Windows 10

Hardware en software.
Bericht
Auteur
PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

Re: Windows 10

#16 Bericht door PA0BAK »

Hans_QRP schreef: 11 okt 2025, 17:41 "DEAL!", zegt Microsoft. Die domme klanten betalen toch wel!
<KNIP>
"Tja, maar aan die commercie doen wij niet mee, wat is dat een ramp, dat Windows", zei Linus Torvalds.
Blij dat ik in 2004 besloot om over te gaan op OpenSource ........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
TRX: FTDX-10, FT-710, Xiegu G-90.

Hans_QRP

#17 Bericht door Hans_QRP »

De Open Source Operating Systemen zijn ook erg verbetert t.o.v. het verleden. Zo'n 20 jaar geleden waren er ook minder alternatieve programma's onder Linux. Door de ontwikkelingen, en met name door Android op de telefoontoestellen (ook al is dit dan weer door Google in commercie verpakte software), heeft erg bijgedragen aan wat het nu is geworden.

Wat te denken van vele webservers? Veel gezeik met Microsoft gerelateerde software.

Al jaren stabiel draaiend onder Open Source.

Zouden we echt meer moeten omarmen. Ook ten aanzien van de e-waste. Microsoft geeft er niets om. Maar een laptop dat niet meer voldoet volgens de Microsoft normen, kan prima mee met de laatste verse OS onder Open Source zoals Linux.

Zomaar wat voorbeeldjes:

- Linux & virussen? = Virusscanner + bijhorende kosten? Niet nodig. Welke virussen? De meeste virussen worden geschreven voor, u raadt het al: Windows!
- Linux & Office pakket kopen? Niet nodig, gratis. Werkt prima, geen dure Microsoft licentie nodig. Libre Office heet het.
- Linux & radio applicaties? Geen probleem voor de meeste programma, mits & maar ondersteuning vanuit de fabrikant, etc. Ben je zelf handig? Schrijf mee!
- Linux & veroudering? Geen zorgen, Linux vereist geen nieuwe laptop. Er zijn versies te krijgen met een lichte desktopomgeving, welke niet al te belastend is voor het 'oude' en 'trage' systeem.
- Linux en updates? Gaat vrij snel, duurt geen half uur. Geeft inzicht in wat het update, geen schimmige niet transparante aanpassingen aan uw systeem. Het is immers open source!
- Geen spyware, bloatware, en telemetry rotzooi om toch even mee te loeren op uw systeem.

- Windows & virussen? = kosten maken! Virusscanner kopen, er zijn 'gratis' versies (dat betaal je terug met jouw gegevens).
- Windows & Office pakket? = betalen met je kadaver.
- Windows & radio applicaties? Geen probleem, werkt prima, pak hier uw voordeel. Wat er onder de motorkap zit? Tja, vette pech, dat heet closed source!
- Windows & veroudering? Koop maar een nieuwe!
- Windows & updates? Duurt best lang, want Microsoft schraapt even het hele systeem opzoek naar wat jij allemaal hebt gedaan de afgelopen maand, en loert even mee in het logboek.
- Windows zit vol met telemetry spyware, willen alles van je weten, willen zogenaamd om het systeem beter te laten werken: nog meer van je weten.

Windows = "hoi, ik hang een camera op in uw slaapkamer. Hiermee is niet gezegd dat we meekijken, maar het kan. Er zit een lampje op uw camera, dan kunt u zelf zien wanneer we meekijken. Hiermee is niet gezegd dat het lampje ook uit kan worden gezet, en we alsnog toch nog meekijken. Dit gezegd hebbende, wilt u zo vriendelijk zijn om zo nu en dan uw deken van uw af te slaan als u druk bezig bent met het 'in slaap bewegen'? We sluiten overigens ook niet uit dat we af en toe wat bedwantsen, kakkerlakken en ander ongedierte toewerpen. Dan moet u hiervoor bij de welbekende winkel aankloppen voor wat bestrijdingsmiddelen (lees: virusscanner)."

Linux = "Geachte heer, mevrouw, gebruiker, hier is uw sleutel van uw huis. Veel plezier ermee! U kunt zelf klussen, of door een vakman laten klussen. Hier is het schema van ons besturingssysteem. Als u handig bent, mag u meehelpen aan vernieuwing en verbetering van uw 'huis'. Alles is al voorbereid, u hoeft niets aan te schaffen. Meubels zijn inclusief. Mvg, Linus Torvalds".

Hannie123

#18 Bericht door Hannie123 »

Goedemorgen,
Iedereen bedankt voor jullie ervaringen. Ga komende maand in winterslaap :D :D om goed na te denken om wat te doen.
73 Hannie

PA3FQS

#19 Bericht door PA3FQS »

Uit eigen ervaring kan ik Linux ook aanbevelen.
Heb hier al jaren verschillende oude dingen die werken op Linux-Mint,Peppermint-Linux en Puppy-Linux.

Panda

#20 Bericht door Panda »

ik heb op een laptop die geen windows 11 meer aan kon heb ik dragon os opgezet,
en in mijn geval werkt dit prima,

dit staat er bij google, wie weet kan u er iets mee.

Debian Linux-gebaseerd besturingssysteem
DragonOS is een op Debian Linux gebaseerd besturingssysteem dat is ontworpen voor software-defined radio (SDR) applicaties. Het wordt geleverd met een pakket krachtige open-source SDR-software, die diverse SDR-hardware ondersteunt zoals RTL-SDR, HackRF en LimeSDR. DragonOS maakt gebruik van de draagbaarheid en beveiliging van Lubuntu Linux, waardoor het toegankelijk is voor gebruikers die geïnteresseerd zijn in SDR-technologie. Daarnaast is DragonOS LTS een kant-en-klaar versie gebaseerd op Lubuntu 18.04, speciaal ontworpen voor SDR-liefhebbers.

ik weet niet of hier voorstanders van zijn anders? zo niet hoor ik het ook graag natuurlijk als dit niks is,
dan kan ik het er zelf ook weer er vanaf gooien.

groetjes Panda.

PA0BAK
Contacteer:

#21 Bericht door PA0BAK »

Lubuntu 18.04 werd ondersteund tot 31 mei 2023.
Updaten naar een nieuwe versie lijkt mij dus logisch.

pe1rea
Roepletters: PE1REA

#22 Bericht door pe1rea »

Inmiddels al een 25 jaar of zo Linux only, ik mis dat MS spul geheel niet.
Oudste in regelmatig gebruik zijnde laptop hier is een Lenovo uit 2015 die mee gaat in het vliegtuig en op zee, heeft een relatief zwaar leven dus.
Buiten er een keer wat extra geheugen (toen dat heel goedkoop werd, de laptop was toen al uit productie en verouderd) en een grotere harde schijf (SSD meen ik) nooit wat aan gedaan.
Systeem is Kubuntu 24.04.
Bewuste laptop heeft nooit MS op gestaan, bij aanschaf is direct de HD geformatteerd op Linux indeling en het pre geïnstalleerde MS was dus direct verdwenen.
Daar geen zorg meer over.
Laptop gaat nog wel een paar jaar mee.

Ik kan het echt iedereen aanraden.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA0BAK
Contacteer:

#23 Bericht door PA0BAK »

pe1rea schreef: 01 mar 2026, 09:17 Ik kan het echt iedereen aanraden.
Inderdaad.
Geen gedoe met lange updates, die maar één keer in de maand komen, maar gewoon een update wanneer deze klaar is.
Geen moeilijke toestanden met een registry.
Geen registratie nodig, vrijheid voor iedereen.
60.000 software pakketten, die gratis zijn.
enzovoort..............

Hannie123

#24 Bericht door Hannie123 »

Deze voorgaande geweldige heren zendamateurs hebben mij overtuigd.
Ik ga ook Linux nemen.
Bedankt allemaal

73 Hannie

PG7VG

#25 Bericht door PG7VG »

Ooit eens geprobeerd maar vond het best een steile leercurve. En ben erg gehecht aan diverse Windows software.

Maar de motivatie is nu groter dan toen. Gewoon zonde om een goede pc (hardware). Te vervangen omdat het besturingssysteem niet is te updaten.
73, Peter.

pe1rea
Roepletters: PE1REA

#26 Bericht door pe1rea »

Hannie123 schreef: 01 mar 2026, 11:00 Deze voorgaande geweldige heren zendamateurs hebben mij overtuigd.
Ik ga ook Linux nemen.
Bedankt allemaal

73 Hannie
Nu waren het niet allemaal heren, er zat minimaal een (1) dame tussen, ik.
Maar, succes, je zult niet teleurgesteld worden.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PG7VG

#27 Bericht door PG7VG »

Mijn interesse in Linux is toch weer een beetje gegroeid. ;-)

Een aantal jaar terug heb ik Mint uitgeprobeerd, verbaasd over hoe simpel een printer te installeren was tegenover dat met Windows.
Waar ik niet uitkwam destijds was het werken met de USB poorten, ik heb twee TRXén die ik wil koppelen met de programma's.
Vandaar de vraag;

Is Mint nog steeds een goede keuze voor een beginner? Met name ondersteuning via een forum? Ik moet nog wel een forum zoeken.

