Yaesu of Yeasu ??

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3364
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Yaesu of Yeasu ??

#31 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA5COR schreef:Misschien zouden we wat toleranter moeten zijn en minder muggeziften over schrijf fouten en wat blunders, we schrijven ons verhaal op een forum, en niet onze thesis voor ons doctoraal examen... :mrgreen:

Hé Cor, kom, kom...............Hebben ze op jou lagere school het Nederlands niet onderwezen? En dat was toch geen doctoraal............. Ja, in Friesland zou dat nog kunnen...............

Groet,

Juul
( woonde in Friesland - Sint Anne van 2005 t/m 2009 ) en daarna weer terug naar "Holland" zoals m'n Friese buurman steeds zei....hi)
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

-Verwijderd account

Re: Yaesu of Yeasu ??

#32 Bericht door -Verwijderd account »

Jan pa3abk schreef:(vroeger stond deze info ook in de advertenties van YanYosu Elektronika in Huizen.)
YanYosu had thans zomaar een merknaam kunnen zijn van een China Export portofoon :mrgreen:

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Yaesu of Yeasu ??

#33 Bericht door ON5GM »

Om nog maar te zwijgen over de afkortingen :mrgreen: :mrgreen:
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Yaesu of Yeasu ??

#34 Bericht door pa1bvm »

ook altijd even zoeken op linear en op lineair ..

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Yaesu of Yeasu ??

#35 Bericht door PA5COR »

Mijn lagere school stond in het haagje ( Den Haag) waar ik ook geboren ben ( eigenlijk Scheveningen maar na 14 dagen onwetend verplaatst naar Den Haag.
Met de rijpe leeftijd van 10 jaar naar Sneek gekomen, ook vrijwillig verplicht.
En ja thuis spraken we Fries in Den Haag,ook met mijn broer tussen de Haags jeugd, begrepen ze niks van.
Ik maak typ fouten en schrijf fouten, gelukkig ben ik een mens. :mrgreen:
Juul - PE0GJG schreef:
PA5COR schreef:Misschien zouden we wat toleranter moeten zijn en minder muggeziften over schrijf fouten en wat blunders, we schrijven ons verhaal op een forum, en niet onze thesis voor ons doctoraal examen... :mrgreen:

Hé Cor, kom, kom...............Hebben ze op jou lagere school het Nederlands niet onderwezen? En dat was toch geen doctoraal............. Ja, in Friesland zou dat nog kunnen...............

Groet,

Juul
( woonde in Friesland - Sint Anne van 2005 t/m 2009 ) en daarna weer terug naar "Holland" zoals m'n Friese buurman steeds zei....hi)
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3OZB
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 jul 2009, 15:01
Roepletters: PA3OZB
Locatie: Linschoten

Re: Yaesu of Yeasu ??

#36 Bericht door PA3OZB »

PA3DAT schreef:We hebben (gelukkig) niet allemaal dyslexie... :D
Als je twijfelt, zoek het dan even op met Google. Die zegt het wel als je het fout schrijft.

Ik vind het wel jammer wanneer radioamateurs onze afkortingen, een soort "vaktaal" die
vooral veel wordt gebruikt in cw, verkeerd gebruiken. Bijvoorbeeld het woordje "de".

"de" betekent dus "from" of "van" (in het Nederlands). Het is géén Nederlands lidwoord!
Je bent dus NIET "de PA3DAT". Heb je wel eens een Amerikaan gewerkt die in SSB zei:
"I am de K4XYZ"?

Correct geschreven: 73 de Aloys, PA3DAT (vertaald: best regards from Aloys, PA3DAT)
Fout geschreven: 73, Aloys de PA3DAT (vertaald: best regards, Aloys from PA3DAT.
Bron: Veron Vademecum of https://www.pi4fld.nl/wp/zend-info/codes/afkortingen/

Overigens: 73 is al meervoud. Dus 73's heet stapelmeervoud, dat is fout :D .
Net als: één museum, twee musea (correct). Twee museums mag ook nog tegenwoordig,
maar niet twee musea's!

P.S.: ik ben goed in taal, matig in techniek. Als iets geschreven wordt vind ik dat het er
goed uit moet zien en met zo weinig mogelijk fouten. Een serieuze knutselaar zal toch
ook niet tevreden zijn wanneer hij een stekker aan de kabel heeft "gemetseld"? Die
onderste twee zullen het ook wel doen, maar mooi is anders.

afbeelding
De geen lidwoord:
https://www.woorden.org/woord/lidwoord
Best '73 John PA3OZB / F4VSZ

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Yaesu of Yeasu ??

#37 Bericht door PA1FOX »

PA3DAT schreef:....

Ik vind het wel jammer wanneer radioamateurs onze afkortingen, een soort "vaktaal" die
vooral veel wordt gebruikt in cw, verkeerd gebruiken. Bijvoorbeeld het woordje "de".

...
Tja...

Een getal '73' tegen mekaar zeggen aan het eind van een verbinding.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Yaesu of Yeasu ??

#38 Bericht door PA3BAS »

Zie afbeelding:

(Het is Frans en geen Nederlands)
Bijlagen
D5712F2C-C644-4C83-B21A-4AF407B0223B.png
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Yaesu of Yeasu ??

#39 Bericht door PA3DAT »

PA3OZB schreef: De geen lidwoord:
https://www.woorden.org/woord/lidwoord
Begrijpend lezen John, ik heb het over ónze vaktaal, ónze afkortingen. "De" is waarschijnlijk
afkomstig uit de Franse taal (zie Bas hierboven) en het betekent "van" (voor Nederlandse
radioamateurs.) :wink:
En het is natuurlijk óók een lidwoord, maar niet in de internationale lijst met afkortingen.
PA1FOX schreef: Een getal '73' tegen mekaar zeggen aan het eind van een verbinding.
Je bedoelt dat 73s beter klinkt in FM/SSB? Ik heb nog nooit een telegrafist 73s (laat staan 73's)
horen seinen aan het eind van een verbinding.
Ik zeg in het Nederlands wel altijd drieënzeventig, niet drieënzeventigers of zoiets.

Maar een aantal radioamateurs zetten wél 73's op hun QSL-kaart. En dat zou dan betekenen:
Best regardss of Best regards's. Dat bestaat toch niet? :D

Persoonlijk vind ik dat wel belangrijk, misschien omdat ik een tijdje gevaren heb als scheeps-
radiotelefonist. Professioneel taalgebruik, net als bij professionele gebruikers.
Bij de JOTA doen ze dat vaak meteen verkeerd: dit is de PA3DAT/J voor de PA6JOT/A...

Vroeger was ik kortstondig "De Obelix", op 11m. En een kennis was "De Roze Panter". Toen
dacht ik, in 1980: tóch maar een machtiging halen! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Yaesu of Yeasu ??

#40 Bericht door PA1FOX »

PA3DAT schreef: Je bedoelt dat 73s beter klinkt in FM/SSB?
Nee, ik bedoel dat 'de groeten' beter klinkt in FM/SSB

'73' is prima voor CW, maar als ik bij een radiomarkt van iemand afscheid neem zeg ik ook geen 73, waarom zou ik dat dan in FM/SSB zeggen?

Klinkt ook gewoon knullig vind ik.

(In CW juist niet, daar klinkt het lekker. :D )

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Yaesu of Yeasu ??

#41 Bericht door PA3DAT »

Helemaal eens! :D

Trouwens, tegen elke vrouw die je werkt "88" zeggen, los van het feit of ze 12 is of 95,
is natuurlijk ook een rare toestand. Die 88 staat voor "Love and kisses" en was altijd,
volgens het Veron Vademecum, bedoeld voor héél speciale gevallen!

Dus 88 gebruiken tegen élke vrouw die je werkt is heel dubieus in het "Me Too" tijdperk.
Is ze wel 18+? Straks word je nog als pedo achter je set weggesleept! :mrgreen:

Overigens, op QSL-kaarten van (X)YL's staat ook vaak 88. Laten we dat dan maar op
onwetendheid houden, van de betreffende dame.

Tot slot: dat radio-vaktaaltje, wordt dat ooit ge-update/aangepast? Het YL/XYL onderscheid
(juffrouw/mevrouw) is toch écht niet meer van deze tijd en heel conservatief. Of zullen we
jonge mannen, nog niet getrouwd, ook YOM gaan noemen?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Yaesu of Yeasu ??

#42 Bericht door PD2R »

73 in phone is inderdaad een beetje vreemd wanneer je het bekijkt vanuit het oogpunt waarvoor het ooit bedoeld was. Inmiddels is het echter zo ingeburgerd dat ik het wel een leuk gebruik vind.

Hetzelfde kan natuurlijk ook gezegd worden over de Q-codes. Die zijn ook ooit voor de telegrafie ontwikkeld maar zijn gewoon overgenomen in phone. Daar blijken ze dan in sommige gevallen toch best wel handig. Maar het zeggen van “het QTH is Krabbendijke” in plaats van “ik woon in Krabbendijke” is toch ook op zijn minst een beetje vreemd.

Er zijn zo overigens nog veel meer vreemde gebruiken. Wat te denken van het feit dat iedereen in een contest of bij het werken van DX altijd 59(9) is. Een QSO is immers pas een echt QSO wanneer naast de callsigns ook de rapporten zijn uitgewisseld. Om het makkelijk en efficient te maken is iedereen dan maar 59(9). Logischerwijs zou je zeggen dat wanneer het toch niets toevoegt, je het dan beter weg kunt later. Dat is immers nog veel makkelijker en efficiënter.

En waarom vermelden de meeste station nog steeds op welke band ze CQ geven? Je hoort op de 20 meter band nog altijd “CQ CQ CQ 20 meter”. De tijd dat je oproep niet alleen op de 20 meter band maar ook op de 10 meter band te horen was, ligt immers al geruime tijd achter ons.

Overigens vind ik het totaal niet storend maar eerder grappig :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Yaesu of Yeasu ??

#43 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

599 maar graag de info nogmaals herhalen. :lol: :lol: :lol:

Dit draadje heeft als begin Yeasu.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA0VRA
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 apr 2009, 13:18
Roepletters: PA0VRA
Locatie: Nieuwegein

Re: Yaesu of Yeasu ??

#44 Bericht door PA0VRA »

Ha Tjeerd, zoals zo vaak gebeurd wordt je topic gekaapt door taalpuriteinen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook altijd 'Jesu' zei en dat werkt dan weer de verkeerde schrijfwijze in de hand. Ik ben er nog niet helemaal uit of je nu 'Yaesoe of Yaesu' moet zeggen. Weer wat geleerd in ieder geval. 73 Eddy

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Yaesu of Yeasu ??

#45 Bericht door PA3DAT »

Ahum, dit topic ging toevallig over taal, de schrijfwijze van Yaesu... :wink:

En Eddy, je bent waarschijnlijk een techneut want ik zie een forse taalfout! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie