Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#31 Bericht door PA1AIS »

pa5cw schreef:Blij dat ik geen buren heb!

Met Corona is het hier ook prima uit te houden in tegenstelling tot de stad.
Ik merk wel dat steeds meer mensen naar het platteland trekken.

Nou ja, off topic.
:mrgreen:

Kees
metoo :mrgreen:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#32 Bericht door PA1AIS »

pa0bak schreef:
PA3DAT schreef:Volgens mij wordt hier met moduleren bedoeld het spreken in de microfoon
Dat denk ik ook, maar dat is iets anders dan moduleren.
Spreken is puur akoestisch, terwijl moduleren (in deze hobby) iets elektronisch is, n.l. 2 signalen op een bepaalde manier elkaar laten beïnvloeden.
Tjonge tjonge, weer spijkers op laag water.....

Tegenwoordig hebben ze daar een vakje/hokje voor in de medische wetenschap. Mijn kinderen en personeel heeft daar ook last van. :wink:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#33 Bericht door PA1AIS »

In aanvulling op PD2R:

De hoofdlijnen zijn akoestische voortplanting in de ruimte en geleiding door materialen.
Waarbij je kan isoleren/tegenhouden of absorberen.

Bij voortplanting kan je de wanden bekleden met absorptie materiaal, dat kan ook met ontdreunen van motoren.
Bij geleiding kan je isoleren door trillingdempers of matten.
Het dichtmaken van de ruimte valt onder isoleren/tegenhouden. Ook een open raam dicht doen valt hieronder. Absorptie door wandbekleding zorgt er wel voor dat er ook minder weg kan lekken door openingen.

Zware constructies werken anders (beton, zware fundaties, door de hoge dichtheid en massa wordt het materiaal niet aangesproken door de trillingen, mits dit niet in de buurt van resonantie ligt. Dit geldt b.v. vooral bij motoren en generatoren.

Kortom, raam dicht doen en wat losse absorptie materialen is de shack kan best wat schelen. teven zachter praten en mic. gain omhoog.

Het heeft geen enkele zin om dit op scherp te spelen, enige empathie kan ook veel helpen.

Maar ook ik ben blij dat ik geen buren meer heb.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PH1X
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jun 2018, 21:14
Roepletters: PH1X
Locatie: L’voorde

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#34 Bericht door PH1X »

Ik weet uit eigen ervaring dat de politie niet snel in actie komt bij geluidsoverlast. Er moet sprake zijn van een strafbaar feit of de openbare orde moet worden verstoord.

Als je geluidsoverlast veroorzaakt door zelf luid te praten dan mogen ze je apparatuur daar niet voor in beslag nemen. Ik verwacht dus dat er al langer problemen zijn en/of dat er een deel van het verhaal mist.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#35 Bericht door Juul - PE0GJG »

Tjonge, tjonge...................wat een discussie weer. Nou ik vind het meer een non discussie.

In de jaren 70 hadden we "komiek" Sjef van Oekel en die zei dan ;"waar gaat dit helemaal over?".
Laatst gewijzigd door Juul - PE0GJG op 20 okt 2020, 19:12, 2 keer totaal gewijzigd.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#36 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA1ES schreef:Sorry hoor, maar ik vind dit niet op dit forum thuishoren.

Inderdaad.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#37 Bericht door PD2R »

Toch een beetje jammer deze reacties. De best OM heeft een probleem en schrijft daarover in het subforum ‘overig’ waar het wat mij betreft prima thuis hoort. Er worden suggesties gedaan waar de OM wellicht mee geholpen is. Wat is nu het probleem?
Er is niemand die je dwingt om het te lezen, laat staan om te reageren. Als ik een draadje tegenkom wat mij niet aan staat dan druk ik op het pijltje linksboven in mijn scherm om terug te keren naar de vorige pagina. Probleem opgelost. Leven en laten leven, het is voor velen al lastig genoeg.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#38 Bericht door pc1mb »

