Windows 10

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Hannie123

Windows 10

#1 Bericht door Hannie123 »

Hoi,
Ook ik zit te dubben over het doorgaan met win 10 of toch win 11 nemen. Als ik door ga met win 10 ben ik zeker zeer bevattelijk voor virussen??
Of zal het niet zo'n vaart lopen als ik mijn laptop alleen voor zendamateur hobby ga gebruiken. Wat is wijsheid.
Graag hoor ik jullie mening of ervaringen
73 Hannie

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

Re: Windows 10

#2 Bericht door PA0BAK »

Niet alleen virussen, maar ook voor andere hack pogingen wordt je kwetsbaar.
Alleen gebruiken voor de hobby en niet verbinden met internet en er geen "vreemde" usb stick in stoppen zal het minimaliseren.
Maar waarom zou je doorgaan met Windows-10, terwijl upgrade naar Windows-11 gratis is?
Of kan je PC het niet aan, dan zou ik een ander besturingssysteem kiezen en Windows verwijderen.

Waarschijnlijk zit je achter een modem van je provider, wanneer daar geen poorten open staan, ben je redelijk beveiligd tegen inbraak van buitenaf.
maar 100% veilig ben je op internet nooit !
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
TRX: FTDX-10, FT-710, Xiegu G-90.

PH7R
Roepletters: PH7R

#3 Bericht door PH7R »

Draai W11 op PC's +10 jaar oud zonder problemen (simpel internet, WSJT-X, Log4OM2 etc).
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes

andre
Contacteer:

#4 Bericht door andre »

laat je niet gek maken. Als je inderdaad alleen amateur software gebruikt op die laptop, lekker doorgaan met w10 en zorgen dat je overal een backup van hebt.
Aan de andere kant, als de pc het toelaat, waarom dan geen 11 erop zetten. Is nu nog gratis, en ook niet onbelangrijk, kan nu ook nog zonder een verplicht Microshit account!
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Hans_QRP

#5 Bericht door Hans_QRP »

Hannie123 schreef: 10 okt 2025, 11:46 Hoi,
Ook ik zit te dubben over het doorgaan met win 10 of toch win 11 nemen. Als ik door ga met win 10 ben ik zeker zeer bevattelijk voor virussen??
Windows 10 updates wordt met een jaartje verlengd, zonder extra kosten. Was eerst wel de bedoeling, maar is nu gewijzigd. Enige voorwaarde is het nemen van een account bij Microsoft.

Zie dit nieuws en updates erover: https://tweakers.net/nieuws/240054/micr ... ws-10.html

Het einde van de ondersteuning voor Windows 10 komt al over een week: op 14 oktober. Microsoft brengt dan geen publieke updates meer uit voor die vorige versie van zijn besturingssysteem. Europese consumenten die zich met een Microsoft-account inschrijven, krijgen nog een jaar updates. Thuisgebruikers buiten de EER moeten daar 30 dollar (of equivalent in eigen valuta) voor betalen of bepaalde Microsoft-diensten en -producten gebruiken.

Voor virussen heb je natuurlijk een virusscanner nodig, deze zijn er veelal, maar heel extra bevattelijk ben je niet als je niet van onbekende geverifieerde bronnen download. De webbrowser is uiteraard ook belangrijk, de meningen zijn hierover verdeeld, de een vindt Firefox goed, de ander Chrome. Ze zijn op zich allemaal wel prima tegenwoordig. Het ligt meer aan iemands voorkeur.

Alleen voor de hobby? Ligt eraan wat voor soort programma's je onder Windows 10 gebruikt. Als het programma's zijn waar ook een Linux variant van is, of je gebruikt geen specifieke programma's? Dan zou ik Linux Mint installeren als Operating System ter vervanging van Windows 10.

https://linuxmint.com

Windows 11 heeft TPM* versie 2.0 nodig om te kunnen werken op jouw laptop of PC. Indien jouw laptop of PC dit niet heeft, dan zul je t.z.t. een ander systeem moeten aanschaffen, of over moeten stappen naar Linux waar TPM geen voorwaarde is.

*TPM="De meeste pc's die in de afgelopen vijf jaar zijn verzonden, kunnen Trusted Platform Module versie 2.0 (TPM 2.0) uitvoeren. TPM 2.0 is vereist om Windows 11 uit te voeren, als een belangrijke bouwsteen voor beveiligingsgerelateerde functies. TPM 2.0 wordt gebruikt in Windows 11 voor een aantal functies, waaronder Windows Hello voor identiteitsbeveiliging en BitLocker voor gegevensbeveiliging." Bron: https://support.microsoft.com/nl-nl/win ... 6b0c90645c

Kun je hier wat mee?

Snof

#6 Bericht door Snof »

Hans_QRP

#7 Bericht door Hans_QRP »

Snof schreef: 10 okt 2025, 22:25 W10 gaat nog een jaartje door.
https://www.consumentenbond.nl/digitaal ... 10-updates
Schreef ik hierboven al.

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

#8 Bericht door PA0BAK »

Hans_QRP schreef: 10 okt 2025, 22:20 Windows 11 heeft TPM* versie 2.0 nodig om te kunnen werken op jouw laptop of PC.
Eigenlijk is dit een schoften streek.
Windows-11 kan ook werken op een computer zonder TPM-2, maar Microsoft heeft dit liever niet.
Het is een software maker die bepaalt met wat voor hardware jij kan werken.
Het alleen bij een advies laten (met argumenten) en de verantwoording bij de gebruiker neerleggen is blijkbaar te moeilijk :oops:

Windows gaat ook steeds meer richting SaaS, Software as a Service, waarmee je niet meer gebruikers rechten hebt (eigenaar word je nooit) maar alleen een abonnement hebt om de software te gebruiken.

Maar dit is mijn mening ..............
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
TRX: FTDX-10, FT-710, Xiegu G-90.

PH7R

#9 Bericht door PH7R »

PA0BAK schreef: 11 okt 2025, 09:51
Windows-11 kan ook werken op een computer zonder TPM-2, maar Microsoft heeft dit liever niet.
Het is een software maker die bepaalt met wat voor hardware jij kan werken.
Het alleen bij een advies laten (met argumenten) en de verantwoording bij de gebruiker neerleggen is blijkbaar te moeilijk :oops:
Draai 4 pc's met W11 zonder TPM etc. Waarbij 2 ouder dan 10 jaar. Gaat gewoon zonder problemen en gratis update van W10 naar W11.
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes

TomNL

#10 Bericht door TomNL »

andre schreef: 10 okt 2025, 12:37 laat je niet gek maken. Als je inderdaad alleen amateur software gebruikt op die laptop, lekker doorgaan met w10 en zorgen dat je overal een backup van hebt.
En als je pc dan opeens onderdeel uitmaakt van een botnet is het ook geen probleem?

PG7VG

#11 Bericht door PG7VG »

Draai 4 pc's met W11 zonder TPM etc. Waarbij 2 ouder dan 10 jaar. Gaat gewoon zonder problemen en gratis update van W10 naar W11.
Maar daar zal je wel wat voor gedaan hebben? Dat is niet via Windows update uitgevoerd.
En niet iedereen is bij machte om de stappen te zetten om W11 op niet ondersteunde hardware te plaatsen.

PH7R

#12 Bericht door PH7R »

PG7VG schreef: 11 okt 2025, 12:50

Maar daar zal je wel wat voor gedaan hebben? Dat is niet via Windows update uitgevoerd.
En niet iedereen is bij machte om de stappen te zetten om W11 op niet ondersteunde hardware te plaatsen.
Op YT zijn een paar hele goede instructie films zoals van CyberCPU tech, Britec09, Windows Einfach Erklärt of Chris Titus Tech.
Zeker de laatste 2 jaar zijn er kant en klare hulpprogramma's beschikbaar.

