Begeleiding nabestaanden van SK amateurs

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Begeleiding nabestaanden van SK amateurs

#1 Bericht door PA0AA »

Afgelopen periode heb ik ruim de tijd gehad, om na te denken over de serieuze dingen in het leven,
en zo vroeg ik mezelf af, of er her en der in den lande ook initiatieven zijn,
om nabestaanden van amateurs, die helaas SK gegaan zijn, bij te staan om er voor te zorgen,
dat alle in de loop van de tijd door hun geliefde echtgenoot ( m / v ) vergaarde zaken een nuttige bestemming krijgen.
Een triest voorbeeld van hoe het niet zou moeten is het museum in Budel, waarvan
een deel van de inventaris in de kliko is verdwenen. Doodzonde. :(
Zie https://www.limburger.nl/cnt/dmf20201211_92673985
( NB. Gelukkig is in bovenstaand voorbeeld Cor Moerman niet SK, ik hoop dat hij nog heel lang bij ons blijft. )


Een voorbeeld van een dergelijk initiatief is te vinden op https://www.stichtingral.nl dese stichting is alleen aktief in Rotterdam e.o.
Na kontakt bleken de betrokken amateurs helaas geen gelegenheid hebben om hun aktiviteiten uit te breiden buiten de regio Rotterdam.

Ik zou me zo voor kunnen stellen, dat er een pagina in het leven geroepen wordt,
zoiets als http://sk.veron.nl en / of http://sk.vrza.nl
Hierop worden dan per regio alle initiatieven verzameld, met kontakt mogelijkheden ( telefoon, email ) die op dit onderwerp betrekking hebben.
Immers, nabestaanden hebben wel iets anders aan hun hoofd dan het hele Internet af te zoeken naar hulp om de spullen van hun dierbare aan een goed tweede leven te helpen.
Marktplaats is een mogelijkheid, maar dan heb je toch wel enige kennis van zaken nodig, om een en ander voor
redelijke, maar toch marktconforme prijzen te verkopen. Niet iedere XYL heeft hier verstand van.
Deze URL zou dan bijv. ergens op een voor de XYL bekende plek in de shack opgehangen kunnen worden.
Immers, er zijn XYL's die helemaal niets met onze hobby hebben, en ook geen idee hebben waar ze moeten beginnen met opruimen.
Ik weet, dat het een gevoelig onderwerp is, maar toch wel belangrijk, aangezien de meesten van ons een nogal "grijze" leeftijd hebben, en lang niet altijd kinderen hebben.
Voor nu 73,

Ruben, PA0AA.

NB. http://sk.veron.nl biedt op dit moment onderdak aan een Indiaan, die het wel naar z'n zin lijkt te hebben ... 8)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Begeleiding nabestaanden van SK amateurs

#2 Bericht door pc1mb »

Regelt dat zichzelf niet? De meeste amateurs kennen wel andere amateurs, die via het adresboek wel boven komen drijven, of de afdeling helpt zodra ze het SK bericht krijgen. Natuurlijk gaat dat wel eens mis, maar respect voor de familie en hun wensen gaat dan ook altijd boven het belang van de spullen. Uiteindelijk zijn het immers maar spullen.

Verder kun je natuurlijk ook een oproep doen aan OM's om dit zelf te regelen, wie over die spullen gaat mocht je komen te overlijden of definitief wilsonbekwaam worden.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Begeleiding nabestaanden van SK amateurs

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag Ruben,
je snijd een naar mijn mening zeer "waardevol" onderwerp aan.
Ik ben inmiddels op een leeftijd, 74, gekomen dat je over dit soort zaken best wel eens gaat nadenken.
En ook mijn vrouw heeft niets met het zendamateurisme. Andere "erven" zijn er niet.

Maar je schrijft:

"Ik zou me zo voor kunnen stellen, dat er een pagina in het leven geroepen wordt,
zoiets als http://sk.veron.nl en / of http://sk.vrza.nl"


Wat nou als je geen lid (meer) bent van een vereniging?
Wat zijn de gedachten daar dan over?

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Begeleiding nabestaanden van SK amateurs

#4 Bericht door PA0AA »

Juul - PE0GJG schreef: 20 jun 2021, 20:55
"Ik zou me zo voor kunnen stellen, dat er een pagina in het leven geroepen wordt,
zoiets als http://sk.veron.nl en / of http://sk.vrza.nl"


Wat nou als je geen lid (meer) bent van een vereniging?
Wat zijn de gedachten daar dan over?

Juul
Beste Juul,

Persoonlijk zou ik het van heel weinig empathie vinden getuigen, als de beheerders van de betreffende websites
de pagina over dit onderwerp achter een wachtwoord o.i.d. zouden zetten.
Ook ga ik ervan uit, dat het mogelijk zou moeten zijn, dat de diverse beheerders allen dezelfde info op hun sk pagina hebben.
Zie het als een mirror-functie.
De betrokkenen ( nabestaanden ) zouden dan terecht kunnen op sk.veron.nl, of sk.vrza.nl of op sk.daru.nu. En misschien zijn er
nog andere organisaties, die hierin een rol kunnen spelen.
Maar ik heb dit onderwerp momenteel ad hoc, van achter m'n schermpje bedacht, mede vanwege een nare ervaring,
die ik niet zo gek lang geleden heb meegemaakt.
Misschien zijn er zaken, die ik over het hoofd gezien heb. Ik weet ook niet alles. :?

Voor nu 73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Begeleiding nabestaanden van SK amateurs

#5 Bericht door elsinga »

Ook ik heb hierover nagedacht, want 53 en beide ouders rond deze leeftijd overleden. Ik heb een document gemaakt waarin o.a. alle bankrekeningen zijn genoemd en zo, speciaal voor mijn kinderen en/of de executeur testamentair direct na mijn overlijden. Daarin staat ook een stukje over mijn HAM spullen, gewenste bestemming en een aantal zendamateurs die bij de verkoop van de overgebleven spullen kunnen helpen.

Een initiatief waarbij er een landelijk netwerk van verkoopadviseurs komt voor nabestaanden is best handig, maar je kunt het ook zelf regelen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Begeleiding nabestaanden van SK amateurs

#6 Bericht door PA3HMP »

ik heb dat vroeger wel gedaan, kostenloos, voor overleden amateurs bij de vereniging waar ik toen zat, wat een ellende, niet van nabestaanden maar van smerige graaiende amateurs uit dezelfde vereniging die graag willen dat je voor weinig(of zelfs gratis) onderhands de spullen aan hun verkoopt en daarmee de nabestaande besteelt.

En boos dat ze zijn als ze dat bij mij niet lukt.

Uiteindelijk ben ik er mee gestopt, ook met die lokale vereniging.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Begeleiding nabestaanden van SK amateurs

#7 Bericht door PD2R »

Mijn buurman werkte bij een woningbouwvereniging. In een van de woningen woonde een zendamateur die geen verdere familie had. Toen hij overleed en de woningbouwvereniging het huis leeg moest halen, wilde mijn buurman mij de "radio spulletjes" geven. Ik moest maar kijken wat ik er mee kon.
Het ging om een FT-2000, FT-950 en een FT-847, allen in prima staat. De rest hadden ze al weggegooid :| . Toen ik aangaf dat deze transceivers gezamenlijk een waarde vertegenwoordigde van destijds minimaal zo'n €2500,-, schrok mijn buurman wel even. Ik bood aan om tegen 10% van de opbrengst de spullen voor vereniging te verkopen.

Uiteindelijk de spullen voor bijna €3000,- verkocht. Woningbouwvereniging blij, want die draaide op voor de kosten van het leeghalen van het huis en zagen daar op deze manier nog iets van terug. Ik ook blij want ik hield er ook nog iets aan over.

Op deze manier zou ik dat eventueel ook voor anderen willen doen. Samen met nog enkele andere bevriende amateurs, is er kennis genoeg aanwezig om spullen tegen redelijke prijzen te verkopen en de boel voor de nabestaande netjes af te handelen.

Ik vraag mij wel af hoe je dit het beste zou kunnen aanpakken. Het is immers voor een groot deel toch een kwestie van vertrouwen. Hoe weten de nabestaande dat ik te vertrouwen ben? Door het via de vereniging (VERON, VRZA of DARU) te organiseren is een manier maar hoe weten de verenigingen dan dat ik zuiver op de graad ben en geen aasgier? Transparantie is denk ik de sleutel.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

-Verwijderd account

Re: Begeleiding nabestaanden van SK amateurs

#8 Bericht door -Verwijderd account »

pc1mb schreef: 20 jun 2021, 20:21 Regelt dat zichzelf niet? De meeste amateurs kennen wel andere amateurs, die via het adresboek wel boven komen drijven, of de afdeling helpt zodra ze het SK bericht krijgen. Natuurlijk gaat dat wel eens mis, maar respect voor de familie en hun wensen gaat dan ook altijd boven het belang van de spullen.
Precies!
Punt is alleen dat veel andere amateurs die bekend zijn vaak ook generatiegenoten zijn. En je kan wel een adresboek hebben, maar hoe goed is dat bijgehouden? Mensen willen wel eens verhuizen of zijn zelf overleden. En ervaring leert dat je nooit iedereen bereikt met rouwberichten.

Haantje de voorste willen zijn in geval van beschikbaar komen radiozendapparatuur als gevolg van sk is inderdaad totaal respectloos. Eigenlijk zou je van die lieden een blacklist moeten opstellen, en bijhouden uiteraard.

pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Re: Begeleiding nabestaanden van SK amateurs

#9 Bericht door pd0raa »

Voor een ieder persoonlijk een keuze maar misschien draag je de commissie gehandicapte radiozendamateurs CGR van de veron een warm hart toe met danwel apparatuur of wat anders ..tippie ..🇱🇺📡

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Begeleiding nabestaanden van SK amateurs

#10 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Dit laatste kan ik bevestigen.

De CGR is wel eens betrokkenen bij nalatenschappen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Begeleiding nabestaanden van SK amateurs

#11 Bericht door PE1PQX »

Niks ten nadele van VERON, VRZA of DARU, maar moet je het per sé bij één vereniging neerleggen??
Vind ik niet, dan doe je de andere verenigingen in mijn ogen te kort. Vaak weten nabestaanden niet eens van welke verenigingen de overledene lid was.

