The Uncertain Future of Ham Radio

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#16 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA3DAT schreef:En er is niet een wereldwijde standaard voor een instap-machtiging. Wij 25W op 10, 20 en 40m.
In Duitsland 10, 15 en 80m. In België 10W op alle HF-banden(?). Ik weet het niet precies, is ook
niet belangrijk.
Voor een fabrikant is dan de vraag: voor welk type gebruiker moet je iets bouwen? Een
instapsetje met 10, 15 en 80m is leuk voor een Duitse Novice, maar niet voor een Nederlandse.
Dat maakt opzich niet zo uit, er zijn nu ook geen transceivers die passen bij de novice vergunningen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#17 Bericht door ON7RA »

Yannick PE2YSB schreef: De FT-8xx serie zou ik niet als goedkoop instap model bestempelen.
De 857 is nog steeds > 800 euro.
Het gemiddelde salaris voor iemand onder de 25 is nog steeds maar 1.083,33 euro netto volgens google.
Je kunt toch niet verwachten dat iemand in die leeftijdscategorie even een maandsalaris gaat uitgeven aan een nieuwe hobby? Dat zijn immers ook de mensen die vast zitten aan hoge huren met de huidige woningmarkt, die moeilijk een vast contract krijgen.
minimumloon belgië
Het minimuminkomen kan verschillen per leeftijd, functie en aantal jaren werkervaring. De minimumlonen vanaf 21 jaar zien er als volgt uit: Medewerkers vanaf 21 jaar verdienen: €1.501,82. Medewerkers vanaf 21,5 jaar die 6 maanden werkzaam zijn, verdienen: €1.541,67.
Bij mij zegt google heel iets anders?

https://www.google.com/search?ei=cW4ZX6 ... ent=psy-ab
73 Renaat :D ON7RA :D

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#18 Bericht door Yannick PE2YSB »

ON7RA schreef:minimumloon belgië
Het minimuminkomen kan verschillen per leeftijd, functie en aantal jaren werkervaring. De minimumlonen vanaf 21 jaar zien er als volgt uit: Medewerkers vanaf 21 jaar verdienen: €1.501,82. Medewerkers vanaf 21,5 jaar die 6 maanden werkzaam zijn, verdienen: €1.541,67.
Bij mij zegt google heel iets anders?

https://www.google.com/search?ei=cW4ZX6 ... ent=psy-ab
Minimumloon is bij fulltime.
Mensen onder de 25 werken vaak niet fulltime, en dan is er nog eens netto / bruto verschil.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#19 Bericht door ON7RA »

Yannick PE2YSB schreef:...Mensen onder de 25 werken vaak niet fulltime, en dan is er nog eens netto / bruto verschil.
Toen ik van school af kwam 18j: toen was het werken 40u per week, op mijn 19 e een jaar legerdienst en daarna terug bij dezelfde baas 40u per week! 1500€ is minimum netto loon in België!
73 Renaat :D ON7RA :D

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#20 Bericht door Yannick PE2YSB »

ON7RA schreef:
Yannick PE2YSB schreef:...Mensen onder de 25 werken vaak niet fulltime, en dan is er nog eens netto / bruto verschil.
Toen ik van school af kwam 18j: toen was het werken 40u per week, op mijn 19 e een jaar legerdienst en daarna terug bij dezelfde baas 40u per week! 1500€ is minimum netto loon in België!
Tijden veranderen, zonder diploma op je 18 kom je tegenwoordig nergens aan de bak. Ook met diploma een direct fulltime baan vinden voor 40u in de week zit er voor veel niet in.
De gemiddelde Nederlandse student heeft dan ook nog een studieschuld van 20.000 euro die afgelost mag worden, kan geen lening krijgen voor een huis dus is gedwongen te huren op de particuliere markt voor minimaal 700 euro per maand (daar heb je dan een klein appartement met 1 slaapkamer voor.)
Begin dan maar eens een gezin.
Op 1 salaris koop je in Nederland geen huis meer tegenwoordig.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#21 Bericht door PA0MJM »

Wat volgens mij een mooie toevoeging zou zijn is als er gewoon wat echte beginnerstransceivers op de markt zouden zijn. Een beetje van het caliber van een 27MC bak, maar dan voor onze HF en net een tikje mooier. Niets ingewikkelds:
-Beperkt aantal banden. Bijvoorbeeld 80/40 of 20/15/10 (minder filters nodig).
-Beperktere modulatiemethode. Bijvoorbeeld alleen CW en SSB (en als je de banden dan beperkt zoals hierboven kun je ook nog eens kiezen om alleen LSB of USB te pakken.
-Beperkt vermogen, bijvoorbeeld 25 watt. Goedkopere onderdelen, kleinere voeding is voldoende.
-Simpele interfaces, via een audio in / out en VOX kun je dan al met FT8 oid. aan de slag.
-Simpele opties, dingen als memory channels, shift, dual VFO etc. zijn allemaal niet nodig.
-Ontvanger hoeft niet de beste van de beste te zijn, hij moet het gewoon doen.
Wat dacht je van een setje uit BITx-serie? $150. h[url]ttps://www.hfsignals.com/[/url]
Zelfbouw is leuk. En uiteindelijk één van de pijlers van onze hobby.

(Update met prijs en link)
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#22 Bericht door PA5COR »

ik kocht in 1998 mijn eerste nieuwe transceiver de FT 847 met Collins filters voor 6600 Gulden ik verdiende toen als pijpfitter/T.I.G. lasser ruim 1000 gulden in de week, en met een paar weekenden overwerk was dat snel betaald.( heb ik nog steeds)
Nu kocht ik de FT 991A, meer mogelijkheden en veel betere receiver op HF voor de rest buiten het scherm(pje) om gelijk aan de FT 847 HF en 2/70 all mode voor 1295 Euro.+ meer mogelijkheden.
omgerekend dus 2853 gulden ( ja doe ik nog steeds, ouderdom he' ...)
Dus voor minder als de helft van de FT 847 een veel betere transceiver.
Salaris nu voor een voljarige ongeveer 1600 Euro per maand zonder vakantie toeslag.( netto)

Met mijn AOW en aanvullende pensioen en nog zelf betaalde pensioen pot genoeg inkomen om rond te komen en elke maand een redelijk bedrag te sparen.( dat heet vooruit zien)
Huurhuis 10x6.5 meter 3 verdiepingen met begaanbare zolder 515 euro per maand.
Stook en electra geen 100 Euro per maand met inwonende zoon.
Er is een schat aan 2e hands transceivers voor de instapper voor redeljk weinig geld.
Beter om meer aan je antenne systeem te besteden, daarin kan ik niets meer verbeteren.

Ik heb een eigen huis gehad niet zo handig als je wat ouder wordt en onderhoud moet plegen...
Woon hier al 33 jaar met vol plezier, lage huur, tuin voor en achter, klaar, buren zeuren niet over de antenne's ook. :mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#23 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA0MJM schreef:
Wat volgens mij een mooie toevoeging zou zijn is als er gewoon wat echte beginnerstransceivers op de markt zouden zijn. Een beetje van het caliber van een 27MC bak, maar dan voor onze HF en net een tikje mooier. Niets ingewikkelds:
-Beperkt aantal banden. Bijvoorbeeld 80/40 of 20/15/10 (minder filters nodig).
-Beperktere modulatiemethode. Bijvoorbeeld alleen CW en SSB (en als je de banden dan beperkt zoals hierboven kun je ook nog eens kiezen om alleen LSB of USB te pakken.
-Beperkt vermogen, bijvoorbeeld 25 watt. Goedkopere onderdelen, kleinere voeding is voldoende.
-Simpele interfaces, via een audio in / out en VOX kun je dan al met FT8 oid. aan de slag.
-Simpele opties, dingen als memory channels, shift, dual VFO etc. zijn allemaal niet nodig.
-Ontvanger hoeft niet de beste van de beste te zijn, hij moet het gewoon doen.
Wat dacht je van een setje uit BITx-serie? $150. h[url]ttps://www.hfsignals.com/[/url]
Zelfbouw is leuk. En uiteindelijk één van de pijlers van onze hobby.

(Update met prijs en link)

Dat zijn inderdaad mooie voorbeelden inderdaad. Zou leuk zijn als je die bijvoorbeeld al gemonteerd bij de grotere webshops/winkels kon bestellen voor de eerste stappen na het halen van de licentie.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#24 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA5COR schreef:
Met mijn AOW en aanvullende pensioen en nog zelf betaalde pensioen pot genoeg inkomen om rond te komen en elke maand een redelijk bedrag te sparen.( dat heet vooruit zien)
Huurhuis 10x6.5 meter 3 verdiepingen met begaanbare zolder 515 euro per maand.
Stook en electra geen 100 Euro per maand met inwonende zoon.
Ik zou nooit verhuizen als ik jou was :)

Mijn huis is ongeveer even groot, koop, maar de hypoteek is ruim 2x wat jij aan huur kwijt bent.
Gelukkig los ik wel af, dus als het goed is woon ik gratis als ik met pensioen ga. Dat zal wel op mijn 72 zijn tegen die tijd.

Zodra je een modaal salaris hebt verdien je al te veel voor sociale huur tergenwoordig, dus zit je onmiddelijk in de +7xx euro per maand huur. Voor ons eerste appartement met 1 slaapkamer betaalde we al 800,-
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#25 Bericht door PA1FJ »

Ach voor de wat smallere beurs is er ook nog wel goeds wat te koop b.v. de FT-891 voor net 600 euro met veel technieken uit de FTDX 3000 e.d.
Echt een wereld ding en de helft van een IC-7300! Wel wat minder toeters en bellen die je toch nauwelijks gebruikt. :)

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#26 Bericht door PA5COR »

Voordeel van wonen in Sneek, en al 30 jaar in dezelfde woning.
Stukje grond is 30 meter bij 6.5 meter ( voor en achtertuin + huis)
Rand van de stad, toen ik hier kwam hield de stad op na 15 meter en begon het weiland, nu is daar ook een modene woonwijk neergezet.
Met mijn leeftijd geen eigen woning meer, als er wat is een belletje en het wordt gemaakt.
Goed geisoleerd, dubbel glas rondom, vloer isolatie, en ouderwetse gaskachels voor verwarming en geyser voor warm water en douche.
De andere woningen stoken met hun moderne ketels 1400 kuub gas, wij doen 700 tot 800 per jaar.
electra 50 KW/h per week, alles is Led lamp en zuinige apparatuur.

Doordat ik AOW heb minimale huurverhoging, dus ik zit goed.
FD-4 over 3 blokken huizen, vertical 23 meter achter huis, Imax 2000 op de ene schoorsteen, Diamond X510N op de andere en een discone er nog bij.
Voordeel van goede buren en dat moet je maar afwachten als je verhuist.
Mooi plekje voor de auto dicht bij huis ook.
Winkels binnen 1 KM, station 1.5 KM, en al gezegd goede buren welke ook niet vaak verhuizen hier, de meesten blijven lekker zitten.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

-Verwijderd account

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#27 Bericht door -Verwijderd account »

Nog even en dan hebben we een topic over woonlasten :lol:

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#28 Bericht door Yannick PE2YSB »

Sorry :)
Mijn punt was alleen, de hobby kan een duit kosten en als je 20ers en 30ers wil enthousiasmeren kan dat denk ik we ln een beperking zijn.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#29 Bericht door pe1rxq »

Het hangt ook af van wat je verstaat onder 'de hobby'.
Als dat een all-band, all-mode HF set is met hoog vermogen en een flinke antenne installatie zodat je elke contest wint, dan zal dat best duur zijn.

Maar als je dat niet nodig hebt voor 'de hobby' dan kan het ook een stuk goedkoper.
Mijn eerste set was een t813 zelf omgebouwd om uit te komen op de lokale repeater. Dat zelf doen was nu net wat ik leuk vond (en vind) aan de 'de hobby'. En dat kon en kan nog steeds met een kleine beurs.

Als je het over de toekomst van onze hobby hebt moet je wel naar alle aspecten kijken, niet alleen wat je zelf toevallig leuk vind of hoe je het zelf doet. En de nadruk op die verschillende aspecten zal over lange tijd langzaam veranderen.

Triodes4ever
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2011, 18:44

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#30 Bericht door Triodes4ever »

Inderdaad, de definitie van "de hobby" is wel bepalend. Toen ik mijn licentie behaalde ergens in '77 of '78 was de financiele ruimte non-existent. Op twee meter begonnen met een Pye Cambridge (germanium transistoren :-) en daarna hard gewerkt in de vakantie voor een TR7200. Met daarna het VFO natuurlijk (30G) die je ruimschoots vantevoren aan moest zetten vanwege het verloop. Eindtrappen zelfbouw met 06/40 en later 4CX. Na weer een vakantieseizoen een TS700. Allemaal tweedehands of zelfbouw, antennes ook. Dan kom je met heel weinig geld toch wel ver met deze hobby..
Meetapparatuur was toen onbetaalbaar, nu vind je geweldig spul van Tektronix of HP voor tientjes op Marktplaats.. denk eigenlijk dat het bedrijven van deze hobby hedentendage nog goedkoper kan dan destijds relatief gezien. Natuurlijk kan je een kant en klare Xceiver kopen voor €3000 maar voor echt heel weinig gaat het beslist ook.

Plaats reactie