Zijn er nog echte fysieke hamradio winkels?
-
ON4CAY
- Roepletters: ON4CAY
Re: Zijn er nog echte fysieke hamradio winkels?
Nogmaals iedereen bedankt voor de replies, ik heb weer veel bijgeleerd. En ook een 'dank u' aan degenen die me zelfs uitnodigen om ter plaatse bij hen te komen kijken.
Geen enkele fysieke winkel in België, Nederland of Duitsland heeft hem opgesteld staan. En als ze al een toestel hebben, dan willen ze de doos niet opendoen omdat hij dan moeilijker verkoopbaar wordt indien je hem toch niet neemt.
Intussen ligt de keuze zo goed als vast: het wordt de FTDX-101MP. En nu ik inmiddels een hexbeam op het dak heb staan, zal dat nogal een overall verbetering zijn!
Blijft nog enkel te zien waar ik hem het best aankoop. In België is hij overal 200 euro duurder dan in Nederland of Duitsland, maar ik vind garantie wel een groot pluspunt, je weet maar nooit. En dan lijkt me langsgaan toch altijd 'veiliger' dan opsturen.
Mogelijkheden zijn; HF electronics (Antwerpen, België), ERS (Wachtebeke, België), Handelsonderneming Veenstra of Hamshop (beiden in Nederland) of Wimo (Duitsland).
In België is de 70MHz band ook toegelaten voor zendamateurs, en hoewel ik er (nog) geen antenne voor heb, had ik toch graag die optie erbij gehad.
Mag ik hier vragen welke jullie aanraden of is dat tegen de regels? Indien ja, sorry, en dan mag mijn vraag verwijderd worden.
Geen enkele fysieke winkel in België, Nederland of Duitsland heeft hem opgesteld staan. En als ze al een toestel hebben, dan willen ze de doos niet opendoen omdat hij dan moeilijker verkoopbaar wordt indien je hem toch niet neemt.
Intussen ligt de keuze zo goed als vast: het wordt de FTDX-101MP. En nu ik inmiddels een hexbeam op het dak heb staan, zal dat nogal een overall verbetering zijn!
Blijft nog enkel te zien waar ik hem het best aankoop. In België is hij overal 200 euro duurder dan in Nederland of Duitsland, maar ik vind garantie wel een groot pluspunt, je weet maar nooit. En dan lijkt me langsgaan toch altijd 'veiliger' dan opsturen.
Mogelijkheden zijn; HF electronics (Antwerpen, België), ERS (Wachtebeke, België), Handelsonderneming Veenstra of Hamshop (beiden in Nederland) of Wimo (Duitsland).
In België is de 70MHz band ook toegelaten voor zendamateurs, en hoewel ik er (nog) geen antenne voor heb, had ik toch graag die optie erbij gehad.
Mag ik hier vragen welke jullie aanraden of is dat tegen de regels? Indien ja, sorry, en dan mag mijn vraag verwijderd worden.
- PE7EB
- Roepletters: PE7EB
Dat lijkt me toch een gevalletje van de wet aan je laars lappen, je moet hem dus ongezien kopen en meenemen, waarbij je geen retourrecht hebt, uitgezonderd defecten etc.
Koop je hetzelfde apparaat online, dus ook ongezien ... heb je wettelijk 14 dagen bedenktijd, 14 dagen waarin je het toestel thuis gewoon kunt proberen en als het niet bevalt, weer terug kan sturen.
Die 14 dagen is juist daarom ingevoerd ...
73 es gud dx de eric pe7eb k
- PA0BAK
- Roepletters: PA0BAK
- Contacteer:
Garantie is heel belangrijk.
In Nederland zijn er (soms?) winkels waar je 5 jaar garantie krijgt, dus even uitzoeken en navragen.
In Nederland zijn er (soms?) winkels waar je 5 jaar garantie krijgt, dus even uitzoeken en navragen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
TRX: FTDX-10, FT-710, Xiegu G-90.
-
ON4CAY
Misschien nuttig te vermelden dat ik van een firma de info kreeg dat de verzendkosten 149 euro bedragen, dus dan ben je die dan al wel kwijt...PE7EB schreef: ↑03 jun 2026, 17:45Dat lijkt me toch een gevalletje van de wet aan je laars lappen, je moet hem dus ongezien kopen en meenemen, waarbij je geen retourrecht hebt, uitgezonderd defecten etc.
Koop je hetzelfde apparaat online, dus ook ongezien ... heb je wettelijk 14 dagen bedenktijd, 14 dagen waarin je het toestel thuis gewoon kunt proberen en als het niet bevalt, weer terug kan sturen.
Die 14 dagen is juist daarom ingevoerd ...
Gelet op hoe ik mn pakketjes tegenwoordig aantref als ze zijn afgevinkt als zijnde afgeleverd .. een trx laten opsturen.. mooi niet
Wellicht dat die €149 aan verzendkosten een echte koerier is en niet een van de pakketdienstcowboys
Voor €149 verzendkosten kun je ook met de huidige benzineprijs wel op en neer ..
Wellicht dat die €149 aan verzendkosten een echte koerier is en niet een van de pakketdienstcowboys
Voor €149 verzendkosten kun je ook met de huidige benzineprijs wel op en neer ..
- PE7EB
- Roepletters: PE7EB
€149,00
En dan heb je hem twee uur later in huis mag ik aannemen ...
Als dit over een Nederlands bedrijf gaat zou ik persoonlijk eens even contact met de ACM (Autoriteit Consument en Markt) opnemen.
En dan heb je hem twee uur later in huis mag ik aannemen ...
Als dit over een Nederlands bedrijf gaat zou ik persoonlijk eens even contact met de ACM (Autoriteit Consument en Markt) opnemen.
73 es gud dx de eric pe7eb k
Het lijkt me dat je het beste gevoel hebt bij een fysieke leverancier in Belgie. Dan is euro 200 toch peanuts in vergelijking tot aanschafprijs van een FTDX-101MP. Dan is de keuze snel gemaakt. Bijkomend voordeel is in stand houden van lokale winkels anders moeten we straks alles bij Wimo kopenON4CAY schreef: ↑03 jun 2026, 16:49 Blijft nog enkel te zien waar ik hem het best aankoop. In België is hij overal 200 euro duurder dan in Nederland of Duitsland, maar ik vind garantie wel een groot pluspunt, je weet maar nooit. En dan lijkt me langsgaan toch altijd 'veiliger' dan opsturen.
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes
Ik zie op de site van Hamshop dat er 2 in voorraad zijn, dus geef een mail naar Marcus, spring in uw wagen en ga hem gewoon halen. Zo simpel is het.
Elecraft K3S/100 & Yaesu FTDX10 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
- PA0BAK
- Contacteer:
Dan heb je ook 36 maanden garantie !
-
ON4CAY
Net reactie gehad van de winkel in Antwerpen: 'de FT-DX101MP komt pas begin augustus terug binnen (indien tijdig besteld, de hele zending is bijna uitverkocht/voorbehouden, op dit moment zijn er nog 2 beschikbaar). Helaas is de cashback dan vervallen, er komt waarschijnlijk wel weer een nieuwe, maar dat weten wij nooit op voorhand.', dus die valt ook af.
Ik heb de knoop doorgehakt en een mail naar hamshop gestuurd voor een bestelling, maar wel op voorwaarde dat de 70 MHz band ook voorzien is, want bij de RX coverage staat 30 kHz tot 56 MHz.
Diezelfde range vind je ook bij andere webshops, dus dat is wel raar.
Dus ik ben benieuwd wat het antwoord is van hamshop
-
pe1cmo
- Roepletters: pe1cmo
- Contacteer:
als ik even google, vind ik dit:
General Specifications
Frequency Range: TX (1.8 to 54 MHz Amateur bands) | RX (30 kHz to 75 MHz)
General Specifications
Frequency Range: TX (1.8 to 54 MHz Amateur bands) | RX (30 kHz to 75 MHz)
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España
Ayamonte España
Information for Customers Operating Transceiver in the UK on 5MHz (60m) and 70MHz* (4m)
FTDX101MP / FTDX101D
1. Turn the transceiver OFF.
2. Press and hold in the [FUNC] and [MODE] buttons while
turning the transceiver ON.
The green LED Indicator will blink with intervals of 0.5 sec
(0.5 sec ON, 0.5 sec OFF).
3. Press and release the [MODE] button, and the Green LED
Indicator will now blink with interval of 1 sec (1 sec ON, 1
sec OFF).
4. Press and hold in the [MODE] button, and the radio will re-
start automatically. Once restarted the change of 5 MHz
frequency configuration will have been completed suc-
cessfully.

bron: Destination_sheet_E00005047.pdf
FTDX101MP / FTDX101D
1. Turn the transceiver OFF.
2. Press and hold in the [FUNC] and [MODE] buttons while
turning the transceiver ON.
The green LED Indicator will blink with intervals of 0.5 sec
(0.5 sec ON, 0.5 sec OFF).
3. Press and release the [MODE] button, and the Green LED
Indicator will now blink with interval of 1 sec (1 sec ON, 1
sec OFF).
4. Press and hold in the [MODE] button, and the radio will re-
start automatically. Once restarted the change of 5 MHz
frequency configuration will have been completed suc-
cessfully.

bron: Destination_sheet_E00005047.pdf
-
ON4CAY
Besteld bij hamshop! Een dezer dagen gaan afhalen en dan kan de pret beginnen.
Héél veel dank aan al degenen die hier hebben bijgedragen en me geholpen hebben bij het maken van een definitieve keuze
Héél veel dank aan al degenen die hier hebben bijgedragen en me geholpen hebben bij het maken van een definitieve keuze
- PA0BAK
- Contacteer:
Even ter (overbodige) reactie:
Zowel mijn FTDX-10 als mijn FT710 zijn voorzien van zowel 6m als 4m.
De FTDX-10 heb ik aangeschaft na een demonstratie in Roermond, waar ik vlakbij op vakantie was.
Deze heb ik gekozen, omdat de filters beduidend beter waren dan die van de andere Yaesu sets (sorry ik ben een Yaesu liefhebber).
De FT-710 heb ik laten opsturen door hamshop, deze is aangeschaft voor portable gebruik, dus het is de "Field" uitvoering.
De verpakking voor het opsturen was zeer degelijk, een doos in een doos, en het was een verzekerde verzending.
Maar, van FTDX-101 zal je gegarandeerd geen spijt krijgen, het is m.i. gewoon de beste set die er te koop is.
Hopelijk komen we elkaar een keer tegen op één van de banden.
Slot opmerking:
Wanneer ik een FTDX-101 kon betalen, zou ik liever 2x FTDX-10 kopen, maar dat is mijn persoonlijk idee
Zowel mijn FTDX-10 als mijn FT710 zijn voorzien van zowel 6m als 4m.
De FTDX-10 heb ik aangeschaft na een demonstratie in Roermond, waar ik vlakbij op vakantie was.
Deze heb ik gekozen, omdat de filters beduidend beter waren dan die van de andere Yaesu sets (sorry ik ben een Yaesu liefhebber).
De FT-710 heb ik laten opsturen door hamshop, deze is aangeschaft voor portable gebruik, dus het is de "Field" uitvoering.
De verpakking voor het opsturen was zeer degelijk, een doos in een doos, en het was een verzekerde verzending.
Maar, van FTDX-101 zal je gegarandeerd geen spijt krijgen, het is m.i. gewoon de beste set die er te koop is.
Hopelijk komen we elkaar een keer tegen op één van de banden.
Slot opmerking:
Wanneer ik een FTDX-101 kon betalen, zou ik liever 2x FTDX-10 kopen, maar dat is mijn persoonlijk idee