HamShack hotline

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

HamShack hotline

#1 Bericht door PH2LB »

Eind vorig jaar werd ik via een YT video geattendeerd op het bestaand van HamShack Hotline.

Hamshack Hotline (HH for short) is een gratis speciale VOIP (Voice over IP) telecomdienst voor de HamRadio-gemeenschap. Op hun website is veel info over het ontstaan, ondersteunde hardware en een uitgebreide WIKI. Nederland is nog een beetje onder vertegenwoordigd (zie interactieve kaart) maar wie weet veranderd dat nog in de toekomst.

Deze video vat het allemaal een beetje samen:


youtu.be/HYG_Au3t_8U

Ik heb in ieder geval een nummer aangevraagd om hier eens mee te experimenteren en sinds maandag heb ik dan ook het volgende nummer : 420-000-0225 of de korte versie 84225.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA0AA
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: HamShack hotline

#2 Bericht door PA0AA »

PH2LB schreef: 18 jan 2023, 16:47 ...... Ik heb in ieder geval een nummer aangevraagd om hier eens mee te experimenteren ......
De info hoe precies een nummer aangevraagd kan worden vind ik persoonlijk vrij summier.
Zo zou je een ticket aan moeten maken voor de helpdesk ?
Maar misschien heb ik de direkte link om een nummer aan te vragen over het hoofd gezien ? :?
Wat ik bijv. mis, is de vraag, of je een nummer kunt uitkiezen ( binnen bepaalde grenzen, zoals land- en/of netnummers ) of
juist niet.

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: HamShack hotline

#3 Bericht door PE1PQX »

Ik heb hier nog een Fritz!box liggen met SIP mogelijkheden... Is dat daarmee ook bruikbaar? Dan ik het wel geinig om er eens mee te klooien.
Ga er in ieder geval geen aparte SIP telefoon voor aanschaffen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: HamShack hotline

#4 Bericht door on4avt »

DMR,Fusion Zello,etc. Wat gaan ze nog allemaal uitvinden?

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: HamShack hotline

#5 Bericht door PH2LB »

PA0AA schreef: 18 jan 2023, 19:15
PH2LB schreef: 18 jan 2023, 16:47 ...... Ik heb in ieder geval een nummer aangevraagd om hier eens mee te experimenteren ......
De info hoe precies een nummer aangevraagd kan worden vind ik persoonlijk vrij summier.
Zo zou je een ticket aan moeten maken voor de helpdesk ?
Maar misschien heb ik de direkte link om een nummer aan te vragen over het hoofd gezien ? :?
Wat ik bijv. mis, is de vraag, of je een nummer kunt uitkiezen ( binnen bepaalde grenzen, zoals land- en/of netnummers ) of
juist niet.
Hallo Ruben,

Op de WIKI staat een en ander uitgelegd ( zie : https://wiki.hamshackhotline.com/doku.p ... .do.i.need )

maar zal het hieronder even neerzetten :
  1. Ga naar de HHOPS helpdesk op : https://apps.hamshackhotline.com:9090/
  2. Als je nog geen account hebt, maak er een aan op door op de "Create an account" link te klikken (je komt dan op https://apps.hamshackhotline.com:9090/a ... ?do=create).
  3. Vul het formulier in :
    step1.png
    En klik op registeer. Je krijgt dan een e-mail die je moet bevestigen.
  4. Als dat gelukt is, ga terug naar de HHOPS helpdesk en open een nieuw ticket. Je krijgt dan onderstaande invul scherm

    Als je een gesupport VOIP / SIP telefoon hebt (ik heb zelf een CISCO SPA504G voor weinig van MP gehaald), kies dan bij het "Help Topic" HHEU New Line Request en vul het formulier in met de gevraagde gegevens.
    Heb je een non-supported VOIP / SIP telefoon Kies dan HHUX. Dit is een playground om zelf te kunnen experimenteren.
    step3.png
    Tip : als je aanvraag ingedient is kun je de gevraagde kopie van je licentie gelijk toevoegen aan het bericht (PDF is ok). Dit scheelt weer een en ander heen en weer mailen.
Als alles is ingevuld krijg je vaak binnen een dag reactie met daarin je telefoon nummer.

De nummers zijn verdeeld per regio / server :

HHUS (USA) 4000-5999, 11xxx & 12xxx
HHEU (Europa) 24xxx
HHAP (Asia/Pasific) 30xxx
HHUX (Experimetnal) 50xxx


PE1PQX schreef: 18 jan 2023, 22:00 Ik heb hier nog een Fritz!box liggen met SIP mogelijkheden... Is dat daarmee ook bruikbaar? Dan ik het wel geinig om er eens mee te klooien.
Ga er in ieder geval geen aparte SIP telefoon voor aanschaffen.
Dat zou zo kunnen, denk dat je dan een aanvraag moet indien voor HHUX (Non-Supported / Experimental phones).
on4avt schreef: 18 jan 2023, 22:46 DMR,Fusion Zello,etc. Wat gaan ze nog allemaal uitvinden?
Vast nog wel veel meer, maar VOIP / PBX / Astrix etc bestaan al een tijdje :wink:
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: HamShack hotline

#6 Bericht door PH2LB »

Voor degene die eens een keer willen proberen, op Marktplaats staan een aantal Cisco SPA504G 's voor weinig.

https://www.marktplaats.nl/v/telecommun ... p-telefoon (euro 15,00 incl adapter)
https://www.marktplaats.nl/v/telecommun ... p-telefoon (euro 10,00 zonder adapter)
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

on3nad
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 mar 2020, 15:25
Roepletters: on3nad

Re: HamShack hotline

#7 Bericht door on3nad »

ik heb dit al een paar jaar intussen.
werkt zeer goed.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: HamShack hotline

#8 Bericht door ON5RKN »

Wat heeft dat voor meerwaarde aan de hobby?

Ik heb al een mobieltje, betaald door het QRL ....

Ik stel me hier vragen bij want net zoals Zello en consoorten heeft dat voor mij 0.0 inbreng.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: HamShack hotline

#9 Bericht door PE2AAB »

Bovengenoemde dienst kende ik nog niet maar ik weet wel dat er zoiets bestaat als een PBX server op Hamnet. Heb er ook zo’n Cisco phone voor op de kop getikt via een lokale amateur.
Moet nog wel eea installeren maar eerst Hamnet hier thuis maar eens draaiend krijgen ;-)


youtu.be/Iyy2Soiv57o
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie