Vakantie? Neem geen Motorola apparatuur mee naar België!

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PI4ASD-L
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 feb 2020, 12:09

Vakantie? Neem geen Motorola apparatuur mee naar België!

#1 Bericht door PI4ASD-L »

Voor personen die met vakantie gaan naar België; neem geen apparatuur mee dat onder 'professioneel' valt. Dus alleen apparatuur dat specifiek voor de zendamateur op de markt is gebracht. Voorbeeld: Motorola portofoons en mobilofoons mogen niet door zendamateurs in België gebruikt worden. Naast hoge boetes en voor de rechter verschijnen (in het uiterste geval), ben je ook je apparatuur kwijt. Bij een schikking dan krijgt je de mogelijk om afstand van je apparatuur te doen. Zwaaien met je vergunning heeft in dit geval geen zin.

Daarnaast kijkt men naar 'CE'. Geen CE, apparatuur kwijt.

Het is maar een tip. Er zal maar net ergens een uitgebreide controle zijn, daar zijn de Belgen zeer creatief in. Toch is de kans klein dat iemand zich in je apparatuur zal verdiepen.

Op radiomarkten in België waarschuwen handelaren elkaar voor controles die op de radiomarkten plaats vinden (controle in burger door BIPT en politie).

Bij mij blijft de Motorola in de auto hangen.

Fijne vakantie.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Vakantie? Neem geen Motorola apparatuur mee naar België!

#2 Bericht door ON5GM »

:? Waar hebt u deze info vandaan ?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vakantie? Neem geen Motorola apparatuur mee naar België!

#3 Bericht door PE2AAB »

PI4ASD-L schreef:....Daarnaast kijkt men naar 'CE'. Geen CE, apparatuur kwijt......
Fijne vakantie.
Dat is niet helemaal waar; er zijn uitzonderingen. Een daarvan is amateur; wij mogen zélf apparaten bouwen aangezien we worden geacht zelf te kunnen vaststellen of dergelijke apparaten beneden de gestelde limieten vallen.

Uitsluitingen RED 2014/35/EU (Radio Equipment Directive) Zie deze LINK

De richtlijn is niet van toepassing op:

-door radioamateurs gebruikte apparatuur, die niet op de markt komen; Daar is onze zendamateur uitsluiting dus, en deze geldt (minimaal) voor heel Europa lettend op lokaal frequentie gebruik
-apparatuur voor de uitrusting van zeeschepen, vallend onder Richtlijn 2014/90/EU; Afgedekt door de MED
-producten voor de luchtvaart die vallen onder Verordening (EG) Nr. 216/2008; Afgedekt door ICAO, te vinden in o.a. TSO's (Technical Standard Order)
-op maat gebouwde evaluatiekits die professionals gebruiken voor R&D-doelen; Vrijgesteld mits uiteraard geen storing wordt veroorzaakt
-apparatuur gebruikt voor openbare veiligheid, defensie en staatsveiligheid. Denk aan Mil-Std, hulpdiensten enz. Deze eisen zijn overigens vaak gebaseerd op RED maar aangevuld met zware environmental eisen
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Vakantie? Neem geen Motorola apparatuur mee naar België!

#4 Bericht door PD7HB »

Santino hoe kom je aan deze info?
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Vakantie? Neem geen Motorola apparatuur mee naar België!

#5 Bericht door PA0LMD »

Hoax ??
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Vakantie? Neem geen Motorola apparatuur mee naar België!

#6 Bericht door PA0BAK »

PA0LMD schreef:Hoax ??
Lijkt mij wel, ze zullen toch minimaal moeten aantonen, dat de apparatuur buiten de amateur-frequenties kan ontvangen (want dat mag in België niet) :mrgreen:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Vakantie? Neem geen Motorola apparatuur mee naar België!

#7 Bericht door elsinga »

Dan mag ik mijn Anytones niet meenemen, want doorlopende ontvangst van 136-174 en 400-480 MHz. Ook doorlopend zendend trouwens. Dat je in België geen scanners mag gebruiken (anders dan voor zendamateur luisteren en met vergunning wielerwedstrijden) en dus waarschijnlijk ook niet met een zendamateurporto mee mag luisteren buiten onze banden, dat geloof ik wel. Maar zonder dat te doen verboden...? Lijkt me stug...

Maar goed, ik laat me graag corrigeren. Linkje naar de wetgeving in België die dit verboden maakt zie ik dan graag.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Vakantie? Neem geen Motorola apparatuur mee naar België!

#8 Bericht door Rene - pg3r »

Motorola. PMR. Toegestaan in de meeste Europese landen. Met CE.

En nu?

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Vakantie? Neem geen Motorola apparatuur mee naar België!

#9 Bericht door ON7RA »

Welke zendapparatuur mogen we gebruiken?

BIPT-nieuws
De kogel is door de kerk. Na vele jaren van onderhandelen met het BIPT is onze voogdijoverheid er bereid toe gevonden een eenduidig standpunt in te nemen betreffende een soms nog al eens variërende interpretatie van de regelgeving (wet, Koninklijk Besluit, Ministerieel besluit enz...) die de radioamateurs aanbelangt.

In het verleden zijn er nog al eens radioamateurs geweest die problemen hadden bij controle door sommige NCS-diensten waarbij werd nagezien op welke frequenties de toestellen die ze hadden KONDEN uitzenden. We kennen ook gevallen waar toestellen werden in beslag genomen die dat konden. Elke radioamateur weet dat strikt genomen we, althans op HF, geen enkel toestel kunnen kopen dat niet ergens KAN zenden op frequenties die ons niet zijn toegewezen. Er staat ook nergens in de regelgeving dat onze zenders (transceivers) niet buiten de ons toegewezen banden mogen kunnen zenden. Het Koninklijk besluit van de radioamateurs zegt duidelijk dat het de verantwoordelijkheid is van de radioamateur (dus niet van de constructeur van het toestel) om niet buiten de hem toegelaten banden te zenden.

Om een einde te maken aan de heersende dubbelzinnigheid is het BIPT bereid gevonden een eenduidige interpretatie betreffende dit onderwerp te publiceren.

In a nut shell:
Radioamateurs mogen apparatuur houden die kan werken in de frequentiebanden van 0-30 MHz, 50-54 MHz en/of 144-148 MHz voor zover die apparatuur kan werken op ten minste één frequentie die in België voor radioamateurs is toegestaan.
De houders van een basisvergunning mogen geen gewijzigd materiaal houden.

Het is duidelijk dat het alleen gaat over het houden (hebben) van apparatuur en dat dit niet wil zeggen dat je die toestellen op eender welke frequentie mag gebruiken. Dit gebruik mag uiteraard alleen in de banden die zijn toegestaan.

Je kan alle details vinden in de publicatie “Mededeling van de raad van het BIPT van 20 februari 2008 betreffende de apparatuur die houders van een vergunning van de vijfde categorie mogen houden” die vanaf 4 maart beschikbaar is door hier te klikken (PDF 16.65 KB).
73 Renaat :D ON7RA :D

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Vakantie? Neem geen Motorola apparatuur mee naar België!

#10 Bericht door pe1cmo »

Je mag in Belgie inderdaad geen apparatuur gebruiken of in het bezit hebben dat buiten de 430 - 440 MHz kan komen, ook niet om te luisteren, tenzij je daar een speciale vergunning voor hebt.
En er zijn regelmatig controles, het is daar veel strenger dan hier.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Vakantie? Neem geen Motorola apparatuur mee naar België!

#11 Bericht door PE1PQX »

pe1cmo schreef:Je mag in Belgie inderdaad geen apparatuur gebruiken of in het bezit hebben dat buiten de 430 - 440 MHz kan komen, ook niet om te luisteren, tenzij je daar een speciale vergunning voor hebt.
En er zijn regelmatig controles, het is daar veel strenger dan hier.
En eigenlijk gaat België daarmee tegen de EVRM in.... Vrije meningsuiting en nieuwsvergaring. (vooral dat laatste)

Maar daar heb ik in ieder geval geen last van...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Vakantie? Neem geen Motorola apparatuur mee naar België!

#12 Bericht door Rene - pg3r »

PE1PQX schreef:nieuwsvergaring
Die kom ik niet tegen in het EVRM. Heb je een link?

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Vakantie? Neem geen Motorola apparatuur mee naar België!

#13 Bericht door on4avt »

E aan de andere kant heb ik in 45 jaar nog nooit controle gehad op de apparatuur die opgesteld staat in de auto/camper/vrachtwagen.
En dan moeten ze er nog iemand bijhalen die bevoegd is.
Ik denk niet dat een doordeweekse agent daar van alles op de hoogte is.
En is dit alleen in Belgie? Stel ,wij gaan ieder jaar naar Griekenland. Ik rijd overland,door het oostblok. Hoe zit het daar dan?
Bij het vertonen van je vergunning is het al lang in orde.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Vakantie? Neem geen Motorola apparatuur mee naar België!

#14 Bericht door Yannick PE2YSB »

Maar gaat het specifiek om de 70cm?
Mag je als gewone burger in Belgie dus ook geen ontvanger hebben als een ic r8600?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Vakantie? Neem geen Motorola apparatuur mee naar België!

#15 Bericht door pe1cmo »

Nee, je mag (m.u.v. nederland) in vrijwel geen enkel land iets ontvangen wat buiten de amateur banden zit.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie