Een bandplan is een leidraad, geen gebruikers-bepalingen. Nogal een verschil.
Maximale bandbreedte op amateurbanden.
- PE1PQX
- Roepletters: PE1PQX
- Contacteer:
Re: Maximale bandbreedte op amateurbanden.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
- coolepascal
- Contacteer:
Luister eens even wat er vandaag de dag op de banden gebeurd.
Dat heeft allemaal niets te maken met waar ik bijna veertig jaar geleden mijn licentie voor behaald heb !
Ik heb mijn machtiging ooit behaald om met radio techniek te kunnen experimenteren.
Het bandplan voorziet slechts in toewijzingen voor gewauwel in een paar modes.
Waarom eigenlijk, wat er nog over is zijn wat repeaters en FT-8
Ik heb mijn vaste plekje voor CW en als ik wat anders wil ga ik gewoon daar zitten waar het mij op dat moment uitkomt.
Merk dat de meeste nieuwe amateurs niet eens weten dat er zoiets als een bandplan bestaat.
Tja en tenslotte... Ik hoor het zo vaak..... "Mijn mening is"
Ik denk niet dat er ook maar iemand is die zich daardoor laat leiden.
Ontopic, vanwaar eigenlijk deze discussie ?
Op VHF en hoger is het muisstil, en op HF hoor ik SSB, FT-8 en CW-Contesten allemaal bepaald niet breed
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
- PD7BOR
- Roepletters: PD7BOR
Er wordt nu inderdaad gebruik gemaakt van laag vermogen (en dutycycle) om er voor te zorgen dat iedereen er gebruik van kan maken. Maar er staat zo ver ik weet nergens dat dit alleen hiervoor gebruikt mag worden.PA3GNZ, Tjeerd schreef: ↑05 jul 2024, 17:38 Volgens mij is het de bedoeling LORA te gebruiken met laag vermogen, daarom is het vergunningsvrij. Of begrijp ik je opmerking verkeerd?
https://magazines.rdi.nl/ontwikkelingen ... vraag-lora
Het is een digitale mode waarmee over (relatief gezien) lange afstand en diep in de ruis gecommuniceerd kan worden en ik zie hier ook wel mogelijkheden voor een nieuwe mode voor radioamateurs. Er zal zoals eerder aangegeven alleen even aan de frequentie en manier van gebruik gekeken moeten worden om binnen de regels van radioamateurs te blijven.
Zie het als PMR portofoons, laag vermogen en op hun eigen stukje zodat iedereen zo met spraak kan communiceren. Maar dat sluit niet uit dat radioamateurs op hun eigen stukje met spraak mogen communiceren met veel hoger vermogen, en de bijkomende voordelen.
Er zullen best wat radioamateurs zijn met een 433 MHz LoRa node die nu aan het verstoffen is en misschien is dit wel een leuk idee om de hobby weer iets nieuws te geven en ook interessant te maken voor de nieuwe generatie radioamateurs.
- coolepascal
- Contacteer:
Het functioneren van LoRa is slechts mogelijk waneer gebruikers zich aan de standaard houden.
Dat houdt dus idd vermogen, mode, en duty cyle (die echt heel laag is) in.
Waneer mensen zonder ook maar enige clue beginnen te zwatelen over meer vermogen,
en dat er zelfs TCP/IP mee mogelijk is dan... ehhh tja... beetje zoals
"Ik kan prima met een buldozer met 180 over het fietspad rijden."
Ja dat klopt dat kan inderdaad. Dat er vervolgens niets meer van het fietspad en de gebruikers ervan overblijft is dan wel een consequentie.
Waneer mensen zonder ook maar enige clue beginnen te zwatelen over meer vermogen,
Ja dat klopt dat kan inderdaad. Dat er vervolgens niets meer van het fietspad en de gebruikers ervan overblijft is dan wel een consequentie.
Kan me voorstellen dat het best leuk is om eens wat proefjes met Lora te doen.
Is het trouwens een succes geworden?
Kan me goed herinneren dat een jaar of 6, 7 geleden op heel veel 2G/3G/4G antennemasten bovenin de top een rondstraler voor Lora werd gemonteerd met de Node er direct onder.
Hier in de buurt was een gemeente die meters voor grondwaterniveau via Lora ging uitlezen.
Maar ja, als de bitrate zo laag is dan wordt het dus al snel iets van een databurst met alleen je call erin.
Denk dat ik daar na een dag al wel genoeg van heb.
Is het trouwens een succes geworden?
Kan me goed herinneren dat een jaar of 6, 7 geleden op heel veel 2G/3G/4G antennemasten bovenin de top een rondstraler voor Lora werd gemonteerd met de Node er direct onder.
Hier in de buurt was een gemeente die meters voor grondwaterniveau via Lora ging uitlezen.
Maar ja, als de bitrate zo laag is dan wordt het dus al snel iets van een databurst met alleen je call erin.
Denk dat ik daar na een dag al wel genoeg van heb.
