QSL kaarten aan muur zonder ze te beschadigen

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON7IR
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2017, 18:09
Roepletters: ON7IR

QSL kaarten aan muur zonder ze te beschadigen

#1 Bericht door ON7IR »

Hoe bevestigen jullie QSL kaarten aan de muur zonder de kaarten te beschadigen?
Vroeger gebruikte ik een papieren wandbord dat van een soort post-it lijmlaag was voorzien en waar je gewoon kaarten, foto's of papier kon tegen aandrukken en die bleven dan kleven.
Was ook makkelijk om kaarten terug te verwijderen zonder beschadiging. Met Google vind ik dit soort wandbord zo een-twee-drie niet meer terug.
Momenteel kleef ik de mooiste kaarten met kneedbare kleefgum tegen een grote oude poster maar die gum laat na verloop van tijd vuile vlekken achter op de kaarten en de muurposter.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: QSL kaarten aan muur zonder ze te beschadigen

#2 Bericht door Ton_O_E »

ik had altijd van die fotohoesjes voor in een map, waar ringband gaatjes inzitten, kunnen 4 qsl-kaarten.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: QSL kaarten aan muur zonder ze te beschadigen

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Waar je ook op moet letten is UV. Inmiddels heb ik meerdere qsl waarvan de geschreven tekst bijna verdwenen is.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: QSL kaarten aan muur zonder ze te beschadigen

#4 Bericht door PA3ECZ »

PA3TON schreef:ik had altijd van die fotohoesjes voor in een map, waar ringband gaatjes inzitten, kunnen 4 qsl-kaarten.
Gebruik ik ook in en map, en aan iedere zijde kunnen er 4 QSL kaarten in.

Deze zijn o.a. te koop bij de Hema.
Bijlagen
001.JPG

ON7IR
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2017, 18:09
Roepletters: ON7IR

Re: QSL kaarten aan muur zonder ze te beschadigen

#5 Bericht door ON7IR »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Waar je ook op moet letten is UV. Inmiddels heb ik meerdere qsl waarvan de geschreven tekst bijna verdwenen is.
Ja weet ik. Heb er zo een aantal van 40 jaar geleden die met pen en inkt werden beschreven. Bijna onleesbaar geworden.
PA3ECZ schreef: Gebruik ik ook in en map, en aan iedere zijde kunnen er 4 QSL kaarten in.

Deze zijn o.a. te koop bij de Hema.
Mooi maar aan de muur oogt dat niet zo fraai denk ik :D

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: QSL kaarten aan muur zonder ze te beschadigen

#6 Bericht door PA3ECZ »

ON7IR schreef:
PA3GNZ, Tjeerd schreef:Waar je ook op moet letten is UV. Inmiddels heb ik meerdere qsl waarvan de geschreven tekst bijna verdwenen is.
Ja weet ik. Heb er zo een aantal van 40 jaar geleden die met pen en inkt werden beschreven. Bijna onleesbaar geworden.
PA3ECZ schreef: Gebruik ik ook in en map, en aan iedere zijde kunnen er 4 QSL kaarten in.

Deze zijn o.a. te koop bij de Hema.
Mooi maar aan de muur oogt dat niet zo fraai denk ik :D
Nee, die mappen horen ook niet aan de muur te hangen, maar staan op een plank aan de muur.

En het voordeel daarvan is dat je hier meer in kwijt kunt dan aan de muur, en je kunt er een map eruit pakken, mocht iemand de QSL kaarten willen bekijken, kun je b.v. beter bij een tafel zitten om dit samen te bekijken.

Maar dat is mijn keuze, en hier aan de muur plakken lukt niet qua ruimte gebrek, en tevens wil de XYl hier geen geplak op de muur.
Bijlagen
001.JPG

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: QSL kaarten aan muur zonder ze te beschadigen

#7 Bericht door pc1mb »

Je kunt de ringen er natuurlijk af knippen of omvouwen, en dan inlijsten, voor een selectie. En de rest gesorteerd in mappen.

Je hebt die foto insteek hoezen en/of lijsten zelfs met UV filter meen ik.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: QSL kaarten aan muur zonder ze te beschadigen

#8 Bericht door pe5t »

Je probleem lost zich zelf op. De QSL kaart is immers in rap tempo bezig te verdwijnen.
Dan hang je je LotW scorelijstje aan de muur, wel zo simpel.

ON7IR
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2017, 18:09
Roepletters: ON7IR

Re: QSL kaarten aan muur zonder ze te beschadigen

#9 Bericht door ON7IR »

pe5t schreef:Je probleem lost zich zelf op. De QSL kaart is immers in rap tempo bezig te verdwijnen.
Dan hang je je LotW scorelijstje aan de muur, wel zo simpel.
Dat zal dan nog wel effe duren.
Vroeger (begin jaren '80) ontving ik ongeveer 1 op de 2 verstuurde kaarten. Nu is dat 1 op de drie. Er zijn er ongetwijfeld nog onderweg door "Corona vertraging".
Ik gebruik ook LotW en eQSL maar een echte kaart aan de muur, mooi ontworpen of van een zeldzaam DX land is toch een eyecatcher.
PA3ECZ schreef: Gebruik ik ook in en map, en aan iedere zijde kunnen er 4 QSL kaarten in.
Deze zijn o.a. te koop bij de Hema.
Ga ik bekijken, bedankt.
PA3ECZ schreef:
ON7IR schreef: Mooi maar aan de muur oogt dat niet zo fraai denk ik :D
Nee, die mappen horen ook niet aan de muur te hangen, maar staan op een plank aan de muur.

Dat had ik wel begrepen ja, let op de smiley

Plaats reactie