waarom .. ja waarom ..
er is een " Trigger" geweest .
Voor mij de boeken van "de club van draadje" door W.N. van der Sluis.
En de gekke signalen naast radio veronica ...morse ???? Dat bleek later PA0GMW te zijn
Ook de JOTA bij onze scouting club PA0ZAZ/J , een van de scouting leiding was ook zendamateur (PA0JPK)
Samen met oudere broer een 0-V-1 uit jongens radio gemaakt .. in plaats van middengolf zaten we ( bleek later )te luisteren op de 80 meter band
Na de JOTA van 1971 kochten we met een paar scouts 19 sets bij " den hollander" in Haarlem ( iets van 60 gulden meen ik )
Kleine fm zendertjes met AF 116 of AF 239 en de b-set van de 19 set .. we konden elkaar horen !!!
We werden wel iets ouder maar zeker niet wijzer, de AF 116 werd een qqe03/12
En ja hoor spullen kwijt ... kanton rechter ...kwade ouders ....
Via de D machtiging toch een zendmachtiging ..nu nog geld voor een ic-240AD .. vakken vullen bij de AH
al met al een hardnekkig virus . eerst JOTA 1971 PA0ZAZ/j gevolg 4 actieve zendamateurs in 1976 toen van D naar A
na zeker 5 tot 7 jaar radiostilte ( QRL in buitenland en andere XYL ) wordt dat virus toch weer erg actief ..
Trigger > high speed CW met Meteorscatter op 144
Trigger > van QQE06/40 naar 4CX250b
Trigger > ik hoor via de maan W5UN op een kleine yagi ..
Trigger > 6 meterband vrij
Trigger > WSJT weaksignal digimodes
Trigger > Buizen versterkers vervangen door LDMOS FETs
Trigger > er komt vast wel weer iets .. heb nu weer tijd ... toch weer iets met EME ?? of toch 23 cm ?? zou het nog drukker worden op 70 Mhz ??
echt 't is een hardnekkig Virus ..en best wel besmettelijk ...
Waarom ooit besloten gelicenceerd zendamateur te worden?
- PA3HGT
- Roepletters: PA3HGT
- Contacteer:
Re: Waarom ooit besloten gelicenceerd zendamateur te worden?
Toen ik aan het piraten was op 45,86 en 170 meter keek ik teveel uit het raam omdat ik de RCD weleens kon verwachten.
Een TS950SDX laten meenemen vond ik wel een naar idee.
Dus in 1997 mijn C en N tegelijk gehaald na een zelfstudie uit het grote blauwe Veron boek.
Toen mijn C-licentie na een maandje in de brievenbus lag had ik de eerste letters in CW al met 8 wpm in mijn hoofd met CW-academy . Vervolgens mocht ik instromen bij de CW-cursus van PA3BRP (SK) : na een jaar voor A geslaagd .
Ik weet nog goed dat Wim bij ons in het examenlokaal kwam. Wat een fijne kerel was dat en ben nog dankbaar dat ik bij hem in de cursusgroep mocht komen.
De roepletters werden toen nog gewoon uitgedeeld , nix zelfkeuze maar de letters die ik toebedeeld kreeg heb ik altijd gehouden.
Een TS950SDX laten meenemen vond ik wel een naar idee.
Dus in 1997 mijn C en N tegelijk gehaald na een zelfstudie uit het grote blauwe Veron boek.
Toen mijn C-licentie na een maandje in de brievenbus lag had ik de eerste letters in CW al met 8 wpm in mijn hoofd met CW-academy . Vervolgens mocht ik instromen bij de CW-cursus van PA3BRP (SK) : na een jaar voor A geslaagd .
Ik weet nog goed dat Wim bij ons in het examenlokaal kwam. Wat een fijne kerel was dat en ben nog dankbaar dat ik bij hem in de cursusgroep mocht komen.
De roepletters werden toen nog gewoon uitgedeeld , nix zelfkeuze maar de letters die ik toebedeeld kreeg heb ik altijd gehouden.
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden.
http://www.pa3hgt.nl
http://www.pa3hgt.nl
- pa3met
- Roepletters: PA3MET
- Contacteer:
(even aangepast, gecompleteerd)pa3met schreef: ↑25 nov 2024, 11:35
ik kwam een straat verderop dun kperdraad op de weg liggen. Opgewikkeld en naar het huis gebracht. Dat was een zendamateur, Rien, PA0RBA.
Dat was leuk, demo's soms langs komen op de avond. Dus het leuke was al er al.
op de MTS had ik een beetje apart klasgenootje en die was ZA.
Dat was in de richting electronica/telecom.
We hadden ook op de MTS een clubcall.
Dus ik dacht, als hij ZA kan worden, dan kan ik dat ook. En zo geschiedde. Even de wetgeving doorlezen; de technische vragen waren
geen issues. Dus uurtje en klaar. Nu lukt dat allang niet meer, omdat het eigenlijk lang geleden is, school.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100
- PA2RU
- Roepletters: PA2RU
- Contacteer:
Tja....het radiovirus kreeg mij te pakken toen mijn ouders in 1978 opeens een cb bakje in de auto hadden.
Daar reden ze gewoon mee rond totdat ze aan de kant werden gezet en het spul in beslag werd genomen...
Voor zover ik dat nog weet hebben ze geen boete gehad ( iets met vormfouten ) maar dat bakje met antenne kregen ze niet terug.
Pa en ma waren verkocht want al snel hadden we zoiets in huis...een 80 kanalen am/ssb bakje met een 3 elements tegen de gevel waarmee de hele wereld werd rondgetokkeld met slechts 4 watt uit dat dingetje..
Dat hield vrij snel op nadat de cb band werd vrijgegeven want pa en moe waren er klaar mee..pa haalde in '82 zijn licentie (PD0NZR , opa was eerder PD0NWA , later PE1LMS en PA3FES nu SK ) en ging daar mee verder.
Ma kreeg de leerstof helaas niet meester en bleef steken op een PA luisternummer.
M'n ouwe heer doet helemaal niks meer met de hobby , heeft op zijn huidige woonlocatie ook de ruimte niet om antenne's te kunnen plaatsen...heeft zijn call in laten trekken ergens in de jaren 90.
Vraagt me soms wel eens belangstellend naar onze hobby trouwens
Zelf kreeg ik in 1985 mijn eerste 22 kanalen bakje met mobiele antenne in de mast van pa : toen werd het ongeneeslijk
Later kocht ik zelf 40 kanalen 2watt bakje en had een 4elements eigenbouw hark op de schoorsteen waar mee ik door heel de EU babbelde.
Najaar 1991 haalde ik zelf mijn licentie (PD0RFU) waarmee de activiteiten op 11m op een lager pitje kwamen te staan , ook vanwege de militaire dienst dat jaar.
In '05 mijn call ingekort naar PD0RF en in '07 examen gedaan voor F.
Overigens deed ik daar niet zoveel moeite voor : ging wel naar cursus maar deed mijn huiswerk nooit ben geslaagd voor zowel de toenmalige D als huidige F op basis van opgedane kennis en ervaring.
Daar reden ze gewoon mee rond totdat ze aan de kant werden gezet en het spul in beslag werd genomen...
Voor zover ik dat nog weet hebben ze geen boete gehad ( iets met vormfouten ) maar dat bakje met antenne kregen ze niet terug.
Pa en ma waren verkocht want al snel hadden we zoiets in huis...een 80 kanalen am/ssb bakje met een 3 elements tegen de gevel waarmee de hele wereld werd rondgetokkeld met slechts 4 watt uit dat dingetje..
Dat hield vrij snel op nadat de cb band werd vrijgegeven want pa en moe waren er klaar mee..pa haalde in '82 zijn licentie (PD0NZR , opa was eerder PD0NWA , later PE1LMS en PA3FES nu SK ) en ging daar mee verder.
Ma kreeg de leerstof helaas niet meester en bleef steken op een PA luisternummer.
M'n ouwe heer doet helemaal niks meer met de hobby , heeft op zijn huidige woonlocatie ook de ruimte niet om antenne's te kunnen plaatsen...heeft zijn call in laten trekken ergens in de jaren 90.
Vraagt me soms wel eens belangstellend naar onze hobby trouwens
Zelf kreeg ik in 1985 mijn eerste 22 kanalen bakje met mobiele antenne in de mast van pa : toen werd het ongeneeslijk
Later kocht ik zelf 40 kanalen 2watt bakje en had een 4elements eigenbouw hark op de schoorsteen waar mee ik door heel de EU babbelde.
Najaar 1991 haalde ik zelf mijn licentie (PD0RFU) waarmee de activiteiten op 11m op een lager pitje kwamen te staan , ook vanwege de militaire dienst dat jaar.
In '05 mijn call ingekort naar PD0RF en in '07 examen gedaan voor F.
Overigens deed ik daar niet zoveel moeite voor : ging wel naar cursus maar deed mijn huiswerk nooit ben geslaagd voor zowel de toenmalige D als huidige F op basis van opgedane kennis en ervaring.
73 René PA2RU