Wat is de beste manier om te beginnen, ik wil mijn PC met Windows voorlopig als backup aanhouden.
Dual boot zou een mogelijkheid zijn, al moet ik me daar voor inlezen. En wil mijn W10 niet verprutsen.
Opstarten via een DVD deed ik toen maar dat duurde best lang meen ik me te herinneren.

Waarschijnlijk is dual boot de beste manier maar mss zijn er weer andere manieren?
73, Peter.

sottezero

#28 Bericht door sottezero »

In 93 ofzo begonnen met slackware. Kan dat niet aanraden voor thuisgebruik. Als het nog bestaat. Wat ik voor ham spul gebruikte in het verleden lubuntu, mint (bij JTDX, WSJT-X, Fldigi) dragonos bij sdr en arch voor een hooiberg aan apps.

Voordeel is dat je ze allemaal kunt uitproberen om te zien wat je het fijnste vindt. En soms verandert dat ook nog. Schommel tussen mint en ubuntu voor desktop gebruik.

PA0BAK
Contacteer:

#29 Bericht door PA0BAK »

PG7VG schreef: 02 mar 2026, 19:00 Is Mint nog steeds een goede keuze voor een beginner? Met name ondersteuning via een forum? Ik moet nog wel een forum zoeken.
Er is helaas geen Nederlandsforum, voor zover ik weer.
Maar op https://forum.ubuntu-nl.org is veel kennis aanwezig en kan je vragen stellen in "overige distributies".
PG7VG schreef: 02 mar 2026, 19:00 Wat is de beste manier om te beginnen, ik wil mijn PC met Windows voorlopig als backup aanhouden.
Dual boot zou een mogelijkheid zijn, al moet ik me daar voor inlezen. En wil mijn W10 niet verprutsen.
Opstarten via een DVD deed ik toen maar dat duurde best lang meen ik me te herinneren.

Waarschijnlijk is dual boot de beste manier maar mss zijn er weer andere manieren?
Omdat je (nog) Windows gebruikt, denk ik dat je beter Xubuntu kan nemen, maar dat is misschien meer een kwestie van smaak.
Xubuntu lijkt veel op Windows 98 en XP.
Opstarten vanaf een USB stick is sneller, goedkoper en makkelijker.
Dual boot is simpel, als je het weet, even inlezen, of hulp vragen is het beste.
Hier gebruik ik een octal boot op mijn laptop (diverse Xubuntu versies, Mint en Debian) :roll:

PD2EW
Roepletters: PD2EW

#30 Bericht door PD2EW »

.

Luitjes (M/V)

Hier een gebruiker van Windows (XP en 11) en ook van Linux (Ubuntu).
Het eerste voor het meeste (werk en radiohobby/programmeren), het tweede voor datarecovery en wat radiohobby.

Mijn radiocomputer is tegenwoordig uitgerust met Windows (11) Home-64 en bevalt me prima.
Oké, hij is niet geschikt voor W11 (volgens MS), maar daar wist Rufus wel raad mee.

Ik heb ook een flink aantal Windows-8 laptops van een basisschool mogen ontvangen (werk).
Het zijn allemaal touchscreens waarvan de 'touch' niet meer (of slecht) werkt, omdat ze gestoten of gevallen zijn. Voor de scouting is dit geen probleem, muisje d'r aan en straks Windows 11 er maar weer op (want de image die er vanuit school op stond werkt niet stand-alone).

Ik installeer ze ook met gebruikmaking van Rufus en het werkt op die manier al jaaaren prima. Dus, SDR-Sharp erop en nog enkele SDR programmaatjes. Ook het chatprogrammaatje dat bij de JOTA-JOTI wordt gebruikt... Ook wat snelkoppelingen naar wat WebSDR en KiwiSDR stations.

Ik snap niet zo waar men zich druk om kan maken, want dit werkt ook al heel wat jaren veilig en goed.
Dat iets kan, wil dus niet zeggen dat het ook allemaal moet (en dan bedoel ik dus die installatie van Windows onder een MS account).

Mijn eigen computers en laptops zijn dus allemaal op dezelfde wijze geïnstalleerd, ook die voor SDR gebruik.
Lokaal account, minimaal 1600x900 resolutie, i3, 4GB geheugen en een SSD mogelijkheid (minimaal 64GB)...

Ondanks dat, heb ik ook nog een (werk) netbookje met maar 2GB en 32GB SSD (dual core) en dat ding werkt ook met Windows. Het zou niet kunnen/moeten/mogen, volgens MS, maar met een kleine afgeslankte versie gaat het prima. Ik gebruik hem voor SAQrx, zie ook de foto in een ander topic:
viewtopic.php?p=308713#p308713

Sorry voor de MS-bashers en Linux adepten, maar... nergens last van hier.. :D
Zelfs geen blauwe schermen.. :)

.

Plaats reactie