Waarom ooit besloten gelicenceerd zendamateur te worden?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Roepletters: PA1BVM

Re: Waarom ooit besloten gelicenceerd zendamateur te worden?

#31 Bericht door pa1bvm »

waarom .. ja waarom ..
er is een " Trigger" geweest .
Voor mij de boeken van "de club van draadje" door W.N. van der Sluis.

En de gekke signalen naast radio veronica ...morse ???? Dat bleek later PA0GMW te zijn
Ook de JOTA bij onze scouting club PA0ZAZ/J , een van de scouting leiding was ook zendamateur (PA0JPK)
Samen met oudere broer een 0-V-1 uit jongens radio gemaakt .. in plaats van middengolf zaten we ( bleek later )te luisteren op de 80 meter band
Na de JOTA van 1971 kochten we met een paar scouts 19 sets bij " den hollander" in Haarlem ( iets van 60 gulden meen ik )

Kleine fm zendertjes met AF 116 of AF 239 en de b-set van de 19 set .. we konden elkaar horen !!!
We werden wel iets ouder maar zeker niet wijzer, de AF 116 werd een qqe03/12
En ja hoor spullen kwijt ... kanton rechter ...kwade ouders ....
Via de D machtiging toch een zendmachtiging ..nu nog geld voor een ic-240AD .. vakken vullen bij de AH

al met al een hardnekkig virus . eerst JOTA 1971 PA0ZAZ/j gevolg 4 actieve zendamateurs in 1976 toen van D naar A
na zeker 5 tot 7 jaar radiostilte ( QRL in buitenland en andere XYL ) wordt dat virus toch weer erg actief ..
Trigger > high speed CW met Meteorscatter op 144
Trigger > van QQE06/40 naar 4CX250b
Trigger > ik hoor via de maan W5UN op een kleine yagi ..
Trigger > 6 meterband vrij
Trigger > WSJT weaksignal digimodes
Trigger > Buizen versterkers vervangen door LDMOS FETs
Trigger > er komt vast wel weer iets .. heb nu weer tijd ... toch weer iets met EME ?? of toch 23 cm ?? zou het nog drukker worden op 70 Mhz ??

echt 't is een hardnekkig Virus ..en best wel besmettelijk ...

PA3HGT
Roepletters: PA3HGT
Contacteer:

#32 Bericht door PA3HGT »

Toen ik aan het piraten was op 45,86 en 170 meter keek ik teveel uit het raam omdat ik de RCD weleens kon verwachten.
Een TS950SDX laten meenemen vond ik wel een naar idee.

Dus in 1997 mijn C en N tegelijk gehaald na een zelfstudie uit het grote blauwe Veron boek.
Toen mijn C-licentie na een maandje in de brievenbus lag had ik de eerste letters in CW al met 8 wpm in mijn hoofd ;-) met CW-academy . Vervolgens mocht ik instromen bij de CW-cursus van PA3BRP (SK) : na een jaar voor A geslaagd ;-).
Ik weet nog goed dat Wim bij ons in het examenlokaal kwam. Wat een fijne kerel was dat en ben nog dankbaar dat ik bij hem in de cursusgroep mocht komen.
De roepletters werden toen nog gewoon uitgedeeld , nix zelfkeuze maar de letters die ik toebedeeld kreeg heb ik altijd gehouden.
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

pa3met
Roepletters: PA3MET
Contacteer:

#33 Bericht door pa3met »

pa3met schreef: 25 nov 2024, 11:35
ik kwam een straat verderop dun kperdraad op de weg liggen. Opgewikkeld en naar het huis gebracht. Dat was een zendamateur, Rien, PA0RBA.
Dat was leuk, demo's soms langs komen op de avond. Dus het leuke was al er al.

op de MTS had ik een beetje apart klasgenootje en die was ZA.
Dat was in de richting electronica/telecom.

We hadden ook op de MTS een clubcall.

Dus ik dacht, als hij ZA kan worden, dan kan ik dat ook. En zo geschiedde. Even de wetgeving doorlezen; de technische vragen waren
geen issues. Dus uurtje en klaar. Nu lukt dat allang niet meer, omdat het eigenlijk lang geleden is, school.
(even aangepast, gecompleteerd)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA2RU
Roepletters: PA2RU
Contacteer:

#34 Bericht door PA2RU »

Tja....het radiovirus kreeg mij te pakken toen mijn ouders in 1978 opeens een cb bakje in de auto hadden.
Daar reden ze gewoon mee rond totdat ze aan de kant werden gezet en het spul in beslag werd genomen...
Voor zover ik dat nog weet hebben ze geen boete gehad ( iets met vormfouten ) maar dat bakje met antenne kregen ze niet terug.
Pa en ma waren verkocht want al snel hadden we zoiets in huis...een 80 kanalen am/ssb bakje met een 3 elements tegen de gevel waarmee de hele wereld werd rondgetokkeld met slechts 4 watt uit dat dingetje..
Dat hield vrij snel op nadat de cb band werd vrijgegeven want pa en moe waren er klaar mee..pa haalde in '82 zijn licentie (PD0NZR , opa was eerder PD0NWA , later PE1LMS en PA3FES nu SK ) en ging daar mee verder.

Ma kreeg de leerstof helaas niet meester en bleef steken op een PA luisternummer.
M'n ouwe heer doet helemaal niks meer met de hobby , heeft op zijn huidige woonlocatie ook de ruimte niet om antenne's te kunnen plaatsen...heeft zijn call in laten trekken ergens in de jaren 90.
Vraagt me soms wel eens belangstellend naar onze hobby trouwens :!:

Zelf kreeg ik in 1985 mijn eerste 22 kanalen bakje met mobiele antenne in de mast van pa : toen werd het ongeneeslijk :mrgreen:
Later kocht ik zelf 40 kanalen 2watt bakje en had een 4elements eigenbouw hark op de schoorsteen waar mee ik door heel de EU babbelde.
Najaar 1991 haalde ik zelf mijn licentie (PD0RFU) waarmee de activiteiten op 11m op een lager pitje kwamen te staan , ook vanwege de militaire dienst dat jaar.
In '05 mijn call ingekort naar PD0RF en in '07 examen gedaan voor F.
Overigens deed ik daar niet zoveel moeite voor : ging wel naar cursus maar deed mijn huiswerk nooit :lol: ben geslaagd voor zowel de toenmalige D als huidige F op basis van opgedane kennis en ervaring.
73 René PA2RU

Charles_

#35 Bericht door Charles_ »

Mijn vader heeft ergens medio jaren ´70 een radio gekocht op een rommelmarkt, als ik het me goed herinner. Wat hij hoorde trok kennelijk zijn interesse en dat bleken zendamateurs te zijn. Dat had weer als gevolg dat mijn vader cursussen gingen volgen en C-amateur werd in januari 1978. Om vervolgens door te gaan naar de A-status en dat is hem gelukt.

Ik was toen net aan 20 en het radiovirus had mij al te pakken. Dat ging ongeveer gelijk op waarschijnlijk met vaders interesse. Resultaat was dat ik dezelfde weg volgde als hij, maar mijn keuze was toen op dat moment D-amateur te gaan worden. Ondertussen was de MARC machtiging ingetreden, dus er kwam een Philips bakkie incl. basisstation in mijn kamer. En de antenne op het dak van het ouderlijk huis, naast de andere aanwezige antenne's. Kabel-tv bestond toen nog niet.

In 1988 het huis uitgegaan en in een soort bungalow gaan wonen. Een voormalige woning voor bejaarden zou het geweest zijn. Een 2-meter J-antenne kwam dan ook heeeeeel snel erbij in het antennemastje. En een Yaesu FT-227R als trx. Zo kon ik kontakt blijven houden met pa, naast het gebruik van de telefoonlijn natuurlijk.

Inmiddels is al het bovenstaande geschiedenis geworden. Vader is 3 jaar geleden overleden en het beschreven woninkje bestaat niet meer. Daar is moderne nieuwbouw voor in de plaats gekomen. Die genoemde transceiver heb ik ook niet meer.

Ergens begin jaren ´90 de cursus gevolgd voor C-amateur. Nu moet je weten dat ik destijds in Venray werkzaam was en onmiddelijk na werktijd naar Hilversum spoedde voor de cursus welke gegeven werd door PA3BMV. Altijd weer een race tegen de klok en een snelle hap bij pap & mam die toen inmiddels in Hilversum woonden. Het is uiteindelijk goed gekomen.

Echter, ik had ook interesse en bezigheden in andere zaken en had een beperkt budget. Keuzes maken is niet mijn beste eigenschap en zo kon het gebeuren dat de hele radiomeuk de deur uitgewerkt werd. En ook nog hele andere zaken waarvan ik nu, zoveel jaren later, toch wel spijt van heb gekregen het niet bewaard te hebben.

Sindsdien woon ik in appartementen (ben diverse keren al verhuisd) en dan zijn de plaatsingsmogelijkheden voor antenne's behoorlijk beperkt. Ondanks dat ik er wel op let of er plaatsingsmogelijkheden zijn bij reageren op woningen, in de praktijk gewoonlijk de bovenste etage als het ff kan.
In de loop van de jaren vele transceivers en ontvangers in bezit gehad en op enig moment er weer afstand van gedaan, had ik nooit moeten doen achteraf gezien. Nu zijn het voornamelijk portofoons en meetapparatuur uit het verre oosten vanwege hun betaalbaarheid. Zelfbouw deed ik niet aan, koopdozen waren inmiddels in ruime mate verkrijgbaar.
Hierbij opgemerkt dat HF vrijwel nooit mijn interesse heeft gehad. Digimodes ook niet trouwens.

Mijn roepletters heb ik meerdere keren gewijzigd, gewoon omdat het mogelijk gemaakt werd. Ook hier weer achteraf de conclusie dat dit niet zo handig was/is.
Momenteel in het geheel niet -meer- actief met amateurradio om meerdere redenen, waarvan stoornivo's en amper activiteit op VHF/UHF wel de belangrijkste zijn.
En ondertussen alweer(!) aan het uitzien naar een andere QTH...
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

#36 Bericht door PE1PQX »

PA2RU schreef: 04 dec 2024, 18:59 Tja....het radiovirus kreeg mij te pakken toen mijn ouders in 1978 opeens een cb bakje in de auto hadden.
Daar reden ze gewoon mee rond totdat ze aan de kant werden gezet en het spul in beslag werd genomen...
Voor zover ik dat nog weet hebben ze geen boete gehad ( iets met vormfouten ) maar dat bakje met antenne kregen ze niet terug.
Pa en ma waren verkocht want al snel hadden we zoiets in huis...een 80 kanalen am/ssb bakje met een 3 elements tegen de gevel waarmee de hele wereld werd rondgetokkeld met slechts 4 watt uit dat dingetje..
Dat hield vrij snel op nadat de cb band werd vrijgegeven want pa en moe waren er klaar mee..pa haalde in '82 zijn licentie (PD0NZR , opa was eerder PD0NWA , later PE1LMS en PA3FES nu SK ) en ging daar mee verder.

Ma kreeg de leerstof helaas niet meester en bleef steken op een PA luisternummer.
M'n ouwe heer doet helemaal niks meer met de hobby , heeft op zijn huidige woonlocatie ook de ruimte niet om antenne's te kunnen plaatsen...heeft zijn call in laten trekken ergens in de jaren 90.
Vraagt me soms wel eens belangstellend naar onze hobby trouwens :!:

Zelf kreeg ik in 1985 mijn eerste 22 kanalen bakje met mobiele antenne in de mast van pa : toen werd het ongeneeslijk :mrgreen:
Later kocht ik zelf 40 kanalen 2watt bakje en had een 4elements eigenbouw hark op de schoorsteen waar mee ik door heel de EU babbelde.
Najaar 1991 haalde ik zelf mijn licentie (PD0RFU) waarmee de activiteiten op 11m op een lager pitje kwamen te staan , ook vanwege de militaire dienst dat jaar.
In '05 mijn call ingekort naar PD0RF en in '07 examen gedaan voor F.
Overigens deed ik daar niet zoveel moeite voor : ging wel naar cursus maar deed mijn huiswerk nooit :lol: ben geslaagd voor zowel de toenmalige D als huidige F op basis van opgedane kennis en ervaring.
Voor mij was het najaar van 1992 een gevalletje 'wat zij kunnen, kan ik ook!' en toen in 1x mijn D gehaald: PD0RJH. (Voor C had ik toen één fout te veel.)
Saillant detail is dat die suffix ook de initialen van de voornamen van René (PA2RU) zijn. Nog voordat de enveloppe geopend was met de beschikking grapten we hier al over. "het zou toch geen...." :lol: Hilarisch!!
PD0RJH heb ik 2 jaar gehad en heb in 1994 mijn (toenmalige) C gehaald, en die call heb ik nu nog. Heb ook nog lang geen behoefte om dit te veranderen.

Met mijn studie traject (LTS Elektro, MBO Telematica) was het examen wel een stuk eenvoudiger voor mij.
Echt een cursus volgen heb ik nooit gedaan, wel 1 seizoen bij de lokale VERON geprobeerd de stof (hoogfrequent gedeelte) helderder te krijgen.

Kan het me niet goed meer herinneren (Au, ben de 50 al voorbij :roll: ), maar denk dat ik in total 3x of 4x naar toen nog Nieuwegein geweest ben.

CW heb ik ooit eens geprobeerd, maar op een één of andere manier lukte me dat toen niet. Nu heb er wel spijt van dat ik het nooit heb doorgezet.
Misschien...?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Rene - pg3r
Roepletters: pg3r

#37 Bericht door Rene - pg3r »

PE1PQX schreef: 30 mei 2025, 22:22 CW heb ik ooit eens geprobeerd, maar op een één of andere manier lukte me dat toen niet. Nu heb er wel spijt van dat ik het nooit heb doorgezet.
Misschien...?
www.morseacademy.nl ;)

Maar niet echt in de buurt denk ik.

PA1AHM
Roepletters: PA1AHM

#38 Bericht door PA1AHM »

Mijn pa was de trigger.

Zijn beroep was vrachtwagenchauffeur en ik mocht in de vakanties met hem wel eens meerijden. Ik was misschien 12 jaar maar oh zo trots dat ik naast hem in de vrachtwagen zat. Hij had toen ergens eind jaren '70 een AM bakkie in de wagen en daar praatte hij wel eens met andere chauffeurs. Wat een machtig mooi medium, ik was er gelijk aan verslingerd. Ergens begin jaren '80 werd het legaal en werd er thuis ook eentje aangeschaft. Zo konden wij contact met hem houden als hij in de buurt was. Maar ook leerde ik anderen kennen en toen was het hek van de dam. De 11 meterband, later de 3 meterband en daarna de middengolf. Vooral dat laatste was leuk want je moest zo een beetje alles zelf maken heerlijke tijd.

Daarna ging ik het leger in en toen verwaterde alles een beetje. Vriendinnen, auto en op stap gaan was belangrijker (hi). Maar na een tijdje ge je settelen en toen kwam alles weer de revue voorbij. De mooie herinneringen waren nog niet weg en dit moest een vervolg hebben. Ergens in 1996 ben ik begonnen met het volgen van een cursus radiozendamateur en ik 1997 geslaagd bij de eerste lichting Novice. Trost als een pauw maar ook vol van de zenuwen mocht ik schoorvoetend de eerste qso maken op 2 meter, alleen het FM gedeelte was toen toegestaan. En 27 jaar later vond ik het tijd voor een opstap naar de Full. Niet zozeer voor qro of korte golf, ik vind de hogere frequenties nou eenmaal een prachtige uitdaging, ach ieder zijn dingetje. Ook heb ik mij een beetje cw meester gemaakt maar nog geen examen ervoor gedaan. Dat scheelt een hoop als de verbindingen net boven de ruisvloer zitten. Dan is met wat punten en strepen toch nog het qso af te ronden.

