan in het wifi gedeelte handmatig of via zoekfunctie het ap van je keuze selecteren. Password toevoegen en dan zou het moeten werken.

Supplicant file in root werkt zover ik weet alleen bij initiele boot vanaf de sd. Dus eerste vers geschreven sd kaart. Maar ben niet 100% zeker.

Hoe kom je aan 4.1.4 vanaf pistar.uk is het de May 2020 versie van 4.1.2 en via update in het configuratie menu naar 4.1.3 (recent).

Maar goed eerst maar eens wifi verbinding zien te krijgen.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PD1PYF
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 mei 2008, 08:42
Locatie: Roosendaal

Re: Hotspot doet niks

#5 Bericht door PD1PYF »

PA3FAT schreef: Maar vermoedelijk is er iets fout in deze file en zoekt naar het ssid/password maar dat gaat fout of er zijn meerdere ssid met zelfde naam?
Wat ook nog wel eens helpt is een AP zonder leestekens erin. Ik heb hier voor iedere toepassing een eigen SSID ( XXXX-HAM, XXXX-INFRA, XXXX-KIDS, XXXX-OFFICE) alleen kon ik met een ESP32 niet verbinden, hij gaf wel aan dat hij wilde verbinden met de juist naam maar toch werkte het niet, na een nieuw SSID toegevoegd te hebben XXXXTEST werkte het verbinden wel. Daarna gebrobeert met XXXX-TEST en toen weer niet.

Ook direct getest met de ESP32 is of roamen tussen AP's dan wel gaat en dat was gelukkig geen probleem (Ubiquiti)

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: Hotspot doet niks

#6 Bericht door on4cgw »

Beste,

zie je de Pi-star staan on de wifi verbindingen?

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Hotspot doet niks

#7 Bericht door PA1 »

Hang dat ding met een netwerkkabel in je netwerk en stel dan wifi in. Dat gaat veel makkelijker dan eerst met je pc inloggen op het wifi netwerk van de pi om hem daarna in te stellen.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hotspot doet niks

#8 Bericht door ----- »

Paar dingen die ik zou doen

Sluit een toetsenbord en beeldscherm om te kijken wat er mis gaat.
Sluit een netwerkkabel aan het SSH naar de RPI om te kijken wat er mis gaat.
Kijk in je modem bij netwerk om te zie of de RPI verbonden is en wat z'n IP adres is, en SSH naar dat IP

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Hotspot doet niks

#9 Bericht door PA1 »

Dan moet je wel kennis van SSH hebben. Beter is het om het ip adres in je browser te tikken, dan kom je in de grafische omgeving van pi-star en gaat instellen makkelijk.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hotspot doet niks

#10 Bericht door PA0ETE »

Ik zou ook zeggen, ethernetkabel aansluiten. Het leuke is dat je bij de PI-STAR image niet het IP-nummer hoeft op te zoeken, het werkt gewoon door http://pi-star.local in te tikken (zonder www. ervoor.) Je kunt het verder ook geheel vanuit de browser configureren. No need for SSH dus.

Als het daarmee niet werkt is er wat anders aan de hand. Ik zou dan als eerste een tweede kaartje nemen en daarop de image van https://pistar.uk nog een keer installeren en kijken of het dan wel goed gaat. Een tweede kaartje, want dan hoef je de bestaande settings op kaartje 1 niet te overschrijven als die het alsnog gewoon nog blijkt te doen.

Belangrijk: het trucje van de wpa_supplicant.conf onder Windows in de boot-map plaatsen werkt overigens alleen bij de eerste keer booten! Als je de image al een keer gestart hebt zonder dat bestand in de map boot, dan werkt het daarna niet meer opnieuw.

Het makkelijkst vanaf een Windows-PC is in dat geval om het kaartje een keer opnieuw te schrijven. Vanaf Linux heb je ook toegang tot de tweede partitie op het kaartje, en dan kun je de daar al bestaande wpa_supplicant.conf door de versie die je aangemaakt hebt vervangen. Het bestandje staat in de tweede partitie in de map: /etc/wpa_supplicant/

Ik heb niet zoveel ervaring met Windows, maar er is ongetwijfeld een programma voor Windows waarmee je de Ext-format schijven ook kunt lezen. Als je zoiets zou installeren kun je het bestandje ook vanuit Windows direct op de juiste plek op het schijfje zetten. (in de map /etc/wpa_supplicant/ dus).

Pieter-jan
Berichten: 41
Lid geworden op: 28 apr 2019, 18:55
Roepletters: PD4PJH
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hotspot doet niks

#11 Bericht door Pieter-jan »

Bedankt allemaal voor het antwoorden, de hotspot aansluiten via ethernetkabel ga ik zeker eens proberen.
Maar voor voorlopig heb ik de engelse versie er weer opgezet en dat werkt wel.

Groetjes, Pieter-jan.
73, Pieter-jan PD4PJH

Plaats reactie