PG7VG

#13 Bericht door PG7VG »

Ik heb rufus al bekeken, die wordt idd goed beschreven. Maar ik heb het nog niet aangedurfd.
In W10 loopt nu goed en lekker. En zie ertegenop om straks weer uren bezig te moeten zijn om alles naar mijn zin te krijgen.

Uiteindelijk zal het onvermijdelijk zijn, ik verwacht ook dat W11 een soort van overgangsfase is naar W12 en of het dan niet zinloos is er nu veel energie in te stoppen.

En zit ook met dezelfde vragen als Hannie, is er een groot risico door door te gaan met W10?
De pc staat niet de hele dag aan , enkele malen er week 1 of 2 uurtjes. Ik heb niet de intentie allerlei sw uit te proberen en te downloaden van schimmige sites. Wel browsen over het net.
73, Peter.

Hans_QRP

#14 Bericht door Hans_QRP »

PG7VG schreef: 11 okt 2025, 16:28 En zit ook met dezelfde vragen als Hannie, is er een groot risico door door te gaan met W10?
De pc staat niet de hele dag aan , enkele malen er week 1 of 2 uurtjes. Ik heb niet de intentie allerlei sw uit te proberen en te downloaden van schimmige sites. Wel browsen over het net.
Zoals ik al eerder aangaf, en zoals je zelf aangeeft: voor browsen enkel zonder naar schimmige sites te gaan maakt het niet veel uit. Maar wel met de kanttekening om een goede virusscanner te hebben draaien. Dan hou je het veilig.

De webbrowsers hebben tegenwoordig ook aardig wat aan beveiligingsmechanismes. En je kunt eventueel add-ons toevoegen om advertenties te blokkeren. In Firefox bijv. kan je zelf aangeven hoe strikt de browser moet zijn m.b.t. veiligheid.

Voor dat jaartje? Webbrowsers geven zelf wel updates uit, en je kunt makkelijk blijven werken. Microsoft biedt nog een jaar gratis beveiligingsupdates aan, met de voorwaarde dat je een account bij Microsoft registreert, zoiets als een Gmail account aanmaken, maar dan bij Microsoft.

Microsoft is bezig met uitrollen van deze optie, waarschijnlijk krijg je binnen een paar dagen wel een venster op je scherm, uiterlijk woensdag, dat je een account kunt aanmaken.

Hans_QRP

#15 Bericht door Hans_QRP »

PA0BAK schreef: 11 okt 2025, 09:51
Hans_QRP schreef: 10 okt 2025, 22:20 Windows 11 heeft TPM* versie 2.0 nodig om te kunnen werken op jouw laptop of PC.
Eigenlijk is dit een schoften streek.
Dat werkt al jaren zo, dit zijn afspraken tussen fabrikanten en Microsoft. Om nieuwe PC's en laptops te kunnen verkopen, moet je de consument een beetje dwingen d.m.v. de hardware te laten 'verouderen'.

Dus zo: Microsoft klopt aan bijv. bij Lenovo. "Willen jullie onze Windows 11 leveren?", "Prima", zegt Lenovo. "Wat krijgen we er voor terug?", "Nou", zegt Microsoft,"Als jullie onze Windows leveren, zorgen wij wel voor nieuwe klanten! Want we passen onze eisen wel aan: meer geheugen, snellere processor vereist!".

"Oh, nou, dat komt mooi uit! Who ho hooo, ha ha ha!", zegt Lenovo. "Wij kunnen met gemak wel opschalen hoor! Dankzij ASML kunnen we telkens betere en nieuwe chips leveren. Kom maar door met die Windows!".

"DEAL!", zegt Microsoft. Die domme klanten betalen toch wel!

En zo doen ze dit met Intel, NVidia, geheugenfabrikanten, SSD fabrikanten. Ga zo maar door. Ze helpen elkaar allemaal in het wereldje, om vervolgens de (spreekwoordelijke) elektronische dolk af en toe in de rug te steken bij elkaar. Maar zo gaat dat.

"Tja, maar aan die commercie doen wij niet mee, wat is dat een ramp, dat Windows", zei Linus Torvalds.

En zo geschiedde. :lol:

Plaats reactie