75 jaar Veron en "Journaal software"

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

75 jaar Veron en "Journaal software"

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

De Veron, de Vereniging waar ik zo'n 40 jaar lid van was maar die ik nog steeds volg, heeft z.g. "Journaal software" uitgebracht.
Goed idee zou je zeggen.
Ware het niet dat het dan weer alleen voor Window gebruikers te gebruiken is. En de vele MAC gebruikers, ook onder zendamateurs, kunnen zo het 75 jaar VERON niet meevieren........hi.

Jammer, want je bestaat toch maar 1x 75 jaar, en laat dan ook alle mensen, lid of geen lid, dat "meevieren'


Juul, PE0GJG ( MAC gebruiker sinds 1986 )

Oh, ja, gefeliciteerd VERON op naar de volgende jaren!
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: 75 jaar Veron en "Journaal software"

#2 Bericht door PA8S »

Hallo Juul,

Het Journaal programma is te draaien met Wine, dat ook voor de Mac beschikbaar is. Hier draai ik Linux en FreeBSD als mijn dagelijks OS en daarbij functioneert ons 'kadootje'. Ik gebruik het verder niet maar was gewoon benieuwd of het zou draaien onder Wine.

Het is jammer dat velen (waaronder de nodige digibeten) denken dat er alleen Windows bestaat. Zeker onder technisch onderlegde computer gebruikers (waar ik menig radioamateur onder schaar) zie je gelukkig andere besturingssystemen in gebruik.

Dus ja, het Journaal programma is te draaien op jouw Mac.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: 75 jaar Veron en "Journaal software"

#3 Bericht door PA0BAK »

PA8S schreef:Het Journaal programma is te draaien met Wine, dat ook voor de Mac beschikbaar is. Hier draai ik Linux en FreeBSD als mijn dagelijks OS en daarbij functioneert ons 'kadootje'.
Het nadeel van een programma gebruiken onder wine is, dat je daarmee ook Windows virussen kan binnen halen.
Dit doe ik simpeler, een oude laptop met Windows, die ik alleen gebruik voor dingen als een tranceiver flashen en die verder niet gebruikt wordt en ook niet aan internet is aangesloten.
Voor dagelijks gebruik en voor de hobby gebruik ik uitsluitend Linux...........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: 75 jaar Veron en "Journaal software"

#4 Bericht door PA8S »

pa0bak schreef:Het nadeel van een programma gebruiken onder wine is, dat je daarmee ook Windows virussen kan binnen halen.
Tja, maar goed tot nu toe heb ik nog niet gehoord dat een Windows virus actief is geweest in Wine én schade heeft toegebracht aan de Linux host. Neemt niet weg dat je altijd voorzichtig moet zijn met alles afkomstig uit de Windows wereld.

Het enige waarbij ik helaas (nog) niet onder Windows uit kom is het kunnen programmeren van mijn AT-D878UV en TH-D74, dat doe ik nu vanuit een virtuele machine. Deze virtuele machine heeft geen netwerk interface en kan dus niet 'naar buiten' of iets anders 'naar binnen'. Dat geeft een stukje bescherming.

Plaats reactie