The Uncertain Future of Ham Radio

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

The Uncertain Future of Ham Radio

#1 Bericht door PA0MJM »

Interessant:

Software-defined radio and cheap hardware are shaking up a hobby long associated with engineering

https://spectrum.ieee.org/telecom/wirel ... -ham-radio

About the Author
Julianne Pepitone is a freelance technology, science, and business journalist and a frequent contributor to IEEE Spectrum. Her work has appeared in print, online, and on television outlets such as Popular Mechanics, CNN, and NBC News.

Artikel gevonden in LinkedIn in de groep: Amateur Radio Enthusiast
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

PD0JDG
Berichten: 499
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#2 Bericht door PD0JDG »

Gaat dat over mij? :lol:
The U.S. Federal Communications Commission doesn’t track demographic data of operators, but anecdotally, white men in their 60s and 70s make up much of the population.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#3 Bericht door PA5COR »

De dood van het radio amateurisme is net zo oud als het radio amateurisme zelf.
Bij elke verandering hoor je die zefde berichten weer.
Ik behoor ook tot de oudere groep grijze mannen( was ik met 33 jaar al), maar zie toch veel nieuwe jonge instroom.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

sottezero
Berichten: 816
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#4 Bericht door sottezero »

Zolang de hobby nut blijft hebben, zullen er altijd mensen zijn die deze acties blijven uitvoeren..

Kijk maar zo. Het is vrij normaal om als je eten gaat koken, dit boven een fornuis te doen. Met gas uit Groningen bijvoorbeeld, of met stroom die met gas uit Groningen is opgewekt (die onderweg dan 30% van zijn energie is verloren, maar in Den Haag vinden het wel beter voor het millieu).

Toch zijn er horden mensen die op houtvuur of kolen/briketten eten gaan koken op een grasveld. Buiten zelfs. Terwijl ze een goed werkend dak boven hun huis hadden.
Waarom? Omdat ze er zin in hebben..
Ik heb zelfs mensen gezien die met vuursteen en gedroogde paddestoelen vuurtje maken :mrgreen:

Schijnbaar zijn er mensen die toegevoegde waarde zien in het kunnen koken buiten een aangelegd stroomgebied of gasleiding gebied.

Ik vrees dat er ook mensen zullen zijn die willen communiceren buiten een gebied waar 5G nog niet komt, of nooit zal komen.
Sommigen zullen daarvoor een satelliet telefoon pakken.
Sommige zullen voor de prijs van 1 maand satfoon abbo een setje Baofengs aanschaffen en zo communiceren...

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#5 Bericht door pc1mb »

Sterker nog, er zijn zelfs mensen die rennen als sport. Hebben zeker de uitvinding van de fiets 200 jaar geleden, en die van de auto niet veel later, gemist...
Mafketels.

-Verwijderd account

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#6 Bericht door -Verwijderd account »

PA5COR schreef:De dood van het radio amateurisme is net zo oud als het radio amateurisme zelf.
Bij elke verandering hoor je die zefde berichten weer.
Ik behoor ook tot de oudere groep grijze mannen( was ik met 33 jaar al), maar zie toch veel nieuwe jonge instroom.
Op het ouwe-lullen-net op 80m hoor je het geregeld, ja. Er wordt daar gezegd dat de jeugd totaal niet meer geinteresseerd in de radiohobby.
Wat ik zo om me heen bemerk is dat onze hobby aan het veranderen is, veel meer in de richting van digitale technieken. Dat is eigenlijk al een tijd gaande. En dan roeptoeten dat er niks meer te horen en te werken is in analoge spraak. Het zelfde ook over cw, hoor je ook steeds minder.
Ga je wel met de tijd mee? Vraag ik me dan af. In de doelstelling van het zendamateurisme staat heel duidelijk het woord "ontwikkeling" en dat is volgens mij iets anders dan alleen actief blijven in antieke modulatie :oops:

