elsinga schreef:
Daarop het Veron boek gekocht en daar een uittreksel van gemaakt. Samen met het oefenen op historische examens (fout antwoord = stof weer bestuderen) ben ik in 1x voor F geslaagd met 4 fout.
Precies zo als ik, zei het met het VRZA-boek (die was makkelijker).
Ik stond recentelijk (40 jaar later) nog met mijn uittreksel in de handen!

Maar ja, dat is niet voor iedereen weggelegd. Ik was nog student in die tijd.
Wanneer je een uittreksel maakt, moet je de stof heel goed bestuderen. Je moet jezelf steeds weer afvragen: heb ik iets bijzonders gelezen? Moet ik hier iets van opschrijven? Zou dit belangrijk zijn?
Op die manier ben je zeer intensief met de stof bezig. Uiteindelijk is niet het uittreksel belangrijk, belangrijk is dat je die maakt, zo goed mogelijk. Wanneer je 'm af hebt zou je 'm in principe kunnen weggooien. Het zit al in je hoofd!
Heb je moeite met langere tijd geconcentreerd blijven, maak dan voor jezelf een uittreksel. Kun je je écht goed concentreren, dan is lezen misschien iets voor jou. Niet voor mij: ik kan pagina's "lezen" en tegelijkertijd terugdenken aan mijn laatste vakantie. Resultaat: ik weet écht niet meer wat ik heb gelezen!
Ik beschouw het maken van een uittreksel als één van de beste manieren van leren. Daarbij een waarschuwing: één van de slechtste manieren van leren is... het lezen van andermans uittreksel!! Die ander heeft namelijk ook een heleboel zaken NIET opgeschreven, maar hij/zij kent ze wel!
Nog een andere manier, die ik overigens NIET aanraad: mijn college heeft een "fotografisch geheugen". De avond voor het N-examen kijkt ie het boekje met de oude examens eens door, inclusief de goede antwoorden. Hij is in één keer geslaagd. Op mijn vraag of ie een verschil kon noemen tussen een weerstandje en een condensator, was zijn antwoord: "Geen idee!" Of hij wist hoe een transistor eruit zag? "Geen idee!" Tot slot wees ik hem op een examenvraag die hij goed had beantwoord. Vier schema's van een transistorversterker. Welke was de juiste? Hij keek er naar en zei: "C." Op mijn vraag waarom antwoordde hij: "Weet ik niet, maar kijk maar bij de antwoorden, C is juist..."