Zijn er nog radio piraten gekend?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pa7ap
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 mei 2012, 21:37
Roepletters: pa7ap

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#31 Bericht door pa7ap »

https://babylona.nl/Zendfrequenties.htm

Voor een compleet overzicht 8)

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#32 Bericht door dr Mac »

Rene - pg3r schreef:De afgelopen tijd hier in de buurt gehoord:

870.600 MHz Romeo Hotel - https://www.radio-romeo-hotel.nl/
871.000 MHz SWR ('Stichting Wetenschappelijk Radio-onderzoek')

Beiden in WFM. Muziek en QSO's in jaren 70/80 3-meterstijl.
En die piraten noemen zich 'radio zendamateur' en 'radioamateur'?

De geschiedenis van een piraat, ofwel een radio zendamateur
Zoals bijna iedere radioamateur, zijn we begonnen met een kleine oscillator of Stentor. Dat deze dan de band over fietsten, nam je destijds maar voor lief, we praten nu dus over het jaar 1980!

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#33 Bericht door PA1 »

pa7ap schreef:https://babylona.nl/Zendfrequenties.htm

Voor een compleet overzicht 8)
Mooie link !!
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#34 Bericht door PE2AAB »

pa7ap schreef:https://babylona.nl/Zendfrequenties.htm

Voor een compleet overzicht 8)
Ik verbaas me dat er zoveel te doen is 'boven' de ITU Region1 2m band. Ik heb mijn porto even aan de antenne gehangen (deze is gemodificeerd want gebruik in de USA als ik voor het QRL daar ben) en ik hoorde best wel wat activiteit. Nooit geweten.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#35 Bericht door PA0LMD »

PE2AAB schreef:
pa7ap schreef:https://babylona.nl/Zendfrequenties.htm

Voor een compleet overzicht 8)
Ik verbaas me dat er zoveel te doen is 'boven' de ITU Region1 2m band. Ik heb mijn porto even aan de antenne gehangen (deze is gemodificeerd want gebruik in de USA als ik voor het QRL daar ben) en ik hoorde best wel wat activiteit. Nooit geweten.
Net iets onder de 144 MHz ( 138 tot 143) is ook activiteit....maar dat is legale A/A communicatie van de luchtmacht.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#36 Bericht door PA0ETE »

143,625 MHz, gewoon in FM maar wel in het Russisch, communicatie van de Russische module van het ISS met het grondstation bij Moskou.

Het pragmatisme van de Russen op dit gebied kennend hebben ze er ongetwijfeld een taxi-mobilofoon in gemonteerd in dat ISS :-)

Legaal. Tenminste dat denk ik. Maar ja wie komt daar nou de spullen in beslag nemen? :-)

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#37 Bericht door dr Mac »

PA0ETE schreef: Het pragmatisme van de Russen op dit gebied kennend hebben ze er ongetwijfeld een taxi-mobilofoon in gemonteerd in dat ISS :-)
Ik weet niet waar jouw kennis over Russische technologie vandaan komt. De mijne komt van Roskosmos. Ik was een aantal jaren gedetacheerd bij Roskosmos vanuit ESOC. Ik kan je verzekeren dat daar uitstekende communicatie apparatuur gebruikt wordt en zeker geen taxi toestellen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#38 Bericht door PA0ETE »

Ik bedoel het absoluut niet denigrerend hoor. Integendeel. Het was niet een serieuze opmerking.

Ik weet er ook iets van. Een aantal jaren was ruimtevaart een van mijn hoofdonderwerpen als journalist. Ik ben in die hoedanigheid al heel in het begin in de Europese oefenmodule van het ISS geweest, dat is waar later André Kuipers in geoefend heeft. Ik heb ook redelijk wat over de Russische ruimtevaart geschreven, zo heb ik Piet Smolders een keer drie uur lang over de Russische ruimtevaart geïnterviewd. Ik ben vol bewondering over de Russen hoor.