Het is ieders eigen keuze om te blijven bij hetgeen waarmee je bekend en vertrouwd bent (doe ikzelf ook trouwens) maar ga dan niet roeptoeten dat onze hobby -bijna- dood is.... Omdat je niet meegegaan bent met de voortschrijdende technieken binnen het zendamateurisme.
En kijk ook eens naar de aantallen examenkandidaten, niet meer zo massaal als in de jaren 80 & 90, maar interesse voor het zendamateurisme is er blijkbaar nog steeds bij diverse mensen.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#7 Bericht door pe5t »

Geen sport, geen theater, geen musea, geen festivals, .....Als deze pandemie maar lang genoeg duurt (en er nog een achteraan komt) gaat Ham Radio nog een gouden tijd beleven.

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#8 Bericht door Radioot »

En geen dxpedities.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#9 Bericht door PA3CQN »

Vreemd. Ik zie overal ontwikkelingen met SDR en andere digitale technieken. Dat is toch ook radio(amateurisme)?
Als je het HAM-gebeuren beperkt tot in een microfoon lullen en dat met een AM gemoduleerd signaal de lucht in sturen .. tja, dan is de hobby op sterven na dood.
Maar dan denk je wel heel erg beperkt. HAM-radio is in mijn ogen een RF-hobby. En interresse in RF is er nog meer dan genoeg.
Voor mij is een puber die probeert met zijn arduino en een 434 MHz ontvangertje het signaal van de garagebediening van de buren te onderscheppen ook ! met de hobby bezig.
Of de slimmerik die met een soepblik en een staafje een antenne voor zijn WiFi bouwt.
En dat die jongeren geen lid willen worden van een club bejaarden snap ik eigenlijk ook wel .... dat gevoel had ik zelf 40 jaar geleden al ;-)
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#10 Bericht door Yannick PE2YSB »

Het is helaas ook gewoon een dure hobby.
Ik denk dat dat voor veel mensen toch een beperking kan zijn, zeker wanneer er ook andere (financiële) verplichtingen zijn.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de gemiddelde 20er, 30er. Waar een koppel beide fulltime moet werken om überhaupt een hypotheek te kunnen krijgen, kinderopvang waar een fortuin in gaat zitten.

Je bent zo 1000,- kwijt voor een transceiver en een voeding. Dan heb je nog geen antennes, nog geen kabels.
Wil je ook nog zelf gaan bouwen, dan gaat het stiekem ook wel hard, soldeerstation, meetapparatuur, onderdelen (die rommelbak vult zichzelf niet zomaar ;-) )

Ik denk dat de kosten stiekem best wel invloed kunnen hebben op de toegankelijkheid van de hobby. Het kan natuurlijk wel goedkoper, maar dat is lastiger.

Wat volgens mij een mooie toevoeging zou zijn is als er gewoon wat echte beginnerstransceivers op de markt zouden zijn. Een beetje van het caliber van een 27MC bak, maar dan voor onze HF en net een tikje mooier. Niets ingewikkelds:
-Beperkt aantal banden. Bijvoorbeeld 80/40 of 20/15/10 (minder filters nodig).
-Beperktere modulatiemethode. Bijvoorbeeld alleen CW en SSB (en als je de banden dan beperkt zoals hierboven kun je ook nog eens kiezen om alleen LSB of USB te pakken.
-Beperkt vermogen, bijvoorbeeld 25 watt. Goedkopere onderdelen, kleinere voeding is voldoende.
-Simpele interfaces, via een audio in / out en VOX kun je dan al met FT8 oid. aan de slag.
-Simpele opties, dingen als memory channels, shift, dual VFO etc. zijn allemaal niet nodig.
-Ontvanger hoeft niet de beste van de beste te zijn, hij moet het gewoon doen.

Breng zo een setje nieuw op de markt voor < 300,- euro.
Doel is niet om er contesten mee te winnen of dat ene zwakke station op een eiland in de Atlantische Oceaan te kunnen werken.
Het doel is iemand toegang geven tot de hobby/banden. Enthousiast maken en de eerste ervaringen opdoen.