- pa3met
- Roepletters: PA3MET
- Contacteer:
even terug -- de maximale bandbreedte.... sommige merken hebben hard coded de TX BW gezet. Sommige anderen hebben schaanbaar plezier in het breed maken van J3E.
Ik denk dan als het eenbeetje goed moet kliken, danis AM of FM een betere keus.
Aan de andere kant, net als vermogen; gebruik datgene wat noodzakelijk is, lijkt me een goed begin. Beter dan een 1.5 kW PA pushen voorbij 2kW en dan blokgolven de antenne in stoppen.
(Daar krijg je gezeik van, en terecht)
Ik denk dan als het eenbeetje goed moet kliken, danis AM of FM een betere keus.
Aan de andere kant, net als vermogen; gebruik datgene wat noodzakelijk is, lijkt me een goed begin. Beter dan een 1.5 kW PA pushen voorbij 2kW en dan blokgolven de antenne in stoppen.
(Daar krijg je gezeik van, en terecht)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100
- PD7BOR
- Roepletters: PD7BOR
Als je dit experiment op de ISM band gaat toepassen gaat het mis inderdaad.coolepascal schreef: ↑06 jul 2024, 19:03 Het functioneren van LoRa is slechts mogelijk waneer gebruikers zich aan de standaard houden.
Je gaat ook niet met een auto met 100km/u door een woonwijk racen.
Maar dit toepassen op het stukje 70CM band dat er voor toegewezen is valt prima binnen de kaders van de wet en het bandplan.
Ik zie dit meer als een circuit waarop je lekker gang mag gaan binnen de aangegeven wetten/normen.
Ik vind het juist mooi dat je een stukje bestaande techniek (LoRa en zijn infrastructuur) kan pakken, kleine aanpassingen kan doen zodat het wettelijk geoorloofd is
en zelfs binnen het bandplan past, en dan lekker verder kan proberen.
Een standaard auto is leuk, maar het is veel leuker als je er mee het circuit op mag.
Als ik op de banden luister gaat het steeds meer alleen over het weer of wat de dagbesteding is geweest en maar zelden over echt innovative zaken en techniek.
Ja "ik heb een condensator in een 50 jaar oude tv vervangen".
De kern van deze hobby lijkt mij toch blijven experimenteren en innoveren en niet het in stand houden van oude tradities?
Daar heb ik het inderdaad 2 weken geleden nog over gehad: het vervangen van condensatoren in mijn 80 jaar oude Torn E.bPD7BOR schreef: ↑12 jul 2024, 10:41
Als ik op de banden luister gaat het steeds meer alleen over het weer of wat de dagbesteding is geweest en maar zelden over echt innovative zaken en techniek.
De kern van deze hobby lijkt mij toch blijven experimenteren en innoveren en niet het in stand houden van oude tradities?

Ik weet het, helemaal off-topic maar leuk om even te reageren.
Er zijn inderdaad weinig amateurs bezig met echt innovatieve zaken maar dat is al 50 jaar zo, denk ik.
Ik neem mijn pet af voor die experimenteerders die ik wel eens in de Electron zie staan met zelfbouw op 10GHz of nog hoger.
Verder moet iedereen zijn plezier halen uit datgene wat hij/zij interessant vindt. De hobby is gelukkig breed genoeg.
- coolepascal
- Contacteer:
Ik mag hopen dat je die condensatoren hebt vervangen door het 'echte spul'PE1RTC schreef: ↑12 jul 2024, 12:25Daar heb ik het inderdaad 2 weken geleden nog over gehad: het vervangen van condensatoren in mijn 80 jaar oude Torn E.bPD7BOR schreef: ↑12 jul 2024, 10:41
De kern van deze hobby lijkt mij toch blijven experimenteren en innoveren en niet het in stand houden van oude tradities?![]()
Ik weet het, helemaal off-topic maar leuk om even te reageren.
Er zijn inderdaad weinig amateurs bezig met echt innovatieve zaken maar dat is al 50 jaar zo, denk ik.
Ik neem mijn pet af voor die experimenteerders die ik wel eens in de Electron zie staan met zelfbouw op 10GHz of nog hoger.
Verder moet iedereen zijn plezier halen uit datgene wat hij/zij interessant vindt. De hobby is gelukkig breed genoeg.
Dan wel deze met gevaal voor eigen leven voorzichtig hebt open gemaakt, leeg gehaald en gevuld hebt met een modern exemplaar.
Er wordt best nog wel wat afgeknuseld, maar knutselen en in een microfoon kwijlen gaat gewoon slecht samen.
Uiteraard zijn de condensatoren opengemaakt met een oude soldeerboutpunt.
Ze zijn met teer afgevuld dus je kan je de omstandigheden voorstellen.
Vervolgens nieuwe erin en netjes met zwarte kit weer dichtmaken.
Ze zijn met teer afgevuld dus je kan je de omstandigheden voorstellen.
Vervolgens nieuwe erin en netjes met zwarte kit weer dichtmaken.
- coolepascal
- Contacteer:
Been there done that. Goed bezig maat !