Dat is tegelijk waar en niet waar

Dat zit zo: als je ergens wetenschappelijk onderzoek naar doet, dat ontkom je er niet aan om in het begin al te definiëren van waar we het nou precies oiver hebben. En dus zijn die definities er.
Maar er is niet één definitie voor intelligentie (in zijn algemeen). David Wechsler, de man die een aantal intelligentietests ontwierp, kwam met deze definitie:
"het vermogen doelgericht te handelen, rationeel te denken en effectief met de omgeving om te gaan."
De Nederlanders Wilma Resing en Pieter Drenth, omschreven volgens Wikipedia intelligentie, in 2001, als:
'een conglomeraat van verstandelijke vermogens, processen en vaardigheden', zoals:
abstract, logisch en consistent kunnen redeneren,
verbanden kunnen leggen,
problemen kunnen oplossen,
regelmatigheden kunnen ontdekken in schijnbaar ongeordend materiaal,
met bestaande kennis nieuwe taken kunnen oplossen,
zich kunnen aanpassen aan nieuwe situaties,
zelfstandig kunnen leren, zonder directe en volledig instructie nodig te hebben.
Van de Engelse Wikipedia komt deze:
Intelligence has been defined in many ways: the capacity for abstraction, logic, understanding, self-awareness, learning, emotional knowledge, reasoning, planning, creativity, critical thinking, and problem-solving. It can be further described as the ability to perceive or infer information; and to retain it as knowledge to be applied to adaptive behaviors within an environment or context.
Er wordt daarnaast onderscheid gemaakt tussen menselijke intelligentie, de cognitie bij dieren en kunstmatige intelligentie.
Ik geef toe dat die laatste term niet helemaal handig is, maar volgens de Engelse wikipedia is artificial intelligence een wetenschappelijke discipline sinds 1956. Dus zolang is de term al in gebruik. Artificial intelligence wordt daar gedefeinieerd als: ¨
Artificial intelligence (AI), in its broadest sense, is intelligence exhibited by machines, particularly computer systems.¨
De definitie van kunstmatige intelligentie bij WIkipedia Nederlands ligt mij dichter bij het hart: ¨
Kunstmatige intelligentie (KI) of artificiële intelligentie (AI) is het nabootsen van menselijke vaardigheden met een computersysteem, zoals: het aanleren, redeneren, anticiperen en plannen om zichzelf automatisch bij te sturen.¨
Ik denk dat daaruit (waarschijnlijk) ook blijkt dat onze beide standpunten misschien dichter bij elkaar liggen dan het ljikt. Jij wilt het (althans zoals ik het begrijp deels) geen intelligentie noemen, en ik zie het vooral als een nabootsing van de menselijke intelligentie. Dat zou alleen een verschillend perspectief veronderstellen

Ik heb AI altijd zo beschouwd. Ik heb eind jaren 80 een aantal blokken aan de OU gestudeerd, om de werking van het menselijk brein beter te begrijpen, zodat ik dat beter in mijn softwaremodellen voor neurale netwerken zou kunnen verwerken.
Wikipedia waar ik hier een deel van de informatie vandaan haal is niet een wetenschappelijke publicatie, maar tegelijk is het publiceren van iets op Wikipedia zeer lastig en met strenge regels omgeven. Voorbeeld is dat ik zelf 8 jaar geleden de DDRR-antenne in de Engelstalige Wikipedia heb proberen te krijgen, en dat ik het na een aantal maanden zat was, en die pogingen heb opgegeven. Dat er een patent is van de antenne, en dat er diverse professionele gebruikers zijn in de vorm van defensie-organisaties (met name maritiem) is niet voldoende. En ook niet dat er verchillende wetenschappelijke onderzoeken zijn. De antenne was niet oorspronkelijk genoeg om als aparte antenne te benoemen, en hij was niet 'algemeen gebruikt' genoeg, dat wil zeggen dat hij niet in voldoende publicaties voorkwam om genoemd te worden.