Doe er een voeding van 30 euro bij, 40 euro voor een draad dipool, 30 euro voor wat RG-58 en voor <400 euro heb je iemand op de banden. Na een paar jaar kan die set dan weer de tweedehands markt op, of desnoods als verjaardagscadeau aan een 16-jarig neefje gegeven worden om die weer enthousiast te maken.

Nu koop je voor dat geld alleen een 2m/70cm FM set, waar volgens mij de meeste mensen niet enthousiast voor de hobby van worden.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#11 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA3CQN schreef: En dat die jongeren geen lid willen worden van een club bejaarden snap ik eigenlijk ook wel .... dat gevoel had ik zelf 40 jaar geleden al ;-)
Dat snap ik ook heel goed! Dat was mijn ervaring toen ik als 20 jarige begon ook.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

-Verwijderd account

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#12 Bericht door -Verwijderd account »

Yannick PE2YSB schreef:Wat volgens mij een mooie toevoeging zou zijn is als er gewoon wat echte beginnerstransceivers op de markt zouden zijn. Een beetje van het caliber van een 27MC bak, maar dan voor onze HF en net een tikje mooier. Niets ingewikkelds:
-Beperkt aantal banden. Bijvoorbeeld 80/40 of 20/15/10 (minder filters nodig).
-Beperktere modulatiemethode. Bijvoorbeeld alleen CW en SSB (en als je de banden dan beperkt zoals hierboven kun je ook nog eens kiezen om alleen LSB of USB te pakken.
-Beperkt vermogen, bijvoorbeeld 25 watt. Goedkopere onderdelen, kleinere voeding is voldoende.
-Simpele interfaces, via een audio in / out en VOX kun je dan al met FT8 oid. aan de slag.
-Simpele opties, dingen als memory channels, shift, dual VFO etc. zijn allemaal niet nodig.
-Ontvanger hoeft niet de beste van de beste te zijn, hij moet het gewoon doen.
Je kan de radiohobby zo duur (of goedkoop) maken als je wilt. Probleem is dat de de amateurmarkt relatief klein is voor de fabrikanten en dan gaat de prijs omhoog. Maar zo'n beginnerstransceiver, om in jouw termen te blijven, bestaat al jaren. De Yaesu FT-8xx serie bijvoorbeeld.
Wat bij mij op de plank staat is bijna allemaal tweedekans apparatuur, meeste uit de tijd dat de site 2e hands/zendamateur nog bestond.

Echter, er zijn twee hele andere zaken waar men tegenaan loopt, antenneplaatsing is in de praktijk lastiger dan men denkt. Moderne woningen hebben al geen schoorsteen meer waar je een mastje tegenaan kan zetten. Dan heb je nog te maken met vervelende buren die protesteren (niet altijd gelukkig) en instanties die dwarsliggen, zoals verhuurders en gemeenten. En het andere is de storingsproblematiek waar amper iets tegen ondernomen wordt :cry:

Over de verenigingen en hun activiteiten is al het nodige gezegd. Al wil ik daar nog aan toevoegen dat de vereniging (het bestuur) wel afhankelijk is van de leden. Heb het idee dat veel leden een afwachtende/afwezige houding hebben en vinden dat de club activiteiten moet organiseren :oops: Tja, als er weinig respons en initiatieven komen vanuit de leden.... dan zal er niet veel gedaan worden binnen de vereniging. De omschrijving bejaardensoos voor een clubavond komt wel daaruit voort.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#13 Bericht door PA3DAT »

En er is niet een wereldwijde standaard voor een instap-machtiging. Wij 25W op 10, 20 en 40m.
In Duitsland 10, 15 en 80m. In België 10W op alle HF-banden(?). Ik weet het niet precies, is ook
niet belangrijk.
Voor een fabrikant is dan de vraag: voor welk type gebruiker moet je iets bouwen? Een
instapsetje met 10, 15 en 80m is leuk voor een Duitse Novice, maar niet voor een Nederlandse.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#14 Bericht door ON7RA »