Mijn pa is er helaas niet meer maar heb achteraf veel aan hem te danken. Mijn huidige baan ben ik door de hobby kunnen starten en dat alles heb ik aan hem te danken, iets waarvoor ik hem ontzettend dankbaar voor ben.

73 Hans.

PE1PQX
Contacteer:

#39 Bericht door PE1PQX »

Rene - pg3r schreef: 31 mei 2025, 05:25
www.morseacademy.nl ;)

Nee, da's voor mij 'andere kant van het land'. (Letterlijk dan)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"

PA1FOX

#40 Bericht door PA1FOX »

PE1PQX schreef: 02 jun 2025, 08:32
Rene - pg3r schreef: 31 mei 2025, 05:25
www.morseacademy.nl ;)

Nee, da's voor mij 'andere kant van het land'. (Letterlijk dan)
https://cwops.org/cw-academy/

Altijd in de buurt (gewoon thuis via internet)

Of het wat uitmaakt, ik ben ook pas rond mijn 50e actief geworden in CW.

PE1PQX
Contacteer:

#41 Bericht door PE1PQX »

Is me bekend... TNX elkweg...

ON7IR
Roepletters: ON7IR

#42 Bericht door ON7IR »

Als kind al gefascineerd door de buizenradio bij mijn grootmoeder. Het afstemmen, de warme klank van de muziek en de vreemde talen alsook het groene afstemoog fascineerden me enorm. Ik luisterde er dan ook uren naar.
Toen ik later een HF en VHF ontvanger kit had gebouwd hoorde ik er gewone lokale gesprekken mee, het bleek om de CB band te gaan. Het duurde dan ook niet lang of ik kocht mijn eerste CB toestel, een Blaupunkt 23-kanaals. Het was 1976 en ik was de eerste CB-er in mijn dorp. Alles illegaal en de antenne, een boomerang, stond op zolder opgesteld. Toen kwamen de 40-kanaals toestellen op de markt en ik miste dan ook de gesprekken op "de hogere kanalen". Een Formac-40 kwam er bij. De CB kennissenkring werd groter en we maakten afspraken om mekaar de visu te ontmoeten. Zo was er 1 persoon die in CW pirateerde op de HF banden (hij heeft later ook zijn machtiging behaald). Zijn enthousiasme was aanstekelijk en ik leerde mezelf met zijn hulp morse aan. Dat was ook het moment dat ik voor een licentie wou gaan en mijn opleiding elektriciteit/electronica maakte het makkelijk om die te behalen van de eerste keer. We schrijven dan 1979.
Mijn eerste transceiver was de Heathkit HW-8 (heb ik nog steeds) en daarna de Kenwood TS-120V en vervolgens de Yaesu FT902DM steeds met de FB13 dipool. Voor VHF de Kenwood TR-7600. Veel RTTY gedaan op 2-meter, er stonden dan ook twee Siemens T-100'en te ratelen.
Naar en van mijn werk moest ik dagelijks een half uurtje rijden. Achter op de wagen een 5/8e golf 2-meter antenne. Het was de periode dat CB begon te boomen maar nog niet legaal was. Ik werd op een zeker moment dan ook tegengehouden door de politie. Die dachten er weer eentje te kunnen klissen maar ik vergeet nooit hun blik toen ik mijn licentie onder hun neus stak. Moet je weten dat ik voordien met een langere CB antenne rondreed zonder ooit controle te hebben gehad.
Een jaar of zes actief geweest, daarna inactief door de klassieke beslommeringen (vriendin, trouwen, werk, verbouwingen, verhuizen) en eind 2016 stak het virus weer de kop op. Mijn call was nog steeds beschikbaar. De QSL-kaarten van de beginperiode heb ik nog steeds maar mijn papieren logboek is zoek geraakt.

Plaats reactie