We hadden een redelijk goed uitgebalanceerd klassen van vergunningen.
Vier (4) stuks waren maar er moest uitbreiding komen voor de D machtighouders.
Want alleen 2 en 70 cm daar trok je de zalen niet meer mee vol.
Dus is gekomen van wat er nu is, iedereen blij toch?
90% vd zendamateurs is flink tevreden met de 20 en 15 meter, meer is eigenlijk niet nodig.
40 meter is al weer een stap te moeilijk, daar moet je mastje nl hoger voor worden.
En stel dat de buren het zien, dat kan toch niet?
En de rest? Wel die zet de pc aan en klikt op een programmaatje en die laat de zender af en toe werken.

VHF en vooral UHF of nog hoger hebben we het maar niet eens over toch?
Dat de 23 cm band zo goed als verloren is, is toch ook niet zo erg?
Daar kwam wel een stukje korte golf van wel 15 KHz voor terug, prima ruil toch?
Veel zendamateur kunnen hier nu gebruik van maken en voor de 23 waren ze op 1 hand te tellen.
Ik denk echt dat als je een enquête gaat houden, dat de 70 cm zo ingeruild kan worden voor iets anders veel lager in het spectrum.
Jammer voor de mensen die nog wel gebruik maken van de hogere banden, maar ik denk dat het type zendamateur welke knutselt en echt het onderste uit de propagatie wil halen, aan het uitsterven is.
Het zelf maken, de uitdaging met de techniek aangaan, nee dat is ook een gelopen race.
De software kant is de nieuwe uitdaging geworden, met kant en klare dingen.
En dat weten bedrijven natuurlijk ook, de banden zijn dan handelswaar geworden ipv rechten.
Misschien zie ik het te donker in hoor, maar ik zie geen jongeren binnen komen, en ook niet met de laagdrempeliger N licentie.
Soms denk ik voor me zelf, dat het zendamateur zijn niet meer zo een status heeft als het wel eens heeft gehad.
Het beeld van de verwarde oude man?
Dat is wat menigeen denkt, zoek maar op Yourtube het filmpje maar eens op vd man met zijn porto.

Theo