Nieuw Zeeland heeft een Zendamateur toewijzing op 27MHz

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Nieuw Zeeland heeft een Zendamateur toewijzing op 27MHz

#1 Bericht door PE9PE »

27MHz toewijzing tussen 26.950MHz en 27.300MHz

https://www.nzart.org.nz/assets/info/ba ... ndplan.pdf
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Nieuw Zeeland heeft een Zendamateur toewijzing op 27MHz

#2 Bericht door PE2AAB »

Ik lees dit eerder als een stuk 27 MHz. band welke is aangewezen als ISM band.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Nieuw Zeeland heeft een Zendamateur toewijzing op 27MHz

#3 Bericht door PE1PQX »

Telemetry or tele-control only, 5W e.i.r.p. maximum.
Also designated for Industrial, Scientific and Medical puropses
Alleen telemetrie etc. toegestaan. Weinig interessant dus voor 'ons' zendamateurs.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuw Zeeland heeft een Zendamateur toewijzing op 27MHz

#4 Bericht door PA3DAT »

Dat zijn de kanalen 1 t/m 29 van de 11m-band. Daar mag dus alleen telemetrie, telecontrol e.d. met 5W EIRP* in Australië.
Het is tevens toegewezen voor industrie, wetenschap en medische toepassingen.
Australië.jpg
Dat verbaast mij eigenlijk. In Australië lijkt het vaak of iedereen een bakkie in de auto heeft, zitten die dan op andere frequenties?

Google schreef:* EIRP is the Effective isotropic radiated power is the total power radiated by a hypothetical isotropic antenna in a single direction. ...
ERP is Effective Radiated Power is the total power radiated by an actual antenna relative to a half-wave dipole rather than a theoretical isotropic antenna.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Nieuw Zeeland heeft een Zendamateur toewijzing op 27MHz

#5 Bericht door Snof »

Nieuw-Zeeland en Japan hebben unieke toewijzingen in vergelijking met andere landen. Nieuw-Zeeland staat het gebruik van hun Nieuw-Zeelandse specifieke 40-kanaals 26.330–26.770 MHz- frequentieplan toe naast het "standaard" 40-kanaals 26.965–27.405 MHz-frequentieplan voor in totaal 80 HF CB-kanalen. Nieuw-Zeeland heeft ook het Australische UHF CB-systeem overgenomen. Burgers band radio - https://nl.qaz.wiki/wiki/Citizens_band_radio

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Nieuw Zeeland heeft een Zendamateur toewijzing op 27MHz

#6 Bericht door PA8S »

PE1PQX schreef:Alleen telemetrie etc. toegestaan. Weinig interessant dus voor 'ons' zendamateurs.
Is data versturen van weerstations via APRS ook niet telemetrie?

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Nieuw Zeeland heeft een Zendamateur toewijzing op 27MHz

#7 Bericht door PE1PQX »

PA8S schreef:
PE1PQX schreef:Alleen telemetrie etc. toegestaan. Weinig interessant dus voor 'ons' zendamateurs.
Is data versturen van weerstations via APRS ook niet telemetrie?
Daar heb je zeker een punt mee, maar dat word waarschijnlijk niet bedoeld daar. APRS wordt volgens mij niet gezien als een telemetrie protocol omdat het een hergebruik/toevoeging/aanvulling* van een bestaand iets, nl. het AX.25/packet protocol. Dat je er telemetrie mee versturen kunt (doelend op temperatuur, lichtdruk, neerslag, positie etc) is een hele aardige toepassing voor het AX.25/Packet protocol.
AX.25/packet leent zich ook prima om hele bulletins, privé berichten, chat-sessies en bestanden enz. te versturen. Is toch wat anders dan telemetrie volgens mij.
Met een antieken packet termial zoals Baycom in een heule ouwe DOS omgeving kun je nog prima APRS mee lezen.

*) Doorhalen wat niet van toepassing is.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Nieuw Zeeland heeft een Zendamateur toewijzing op 27MHz

#8 Bericht door PA8S »

PE1PQX schreef:Daar heb je zeker een punt mee, maar dat word waarschijnlijk niet bedoeld daar. APRS wordt volgens mij niet gezien als een telemetrie protocol omdat het een hergebruik/toevoeging/aanvulling* van een bestaand iets, nl. het AX.25/packet protocol. Dat je er telemetrie mee versturen kunt (doelend op temperatuur, lichtdruk, neerslag, positie etc) is een hele aardige toepassing voor het AX.25/Packet protocol.
AX.25/packet leent zich ook prima om hele bulletins, privé berichten, chat-sessies en bestanden enz. te versturen. Is toch wat anders dan telemetrie volgens mij.
Met een antieken packet termial zoals Baycom in een heule ouwe DOS omgeving kun je nog prima APRS mee lezen.
Ik snap dat APRS geen specifiek telemetrie protocol is. Helaas wordt APRS vooral gebruikt voor waar het niet (primair) voor ontwikkeld is.

Een paar jaar geleden heb ik (met mede studenten) geëxperimenteerd met AX.25 over een 433MHz module voor telemetrie over (relatief) korte afstand, rekening houdend dat het in diverse Europese landen gebruikt kan/mag worden door niet-radioamateurs.

Lora zit ook in een ISM band maar zou het daarom geen aandacht van ons mogen krijgen? Dat is meer waarop ik doelde ;)

Plaats reactie