Aloys,
ON3 is 25 Watt op 80/40/30/20/15/10 en 50 Watt op 2m en 70cm. Basis
ON2 is 100 Watt van 1.8 - 50MHz en 50 Watt op 2m en 70cm. Novice

Duur, dat valt allemaal nog mee, als je natuurlijk niet om de haverklap verandert van toestel. mijn opinie is, spaar en koop een toestel waarvan je zeker bent dit is het toestel dat ik wil! Desnoods leen je een transceiver van een amateur, die jou helemaal vertrouwt? Tot je de nodige €'s hebt gespaard.
Laatst gewijzigd door ON7RA op 23 jul 2020, 12:01, 2 keer totaal gewijzigd.
73 Renaat :D ON7RA :D

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: The Uncertain Future of Ham Radio

#15 Bericht door Yannick PE2YSB »

PE2CH schreef:
Yannick PE2YSB schreef:Wat volgens mij een mooie toevoeging zou zijn is als er gewoon wat echte beginnerstransceivers op de markt zouden zijn. Een beetje van het caliber van een 27MC bak, maar dan voor onze HF en net een tikje mooier. Niets ingewikkelds:
-Beperkt aantal banden. Bijvoorbeeld 80/40 of 20/15/10 (minder filters nodig).
-Beperktere modulatiemethode. Bijvoorbeeld alleen CW en SSB (en als je de banden dan beperkt zoals hierboven kun je ook nog eens kiezen om alleen LSB of USB te pakken.
-Beperkt vermogen, bijvoorbeeld 25 watt. Goedkopere onderdelen, kleinere voeding is voldoende.
-Simpele interfaces, via een audio in / out en VOX kun je dan al met FT8 oid. aan de slag.
-Simpele opties, dingen als memory channels, shift, dual VFO etc. zijn allemaal niet nodig.
-Ontvanger hoeft niet de beste van de beste te zijn, hij moet het gewoon doen.
Je kan de radiohobby zo duur (of goedkoop) maken als je wilt. Probleem is dat de de amateurmarkt relatief klein is voor de fabrikanten en dan gaat de prijs omhoog. Maar zo'n beginnerstransceiver, om in jouw termen te blijven, bestaat al jaren. De Yaesu FT-8xx serie bijvoorbeeld.
Wat bij mij op de plank staat is bijna allemaal tweedekans apparatuur, meeste uit de tijd dat de site 2e hands/zendamateur nog bestond.

Echter, er zijn twee hele andere zaken waar men tegenaan loopt, antenneplaatsing is in de praktijk lastiger dan men denkt. Moderne woningen hebben al geen schoorsteen meer waar je een mastje tegenaan kan zetten. Dan heb je nog te maken met vervelende buren die protesteren (niet altijd gelukkig) en instanties die dwarsliggen, zoals verhuurders en gemeenten. En het andere is de storingsproblematiek waar amper iets tegen ondernomen wordt :cry:

Over de verenigingen en hun activiteiten is al het nodige gezegd. Al wil ik daar nog aan toevoegen dat de vereniging (het bestuur) wel afhankelijk is van de leden. Heb het idee dat veel leden een afwachtende/afwezige houding hebben en vinden dat de club activiteiten moet organiseren :oops: Tja, als er weinig respons en initiatieven komen vanuit de leden.... dan zal er niet veel gedaan worden binnen de vereniging. De omschrijving bejaardensoos voor een clubavond komt wel daaruit voort.

De FT-8xx serie zou ik niet als goedkoop instap model bestempelen.
De 857 is nog steeds > 800 euro.
Het gemiddelde salaris voor iemand onder de 25 is nog steeds maar 1.083,33 euro netto volgens google.
Je kunt toch niet verwachten dat iemand in die leeftijdscategorie even een maandsalaris gaat uitgeven aan een nieuwe hobby? Dat zijn immers ook de mensen die vast zitten aan hoge huren met de huidige woningmarkt, die moeilijk een vast contract krijgen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Plaats reactie