Een voorbeeld van wat ik een beetje bedoel is dat toen de Sputnik gelanceerd werd, de Amerikaanse wetenschappers van de (toen nog) drie verschillende ruimtevaartorganisaties unaniem van mening waren dat het opgegeven gewicht van de Sputnik een verschrijving van de Russen moest zijn geweest. Dat kon volgens hen nooit 83 kg zijn. Dat moest ongetwijfeld 8,3 kg zijn, want dat waren de gewichten die de Amerikanen in de ruimte dachten te gaan lanceren. het gewicht klopte echter wel.

Ik vind dat soort dingen werkelijk schitterend. Daarom vind ik het beeld van die taximobilofoon ook zo leuk. Natuurlijk zal dat niet kloppen,.De keuze van de frequentie zegt wel iets. De Russen hebben daarbij een houding van "maar het werkt toch gewoon?". De Amerikanen zitten dacht ik op 1100 MHz of daar in de buurt ongetwijfeld zwaar versleuteld. Mijn aanpak zou die van de Russen zijn in zo'n geval.

Ik heb dus juist meer bewondering voor de Russen dan voor de Amerikanen op ruimtevaartgebied. Jarenlang konden de Amerikanen niet eens mensen naar het ISS toe brengen. Die Sojoez-raketten zijn de Volkswagen kever's van de ruimtevaart (nou ja hier en daar gaat de vergelijking dus ook wel een beetje mank :-) ). Maar wat ik bedoel is dat ze het werkelijk altijd doen. Hoeveel van die dingen zijn er daarvan wel niet gelanceerd? En dat met een perfecte tracking-record.

dr Mac
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 aug 2020, 16:55
Locatie: JO20UU

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#39 Bericht door dr Mac »

PA0ETE schreef:Ik bedoel het absoluut niet denigrerend hoor. Integendeel. Het was niet een serieuze opmerking.
In de jaren 90 van vorige eeuw werd ik door Eumetsat ook gedetacheerd naar Roskosmos. Ik werkte mee aan het Eumetsat Polar System. Voor dat programma werden peperdure Sun Sparc Stations (Unix) gebruikt. Ik werkte bij Roskosmos mee aan het Cosmos programma. Daar geen Sun computers maar IBM AT computers met een 16-bits 80286 processor. Op die machines draaide natuurlijk geen MS-DOS maar een zelf ontwikkeld besturingssysteem. Een superieur besturingssysteem overigens. En die IBM AT deden in het Cosmos programma hetzelfde als de Sparc Stations in EPS programma.

Dat gezegd zijnde: onderschat de Russen niet :wink:

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#40 Bericht door Rene - pg3r »

PA0LMD schreef:Net iets onder de 144 MHz ( 138 tot 143) is ook activiteit....maar dat is legale A/A communicatie van de luchtmacht.
En schermvliegers met Baofengs.

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#41 Bericht door 0000 »

dr Mac schreef: ..Dat gezegd zijnde: onderschat de Russen niet :wink:
Volledig mee eens!
Op technologisch innovatie gebied, communicatie, ..Sukhoi's etc zijn deze far beyond de EU /Amerika! ..de F-35 kan zo de prullebak in.
Doet mij iig goed, mocht ooit de pleuris uitbreken, dan is mijn huis een 'safehouse' ..alleen voor Russen!

ok, even afgedwaald,
terug naar de 'radio piraten gekend'
qrz.c/db/PA5E

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Zijn er nog radio piraten gekend?

#42 Bericht door pa1bvm »

Mijn achterbuurman is piraat hij zend overdag uit tussen 3khz tot ver in de vhf band daar heeft hij geen vergunning voor ,, hij gebruikt een zonnepaneel als zender

Mijn xyl iss ook piraat die heeft een laptop en die zend uit op vhf met om de 50hz een piekje ze heeft gewn vergunning ih hoop spoedige actie zodat ik weer helemaal storingsvrij kan luisteren

Oja hoogspanningsmast nr 38 in de buurt van Eerde die maakt herrie als het vochtig weer is kan ook niet vinden welke toestemming daarvoor gegeven is

Allemaal zenders zondervergunning

Plaats reactie