Mijns inziens is het handiger bij alle 3 de verenigingen een afgevaardigde te vragen (bij voorkeur met kennis over erfrecht/schenkingsrecht etc) en deze in een onafhankelijke stichting 'Silent (Radio) Key' (naam zo even verzonnen, kan natuurlijk ook wat anders worden) te detacheren.
Deze stichting zou dan de nabestaanden kunnen assisteren/adviseren bij een 'wat doe ik met deze radio spullen'-vraagstuk.
Tevens kan deze stichting dan ook naar de 3 verenigingen melding kunnen maken "kijk even in je ledenbestand, want Hr/Mw die-of-die is helaas SK."

Zomaar mijn idee....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

-Verwijderd account

Re: Begeleiding nabestaanden van SK amateurs

#12 Bericht door -Verwijderd account »

PE1PQX schreef:Tevens kan deze stichting dan ook naar de 3 verenigingen melding kunnen maken "kijk even in je ledenbestand, want Hr/Mw die-of-die is helaas SK."

Zomaar mijn idee....
Bedenk wel dat nabestaanden vooral hun tijd en energie steken in de afhandeling van het overlijden van hun dierbare. Daar zit best veel werk in en de beschikbare tijd is beperkt. Er zit daar ontzettend veel regelwerk aan wat allemaal gedaan moet worden in die korte tijd.
En hoe snel moet de woning leeggeruimd zijn? Huurwoning? Koophuis? Verpleeghuis?

Daarna komt de vraag wat te doen met de inboedel en eventuele verzamelingen, waaronder begrepen de radiozendspullen in deze casus. Ik kan me voorstellen dat nabestaanden geen idee hebben wat daarmee te doen en dat het gewoon naar de milieustraat gaat tbv recycling.
Daarnaast, lang niet elke zendamateur is lid van een vereniging. En hoe zorg je ervoor dat de SK ook op QRZ vermeld wordt? Verreweg de meeste amateurs staan daar in hun database.
Kortom, er zijn best veel vragen hierover en een algemeen, generiek antwoord is denk ik niet te geven.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Begeleiding nabestaanden van SK amateurs

#13 Bericht door pa3dsc »

Daarom is een begeleiding van aanstaande SK's nodig.
En niet de nabestaanden met een schuldgevoel opzadelen.
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Begeleiding nabestaanden van SK amateurs

#14 Bericht door PE1PQX »

@PE2CH Zie ook "Deze stichting zou dan de nabestaanden kunnen assisteren/adviseren bij een 'wat doe ik met deze radio spullen'-vraagstuk." in mijn opmerking.
Met assisteren bedoel ik dus helpen met eventuele verkoop en/of tijdelijke opslag mocht het echt nodig zijn.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Begeleiding nabestaanden van SK amateurs

#15 Bericht door pc1mb »

Maar als nabestaanden de eigen verenigingen of andere amateurs al niet weten te vinden, hoe moeten ze dan dit initiatief wél weten te vinden?

Oftewel ik denk dat je het beste kan werken aan voorlichting van de amateurs zelf, dat het misschien een goed idee is om dit te regelen. Het gebeurt gelukkig niet zo vaak dat iemand helemaal "alleen op de wereld" komt te overlijden, zonder vrienden of familie, zodat het op ontruiming aankomt. En zelfs als vrienden even oud zijn, dan is er toch altijd wel iemand bij, die voldoende fitte hulp kan inschakelen. Professionele ontruimers zijn over 't algemeen ook slim zat om te verkopen wat er te verkopen valt.

Maar eerlijk gezegd heb ik dit zelf ook amper gedaan, het "what if" scenario regelen. Mijn partner heeft één mailtje met telefoonnummers en adressen (waarvan 1 inmiddels niet meer actueel) van eerstelijns familie en 3 goeie vrienden. Daar moet ze het mee doen, als ze zich op dat moment herinnert dat we dat lang geleden uitgewisseld hebben. Maar dan heeft ze het ook letterlijk direct bij de hand, zonder in papieren te hoeven spitten. Zou ons tegelijkertijd iets overkomen (een kabelbaan incident ofzo) dan wordt het al ingewikkelder. Er is gelukkig (nog) wel wat radio/electronica kennis in de familie, maar je moet ook maar bereid zijn daar energie in te steken ipv een ontruimer te bellen omdat er buiten dat al genoeg op je afkomt.

En die vrienden zouden het dan verder maar uit moeten zoeken i.s.m. partner en familie. Verder is er namelijk niets vastgelegd. Eén ervan is wel zendamateur, dat dan weer wel. Het is dus niet dat mijn zend- en meetapparatuur bij grofvuil zou belanden - dénk ik. Maar een hoop klein grut ongetwijfeld wel (en dat is misschien ook wel terecht).

Maar als iedere amateur zich die "wat als..." vraag nou eens zou stellen, dan ben je er toch?
Laatst gewijzigd door pc1mb op 24 jun 2021, 20:52, 4 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie