Ik bedoel het absoluut niet denigrerend hoor. Integendeel. Het was niet een serieuze opmerking.
Ik weet er ook iets van. Een aantal jaren was ruimtevaart een van mijn hoofdonderwerpen als journalist. Ik ben in die hoedanigheid al heel in het begin in de Europese oefenmodule van het ISS geweest, dat is waar later André Kuipers in geoefend heeft. Ik heb ook redelijk wat over de Russische ruimtevaart geschreven, zo heb ik Piet Smolders een keer drie uur lang over de Russische ruimtevaart geïnterviewd. Ik ben vol bewondering over de Russen hoor.
Een voorbeeld van wat ik een beetje bedoel is dat toen de Sputnik gelanceerd werd, de Amerikaanse wetenschappers van de (toen nog) drie verschillende ruimtevaartorganisaties unaniem van mening waren dat het opgegeven gewicht van de Sputnik een verschrijving van de Russen moest zijn geweest. Dat kon volgens hen nooit 83 kg zijn. Dat moest ongetwijfeld 8,3 kg zijn, want dat waren de gewichten die de Amerikanen in de ruimte dachten te gaan lanceren. het gewicht klopte echter wel.
Ik vind dat soort dingen werkelijk schitterend. Daarom vind ik het beeld van die taximobilofoon ook zo leuk. Natuurlijk zal dat niet kloppen,.De keuze van de frequentie zegt wel iets. De Russen hebben daarbij een houding van "maar het werkt toch gewoon?". De Amerikanen zitten dacht ik op 1100 MHz of daar in de buurt ongetwijfeld zwaar versleuteld. Mijn aanpak zou die van de Russen zijn in zo'n geval.
Ik heb dus juist meer bewondering voor de Russen dan voor de Amerikanen op ruimtevaartgebied. Jarenlang konden de Amerikanen niet eens mensen naar het ISS toe brengen. Die Sojoez-raketten zijn de Volkswagen kever's van de ruimtevaart (nou ja hier en daar gaat de vergelijking dus ook wel een beetje mank

). Maar wat ik bedoel is dat ze het werkelijk altijd doen. Hoeveel van die dingen zijn er daarvan wel niet gelanceerd? En dat met een perfecte tracking-record.