Ik denk dat we de buren van deze mopperkonten maar even moeten influisteren dat ze te hard typen ;)

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#39 Bericht door ----- »

PD2R schreef:Toch een beetje jammer deze reacties. De best OM heeft een probleem en schrijft daarover in het subforum ‘overig’ waar het wat mij betreft prima thuis hoort. Er worden suggesties gedaan waar de OM wellicht mee geholpen is. Wat is nu het probleem?
Er is niemand die je dwingt om het te lezen, laat staan om te reageren. Als ik een draadje tegenkom wat mij niet aan staat dan druk ik op het pijltje linksboven in mijn scherm om terug te keren naar de vorige pagina. Probleem opgelost. Leven en laten leven, het is voor velen al lastig genoeg.
+1

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#40 Bericht door PA3ECZ »

Juul - PE0GJG schreef:Tjonge, tjonge...................wat een discussie weer. Nou ik vind het meer een non discussie.

In de jaren 70 hadden we "komiek" Sjef van Oekel en die zei dan ;"waar gaat dit helemaal over?".
Pollens reeds.
Ja Juul, en met Barend Servet erbij, schitterende tijd was dat, ik heb er van genoten.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#41 Bericht door elsinga »

[mod] Vraag is hier niets mis mee, hobby gerelateerd en in het juiste subforum. Graag on-topic blijven. [/mod]

En als reactie op de vraag: een dB meter ophangen kan jezelf feedback geven om de stem iets te dempen. Idem met jezelf tijdens spreken terughoren op een koptelefoon. Met minder luid spreken pak je de overlast bij de bron aan. Daarnaast inderdaad voorkomen dat eventueel geluid bij de buren terechtkomt, raam sluiten is een eenvoudige en gaat al schelen.

Naast dat noppenschuim (wat inderdaad meer bedoeld is om reflecties te dempen) verkoopt de bouwmarkt ook platen schuim met grotere dichtheid. Die zijn specifiek bedoeld om geluid te dempen. Deze heb ik hier in gebruik op een (zelfgemaakt) luik in het trapgat naar zolder, waar zoonlief huist. Hij produceert ook wel eens geluid waar ik 's avonds last van heb als ik wil slapen. Luik van 18mm triplex met een laag van dat schuim dempt 10dB. Dat gaat dus van letterlijk verstaanbare Youtube filmpjes naar nauwelijks hoorbaar. Mochten andere maatregelen niet helpen, dan kun je de muur die je deelt met de buren hier nog mee bekleden.

Verder heb je heel verschillende types qua buren... mijn ene buur klaagt heel snel dat ze gasten bij mij hoort (terwijl ik hun kleine kinderen ook regelmatig door huis hoor stampen, klaag ik niet over en dat heb ik al een keer aan ze verteld en sindsdien klagen ze ook minder :mrgreen:), terwijl de andere buren nooit klagen. De klaagburen horen waarschijnlijk meer, omdat ze zelf nooit een radio of zo aan hebben staan. Tja, dat helpt ook niet.

Als jij zelf duidelijk probeert overlast te voorkomen, dan zal ook oom agent minder snel actie ondernemen tegen jou als er weer geklaagd wordt. Volgende keer de agent even met je dB meter naar de buren sturen om te meten een idee?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pd4r
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 okt 2009, 09:35

Re: Na 22.00 mag je niet meer zenden GELUIDSOVERLAST

#42 Bericht door pd4r »

Ook ik heb het wel eens mee gemaakt maar dan niet door de buren, (boze lief die wou slapen)
Vaak heb je een koptelefoon op waardoor een gedeelte van je stem zelf niet meer hoort.
De meeste moderne sets hebben een monitor functie deze heb ik zo ingesteld als ik te hard
moduleert het ook te hard klinkt in mijn oren ...hier door ga je minder hard praten en kan
de rest van het huis rustig slapen.

groet Dennis pd4r

Plaats reactie